Byta golvbrunn...

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

Byta golvbrunn...

Inläggav Glooie » 20 sep 2010, 17:57

Jahopp, jag och sambon har köpt hus. Inte flyttat in än, har renoverat en hel del, men snart e det dags. Jag ska snart ge mig på duschen i källaren och renovera den. Problemet är att det sitter en gammal gjutjärnsgolvbrunn där nergjuten i betongen. Då är frågan, hur går man på bästa sätt tillväga för att byta denna golvbrunn? Att man får bila en del är jag med på, men hur ska jag gå till väga för att göra det på enkalste sätt? Hyra en bilningsmaskin, köra lite på måfå, rycka upp den och i med en ny och sen gjuta i runt igen?
Skulle beskriva mig som normalhändig. Huset är från -69 och det är inte gjort speciellt mycke sen dess. Om nån har en arbetsbeskrivning, gärna med bilder så vore det kanon! :) (och för er som undrar kommer jag att följa BKRs regler för våtrum...)

Mvh
Glooie

Re: Byta golvbrunn...

Inläggav WestCoast » 20 sep 2010, 18:33

Glooie skrev:Jahopp, jag och sambon har köpt hus. Inte flyttat in än, har renoverat en hel del, men snart e det dags. Jag ska snart ge mig på duschen i källaren och renovera den. Problemet är att det sitter en gammal gjutjärnsgolvbrunn där nergjuten i betongen. Då är frågan, hur går man på bästa sätt tillväga för att byta denna golvbrunn? Att man får bila en del är jag med på, men hur ska jag gå till väga för att göra det på enkalste sätt? Hyra en bilningsmaskin, köra lite på måfå, rycka upp den och i med en ny och sen gjuta i runt igen?
Skulle beskriva mig som normalhändig. Huset är från -69 och det är inte gjort speciellt mycke sen dess. Om nån har en arbetsbeskrivning, gärna med bilder så vore det kanon! :) (och för er som undrar kommer jag att följa BKRs regler för våtrum...)

Mvh

enligt lagen så skall brunnen bytas om du renoverar/ändrar i badrummet och brunnen är äldre än 92.

bila runt och snett ner mot brunnens botten, runt i betongen. kolla innan så du vet om röret till brunnen går rakt ner eller åt sidan till stammen. går det åt sidan så bilar du inte där, bila runt istället FÖRSIKTIGT och se om du kan skära av ledningen med rondell. sedan kan du slå sönder brunnen med en handslägga och ta ett bräckjärn och bända upp botten. oftast så lossnar denna av vibrationerna. det du skall tänka på är att inte bila där ledningen går utan behålla så helt som möjligt.

sedan bilar du runt avloppsledningen så att du har ca 3 cm fritt runt om öppningen (öppningen skall vara hel och rakt avkappad) där sätter du en skarvmuff och ansluter den nya brunnen. frågor?
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Glooie » 20 sep 2010, 18:49

WestCoast skrev:

enligt lagen så skall brunnen bytas om du renoverar/ändrar i badrummet och brunnen är äldre än 92.

bila runt och snett ner mot brunnens botten, runt i betongen. kolla innan så du vet om röret till brunnen går rakt ner eller åt sidan till stammen. går det åt sidan så bilar du inte där, bila runt istället FÖRSIKTIGT och se om du kan skära av ledningen med rondell. sedan kan du slå sönder brunnen med en handslägga och ta ett bräckjärn och bända upp botten. oftast så lossnar denna av vibrationerna. det du skall tänka på är att inte bila där ledningen går utan behålla så helt som möjligt.

sedan bilar du runt avloppsledningen så att du har ca 3 cm fritt runt om öppningen (öppningen skall vara hel och rakt avkappad) där sätter du en skarvmuff och ansluter den nya brunnen. frågor?

Jepp, allt ska renoveras och golvbrunnen är definitivt äldre än -92. Är ganska säker på att den är original från -69, men den är tydligen inte använd de senaste 15 åren (damen som bodde där har haft rullator i ganska många år).
Det var en ganska bra beskrivning, så det är bara att testa, det kan inte gå mer än åt helvete :roll:
När det kommer till bilningsverktyg/maskin, ska man hyra en rejäl sak, eller räcker det med en billigare jula/biltema-modell? Funderar annars på att köpa en rejäl slagborrmaskin (har hårdbetongväggar och bjälklag i källaren, så behovet finns). Har sett att det finns slagborrmaksiner med så kallat "borrstopp" som man kan använda till att bila med. Är dessa något att ha, eller är det bara en onödig produkt?
Glooie

