Jaktlabbetråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Jaktlabbetråden

Inläggav Davego » 21 sep 2009, 12:24

Jag har letat här på forumet men det fanns ingen tråd för labrador retriever.. Jag har ett brinnande intresse för dessa hundar och själv köpt mig en labbevalp nu för en vecka sen då jag ägt en som fick avlivas för ett tag sen. Andra hundar som funnits i min ägo är drever, tysk jakt terrier och basset fauve. Men jaktlabbe är utan tvekan min favorit!
Vore kul och få se bilder osv från andra med labbar här. Jaktprov är något som jag aldrig sysslat med men som kommer bli aktuellt för min Roxi framöver.

Har faktist en fråga som jag kan passa på och ta upp här nu, den gäller väl generellt för alla valpar men.. Det var länge sen jag hade valp nu så det är en del som behöver friskas upp. Har hört att om en valp pinkar inne på natten skall så skall man låta den göra det, inte gå ut när den gnäller för det. Vad är lämpligast att göra för att få valpen rumsren snabbast och slippa dumma ovanor (i detta fall på natten) :?:
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Winchester 1300 HAGELPUMP
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Re: Jaktlabbetråden

Inläggav R93 » 21 sep 2009, 12:49

Jag har en jaktlabbe på ca 1år. Gul. apporterna funkar bra, spårningen likaså. Han är väl lite för väl mycket jaktglad och tvekar inte att springa efter diverse klövilt. Men det blir bättre o bättre nu faktiskt. Han är lättlärd, alltid glad och väldigt präglad på mig. Vilket jag tycker är skit kul.
Jaktprov sysslar jag inte med utan vill bara ha en brukshund till att använda till allt möjligt, stöta, spåra, apportera etc.

När han var valp så släppte jag ut han ifall han var kissnödig på natten, så länge han gjorde sin toalett utomhus så fick han rikligt med beröm :)
Mvh Magnus
R93

Inläggav Davego » 21 sep 2009, 13:00

R93 skrev:Jag har en jaktlabbe på ca 1år. Gul. apporterna funkar bra, spårningen likaså. Han är väl lite för väl mycket jaktglad och tvekar inte att springa efter diverse klövilt. Men det blir bättre o bättre nu faktiskt. Han är lättlärd, alltid glad och väldigt präglad på mig. Vilket jag tycker är skit kul.
Jaktprov sysslar jag inte med utan vill bara ha en brukshund till att använda till allt möjligt, stöta, spåra, apportera etc.

När han var valp så släppte jag ut han ifall han var kissnödig på natten, så länge han gjorde sin toalett utomhus så fick han rikligt med beröm :)
Mvh Magnus

Ja det måste ju vara det bästa och släppa ut vid behov.. hon kommer ju lära sig att sova hela natten sen när hon mognar.. så tänker jag i alla fall... Hur funkar din labbe vid väntan på apport, typ i gömslet ?. min förra gnällde lite för mycket..
jaktprov för min del är mest intressant för att höja värdet på hunden och för att ha lättare och sälja valpar framöver.. är sugen på att ta en kull om det blir ett bra exemplar.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav RävaPetter » 21 sep 2009, 19:52

Jagar dom rådjur och annat klövvilt också?
RävaPetter

Inläggav Davego » 21 sep 2009, 20:40

RävaPetter skrev:Jagar dom rådjur och annat klövvilt också?

Det där är lite varierande faktist.. beror lite på hur de är avlade på den kennel man köper ifrån. Dels skallar vissa labbar och driver/stöter från ett par min upp till 10 kanske.. De får inte stöta mer än 5 min. De flesta stöter i alla fall en bit men ibland utan skall.
De vilt som stöts brukar vara både klövilt, hare och räv. Min förra stötte ett par min men utan ett enda skall. Det brukar vara lätt att styra sin labbe på vad den får stöta och inte tycker jag, på grund av deras härliga välvilja att vara till lags..
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav börje » 21 sep 2009, 20:48

Hundar börjar i riktigt tidig ålder att kunna hålla sig länge, speciellt ifall du har en hundbur som sovplats. Den vill ju inte kissa i sängen :wink: Jag brukar ta ut valpen vid midnatt, sen så klarar dom sig för det mesta till 6-tiden på morgon, men den ska ut genast du vaknar, för den håller sig inte många minuter när den vaknat. Så småningom så klarar den ännu längre tid. Ju fler gånger den kissar inn, desto längre tar det att få den helt rumsren.
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav CROSS COUNTRY » 21 sep 2009, 21:00

