Plantera granhäck?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

Plantera granhäck?

Inläggav Jisse » 12 apr 2007, 12:46

Hej!

Har någon erfarenhet av att plantera en granhäck?

Vad är lämplig storlek på plantorna?

Mellanrum mellan varje planta?

Hur mkt växer en gran per år i snitt?

Andra alternativ till häck än gran, norrbottens kustland i höjd med piteå?
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarvisningsbild
Jisse

Inläggav johnzzon » 13 apr 2007, 11:35

Gran är väl ett hyfsat alternativ. Det finns en massa olika thuja och cypresser som också är gröna på vintern, men jag är osäker på hur de trivs uppe hos dig. Det finns tallar också, typ bergtall som inte blir 25 meter höga. Prata med en trädgårdshandlare om det.

När man sätter en häck brukar man sätta ungefär 3 plantor per meter, men ska du ha en hög häck tycker jag du ska öka avståndet till kanske 2 per meter, då får varje planta lite större utrymme även om det tar längre tid innan häcken blir riktigt tät.

Storleken på plantorna bestäms av plånboken, helt enkelt. Skogsplantorna kostar väl runt 2,50 styck och går du till trädgårdshandlaren och köper plantor som är en meter höga kostar de säkert 250 istället... Det kan vara lite knöligt att plantera riktigt stora granar, över 150 cm, de kan vara lite känsliga. Således rekommenderas små plantor, lite gödning och gärna spruta viltskydd så inte de hemska djuren tar dem.

Se bara till att du har en bra planteringsbädd, utan stora stenar eller berg som sticker upp, eftersom då blir häcken aldrig riktigt jämn.

Tillväxten ja, i södra sverige växer granen över en halvmeter per år som mest. Det är kanske optimistiskt i norrland, även om du gödslar friskt. Det brukar dock inte hända så mycket de första åren, blir det torrt kan du vattna, det är oftast det största problemet innan rötterna växt till sig.
johnzzon

Inläggav Hylsan » 13 apr 2007, 11:39

Kolla med handlaren, jag är rätt säker på att just granen mår bäst av att planteras på hösten :roll:
Hylsan

Inläggav Melvinsson » 13 apr 2007, 14:33

Jag brukar plantera mina granplantor i april/maj. Se till att trampa till ordentligt när du planterar så att det inte finns luft kring rötterna samt hugg av 5-10 cm av rötterna precis innan du planterar. Alla rötter måste ner i jorden så att inga "fransar" sticker upp över marknivån.

Kontakta närmaste skogsbolag och se vad de rekommenderar och har i lager, när du hämtar så se till att blötlägg plantorna (roten) direkt i vatten (brukar lägga mina i ett dike) tills dess du planterar. Har du möjlighet så vattna lite då och för att unvika att de torkar ut.
/M

Inläggav johnzzon » 13 apr 2007, 15:57

Snackade med en chef på en av södras plantskolor, han menade att vårplantering gör man av tradition, höstplantering var oftast bättre, särskilt i områden med försommartorka. Deras tester visade att sommaren efter var de senare planterade granarna minst ifatt, ofta ifrån de tidigt planterade i tillväxt. Den högre fuktigheten på sensommaren skulle vara förklaringen.
johnzzon

Inläggav balo » 13 apr 2007, 16:19

Vi försökte oss på en höstplantering av granhäck för många år sedan (på gammal åkermark).
Endast ett fåtal plantor växte något vidare och när vi drog upp de övriga efter ett par år så visade det sig att det mesta av rötterna ruttnat bort.
Om det berodde på marken eller hösten vet jag inte. Vi valde att sätta Korall Kornell i stället. Inte vintergrön men tål fukt och växer som f-n...
/balo
Användarvisningsbild
balo

Inläggav toos » 13 apr 2007, 20:14

Jisse/
Vad vill du med din häck... skydda mot insyn, buller, höjd på färdig häck, städsegrön och hur bråttom har du? Utan att veta något övrigt än det du har nämnt så kan jag nämna tex, lärk, den tappar dock barren vintertid som bekant. När det gäller gran så är det tre på metern som gäller, den är inte speciellt snabbväxande men man måste ju inte ha så bråttom. Gör bara inte misstaget att klippa den på höjden innan den nått den höjd som du önskar.

vh
T
Användarvisningsbild
toos

Inläggav Jisse » 14 apr 2007, 16:40

toos skrev:Jisse/
Vad vill du med din häck... skydda mot insyn, buller, höjd på färdig häck, städsegrön och hur bråttom har du? Utan att veta något övrigt än det du har nämnt så kan jag nämna tex, lärk, den tappar dock barren vintertid som bekant. När det gäller gran så är det tre på metern som gäller, den är inte speciellt snabbväxande men man måste ju inte ha så bråttom. Gör bara inte misstaget att klippa den på höjden innan den nått den höjd som du önskar.

vh
T

Tackar för alla svaren.
Tanken med häcken är att vara en kombination av bullerskydd samt en form av insynsskydd.
Höjden, ja vad har jag tänkt mig, inte särskilt hög, 1,50-2,00 meter kanske.
Har inte vidare bråttom, en plantering tar ju sin tid, har fått för mig att gran skulle vara lämpligt iom att den blir riktigt tät, ser bra ut samt är "tät" året om.
Har planer på att stängsla in gården jag köpt med nät då det är bra iom att man har hund, ser dock så trist ut med bara nät, tanken kom då att om man planterar en granhäck intill så blir inte stängslet lika framträdande.

3 per meter alltså.
Frågan är vad man ska satsa på för plantstorlek?
Är det dumt att ta direkt ifrån skogen om man har möjlighet till det?
Hur stora granplantor kan man flytta med gott resultat?
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarvisningsbild
Jisse

Återgå till Övrigt