Allt om Jämthundar

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Allt om Jämthundar

Inläggav börje » 02 aug 2019, 11:11

Fästing tycker jag det ser ut som. Ta tag o dra rakt, vrid absolut inte. Bra naglar elr pincett.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav tjärn » 02 aug 2019, 11:59

Ser mer ut som ett litet hål in där. Lite rödaktigt. Han har inte ont där när jag är där och petar. Ska avvakta över helgen och ta han till vet på måndag.
tjärn

Inläggav Knorken » 22 aug 2019, 03:12

Inne på v5 nu efter tplo-op, just när allt började se riktigt bra ut så kom bakslaget som jag väntat på med tanke på all min otur hittils iår, benet har börjat knäppa rejält när han går på benet, så nu väntas ev en ny operation...
Bokat en ny valp till våren, men när de dyker upp sån här skit gång på gång så börjar man överväga om detta ska vara sista hunn man äger.. :|
Blaser R93 8x57js Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon Victor
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav VÄSTILA » 22 aug 2019, 08:19

Knorken skrev:Inne på v5 nu efter tplo-op, just när allt började se riktigt bra ut så kom bakslaget som jag väntat på med tanke på all min otur hittils iår, benet har börjat knäppa rejält när han går på benet, så nu väntas ev en ny operation...
Bokat en ny valp till våren, men när de dyker upp sån här skit gång på gång så börjar man överväga om detta ska vara sista hunn man äger.. :|

Tråkigt att höra. Kan ta tid sådant där. Detta är för mig en anledningen till att jag har minst två injagade hundar. Blir tufft annars. Skadad hund, ingen hund att gå med, ingen jakt i min ögon vilket ger en dubbel bestraffning. Kan låta hårt med även en hund är en vän så är den och en del av jaktgarderoben. Om du har en fast plats som hundförare i laget/lagen och på ekonomin så är det kanske att överväga att ta över en injagad jämthund. Finns ju även kennlar med mer hundar än de har jakt för och beroende på kontakter och personlig erfarenhet så är dem inte alltid oävna att låna ut dem så de får jaga. En annons på någon av jaktsidorna på sociala medier kan vara ett alternativ.
VÄSTILA

Inläggav karelsk blandning » 24 aug 2019, 07:15

Resized_20190824_071313_6468.jpeg
Släpp och några km spårning senare.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
karelsk blandning

Inläggav Tomas Johansson » 25 aug 2019, 08:15

Norrbottens älghundklubb hade SM-uttagning i helgen, och tre jämthundar tog dom första platserna.
3:an blev dessutom färdig DCH på köpet!
http://norrbotten.alghundklubben.com/ny ... masterskap Scrolla ner lite...
J Tuike Salon Ina -11
Jämtmyrens Jazza -15
Är man full så går det över, men om man är dum går det aldrig över...
Användarvisningsbild
Tomas Johansson

Inläggav arvid0 » 01 sep 2019, 19:14

vad tycker panelen om detta då? i raser med dåligt urval har jag förståelse för det.

23 år gammal sperma gav nya älgjägare | SvD
https://www.svd.se/23-ar-gammal-sperma- ... -algjagare

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
arvid0

Inläggav börje » 02 sep 2019, 03:43

Jag ser inget problem med det. Ifall hunden som sperman kommer ifrpn skulle lämnat valpar med dolda fel så skulle det ju kommit fram till slut. Matadoravel är ett otyg i dom fall hanhunden har lämnat valpar med defekter som går i arv efter sig, det kan förstöra en hel ras på sikt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav eskmat » 02 sep 2019, 05:13

Inte ja heller. Jeppe var ju under sin levnad en bra nedärvare av det som var bra.
Nu har ju det som hänt aldrig förr prövats så bara de är ju intressant.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav arvid0 » 02 sep 2019, 09:30

blir valparna godkända och registrerade? är "parningen" rekommenderad?

arvid0

Inläggav börje » 02 sep 2019, 09:46

arvid0 skrev:blir valparna godkända och registrerade? är "parningen" rekommenderad?

Ifall sperman är ordentligt dokumenterad så ska nog inte registreringen vara nåt problem.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav tjärn » 11 sep 2019, 15:05

Har en hane som är drygt 2,5år. Jag har skjutit älgar för honom redan ifjol höst och har även skjutit älg för honom denna höst. Jobbar bra med älgen på ståndet, förföljer vid stöt och får fast dom (inte varje gång). Dock hade jag önskat större sök, men sådan kommer med tiden.

Men nu till mina funderingar:
Jagade igår och efter andra sökturen han besökte mig så började han att spåra något som han sedan började att skälla på i nästan en minut drygt 600-700m bort från mig. Det blev sedan tyst och han fortsatte iväg ifrån mig dock inte i sken utan som om han gick och spårade typ. Det drog efter en bäck ca 100-200m och sedan vinklade det över ett mindre berg vid en postare. Den varken såg eller hörde djur eller någon hund.

Hunn kom då sedan över en tiks spår som hade dragit iväg ned ko och kalv så han började att spåra det men han kopplades upp innan han kom ut på en bilväg.