Har själv tre av denna härliga ras, två hannar (5+4år) och en tik (2 år). En av hannarna är jaktchampion och den andre på väg dit. Och båda hannarna är viltspårchampions. Tiken är unghund men startad i nybörjarklass med 1:a pris i höst. Alla tre apporterar på diverse jakter och mellanhannen går som stöt på småvilt och klöv. Han går som brukligt för retriever tyst i löpa och även vid synkontakt med vilt. D e väl enda nackdelen med denna ras, svårt att få dem å skälla även om det inte är omöjligt...
Jag går även eftersök med hannarna men jag släpade hem en bock till gården för en vecka sen och då satt tiken som en fästing i halsen på bocken så fort hon fick möjlighet. Här finns det jaktlust...
Sako Vixen .222 S&B 4-12x42
Tikka 595 .243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite .308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76 / 7x57r Vä+Sw Nova 3-9x36
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76
Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inläggav R93 » 21 sep 2009, 21:03

Min labbe tycker ju apporteringen är fruktansvärt rolig så han sitter ner o stampar med framtassarna tills jag låter han apportera :D Men han sitter still och är tyst iaf. Min labbe har jagat gris, kron, dov, rå, hare, räv och älg. Nu har jag tränat han så pass att jag kan att sitta kvar fast han ser div. vilt. Grisar har varit svårast men på ett eftersök häromdagen så klara han av att sitta still och titta på en gris också trots att jag var ca 10m bort :D

Ang hundar på natten. Min labbe fick sova i bur på nätterna, oslagbart. Så släpper man ut han direkt efter att man släppt ut han från buren så kissar han ute.
Låter man valpen springa runt 2-3min i huset innan man släpper ut den så har man garanterat en liten pöl på golvet. Bästa sättet att få en hund rumsren är att använda bur tycker jag.
R93

Inläggav Davego » 21 sep 2009, 22:28

Jag har en bur som jag prövat men den gav dålig effekt.. hon går in och pinkar i buren och lägger sig utanför i stället :? kanske helt enkelt måste stänga in henne i buren så hon inte kan gå ut då.. jag tror väl att detta löser sig med tiden men vore skönt och slippa pinket under denna tid då jag sover och inte har koll.. ja ja.. allt fungerar ju klanderfritt för övrigt så det är ju synd att klaga. Idag har hon apporterat riktigt duktigt med dummys och det gick fint och lämna henne i bilen 20 min utan minsta bekymmer. Hon är stabil i psyket och en framåt tjej som inte ryggar för något men som samtidigt är lyhörd och följsam. Precis som man vill ha en labbe.. Kul att starta upp med bra förutsättningar. :D

Har en fråga till om hundmat.. Jag har alltid kört med lite billigare foder till mina hundar utan bekymmer. Typ Axess och dyl. nu blir man påtryckt att köpa dyrt foder till hunden.. Kan gå med på och köra Royal Canin nu och ett halvår framåt när hunden växer som mest men sen får det bli annat.. Såg i djurbutiken nu att det till och med fanns rasanpassat foder.. vad fasen! nu får dom väl ge sig.. Allt för och sälja.. Pedigree pal kan väl inte va så dåligt heller.. Försäljaren i djurbutiken sa att det är skitviktigt vad hunden får för foder.. lågprisfoder innehåller mest spannmål och inte allt det nödvändiga en hund behöver.. vad använder ni för foder till era hundar?
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav Luntängslasse » 21 sep 2009, 23:27

Har själv i stort sett bara haft älghundar , men när sambon ville ha en "egen" hund då hon inte jagar så lobbade jag hårt för en jaktlabbe. Han är nu 2år och hur kul som helst. Tyvärr är han lite het så vid fågeljakt är det ett väldans pippande innan han fått apporterat några ggr. Eftersök har vi gjort och till hösten skall vi väl prova på att jaga lite rådjur + gris.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Luntängslasse

Inläggav R93 » 22 sep 2009, 19:35

Ja, om inte buren är alltför stor så kommer inte valpen kissa där inne, så släpp ut hunden direkt efteråt så kommer han göra ifrån sig utomhus. Jag har min bur öppen hela tiden men labben går o lägger sig där så fort han blir lite trött. Jag använder Mästers Jakt. Har inget negativt eller positivt o säga om just det fodret. Billigt och relativt bra.
R93

Inläggav Davego » 22 sep 2009, 23:02

Luntängslasse- Är det en 6a på bilden!? den ser ju rätt skaplig ut i alla fall :wink: Labben ser ju lagom glad ut vid sidan av bocken där :lol:

jag kör på Eukanuba nu.. fick visst den 4de säcken gratis om man va jägare :D Det där med pissande inomhus får lösa sig med tiden.. Kör med buren så får vi se hur det går..