Inläggav WestCoast » 20 sep 2010, 18:52

det bästa du kan göra är att hyra en stor maskin till det grova och EV en liten till finliret runt röret. har du förstår så slår den sönder gjutjärnet. har du mkt betong i huset så investera i en DeWalt slagborr med bilnings fuktion (Ca2000kr). annars hyr för är det seg konstruktionsbetong så gör du sönder en liten biltema maskin :?

ett tips är att leta efter pluggen...i brunnen sitter det en plugg (oftast av plast om det är original) och titta in. då skall du se var anslutningen går, där är du jävligt försiktigt med bilningen!
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Granit » 20 sep 2010, 19:03

Är inte så farligt dyrt att hyra och då får man bra grejor: http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/P ... anguage=SV

Edit: Menar inte att dewalt är dåligt
Senast redigerad av Granit 20 sep 2010, 19:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Granit

Inläggav Glooie » 20 sep 2010, 19:05

WestCoast skrev:det bästa du kan göra är att hyra en stor maskin till det grova och EV en liten till finliret runt röret. har du förstår så slår den sönder gjutjärnet. har du mkt betong i huset så investera i en DeWalt slagborr med bilnings fuktion (Ca2000kr). annars hyr för är det seg konstruktionsbetong så gör du sönder en liten biltema maskin :?

ett tips är att leta efter pluggen...i brunnen sitter det en plugg (oftast av plast om det är original) och titta in. då skall du se var anslutningen går, där är du jävligt försiktigt med bilningen!

Min tanke var just en dylik DeWalt, hela källaren och bjälklaget mellan källaren och 1a vån är i hårdbetong. Dessutom är det mexitegel på fasaden, så en ordentlig slagborrmaskin är ett måste. Min fundering är bara om en sån maskin klarar av att bila upp betongen runt en golvbrunn? Eller ska man hyra en stor och köpa en sådan DeWalt till finliret?
Glooie

Inläggav rkt » 20 sep 2010, 19:30

Tips: Ring närmaste plattsättare med yrkesbevis och be om en offert.
Då blir det rätt från början och du får garantier och vet att det används rätt mtrl som är godkänt.

Mvh RKT
rkt

Inläggav Abex » 20 sep 2010, 19:57

Skulle jag göra iordning en källare från -69 så skulle jag definitivt göra stambyte i källarn (åtminstone i det rummet du tänkt renovera) Oavsett vad det är för rör under betongen skulle inte jag lägga pengar på att renovera "ytan" utan att ha fixat nya rör!

Om källaren inte är renoverad med fina nya golv så är det bara hyra en bilmaskin köpa ngn låda öl och dammasker, sedan ringa in ngn/ngra polare och
börja bila/skotta upp alla avloppsrör i källarn (borde man hinna göra på en helg trotts ölen) Då får du även alla avlopp där du vill ha dom!
Användarvisningsbild
Abex

Inläggav bjorn.h » 20 sep 2010, 20:04

Det är oftast lättare och snabbare att först såga med diamantklinga och sen bila.
Vikminnets. finska stövare, re laika.
bjorn.h

Inläggav WestCoast » 20 sep 2010, 20:20

bjorn.h skrev:Det är oftast lättare och snabbare att först såga med diamantklinga och sen bila.

först måste du ju frilägga rören...eller sågar du på måfå rakt ner i golvet?
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Glooie » 20 sep 2010, 20:40

Vad gäller att byta rören, jo, tanken har slagit mig. En liten fråga som dyker upp då, måste man byta rören hela vägen ut till huvudledningen i gatan? Eller räcker det med att byta rören ut till ytterväggen? Vi kommer dränera om inom en 10-årsperiod, kan man byta rören till ytterväggen nu, skarva, gjuta igen och sen byta röret på "utsidan" om ett par år när vi dränerar om? Golvbrunnen i duschen sitter ca 40 cm från väggen, på andra sidan väggen är tvättstugan där det oxå sitter en golvbrunn som ska bytas. Sen är jag lite osäker på vart ledningen tar vägen, men jag tror att den sticker iväg rakt över tvättstugegolvet till ytterväggen på andra sidan (får ta reda på detta). Tvättstugegolvet ska klinkras, så om vi ska byta stammar ska det definitivt göras innan vi klinkrar där.
Hur lång livslängd brukar man räkna med på avloppsrör? Vet inte om det är plast eller gjutjärn dock...
Glooie

