av robban.jagaren » 31 maj 2019, 18:39
Provat många sikte genom åren:
Leupold Scandinavian 3-9x50 (för dålig mörkerprestanda)
Leupold 2x24
Leupold 4x33
Tasco worldclass 3-9x40 (6-7 stycken....skitkassa)
Bausch n lomb 3-9x40 (var ganska trevlig och mycket sikte för pengarna)
Nickosterling 3-9x40 (oklar i optiken)
Helia CB 3-12x56 (obelyst dock)
Helia CSX 3-12x56 (2st, trevliga i optiken)
Helia CT 1,5-6x42 (saknade belysnibg samt för tunt riktmedel i snabba lägen)
Docter Classic 8x56 (riktigt trevlig i skummet)
Docter Unipoint 1,5-6x42 (saknade förstoring)
Docter Unipoint 2,5-10x50 (hyffsad i skymning men nådde ibte ända fram)
Zeiss Classic 3-12x56 (suverän när det vart skumt)
Zeiss Varipoint 1,1-4x24 (smidig, saknade dock förstoring)
Aimpoint 3000
Aimpoint 9000
Aimpoint Micro 2
Aimpoint är ruskigt effektiva när det ska gå undan, dock har jag brytningsfel och gillar inte kometer som riktpunkt)
Zeiss V8 4,8-35x60 äger jag fortfarande, absolut vassaste sikte jag tittat i, har den på min 300 WM hyggesbössa, med denna får man tänka sig för då man kan få övertro på sig själv att ta skott på rådjur på avstånd på 3-400m....avståndsmätare samt riktigt bra skjutkäpp vart ett bra komplement efter att man skaffat detta sikte. Extremsikte i skymningen på långa håll. Rekommenderar en thermal handkikare eller hund för att hitta viltet när skottet gått.
Meopta R2 2,5-15x56 har jag på min purchbössa i 6,5x55. Riktigt nöjd med även om jag kan sakna parallax justering på lite längre håll. Skaffade den tidigt i år men redan tjänstgjort på skyddsjakt på grisar i skymningen. Prestanda som är fullt tillfredställande för pengarna. Nästa blir att komplementera med någon form av frontmonterat mörkersikte för att träta med grisarna ute i grödorna.
Meopta R2 1,7-10x42 har jag på min hundförarbössa i 375 H&H, riktigt trevlig även om lägsta förstoringen kan vara lite hög på avstånd under 6-7m, skaffade den förra året och det jag saknat innan med för låg högsta förstoring har denna Meopta fyllt ut väl.
Av de jag sålt tidigare som jag saknat så är det Helia CB:n dock dog den en brutal död när en mindre försiktig person tappade bössan med siktet först ned i en grusgång....samt Zeiss Classicen då den var riktigt trevlig men fick vika för en Zeiss V8.
Hade gärna köpt Zeiss igen men tack vare de mindre modellernas spegelvända förstoringsväxlar så blir det Meopta istället.
Troligen kan det bli en meopta R2 1-6x24 till drillingen.
För vad det nu är värt.