Lite reflektioner och resultat från mitt tävlingsår 2018.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Lite reflektioner och resultat från mitt tävlingsår 2018.

Inläggav Stewe's world on ice » 23 jun 2019, 13:02

2018 var ett år med en hel del tävlingar och vi kastar oss in direkt i tävlingskalendern med Palmisano som gick av stapeln i Lochteå Finland som vanligt i slutet av april.
Rätt normala vindar för att vara Palmisano dvs ett sattyg. En bra helg för Sverige minst sagt då sjömannen Lars Stoltz klämde till och vann på Lördagens 100m tävling med 7,214mm vilket säger en del om förhållandena.
Fabian Wallin blev trea med otroligt tighta serier förutom den andra som var ett totalhaveri på 11,90mm, fem svenskar på topp tio och jag själv sjua med jämna resultat hela dagen.

På söndagens 200 m dominerade Janne Juntonen och vann överlägset på 14,55mm och bästa svensk Rune Olsson på en andra plats samt drog till med dagens small group på 7,09mm.
Jag själv blev sexa med Christian Hedberg och Stefan Karlsson hack i häl.
Grand agget 100+200 på denna tävling gick mycket välförtjänt till gentlemannen Janne Juntonen på 8,12mm med Rune Olsson på andra plats och jag själv förvånansvärt på tredje plats som ett bra kvitto att jämnan drar då jag bara sköt en dålig serie på hela helgen.
Tyvärr inga speciellt tighta heller men det får bli nästa år.

Detta var min första tävling med en speciell pipa för HV klassen då jag alltid har haft pipor enbart för att kvala in i lv tidigare och kört samma setup i båda klasserna.
Något jag ej ångrar då mitt tunga Bat 3 L lås egentligen lämpar sig bättre för tyngre pipor för att bli mer harmonisk i stöden.

Den första SM helgen som går på Säfsenbanan Utanför Fredriksberg i början på maj blev en riktig skyttefest detta år med fyra dagars skytte, Unl 500m och både lv och hv på 100/200 med SM i lv.
Både toppar och dalar för mig minst sagt och det började illa på 500m där jag kom helt sist med en kula som åkte av tavlan i andra serien vilket gav en moa i straff.
Senare visade det sig att min kikare var trasig som lax på löken så den fick returneras
Sådant som händer och det var bara att ta nya tag, vann tävlingen gjorde Frode Knutsen med ett agg på 111,37mm, Stefan Karlsson långhållsräven från oz vann guld. Silver till Borne Gebring och brons till Bisleyveteranen Christer Jacobsson.

Nya tag som sagt på 100 hv nästa dag och där gick det tungt värre för mig och jag blev tjugotvåa av trettiofem deltagare, svaga vindar är ingen favorit och jag saknade bett i bössan.
Någon som gillade den dagen var Peter Ericsson som vann både tävlingen med 5.75mm samt small group med en dräpare på 2.36 mm.
Tvåa Kåre-Inge Viken och Trea Pål-Otto Sörensen.
På 200 m hv nästa dag blåste det upp lite och jag klämde till och vann på 13 mm blankt och tog även small group på 6.35mm. Kåre-Inge Viken andra plats och Giganten Jari Laulumaa trea.
Grand agg förstaplatsen gick till Kåre-Inge Viken givetvis, tvåa Fabian Wallin ,trea Peter Ericsson.
En åttondeplats blev blev jag själv väldigt nöjd med efter katastrofen på 100m.

Nu gick vi över till själva SM och lv klassen så jag bytte ut min hv pipa till lv pipan som väger ca 800 gram mindre.
Jag fick ingen ordning på denna pipa under dagen och provade allt i desperation utan lycka, tjugoåttonde man blev jag till slut och fick några gråa hål på köpet.
Jari Laulumaa gjorde en supertävling och vann på 6,08, Tobias Axelsson låg etta länge men tappade dramatiskt i sista serien och blev tvåa med ett sm guld som plåster på såren.
Efter honom kom Robert Persson som knep silvret och en otroligt jämn Stefen Karlsson tog brons.
En sak man har lärt sig om Jari Laulumaa genom åren är att när han fått upp ångan är han ostoppbar och även på 200m lv så vann han på 13.98mm.
Peter Ericsson tvåa med ett SM-guld, efter honom Tobias Axelsson som tog silver och kolvfabrikören Rune Olsson brons, själv blev jag tolva.
Grand agget på SM LVså blev Peter Ericsson guldmedaljör, Tobias Axelsson silver och Stefan Karlsson brons, själv haltade jag in på en sjuttonde plats ganska skakad av att inte få bössan att prestera.