Inläggav WestCoast » 20 sep 2010, 20:54

Glooie skrev:Vad gäller att byta rören, jo, tanken har slagit mig. En liten fråga som dyker upp då, måste man byta rören hela vägen ut till huvudledningen i gatan? Eller räcker det med att byta rören ut till ytterväggen? Vi kommer dränera om inom en 10-årsperiod, kan man byta rören till ytterväggen nu, skarva, gjuta igen och sen byta röret på "utsidan" om ett par år när vi dränerar om? Golvbrunnen i duschen sitter ca 40 cm från väggen, på andra sidan väggen är tvättstugan där det oxå sitter en golvbrunn som ska bytas. Sen är jag lite osäker på vart ledningen tar vägen, men jag tror att den sticker iväg rakt över tvättstugegolvet till ytterväggen på andra sidan (får ta reda på detta). Tvättstugegolvet ska klinkras, så om vi ska byta stammar ska det definitivt göras innan vi klinkrar där.
Hur lång livslängd brukar man räkna med på avloppsrör? Vet inte om det är plast eller gjutjärn dock...

nästan säkert gjutgärn eftersom det är sådan brunn.. man kan säga att livslängden hänger ihop med användandet och vad som ligger i det :wink: . dock så skall man veta att det är billigare att "relinena" rören än att byta ut dem helt.. dock måste brunnen bytas ändå. troligen går rören rakt ner genom plattan och under plattan, dvs du måste bila dig ner genom plattan ca 40-60 cm tjock konstruktionsbetong, gräva bort makadam och detta ganska långt ner eftersom rören går under kantbalken och går ner ca 30 cm UNDER underkant platta. varit med om 2 meters djupa schakt. om jag inte är fel påläst så ansvarar du för rören på din mark. i vissa fall till anslutningen av samfällighet/kommunalt V

ta dit en spolbol och be honom filma rören så ser du konditionen på dem.
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Glooie » 20 sep 2010, 21:02

WestCoast skrev:

nästan säkert gjutgärn eftersom det är sådan brunn.. man kan säga att livslängden hänger ihop med användandet och vad som ligger i det :wink: . dock så skall man veta att det är billigare att "relinena" rören än att byta ut dem helt.. dock måste brunnen bytas ändå. troligen går rören rakt ner genom plattan och under plattan, dvs du måste bila dig ner genom plattan ca 40-60 cm tjock konstruktionsbetong, gräva bort makadam och detta ganska långt ner eftersom rören går under kantbalken och går ner ca 30 cm UNDER underkant platta. varit med om 2 meters djupa schakt. om jag inte är fel påläst så ansvarar du för rören på din mark. i vissa fall till anslutningen av samfällighet/kommunalt V

Nu vet jag inte om detta talar emot gjutjärnsrör, men från badrummet på 1a plan (som ligger rakt ovanför tvättstugan) går det ett rör utanpå väggen i tvättstugan från tak till golv, och detta röret är i plast ( går ner i plattan precis brevid govlbrunnen). Enligt säljaren spolades rören i huset för 2 år sen hela vägen ut till gatan, vet dock inte om rören filmades samtidigt. Om man tar dit en spolbil som filmar, kan dom avgöra om det är plast eller gjutjärn i rören?
Glooie

Inläggav Abex » 20 sep 2010, 21:40

WestCoast skrev:
Glooie skrev:Vad gäller att byta rören, jo, tanken har slagit mig. En liten fråga som dyker upp då, måste man byta rören hela vägen ut till huvudledningen i gatan? Eller räcker det med att byta rören ut till ytterväggen? Vi kommer dränera om inom en 10-årsperiod, kan man byta rören till ytterväggen nu, skarva, gjuta igen och sen byta röret på "utsidan" om ett par år när vi dränerar om? Golvbrunnen i duschen sitter ca 40 cm från väggen, på andra sidan väggen är tvättstugan där det oxå sitter en golvbrunn som ska bytas. Sen är jag lite osäker på vart ledningen tar vägen, men jag tror att den sticker iväg rakt över tvättstugegolvet till ytterväggen på andra sidan (får ta reda på detta). Tvättstugegolvet ska klinkras, så om vi ska byta stammar ska det definitivt göras innan vi klinkrar där.

