Min är ny... så några långtgående erfarenheter har jag inte ...än.
Däremot intryck & allmän känsla om hur jag uppfattar den.
Bestämde mig för en Smith & wesson M&P15 Competition.... därefter tog det några otåliga månader tills dess att den levererades.
Utav det smala utbud som finns tillgängligt i Sverige gällande AR-15 modeller så var det just denna modell jag ville ha....det var den jag hade låst fast mig vid..... Dels för att den fått bra kritik i USA....dels pga de komponenter som sitter på... dvs, det sitter en Vltor Imod stock på...som ger en gedigen känsla & även tyngd för att balansera bössan...Houge grepp som känns bra...samt ett Troy M-LOK hand guard, two stage match trigger, nitrerad pipa & avslutningsvis en välfungerande komp.
Det jag bestämde mig för att byta ut var följande:
Charging handle fick bli ett från Radian
Säkringen byttes ut mot en semi ambi från Battle Arms
Take down & pivot pins byttes oxå ut mot ett set från Battle Arms
väntar på en större mag release från Odin Works...
Vad är viktigt för mig? Naturligtvis skall bössan fungera oklanderligt & vara av bra kvalitet....men den estetiska biten är oxå viktig... såklart väldigt subjektivt...men i min mening så uppfyller ovan bössa mina krav...utan att ha den prislapp som ex en Noveske bössa (som oxå har modeller som tilltalar mig) hade betingat här i Sverige.
Utöver detta så har jag monterat ett vertikalt främre grepp från Magpul...samt en kort picatinny rail (för att kunna montera bipod vid behov).
Bössan känns underbar att skjuta med & ett i mitt tycke gott trycke....kompen gör verkligen rätt för sig & om skytten håller bössan rätt så är rekylen väldigt mild.
Som helt ny på AR-15.... min erfarenhet hittills.... ingen dum ide att skaffa en uppsättning av detents & småfjädrar... tämligen lätt att de små jävlarna antingen flyger iväg... eller att man ofrivilligt kröker till en av de små fjädrarna....inte för att jag gjort detta...nä nä

En castle nut wrench vill man oxå ha...
"Investera" i en dyr Gun cradle kan man göra... eller offra ett AR magasin & dedikera det till att sitta i skruvstäd... eller köpa avsedd solid attrapp istället för magasin....hjälper vid vapenvård osv..
More will follow...