I lagtävlingen vann lag Norrahammar SM-guld med Tobias och Robsoftrobban.
Silvret gick till lag Katarina med Peter Ericsson och Fabian Wallin.
Bronset gick till Lag Blåsmark med Borne Gebing och Rune Olsson.
Jag och Fredrik Berglund i Lag Sundsvall SKF kom in åtta.

En väldigt lyckad helg på alla plan arrangörsmässigt med många skyttar och även celebert besök av Nederländarna Kees De Jong och Paul Trautig som sköt alla dagarna.

Klassen på skyttet i Sverige är oerhört hög just nu och det märks direkt när man har materialproblem då det lätt blir fritt fall i resultatlistan.
Vid närmare undersökningar visade det sig att lv pipan var slut och det var sista tävlingen för den. Med ett EM stundande köpte jag en ny LV pipa för just EM efter Fredriksberg på grund av detta samt att jag tog beslutet att backa en pipa och göra ett nytt patronläge som backup för denna nya pipa.
Ett beslut jag senare fick ångra djupt, men först var det dags sm i hv på Brattvallsbanan i Umeå .

Vädret var fantastiskt i Umeå och Stefan Karlssons grill fick bekänna färg dessa dagar då det gick åt några kilo kött. Alldeles före middagen första dagen fick Jari ett mail och började rabbla glädjefyllda svordomar på finskt maner.
Det var ett glädjande besked att våran goda vän Jari Laulumaa hade tagit det metriska världsrekordet i two gun grand agg nere i Italien på Alpen cup under försommaren så det blev genast en skål i champagne i hans ära.
Hans rekord är det nästan osannolika 5,548mm i medel i två olika klasser på 100 och 200m alltså 20 st femskottsserier totalt.
Hatten av för denna gigant till skytt.

Nästa dag var det skytte igen på den trevliga Brattvallsbanan med ganska luriga vindar och mycket mirage.
Vann SM-guld i HVklassen gjorde Borne Gebing med 6.87mm som la en tung säsong bakom sig i och med detta, silver till söderkisen Peter Ericsson.
Trea blev globetrottern Jari Laulumaa och fjärdeplatsen och därmed SM-bronset gick välförtjänt till rookien Fredrik Örnehult.
Jag kämpade till mig en sjätteplats vilket är en väldigt bra placering tycker jag.

Dag två på 200m levererade likadana förhållanden och många kämpade mot det varma vädret med allt vad det innebär.
Borne Gebing var verkligen i slag denna helg och sopade in ett guld till på 19,72mm, tvåa blev Sakari Keckman från Finland.
Trea professorn Christian Hedberg som då fick silvret samt brons till Peter Ericsson.
En sjundeplats blev det för mig och det är helt ok.

Grand agg guldmedaljen knep såklart Borne Gebing ,Silver till Peter Ericsson och Brons till Stefan Karlsson med mig 0,3 mm bakom.
I Lagtävlingen tog Blåsmark Guld med Borne Gebing och Rune Olsson.
Silvret gick till lag Sundsvall SKF med mig och Fränsta-Lars Karlsson vilket var jätteroligt och Lars första SM-medalj.
Bronset gick till lag Brattvall 3 med Christian Hedberg och Jan-Erik Tjärnberg.

Dom ädlaste och mest svårfångade medaljerna på SM är Two Gun Grand Agg och när man räknar ihop alla resultaten från båda klasserna så får man onekligen fram dom bästa skyttarna.
Guldet i Two Gun Grand Agg gick till Peter Ericsson, en fantastisk skytt på alla sätt.
Silvret gick till Borne Gebing och bronset till Stefan Karlsson, Jag själv kom femma och det är inte fy skam.