40-60cm betong i källargolv???????? wtf???? snarare 10-15cm! (är sällan 40cm tjockt i kantbalk i källare ens) Angående "relineing" är det kanske bra om det utförs rätt men jag har ännu inte stött på det! *varning*. Vi har repat många badrum efter firmor har varit och relinena och inte "fått till det".Det kan vara att jag aldrig sett ett rätt utfört arbete ännu, men göra det i eget hus utan att ens spara pengar, ALDRIG!!!!!!
Användarvisningsbild
Abex

Inläggav Ehnebom » 20 sep 2010, 21:42

40-60 är industrigolv, det har man normalt inte hemma :mrgreen: Om man inte bor på jobbet då, men då är det frågan om galenskap istället
This is my signature.
There are many like it, but this one is mine
Användarvisningsbild
Ehnebom

Inläggav WestCoast » 21 sep 2010, 10:57

Ehnebom skrev:40-60 är industrigolv, det har man normalt inte hemma :mrgreen: Om man inte bor på jobbet då, men då är det frågan om galenskap istället

NORMALT är plattan ca 20-30 men så har du även en del förstärkningar i underkant. samt ev "göteborgsgolv" att ta sig igenom så...
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav WestCoast » 21 sep 2010, 10:58

Glooie skrev:
WestCoast skrev:

Nu vet jag inte om detta talar emot gjutjärnsrör, men från badrummet på 1a plan (som ligger rakt ovanför tvättstugan) går det ett rör utanpå väggen i tvättstugan från tak till golv, och detta röret är i plast ( går ner i plattan precis brevid govlbrunnen). Enligt säljaren spolades rören i huset för 2 år sen hela vägen ut till gatan, vet dock inte om rören filmades samtidigt. Om man tar dit en spolbil som filmar, kan dom avgöra om det är plast eller gjutjärn i rören?

klart de ser. vilken färg har röret? grå eller beige? plastbrunn på ovanvåning då kanske? var i gbg området är det?
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Arctic » 21 sep 2010, 12:05

Ska du börja med avloppet så gör det ordentligt. Det kostar inte så mycket mer om du kan göra en del själv och redan har en källare som är oinredd eller i behov av renovering. Det är rätt surt att behöva riva alla nya ytskikt för att komma åt rören om de går sönder om några år.

Betong var dyrt -69 så det är troligen inte jättetjockt.

Dra helst nytt hela vägen utt till kommunal anslutning eller egen brunn. Avsluta i alla fall någonstans där det är lätt att fortsätta byta om det behövs.

Det finns ingen anledning att följa de gamla rören. Sätt brunnarna där du vill ha dem, och dra de nya rören där det är lättast att få ner dem. De är lättast att bila upp om du först kör med diamantsåg och sågar upp två spår i golvet med lagom brett mellan som någon redan sa.

Glöm inte att se till att lutning blir rätt. Avlopp med baklut är helt klart obra.
Arctic

Inläggav Glooie » 22 sep 2010, 21:54

WestCoast skrev:

klart de ser. vilken färg har röret? grå eller beige? plastbrunn på ovanvåning då kanske? var i gbg området är det?

Svårt att säga då plaströret varit målat i många år, och nu är det ommålat igen. Dock är plasten i röret som syns väldigt tunn, röret flexar lite när man trycker på det. Har svårt att tro att det är samma tjocklek på röret som är nergjutet, tror inte att det skulle hålla. Men varför skulle man ha plast i den delen som går utanpå, men gjutjärn i gjutningen? Beror det på att plasten va mycke lättare att hantera?
Det är en gjutjärnsbrunn även på övervåningen. Huset ligger ett par mil öster om stan, i Skene närmare bestämt. Flyttar från stan nu. Ska bli riktigt skönt att flytta från hyresrätten, jag är husmänniska rakt igenom... :)
Glooie

Inläggav Ponte » 22 sep 2010, 22:39

Ta dit en rörfirma och filma rören, GJ rör kan se väldigt bra ut på utsidan men vara total slut på insidan. Sen oavsett skick skulle jag nog byta till nya plast- brunnar och rör! Och som sagts tidigare, tänk på fallet, vi brukar köra med 10promille ( 1cm/m) som standard. Inge kul att pika upp allt igen pga backfall :roll: Tänk också på att de kan vara andra ledningar ingjutna i golvet ifall du ska pika :)
Mvh:Ponte
--
"Den late vaknar till natten!"
---
Bild
Mina finska pinnar:
Sako 75ss 300WSM/ snart också även 458LOLL
Tikka M595 308w/6mmBR
Tikka M595 222rem.
Tikka M65 Super Sporter 6,5x55/308w
Tikka LSA 55 308w.
Tikka M595 sporter 7mmWSM