Chargemaster Lite?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Chargemaster Lite?

Inläggav Giobbi » 24 maj 2019, 18:59

Frank69 skrev:
Velcro Fly skrev:Köpt !!
Sen att art nr matchar Franks mojäng betyder inte att uppdateringen finns där om nu inte tillverkaren ändrad art nr efter detta mindre ingrepp. Föga troligt de döper om en vara om den inte uppdaterats mer ingående.
Oavsedd så litar jag på att få en ”uppdaterad” Lite ;)

Grattis till nyförvärvet!
Säg till om du vill ha sällskap när du skall köra igång med den!
Om inget annat så är jag bra på att störa med skytteprat. :mrgreen:

..o lite bärs o massage på det..
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 24 maj 2019, 20:10

Frank69 skrev:
Sen att art nr matchar Franks mojäng betyder inte att uppdateringen finns där om nu inte tillverkaren ändrad art nr efter detta mindre ingrepp. Föga troligt de döper om en vara om den inte uppdaterats mer ingående.

Låter gott!
Vi laddar först o drar till Le Spillé sen ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 24 maj 2019, 20:11

Giobbi skrev:
Frank69 skrev:

..o lite bärs o massage på det..

Med gummibyxorna på ... ;)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Velcro Fly » 24 maj 2019, 20:13

Ingvar skrev:Jag väntar på min "Lite" från Amazon.
Prellevdat 17 maj.

Det tar tid o paddla hit från Amazonas .. ;)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 12 jun 2019, 20:27

Fick idag efter över två veckors väntan min nya Lite. Tyckte den var dåligt packad för den låg bara i sin orig låda, utan ens nåt omslagspapper, och med lite skakande så rörde allting sig inne i lådan.
Kopplade in möget, lät den bli ordentligt uppvärmd och tog sedan o kalibrerade den och började dosera för att ytterligare väcka upp grejerna.
Efter 20 kast så började jag med att dosera 45gr VV160. På 10 kast diffade det 0.4gr mellan den lägsta/tyngsta.
Nåväl - körde 10 kast med 40gr. Diff ? 0.5gr. Not good :(
Till sist körde ja 10 kast med 35gr och fick diff på 0.3gr per kast ...
Så detta ex är riktigt dålig och ska tillbax med vändande post.

Typiskt : Jag har velat fram o tillbax om jag skulle investera i manicken eller inte men bestämde mig att skaffa en efter att ha testat Franks manick för den funkade fint.
Så klart skulle jag få tag i ett antingen söndrig eller en ren Måndagsex :)
Nåväl - skiten ska tillbax och jag får bestämma mig ifall jag ska ha en annan eller bara häva köpet o köra vidare med min pålitliga Kern och den traditionella , manuella krutmöllan. Just nu känns det senare alternativet mer tilltalande ... Får väl sova på saken.

Senast redigerad av Velcro Fly 13 jun 2019, 11:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Giobbi » 12 jun 2019, 21:45

Velcro Fly skrev:Fick idag efter närmare två veckors väntan min nya Lite. Tyckte den var dåligt packad för den låg bara i sin orig låda, utan ens nåt omslagspapper, och med lite skakande så rörde allting sig inne i lådan.
Kopplade in möget, lät den bli ordentligt uppvärmd och tog sedan o kalibrerade den och började dosera för att ytterligare väcka upp grejerna.
Efter 20 kast så började jag med att dosera 45gr VV160. På 10 kast diffade det 0.4gr mellan den lägsta/tyngsta.
Nåväl - körde 10 kast med 40gr. Diff ? 0.5gr. Not good :(
Till sist körde ja 10 kast med 35gr och fick diff på 0.3gr per kast ...
Så detta ex är riktigt dålig och ska tillbax med vändande post.

Typiskt : Jag har velat fram o tillbax om jag skulle investera i manicken eller inte men bestämde mig att skaffa en efter att ha testat Franks manick för den funkade fint.
Så klart skulle jag få tag i ett antingen söndrig eller en ren Måndagsex :)
Nåväl - skiten ska tillbax och jag får bestämma mig ifall jag ska ha en annan eller bara häva köpet o köra vidare med min pålitliga Kern och den traditionella , manuella krutmöllan. Just nu känns det senare alternativet mer tilltalande ... Får väl sova på saken.

Kalibrerade du sen rätt? Dum fråga förstås med den är kinkig enligt mig. Jag kontrollvägde allt i början, gör fortfarande. Är första bra är resten bra, är första dåliga kalibrerar jag om. Diff på 0.4 har jsg inte haft, typ 0.1-0.3..
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 12 jun 2019, 21:50

Kalibrerad rätt, omkalibrerad rätt och även så tredje gången .
Den diffar rejält oavsett. Kan kasta 2 fina 45.02 på raken för att sen ge 44.76 följd av 45.24 osv. Definitivt nåt som är åt helvete med den.
Min traditionella , båda av de , RCBS möllorna kastar med mindre diff ju :) :)
Allt över 0.1gr diff är oacceptabelt för en sådan här dispenser. Vet att ett bra ex kan hålla sig inom 0.05gr så ...
Jag får byta denna o hoppas nästa funkar så de får en chans till. Tror mest på en transportskada faktiskt - PN är ju inte känd för varsamhet vid hantering av paket :) :)

Senast redigerad av Velcro Fly 13 jun 2019, 11:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav fonkystuff » 12 jun 2019, 22:26

Skumt - min fungerar kalas och doserar i princip aldrig fel...?
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav Velcro Fly » 12 jun 2019, 22:30

Det är den bilden jag fått av dessa med men , men ..