HV pipan lät jag sitta i efter Umeå och jag finslipade laddningarna lite efter den värme som var inför nordiska mästerskapet på Nidarosbanan i Trondheim.
Jag kände mig väldigt peppad inför NM på 100 och 200m men även inför 500 m unl , jag hade skaffat en ny kikare och ny pipa i 6 xc inför tävlingen då min 6,5x47 efter fem års tjänst var tämligen trött och den förra kikaren ville jag inte se igen.
Tyvärr så blev jag inte inte nöjd med resultatet och i sista stund skruvade jag på 6,5x47 pipan igen även om den knappt gick att få ren mellan serierna.
Jag blev tia vilket jag är extremt nöjd med.
Vann gjorde Frode Knutsen som vanligt kan man säga på otroliga 79,33mm, en makalös skytt denna Frode, under 100mm med tioskottsserier kräver sin man,
Jari Laulumaa tvåa med liten marginal och Chiristian Laverud trea.
Nästa dag på 100m blev det norsk dominans med Pål-Otto som guldmedaljör på 5,96mm Pål-Erik Jensen tog silvret bara 0,08 mm bakom och Kåre-Inge Viken på bronsplats och vinnare av small group på 2,64mm.
Jag själv kom sexa vilket jag är mycket nöjd med då jag hade en 11,93 serie som jag trodde skulle sänka mig helt.
Dag tre på 200m hade jag bra flyt genom tävlingen en fruktansvärd mirage till trots.
Pendlade mellan placeringarna i topp tre under dagen men tappade från en andraplats till fjärdeplats när jag sköt en riktig katastrofserie i sista omgången på 27,55mm.
Inget att deppa över egentligen då fyra är riktigt bra men det var surt att tappa sista serien så brutalt.
Vann guld gjorde Frode Knutsen på 17,31, Pål-Otto Sörensen silver och dagens small group på 8.67mm och Rune Olsson försvarade Sveriges heder med ett brons.
Grand agg resultatet på nordiska mästerskapet 2018 blev således guld till Pål-Otto Sörensen, silver till Rune Olsson och brons till Kåre-Inge Viken.
Jag blev fyra 0,12mm bakom Kåre-Inge och är supernöjd över det resultatet.

Nu gäller det att samla sig inför EM i Finland ,hv pipan åkte ur och ersätts av den nya lv pipan som jag döpt till Nighthawk, samt den backade pipan som på grund av det inledande testresultatet döptes till The Money Maker.

Jag beslöt att testa The Money Maker i skarpt läge på Forsa 300m open som går utanför Hudiksvall helgen innan EM.
Det funkade riktigt bra förutom i fjärde serien då ett skott fattades på tavlan och jag fick ett straffpåslag som sänkte mig rejält i listan.
Jag har varit med om det förut på Haggva cup när en kula spårlöst försvinner och det kan antingen vara att man träffar en insekt i luften eller att kulan går sönder eller något liknande.
I Hv Klassen som jag tävlade i vann Rikard Salander på 36,52mm följd av Ulf Losung och Johan Johanson.
I Sporter vann Rikard Salander igen på 37,23mm följd av Anders Bodell och Peter Sundkvist och i JK vann Jan Skog på 58,74mm följd av Claes-Gunnar Jansson och Ulf Losung.
Ett mycket trevligt initiativ av Huddikgrabbarna och jag hoppas tävla där nästa år också.

Äntligen dags för EM och vi anländer till Finlands Hawaii Kalajoki på måndagen för att som vanligt ha en eller två träningsdagar på plats innan tävling vilket brukar vara mycket trevligt då man har tid att lägga mycket av tiden på att prata och umgås med dom andra skyttarna förutom tester.
The Money Maker funkar fint fortfarande under testerna men oroar mig lite och jag skiftar dessa två träningsdagar innan tävlingen börjar på onsdagen pipa fyra gånger men beslutar mig att hålla mig till planen.

Första dagen avgjordes 100m LV i stygga växlande vindar och jag hängde med bra genom dagen och slutade tolva.
Vann guld gjorde Ekehard Widmann från Österrike och Rune Olsson knep silvret med Fabian Wallin tätt bakom med bronset.
En otrolig start för Sverige och det var väldigt bra stämning i den svenska truppen.

Andra dagen sköts 100m HV och jag sköt helt ok men hade problem i tredje och fjärde serien men slutade på en helt okej artondeplats och vindarna var lika skoningslösa denna dag.
Guldet gick till Ålänningen Rune Fagerström, Silver till Andreas Mittner från Österrike och Brons till Peter Ericsson.

Tredje dagen var det dags för 200m HV och jag kände på warm up serien att jag skulle få problem då träffarna inte följde vindarna som dom skulle.
Jag började ladda upp lite olika laddvikter inför första tävlingsserien och frågade Borne om han kunde följa mig i målkikaren under tävlingsserierna.
Testerna på sightertavlan på första tävlingsserien gav inte mycket mer än mer huvudbry och Borne bekräftade att något inte stämde med materialet.
Jag bestämde mig för en laddvikt och gjorde lite stegar med olika sättdjup på kulan inför andra serien och det gick lite bättre men fick istället svårt att öppna slutstycket efter varje skott.
Nu var goda råd dyra och jag skrubbade pipan med jb samt lät solventen ligga över lunchen då jag märkte att pipan hade börjat mantla något fruktansvärt och därav höga tryck.
På tredje serien gick jag ner i laddvikt och fick en förbättring men pipan var full av koppar på bara åtta skott skjutna i helt ren pipa.
Jag tragglade vidare vidare dom två sista serierna men katastrofen var ett faktum och jag slutade på plats 56 kraftigt besviken.
Vann guld gjorde nobelmannen Roger Serain från Frankrike.
Silvret gick till Risto Murisoja från Finland och bronset till hans landsman Jussie Kahelin.
Det gick fortfarande bra för svenskarna överlag och Jonas Sandberg kom fyra och Lars Stoltz femma.

Sista dagen och 200m LV.
Jag hade nu bytt pipa till Nighthawk men fick inte riktigt ordning på att hitta rätt laddning då vindarna var skoningslösa denna dag och utvärderingen blev för svår, jag var också rätt modfälld på grund av att den backade Money Maker pipan tvärdött för mig dagen.
Sköt så gott jag kunde och slutade på plats tjugosex vilken var rätt ok ändå med förutsättningarna.
Den mycket trevliga och gladlynte Ralf Wachtelbom från Tyskland knep guldet och Finland tog dom två övriga medaljerna Rune Fagerström silver och Marko Taskanen brons.

Slutgiltiga Grand Agg resultaten.
LV Grand Agg Guld Ralf Wachtelbom,Silver Janne Juntunen, Brons Jari Laulumaa, Jag 22a.
HV Grand Agg Guld Rune Fagerström, Silver Roger Serain, Brons Adrea Mitterer, Jag 45a.
Two Gun Grand Agg, Guld Jari Laulumaa, Silver Fabian Wallin, Brons Rune Fagerström, Jag 27a.

Och nu till helgens höjdpunkt Lag.
EM-Guld till Sverige. Stefen Karlsson, Fabian Wallin, Tobias Axelsson. En fantastisk laginsats.
Silver till Finland och Bronset till Norge.

Sådär, med EM slut så var det bara två tävlingar kvar utanför alla mästerskapstävlingar Sävar Open och White Head Cup.
Jag ville kolla om The Money Maker var riktigt slut så jag skruvade i den inför Sävar Open och kom sist med god marginal så den pipan är numera ett minne blott.

Jag drog i HV pipan inför White Head Cup och kom då fyra istället så mitt säsongsavslut gav verkligen mersmak.
Jag ska inte bli för långrandig och det är jobb imorgon tidigt som tusan så det sista resultatet jag skriver om är min skyttebroder Berras silverplacering på årets sista tävling White Head Cup efter en tung start på säsongen.
Bra jobbat kompis, nästa år kör vi för pallplatserna.

Sammanfattning placeringar 2018 för mig i tidsordning
7 Palmisano Lochteå 100m 28/4
6 Palmisano Lochteå 200m 29/4
3 Palmisano Lochteå Grand Agg
21 SM 500m Unl 10/5
22 HV Fredriksberg 100m 11/5
1 HV Fredriksberg 200m 12/5
8 HV Fredriksberg Grand Agg
28 SM LV Fredriksberg 100m 12/5
12 SM LV Fredriksberg 200m 13/5
17 SM LV Fredriksberg Grand Agg
6 SM HV Umeå 100 16/6
7 SM HV Umeå 200 17/6
4 SM HV Umeå Grand Agg
2 SM HV Umeå lag
5 SM LV+HV Two Gun Grand Agg
10 NM 500m Unl Trondheim 27/6
5 NM HV Trondheim 100m 28/6
4 NM HV Trondheim 200m 29/6
4 NM HV Trondheim Grand Agg
5 Forsa Open 300m 5/8
12 EM LV Lochteå 100m 9/8
18 EM HV Lochteå 100m 10/8
56 EM HV Lochteå 200m 11/8
26 EM LV Lochteå 200m 12/8
22 EM LV Lochteå Grand Agg
45 EM HV Lochteå Grand Agg
27 EM LV+HV Lochteå Two Gun Grand Agg
11 Sävar Open 100m 29/9
4 White Head Cup 100m 30/9
Stewe's world on ice

Re: Lite reflektioner och resultat från mitt tävlingsår 2018

Inläggav JohanL73 » 23 jun 2019, 13:30

Intressant läsning. Tack. :D
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Magnus M » 23 jun 2019, 18:20

Kul läsning för en som är oinvigd i sporten :) Pipor verkar sannerligen vara förbrukningsvara.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav HeyZeus » 23 jun 2019, 18:53

100m tävling med 7,214mm

Vad mäter man där, egentligen? Mellanrummet mellan hålen?
HeyZeus

Inläggav Stewe's world on ice » 23 jun 2019, 19:38

HeyZeus skrev:
100m tävling med 7,214mm

Vad mäter man där, egentligen? Mellanrummet mellan hålen?

Centrum kulhål till centrum kulhål längst ifrån varandra .
Stewe's world on ice

Återgå till Bänkskytte