Duvjakten är i full gång och många kråkor har fått sätta livet till, hittills har jag i år hittat det jag skjutit på i alla fall.. valpen har jag inte mycket nytta av denna sesång :| .. Får satsa på nästa år, då är Roxi en fulländad apportör 8)
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav Luntängslasse » 23 sep 2009, 08:22

Davego skrev:Luntängslasse- Är det en 6a på bilden!? den ser ju rätt skaplig ut i alla fall :wink: Labben ser ju lagom glad ut vid sidan av bocken där :lol:

En liten sexa som en kompis skjöt första morgonen . Bocken försvan i skottet , men den hade inte gått så långt.

Är det någon som har erfarenhet av grisjakt med labbe? Hur funkar det , ställer dom grisen eller stöter dom bara? Förstår att det är stor variation bland individerna.
Användarvisningsbild
Luntängslasse

Inläggav stötjakt » 24 sep 2009, 20:51

Har en jaktlabbe som nu är 6 år hon stöter klöv o hare samt apporterar fågel,men för två år sen lärde hon sig att
gå upp i vind för rådjuren och på detta sättet kom hon väldigt nära, en gång tog hon ett rå. Men nu har jag satt en
pingla på henne på det sättet får man djuren att röra sig mycket lungnare vilket är uppskattat av skyttarna.
Jakt Labbe.PBGV
Carl Gustaf 2000 .300wm
Mannlicher 6,5x55
Browning 12/70 Sporting
Miroku 12/70 Skeet
stötjakt

Inläggav Beretta56 » 30 sep 2009, 21:56

Jag tog ut min valp (svart tik)väldigt ofta, alltid till samma plats. Om jag vaknade mitt i natten så gick vi ut. Hon gnällde aldrig, så jag fick inte någon förvarning. Hon fick alltid mycket beröm när hon kissade ute.
Har hört de som Börje skrev, av många. Men min valp kissade även i "sängen". Samtidigt så säger dom ju att valpar inte kan hålla sig. Så jag vet inte riktigt vad som är rätt. Kanske är olika för varje individ?
Idag är min valp drygt 6 mån, och hon visar fortfarande inte att hon är kissignödig. Utan hon håller sig tills vi går ut.
Jag älskar djur - Speciellt med en god sås...
Användarvisningsbild
Beretta56

Inläggav RävaPetter » 04 okt 2009, 23:51

Har bestämt mig för en jaktlabbe nu =).
Skall hämtas om ca 2 veckor om allt går som det ska. Har väldigt lite kunskap om labradorer egentligen och undrar om det finns någon rekomenderbar literatur som ni känner till?
Jag uppskattar absolut om ni har några övriga tips till mig, är mkt spänd och det ska bli roligt men samtidigt något orolig för att göra fel :oops: .
Blir första hunden jag har helt sj, har haft beaglar i familjen förut som jag jagat med men aldrig labbar.
mvh
RävaPetter

Inläggav Davego » 05 okt 2009, 19:17

RävaPetter skrev:Har bestämt mig för en jaktlabbe nu =).
Skall hämtas om ca 2 veckor om allt går som det ska. Har väldigt lite kunskap om labradorer egentligen och undrar om det finns någon rekomenderbar literatur som ni känner till?
Jag uppskattar absolut om ni har några övriga tips till mig, är mkt spänd och det ska bli roligt men samtidigt något orolig för att göra fel :oops: .
Blir första hunden jag har helt sj, har haft beaglar i familjen förut som jag jagat med men aldrig labbar.
mvh

Det var väl självaste :evil: också! hade ju skrivit massor och så försvann inlägget när det skulle sändas.. :shock: Bara skriva om..

