Moderatorer: Trond Åsly, PerN
Kari Lindström skrev:Förresten så finns det än lättare väg till ära och berömmelse. Det är bara skruva på en 1:17" alt. 1-18" pipan på sin 308Win och skjuta tätare än alla andra med anpassade 118-125 grains kulor
Borde räcker tyvärr inte ! Enligt gällande bestämmelser ska du som handladdare se till att din ammunition håller klass 1, när jakt. Lämnas det in en protest på en bänktävling på denna punkt, kommer jag som jurymedlem alt. tävlingsledare be dig bevisa att du kan ladda 30x47 till klass 1... till det antalet joule som krävs. Hur övertygar du mig ? Kan du inte göra det, kommer jag diskvalificera dig och då är patronen död som jägarklassammo.
Alltså, frågan handlar om hur bevisa och inte hur mycket en hylsa tål
[Tommy_E] skrev:Inga problem för en 30x47... En 30Br får det nog lite kämpigt dock![]()
Jag ser ju självklart problematiken i detta med att få den godkänd som klass 1. Är nog inte så enkelt att man bara kan skjuta henom kronograf och visa att jag har tex 2500J på 100m.
För isåfall kan jag ju köpa ett bänklås och ladda 30-30 med övertryck till klass 1 prestanda men det är ju lik förb... en klass 2 om man frågar naturvårdsverket..
En liten sido fråga... Hur är det med andra vildkatter som om man tex skulle göra en .358/06 som garanterat är en klass 1 med råge. Hur bevisar jag att den är en klass 1? Den lär ju inte heller finnas upptagen i naturvårdsverket.
Mvh
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster