Det Belgiska Brödraskapet för inbördes Beundran (BBB)

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Det Belgiska Brödraskapet för inbördes Beundran (BBB)

Inläggav Husqvarna special » 02 dec 2019, 07:57

Jag läste någonstans att kvaliteten skulle ha varit sämre under mellankrigstiden. Kan det stämma?
Vad ligger priset på en ny B25 grade B?
Husqvarna special

Inläggav Greifelter » 02 dec 2019, 09:45

Husqvarna special skrev:Jag läste någonstans att kvaliteten skulle ha varit sämre under mellankrigstiden. Kan det stämma?

Jag har två mellankrigs B25, och en tidig efterkrigare. Alla tre håller hög kvalitet. Både metall och trä. Men man bör alltid granska gamla bössor noggrant, misskötsel och slitage kan ta död på det bästa av vapen.
Breton
Greifelter

Inläggav Husqvarna special » 02 dec 2019, 13:28

Greifelter skrev:
Husqvarna special skrev:Jag läste någonstans att kvaliteten skulle ha varit sämre under mellankrigstiden. Kan det stämma?

Jag har två mellankrigs B25, och en tidig efterkrigare. Alla tre håller hög kvalitet. Både metall och trä. Men man bör alltid granska gamla bössor noggrant, misskötsel och slitage kan ta död på det bästa av vapen.

Hur är den senare produktionen, behöll man samma kvalitet in på 70 och 80 talet?
Husqvarna special

Inläggav Ålandsjanne » 03 dec 2019, 10:41

Husqvarna special skrev:
Greifelter skrev:

Hur är den senare produktionen, behöll man samma kvalitet in på 70 och 80 talet?

Jag har haft Browningar från 30 talet och den som jag använder nu är från 1974 och jag har aldrig sett skillnad på kvaliteten dom är nog mer eller mindre handinpassade och det ser man vad det kostar idag på det som görs på fabriken i Belgien så börjar priset vid 150000sek.Dom är visserligen med lite mera gravyr men det tekniska är lika.
Det är nog endast okunskap som gör att auktionspriserna är så låga idag på dom gamla och naturligtvis vapenhandlarnas skicklighet att sälja massproducerat nytt.
Det enda det brukar varnas för är "saltwood" det betyder att en tid hade dom problem att få fram kolvträ och då var det någon som kom på att man kunde snabbtorka träet med salt som sedan blev kvar i träet och svettades ut så det blev lite rostigt.Kommer inte ihåg vilka år det var men det var en kort tid,man ser det om man tar loss kolven och anläggningsytorna är rostiga.Det som också har varierats är ju enkeltrycket ibland mekaniskt och ibland rekylopererat,min Broadway Trap som jag använder idag har mekaniskt enkeltryck.

MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Husqvarna special » 04 dec 2019, 13:44

Ålandsjanne skrev:
Jag har haft Browningar från 30 talet och den som jag använder nu är från 1974 och jag har aldrig sett skillnad på kvaliteten dom är nog mer eller mindre handinpassade och det ser man vad det kostar idag på det som görs på fabriken i Belgien så börjar priset vid 150000sek.Dom är visserligen med lite mera gravyr men det tekniska är lika.
Det är nog endast okunskap som gör att auktionspriserna är så låga idag på dom gamla och naturligtvis vapenhandlarnas skicklighet att sälja massproducerat nytt.
Det enda det brukar varnas för är "saltwood" det betyder att en tid hade dom problem att få fram kolvträ och då var det någon som kom på att man kunde snabbtorka träet med salt som sedan blev kvar i träet och svettades ut så det blev lite rostigt.Kommer inte ihåg vilka år det var men det var en kort tid,man ser det om man tar loss kolven och anläggningsytorna är rostiga.Det som också har varierats är ju enkeltrycket ibland mekaniskt och ibland rekylopererat,min Broadway Trap som jag använder idag har mekaniskt enkeltryck.