Jag startade om därifrån han börjat spåra på morron för att röra mig mer österut mot där andra postare satt. Men han passerade bara en postare och kom förbi mig efter första sökturen och sedan iväg igen och kom då på en skogsbilsväg som han sedan sprang raka vägen ner till bebyggelse drygt 1km bort. Där kom han till en bonde som hade kor och där fick han sig en kyss av elstängslet vilket var bra för då ger han fan i dom i framtiden.

Men idag blev det ny jakt och hunn fick tag på ko och kalv direkt och dom var varse oss ifrån bilen för det blev toksken av det. Älgarna passerade en postare men hunn kom efter och sedan kom han över en skogsbilsväg vilket han då tog den ner till byn där han var och snurrade. Jag väntade på att han skulle ta bakspåret tillbaka som han normalt alltid gör om han kommit bort sig eller avbryter en längre förföljning. Men han gjorde aldrig det så tyvärr så var jag bara tvungen att åka ner till gårdarna.

Släppte på nytt efter att jag bandat en längre bit ifrån där jag började på morron, han drog iväg fort på första turen nån postare hade hört nått knak nån annan såg nån tjur som smög förbi, dock osäker på om han hade känt den älgen. Men han kom sedan över samma skogsbildväg igen som han sedan då tog ner mot byn igen.

Från där jag började igår så var det många stubbar som var slitit sönder och det var tydligt att det var Björn som hade gjort det. Såg aldrig nå färska spår eller nån skit av Björn. Jag funderar då på om hunn spårade björnen igår och sedan kom ikapp den och började skälla och fick sig själv en utskällning och blev rädd och drog sedan bara iväg. Efter avslutad jakt så kollade jag upptagsplatsen som var ett nyröjt unghygge som det var väldigt mycket ris på som låg kors och tvärs. Kunde ej hitta nått som tydde på Björn mer än utslita stubbar där också. Det fanns ju även älgspår och sånt där. Tänkte att om det var älg och att han fastnade i riset och han klarade sig nätt och jämt ifrån en attack.

Så min fundering är om det var Björn eller om det var älg som gjort han osäker i skogen och tar till vägen istället när han kom över en väg. Dom två senaste älgarna jag sköt för han var ko och kalv där kon även jagade hunden då och då men inget han backade för utan han fortsatte skälla. När jag sköt kalven så var ej hunden fram och kunde ragga den då kon stampade och hoppade sönder kalven totalt. Jag sköt henne också och jag var tvungen att ropa till mig hunn till älgarna, funderar på om han tyckte det var lite brutalt att kon gjorde så och tog lite avstånd.

Hur ska jag göra framöver? Hade tänkt att ställa av han nu några dagar och låta huve hans vila och ta ut han igen på färska älgspår och släppa där eller synobs kvällen innan eller på morron.
tjärn

Inläggav börje » 11 sep 2019, 21:51

Låter vettigt att pausa. Verkar ha hänt nåt som vovven upplevt som otäckt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav tjärn » 12 sep 2019, 00:03

Ja jag hoppas att det var Björn han stöp på som fick han att ta till detta beteende och inte älg. Men men, han får vila huvudet ett par dagar nu. Jag tyckte att igår och idag när jag gett han mat vid hundgården att han känt sig lite lojj. Normalt så när jag går upp för att ge mat så småpratar vi och jag kliar han genom gallret. Innan jag går in till hundhuset med maten så snurrar han runt runt flera varv och är taggad på mat men som igår och idag så var det som inte den gnistan häller. Kan lägga till att igår så plockade jag en fästing på han (den första).

Mycket jag skrivit kanske inte har med saken att göra med hans beteende att ta till vägen dom här två senaste dagarna, men jag blev så nöjd och taggad med att jag ville boka jaktprov framöver med en bra avslutning på förra hösten med en bra start på denna höst.

Men men, en bra jaktmiddag hade vi ikväll med laget på entrecote och file från älgarna jag sköt i helgen.
tjärn

Inläggav börje » 12 sep 2019, 00:08

Ifall han fortsättningsvis är lite lojj imorron så skadar det inte att besöka veterinär. Man ska aldrig vänta för länge med vetbesök.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav tjärn » 12 sep 2019, 00:16

Ja eller lojj kan tolkas på flera sätt. Men tolkade han som slut på likt när det har varit skällning och förföljande många timmar en dag och det känner jag igen från min fars jämtar han haft genom åren.
tjärn

Inläggav börje » 12 sep 2019, 00:22

ok, då borde han ju hoppa runt imorron när det vankas mat.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav karelsk blandning » 14 sep 2019, 18:08

Tungt jaga väglöst med hundar som är borta direkt dom är lösa, tur iaf att hunden inte simmar.
På tillbaka gången efter att älgen simmade så hittade han en ny och där blev det lika efter ca 30min skällning.
Då sticker toket och ska kolla där han hittade älg igår 9km fågelvägen därifrån han var.
karelsk blandning

Inläggav börje » 14 sep 2019, 19:23

:mrgreen:
Dom är knäppa ibland :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav karelsk blandning » 14 sep 2019, 23:09

börje skrev::mrgreen:
Dom är knäppa ibland :wink:

Jo det är lite väl mycket jakt när dom inte förstår att sluta.
Kan behövas lite vila efter två långa dagar.
karelsk blandning

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar