Screen-Ammo blyfri övningsammunition

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Screen-Ammo blyfri övningsammunition

Inläggav potatiskastare » 04 mar 2019, 09:36

Såg just S&B screen-ammo till salu i Tyskland. Kostar i samma härad som jaktmatch men har tydligen zinc-kärna för att ge bättre miljö i skyttebion.

Kul med utveckling :) Någon som hört något om dem?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Re: Screen-Ammo blyfri övningsammunition

Inläggav TekDr » 04 mar 2019, 11:06

Inte hört något men kommer jag ihåg ska jag se vad de har i sin monter på IWA nu i helgen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav TekDr » 08 mar 2019, 19:47

Bild

Sprang bara förbi som hastigast idag men knäppte en bild på infon iallafall

AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav TekDr » 12 mar 2019, 17:54

Bild
Bild

AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav 6.5*57R » 12 mar 2019, 19:11

RWS har oxå en blyfri FMJ.
Har skjutit några askar men tycker den är lite i dyraste laget att stå och nöta på biograferna med.

https://rws-munition.de/rws-sportschuet ... #!0/10/288

mvh
Kristoffer
6.5*57R

Inläggav lill-prinsen » 07 aug 2019, 13:45

Skulle köpa Norma jaktmatch, men blev rekommendera S&B istället. När jag nu kollar på asken så står det ju screen ammo, kan man alltså använda denna även på älgbanan???
lill-prinsen

Inläggav lasse-a » 07 aug 2019, 18:19

lill-prinsen skrev:Skulle köpa Norma jaktmatch, men blev rekommendera S&B istället. När jag nu kollar på asken så står det ju screen ammo, kan man alltså använda denna även på älgbanan???

Tja, det står för "kort håll" i reklamen, och utgångshastigheten är reducerad för mildare rekyl. Men jag hittar ingen info om ballistik så det är svårt att säga med säkerhet. (Står bara "samma träffläge som jaktammo på skjutbiografavstånd).

Om kulan har för dåligt BC (zink har bara 60% av densiteten hos bly) och för dålig fart så lär ju träffläget ändras så mycket på 80m att det märks på älgen.

Jag tror helt enkelt att du får bli försökskanin och rapportera tillbaka hur det gick! ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav potatiskastare » 07 aug 2019, 18:29

Enda kruxet som jag kan se, förutom eventuella precisionsproblem, är om kulan öppnar så lätt att den skadar automatmarkerade banor. Vet att det tidigare gjorts blyfria extremt snabbexpanderande kulor som nog skulle skada markeringsdukarna ordentligt, men jag har ingen aning om s&b kulan är sådan.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lasse-a » 07 aug 2019, 19:31

potatiskastare skrev:Enda kruxet som jag kan se, förutom eventuella precisionsproblem, är om kulan öppnar så lätt att den skadar automatmarkerade banor. Vet att det tidigare gjorts blyfria extremt snabbexpanderande kulor som nog skulle skada markeringsdukarna ordentligt, men jag har ingen aning om s&b kulan är sådan.

Det är ett bra påpekande. (Vi har bara papp...) I reklamen så ser den dock i genomsnitt ut som en FMJ med inte överdrivet tunn mantel så frågan är om den öppnar sig öht. (Men det är reklam och ritat så säker går det inte att vara).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav potatiskastare » 08 aug 2019, 07:56

lasse-a skrev:
potatiskastare skrev:Enda kruxet som jag kan se, förutom eventuella precisionsproblem, är om kulan öppnar så lätt att den skadar automatmarkerade banor. Vet att det tidigare gjorts blyfria extremt snabbexpanderande kulor som nog skulle skada markeringsdukarna ordentligt, men jag har ingen aning om s&b kulan är sådan.

Det är ett bra påpekande. (Vi har bara papp...) I reklamen så ser den dock i genomsnitt ut som en FMJ med inte överdrivet tunn mantel så frågan är om den öppnar sig öht. (Men det är reklam och ritat så säker går det inte att vara).

Jag har som sagt ingen aning, men jag har sett liknande där kärnan inte är massiv utan metallpulver och de fragmenterar omedelbart. Något som såklart är bra ur många andra aspekter när det gäller övning eller varmintkulor. Det S&B skriver är att de är avsedda för biografer eller övning samt "do not use for hunting".
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav malx » 08 aug 2019, 10:00

potatiskastare skrev: Jag har som sagt ingen aning, men jag har sett liknande där kärnan inte är massiv utan metallpulver och de fragmenterar omedelbart. Något som såklart är bra ur många andra aspekter när det gäller övning eller varmintkulor. Det S&B skriver är att de är avsedda för biografer eller övning samt "do not use for hunting".

Fungerar automatmarkeringen annorlunda på en älgbana mot en skjutbiograf?
malx

Inläggav lasse-a » 08 aug 2019, 10:14

malx skrev:Fungerar automatmarkeringen annorlunda på en älgbana mot en skjutbiograf?

Om själva markeringen är annorlunda vet jag inte. Jag antar att det är akustisk inmätning i båda fallen. Men i bion så är det en tunn duk, där träffarna sprids över stor del av duken, på älgen så är det ett tjockare gummi där det blir hål till slut, eftersom alla siktar mot samma punkt. En hålspetskula stansar ut ett hål som inte sluts så då tar den slut fortare. Då slutar den ofta fungera.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav malx » 08 aug 2019, 10:22

lasse-a skrev:
malx skrev:Fungerar automatmarkeringen annorlunda på en älgbana mot en skjutbiograf?

Om själva markeringen är annorlunda vet jag inte. Jag antar att det är akustisk inmätning i båda fallen. Men i bion så är det en tunn duk, där träffarna sprids över stor del av duken, på älgen så är det ett tjockare gummi där det blir hål till slut, eftersom alla siktar mot samma punkt. En hålspetskula stansar ut ett hål som inte sluts så då tar den slut fortare. Då slutar den ofta fungera.

ah, ok, då är jag med! Tack för infon!
malx

Inläggav potatiskastare » 08 aug 2019, 10:46

De flesta älgbanor har ett system med dubbla dukar där det blir en resonanslåda mellan som en uppsättning mikrofoner lyssnar i. Kör man med t.ex blyspets brukar det synas att det är avsevärt större hål i bakre duken.

På bio är det vad jag vet något som ser själva hålet som blir i den enda duken, och att datorn sedan markerar detta. Svårt att tro att någon ammo hinner expandera i en duk.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav NiKKEE » 08 aug 2019, 10:58

Har för mig det var pappduk i Piteå på biografen så det spelade ingen roll om man körde V-Max eller FMJ.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Återgå till Gevärsskytte