MVH Ålandsjanne

Du har ingen aning om under vilken tidsepok som man saltade in träet?
Bössorna jag tittat på(ja det är faktiskt två exemplar som jag kikat på) verkar vara tillverkade under andra halvan av 70-talet. Båda bössorna är märkta med **- och *- . Den ena verkar dock vara något lite upptagen. Skiljer ca 1/8 mellan bössorna enligt tolken. Är detta ett argument gott nog för att avliva hjärnspökena?
Husqvarna special

Inläggav Ålandsjanne » 04 dec 2019, 15:31

Husqvarna special skrev:
Ålandsjanne skrev:

MVH Ålandsjanne

Bössorna jag tittat på(ja det är faktiskt två exemplar som jag kikat på) verkar vara tillverkade under andra halvan av 70-talet. Båda bössorna är märkta med **- och *- . Den ena verkar dock vara något lite upptagen. Skiljer ca 1/8 mellan bössorna enligt tolken. Är detta ett argument gott nog för att avliva hjärnspökena?

Det var från -67 till -69 90% av bössorn seda lite spasrsamt fram till -72.
Lite förklaring härunder.
MVH Ålandsjanne
According to Schwing’s interviews with Browning’s Harm Williams and Val Browning, all the salt curing was done in the US and affected at least 90% of all Browning stocks from made from 1967 to 1969. The problem continued to show up until 1972, but in smaller numbers. It was then that the entire supply of walnut blanks was burned and replaced with traditional kiln dried wood.
Ålandsjanne

Inläggav Ålandsjanne » 04 dec 2019, 15:38

Här lite förklaring om serienummren från den tiden,

1963-68 From 1962 serial numbers were followed by the date of manufacture.
2S=12 gauge for the year 1962.
2V=20 gauge for the year 1962.
2F=28 gauge for the year 1962.
2J=.410 bore for the year 1962.
Example: 6556S2 = A 1962 Superposed 12 ga. shotgun with serial number 6556. S=12 gauge
V=20 gauge
F=28 gauge
J=.410 bore
1969-75 1969 started using two digits for the date of manufacture:
S=12 gauge
V=20 gauge
F=28 gauge
J=.410 bore
This was then preceded by the serial number beginning with 1000.
Example: 1000S69 = A 1969 Superposed 12 ga.. shotgun with a serial number of 1000.
Ålandsjanne

Inläggav JohanE » 04 dec 2019, 16:08

Jag måste vara otroligt dum, för jag får inte ihop numreringen på dessa bössor. Jag har precis köpt en bössa, skall enligt säljaren vara en B25 B1 kaliber 12, men frågan är från vilket år???? Bössan är numrerad xxxx3S76. Fortsätter numreringen som gällde 1969-1975 även 1976 så S76 betyder att bössan tillverkades just 1976?
/Johano
JohanE

Inläggav Husqvarna special » 04 dec 2019, 22:20

Ålandsjanne skrev:
Husqvarna special skrev:
Ålandsjanne skrev:

MVH Ålandsjanne

Det var från -67 till -69 90% av bössorn seda lite spasrsamt fram till -72.
Lite förklaring härunder.
MVH Ålandsjanne
According to Schwing’s interviews with Browning’s Harm Williams and Val Browning, all the salt curing was done in the US and affected at least 90% of all Browning stocks from made from 1967 to 1969. The problem continued to show up until 1972, but in smaller numbers. It was then that the entire supply of walnut blanks was burned and replaced with traditional kiln dried wood.

Tackar. Tyvärr ingen orsak till att avstå köp då.

Vad bör priset ligga på en närapå oanvänd B25 B2G från mitten av 70-talet?
Husqvarna special

Inläggav Ålandsjanne » 05 dec 2019, 02:04

JohanE skrev:Jag måste vara otroligt dum, för jag får inte ihop numreringen på dessa bössor. Jag har precis köpt en bössa, skall enligt säljaren vara en B25 B1 kaliber 12, men frågan är från vilket år???? Bössan är numrerad xxxx3S76. Fortsätter numreringen som gällde 1969-1975 även 1976 så S76 betyder att bössan tillverkades just 1976?
/Johano

Det är nog rätt 1976 Listan jag kopierade var mycket längre men jag tog bara med det som det handlade om.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Husqvarna special » 05 dec 2019, 07:26

JohanE skrev:Jag måste vara otroligt dum, för jag får inte ihop numreringen på dessa bössor. Jag har precis köpt en bössa, skall enligt säljaren vara en B25 B1 kaliber 12, men frågan är från vilket år???? Bössan är numrerad xxxx3S76. Fortsätter numreringen som gällde 1969-1975 även 1976 så S76 betyder att bössan tillverkades just 1976?
/Johano

Får man fråga vad du fick ge för den? Lite bilder är alltid trevligt.
Husqvarna special

Inläggav JohanE » 05 dec 2019, 23:38

Bilder kommer så fort bössan finns hemma. Jag får fortfarande inte ihop årtalet på min bössa. Enligt denna artikel så bytte man numreringen 1975. Så då verkar ju inte som S76 betyder 1976....
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JohanE

Inläggav gynner » 06 dec 2019, 01:31

https://www.browning.com/support/date-y ... otgun.html

Jo s76 skapar lite frågor.
Är du säker på numret eller är det licenspapprets/säljarens uppgift?
I så fall hade jag lugnat mig tills jag sett bössan både gamla ägare och licensen har allt för ofta fel

/Jonas

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav Ålandsjanne » 06 dec 2019, 08:47

Här är uppgifterna från 1975 och framåt.
1976-1986 In 1975 Browning standardized its serial number identification which it followed until 1998.
1. Superposed Type 213=12 gauge
233=20 gauge
173=28 gauge
183=.410 bore
2. Date of Manufacture
is a two digit code Z=1
Y=2
X=3
W=4
V=5
T=6
R=7
P=8
N=9
M=0
3. Serial Number beginning with 01001at the start of each year.
Serial
Number Example:
213RT01001

This would be an Superposed 12 ga., manufactured in 1976 with the serial number 01001.
Ålandsjanne

Inläggav JohanE » 06 dec 2019, 10:02

Det är nog som Jonas skriver, jag utgår från serienumret på min licens. Har inte hunnit hämta bössan ännu, efter det har jag säkert bättre koll. Jag återkommer med lite bilder och säkert en och annan fråga. Trevlig helg!
JohanE

Inläggav Ålandsjanne » 06 dec 2019, 16:12

JohanE skrev:Det är nog som Jonas skriver, jag utgår från serienumret på min licens. Har inte hunnit hämta bössan ännu, efter det har jag säkert bättre koll. Jag återkommer med lite bilder och säkert en och annan fråga. Trevlig helg!

Kolla noga att hela nummret är likant på licensen som på bössan,min en kompis hade en Browning från 1973 men i licensen så var inte S73 med polisen i sverige skrev bara i det som dom ansåg vara serienummret,men det är nog bra att ha allt korrekt om man är ut och reser på jakt och råkar på en tullare eller polis som ser felet som en möjlighet att få lite mutor.
Hörde om en som fick en grytpistol licens i kaliber 22mm. Borde ha dånat ordentligt i ett gryt när man skjuter.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Husqvarna special » 06 dec 2019, 22:51

JohanE skrev:Bilder kommer så fort bössan finns hemma. Jag får fortfarande inte ihop årtalet på min bössa. Enligt denna artikel så bytte man numreringen 1975. Så då verkar ju inte som S76 betyder 1976....

Efter lite googlande så verkar det ändå finnas en del B25:or där ute med S76 i serienumret så jag tror att du kan vara lugn.
Husqvarna special

Inläggav Husqvarna special » 11 dec 2019, 22:29

Jaha, nu finns det ingen återvändo. Nu blir det en olidligt lång väntan på licens sen är jag lycklig ägare av en B25 B2G från -75 med svanhalskolv och 71cm pipor.
Husqvarna special

Föregående

Återgå till Allmänt om vapen