Jaktlabbe är en kanon första hund ! lätt att ha och göra med, lättlärd och himla snäll. Enligt min uppfattning den smidigaste ras som går att "rätta" till fel på som blivit tidigare.
Jag har två böcker att rekomendera för dig som är bra att läsa om hundfostran, dressyr och det du behöver för din hund. Står en hel del om apportering och spårträning också. Erik Wilsso, Johan B. Steen "Hund fostran" och Sten Christoffersson "jakthundar" Du kan kika på DVDn som du troligtvis får med dig från öppfödaren med, den är rätt ok, "välkommen valp"
De tips jag kan ge dig är att var konsekvent från den dag du får din valp tills dess den stupar. Tydlig, lugn och visa valpen så den förstår på sitt vis. Gör hunden rätt, beröm direkt med bra och när den gör fel, var bestämd med nej eller fy och ett tag i nacken eller ryggen. ryggen effektiv då modern tar tag där. Det bästa är om du är förberedd på hur du vill ha det innan valpen kommer. Dels en bra och skön viloplats. Att du aldrig tar upp hunden i möbler, sängen om du aldrig vill ha henne där. Vissa har hunden i en fotölj som är hundens.. detta har inte funkat på den labben jag hade från 2 års ålder. Hon visste att en fotölj får jag ligga i, sen valde hon en valfri hos folk.
Jag har haft lite problem med att få min hund och sova på nätterna på grund av full pissblåsa. Finns mycket åsikter om detta! går man ut lär sig hunden det och kommer vilja det hela livet sen nattetid, går man ut så får hunden liten blåsa, låt hunden pissa inne och sen lär den sig att inte göra det tids nog. Vissa säger att valpar inte pissar i sin säng.. det har min gjort.. Såhär har jag handlat vilket verkar fungera nu. Först gick jag ut varannan timme på natten när hon sa till. Nu ger jag henne mat senast kl 20 på kvällen och tar bort vattnet med. Hon sover nu mellan kl 23.30-6.30, ibland går jag ut en gång mellan det. Jag anser nu att man ska gå ut med sin valp när den behöver det och succesivt skjuta på pisspauserna.
Träna inkallning alltid när hunden ska ha mat, med visselsignal eller den signal du vill att hunden senare skall komma på. Efter ca 2 veckor kan du träna med att sätta henne vid matskålen och ge klartecken att äta när han/hon har ögonkontakt med dig.
Min 11 veckors labbetik kan redan sitt, hyffsat ligg och stanna kvar, apporterar och lämnar jättefint och igår gick jag blodspår med henne vilket också gick kanon! Viktigt är att inte ställa krav på valpen, det gör man på en unghund.. Träna inte mer än korta korta stunder med valpen. Gå inte promenader förens den är ca ett halvår, ge hunden ett högklassigt foder första 1.5 åren i alla fall.
Har fått en del av dessa råd nyligen av mer erfarna hundmänniskor. Jag som haft en hel del hundar glömmer och man behöver friska upp minnet lite. Det är en kort tid valpen är valp och den är oerhört läroviljig i början vilket skall utnyttjas. man kan lära en valp att sitta, men inte att kräva det..
Ett sista tips ! var med din hund själv eller med din sambo första veckan, inte andra folk och hundar. Den präglas mycket och får sin stabila trygghet då.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav RävaPetter » 05 okt 2009, 19:51

Tusen tack att du tog dig tid Davego! :) Mkt värdefullt, vore kul om vi kunde hålla lite kontakt här framöver med tips utveckling mm.
RävaPetter

Inläggav Davego » 05 okt 2009, 20:02

RävaPetter skrev:Tusen tack att du tog dig tid Davego! :) Mkt värdefullt, vore kul om vi kunde hålla lite kontakt här framöver med tips utveckling mm.

ingen orsak! kul att hålla kontakt med någon med samma ras och ungefärlig ålder ! utbyta erfarenheter osv. Jag lägger all min tid och energi på denna hund och kommer dela med mig av de tips som är värdefulla för dig! kommer senare ta en kull på Roxi och kommer därför köra ett eller flera jaktprov på henne framöver.
Är det en tik eller hane? kennelns namn?
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav RävaPetter » 05 okt 2009, 20:50

Jag ska se valparna första gången nu på fredag. Vill helst ha en tik, kenneln är ackers kennel, www.ackers.se.
Ska jaga älg i veckan och kommer ta hem hunden nästa helg 9 veckor gammal om det blir affär vilket jag hoppas.
RävaPetter

Nästa

Återgå till Hundar