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Velcro Fly » 13 jun 2019, 11:19

Blev snabba svar från Brownells :mrgreen:
De skickar en ny och ifall de behöver denna i retur så skickar de en retursedel för det. Riktigt bra service vid problem iaf.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Frank69 » 13 jun 2019, 11:22

Hatten av för Brownells!
Då håller vi tummarna för att nästa ex, hanteras varsamt av fraktbolagen.
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav yonathan » 13 jun 2019, 12:27

Velcro Fly skrev:Blev snabba svar från Brownells :mrgreen:
De skickar en ny och ifall de behöver denna i retur så skickar de en retursedel för det. Riktigt bra service vid problem iaf.

Om de då inte ska ha den gamla i retur så kan du ju öppna den och kolla om sladden hänger och dinglar inuti som kan skapa problemet. Med lite tur har du då två fungerande :mrgreen:
yonathan

Inläggav Velcro Fly » 13 jun 2019, 13:10

:shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Limpan » 13 jun 2019, 18:53

Fick hem min för några veckor sedan och har inte hunnit med att testa den förens i går. Har samma problem som Velcro med sin. Vid kontakt med Brownells fick jag till svar att sända in den för att se var felet var. En helt annan behandling än Velcro fick. Den jag har är skit och ska tillbaka. Testat den lite i kväll oxå och den fungerar skapligt ca 10 kast efter kalibrering sen börjar det vandra upp och ner med en spridning på som mest 0,4. Köpte den eftersom många var så nöjd med den. Tyvärr är mitt ex INTE bra. Tryggheten jag vill ha med att inte kontrollväga varje laddning finns inte där.
Limpan

Inläggav Velcro Fly » 13 jun 2019, 20:38

Nope. Tyvärr så finns inte noggrannheten där med mitt ex heller. Långt ifrån.
Men jag har sett ett korrekt fungerande Lite ( Frankensteins) och den minsann kastade såpass jämnt o fint att den hade jag litat på till allt utom tävlingsammo.
Misstänker att de får stryk under transport - vissa mer än andra ... :(

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Limpan » 13 jun 2019, 21:19

Hämtade lådan som den är förpackad i och den var inte ens tejpad utan helt öppen att titta in i. Så här pass känsliga apparater borde få ett mycket bättre emballage som stödjer alla delar och minskar möjligheten för transportskador. Den kostar ju en del så då ska den komma hem oskadad och fungera. Tyvärr hann min passera de två veckor som distansavtalslagen reglerar då livet har haft annat att prioritera. Trodde efter alla lovord den fått att den skulle vara fail safe. Hade jag hunnit kolla den tidigare skulle den åkt tillbaka direkt. Kommer skicka tillbaka den i morgon. Hatar strul med grejer men köpt som inte fungerar. Tid och pengar rinner iväg som man vill använda till bättre och framåtsyftande projekt än att tjata på någon leverantör som inte vill kännas vid att de levererat en felaktig vara. Extra sur just nu eftersom det är tredje prylen jag köpt som inte håller måttet den senaste tiden.
Limpan

Inläggav yonathan » 14 jun 2019, 17:24

Ett tips kan vara att kontakta RCBS direkt istället för att gå via ÅF. RCBS är sjukt smidiga och verkar köra samma stuk av ”no questions asked” i sverige som i staterna.
yonathan

Inläggav yonathan » 14 jun 2019, 17:29

Sen när de funkar som de ska så som t.ex min gör så kan ni vara trygga med att det diffar iallafall oavsett vad vågen säger. En såhär billig leksaksmannick kan inte vara så noggrann att den med konstant jämnhet kan utröna skillnader på 0,1gr. En riktig våg som är noggrann på riktigt kostar lååångt mycket mer och den kan inte ens dosera krutet ;)

Nä ska man ha noggrannhet hemma är det nog en balansvåg som gäller men det är ju så smidigt med en Chargemaster och varken tavlorna eller villebråden klagar :)
yonathan

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 14 jun 2019, 17:46

Jag kontrollväger med Kern digitalvåg som jag litar 100% på. Klart det inte går att lita på Lite helt blint men 0.5gr diff på 10 kast är inte acceptabelt ..
Och tavlorna lär klaga en hel del. Redan en diff på .1gr syns klart på tavlan på 300m att inte snacka om .5gr. :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 15 jun 2019, 11:40

Nu har jag testat möllan ordentligt efter en grundlig rengöring, sett till att få bort allt det statiska som det går att få bort och kört den på en ”anti-static” underlag.
Vilken POS krunka, rent ut sagt. Inte nog med att den diffar hejvilt +-0.5gr men möget börjar också visa olika värden när man har krut-tallriken på/av. Funkar som något man handlad från AliExpress för 180kr och definitivt långt ifrån den Hype de fått bl.a här.
Hoppas verkligen den nya de ska skicka håller åtminstone noggrannhet i nivå mina två RCBS manuella möllor , vilket ändå inte är nåt o hurra över. Denna gör då inte det.
Om den nya visar samma ”fina” tendenser så får nog RCBS ha ett seriöst möte med tillverkaren för krunkan.
Måttligt irriterad för tillfället ... :( :(
Hade jag gjort 50st patroner o litat på maskinen så hade det varit en ES på runt 1 gr. Prvi Partizan levererar nog färdigladdad ammo med mindre ES.
Det positiva är sättet Brownells/RCBS tagit sitt ansvar och jag hoppas VERKLIGEN ersättaren duger till annat än en dyr pappersvikt.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning