Hornady 185 gr XTP, .45 ACP

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Hornady 185 gr XTP, .45 ACP

Inläggav Mikke » 12 feb 2018, 13:54

Shifty skrev:Nja, det är ju för att föregående postare skriver att de kör med 4,1 grains. Skulle man kunna använda så pass lite krut och få bra precision så är det väl att föredra antar jag.

4,1gr N310, inte N320, stor skillnad.

Nu har jag provat lite olika laddningar i alla fall, mellan 5,6gr upp till 6,3gr men det var med en 185 grains H&N kula. XTP hade jag tre laddningar, 5,6, 5,7 och 5,9 grains. 5,6 laddningarna gav ett antal "skorstenar", dvs pickan laddade inte om som han ska. Bäst gick de heta laddningarna.

Ska jag förstå det som så att om jag vill skjuta lättare laddningar så blir jag tvungen att byta rekylfjäder och att jag är hänvisad till laddvikter på 5,7grains och uppåt?

Kan vara så. Vet du vad det sitter för fjäder i nu?
/Mikke
Mikke

Inläggav Shifty » 14 feb 2018, 09:36

Aha, N310. Det hade jag inte noterat. Det förklarar ju saken.

Det är fortfarande orginalfjädern som sitter i. Jag tror inte jag byter ut den för det går rätt bra ändå. Rekylen är inte så farlig och jag vill ändå inte hamna under anslagsenergin som krävs för A.

=)
Shifty

Inläggav Shifty » 18 feb 2018, 00:05

Starline verkar rätt okej. Jag vägde lite hylsor och det skiljer inte mycket. Blir roligt att ladda med Sierra 200gr Crownline eller vad de heter. Sig Sauer står det på boxen. De lär funka rätt bra mot vattenmeloner o Zombies i alla fall. :P
Shifty

Inläggav Mikke » 19 feb 2018, 12:02

Starline pistolhylsor är bra grejjer (har inte testat deras gevärshylsor, men dom verkar iofs också bra).
/Mikke
Mikke

Inläggav Shifty » 25 feb 2018, 21:09

Starline är riktigt bra!

Jag vet i fan vad jag gör för fel med mina laddningar. De som jag laddar till max funkar bra. Bra precision och hylsorna landar nån halvmeter ifrån mig. Fabriksladdat är mer rekyl och hylsorna flyger iväg flera meter. Mesladdat, eller ja, några tiondelars grain nedåt gör skorstenar. Så ska det väl inte vara? Eller är kruttillverkarens recept lite väl mesiga?

Kanske ska prova ett annat krut? N310 kanske är bättre?
Shifty

Inläggav Shifty » 27 feb 2018, 07:51

Kan sättdjup och/eller crimp inverka? Fabriksladdat är bra mycket hetare än mina maxladdningar och så borde det inte vara.

Ska även ta fram två balansvågar jag har och extrakolla laddvikterna. Kanske min elektroniska våg är skit på små vikter. Kulor och sånt väger den bra i alla fall.

Nu har jag gått och beställt gjutna blykulor från Hornady, och dessa ska ha ännu mindre laddvikter så jag måste få ordning på det här.
Shifty

Inläggav Mikke » 27 feb 2018, 08:34

Kolla över kronograf om möjligt så inte känslan lurar dig.
/Mikke
Mikke

Inläggav Shifty » 27 feb 2018, 10:46

Hmmm jag har ingen än men det är väl det som gäller. Men det känns ändå som att det är lite talande att hylsorna flyger längre med fabriksladdat. Jag kör Magtech, de kanske är extra heta eller nåt. Ser inte så ut när man läser på paketet förvisso.

Jag är givetvis inte ute efter att ladda långt över max. .45 ACP är en lågtryckspatron och det är inget jag vill ändra på. Däremot vill jag att pistolen ska ladda om varje gång. Jag hatar eldavbrott och behöva plocka bort en skorsten osv. Speciellt trist är det om man ska tävla i nån gren där det måste gå undan lite. Så jag måste få ordning på det här så att jag vet vad som verkligen är minsta möjliga laddning, samt vad som är det riktiga max.
Shifty

Inläggav Shifty » 27 feb 2018, 11:11

Hmmm du har ju så klart rätt när man tänker på det. Man kan inte hålla på med handladdning och låtsas vara seriös utan att ha en krono. Ska se om jag lägga på nåt på min Brownellsorder som jag la igår. Lika bra att bita i det sura äpplet. Det blir nog mycket roligare när man vet hastigheterna på de olika laddningarna också.

Tack för tipset. :)

Alla andra tips är välkomna också så klart!
Shifty

Inläggav LAREMA » 28 feb 2018, 12:43

Glöm inte att anslagsenergin skall uppgå till 420 joule om du skall tävla i pistolskytteförbundets regi.
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Shifty » 09 mar 2018, 18:00

No worries, min picka laddar inte om ifall jag fuskar. ;-)

Nu har jag fått min kronograf. På paketet står det att man kan köpa en liten app för direktkoppling med ajfånen... Aj då. Hur jävla dum är man då om man köpte den svindyra PC - kopplingen?

Monumentalt...

Nåväl, ingen mening att hänga läpp för det. Nu ska vi se vad mina "maxladdningar" håller för hastigheter. Sen kommer jag behöva hjälp med att tyda resultaten. Ska jag lägga upp en ny tråd för det?

Köpte lite Hornadys blykulor också. De ser jädra bra ut!
Shifty

Inläggav Shifty » 10 mar 2018, 11:56

Efter test kan det konstateras att ungarnas nerfguns gör mellan 49 - 57 fps. Ganska bra faktiskt. :D
Shifty

Inläggav Shifty » 10 mar 2018, 18:36

Ja, min äventyr i handladdningsdjungeln går vidare.

Först och främst kan vi konstatera att jag inte är tidernas bästa handladdare. Idag skulle jag testa ett gäng olika laddningar genom kronografen bara för att få en uppfattning om maxladdningarna verkligen är max osv. Jag hann inte skjuta mer än en och en halv laddning (tanken var att skjuta 10 skottsserier, det blev totalt 15 skott avlossade) för sen kamrade inte en patron ordentligt. Tydligen hade dock bommarna gripit tag om kulan så pass att när jag ryckte till i manteln för att få loss skiten så drog jag hylsan av kulan, som då satt kvar i pipan. Det krävs en speciell plastgrej för att ta isär min STI och den låg hemma så det var bara att åka hem.

Hur som helst. Min laddning med 185 gr XTP med 6,0 gr N320 bakom, vilket är 0,1 gr över max enligt kruttillverkaren visade sig inte nå kraven för A. Däremot laddar den om fint. Jag fick världens spread i hastighet, från 810 feet/sec till 900... Vad i helvete gör jag för fel.

Det kan väl finnas olika anledningar och idag var kanske inte ljuset det bästa för den här kronografen, men den registrerade ju alla skott så det ger ju en fingervisning. Det skumma är att jag väger nästan varenda laddning, så jag borde inte få så stor variation i hastighet.

Nästa laddning var H&N HP kula på 185 gr med 5,5 gr krut bakom sig. Hann bara skjuta fem skott innan missödet men den låg mellan 740 - 790 Feet/sec. Däremot laddade den om idag. Det gjorde den inte förra gången. Eller jag fick skorstenar med den.

Nä, jag tror att det blir lite snabbskytte med det jag hittills laddat och sen börja om. Nåt gör jag fel, och varför går maxladdningarna så långsamt i min pickadoll. Är det nåt fel på pipan tro? Det hoppas jag verkligen inte.

Nästa gång ska jag förresten skjuta fabriksladdat också och se hur mycket det skiljer från vad som står på kartongen.

Nästa gång ska jag försöka få med lite mer detaljerad information från det där programmet som jag fick med kronografen. Jag provade med mitt BSA Meteor och den bössan låg jämt mellan 149 - 150 ms samtliga skott, så kronografen fungerar nog som den ska.

Ja ja, nu har jag skrivit av mig lite.
Shifty

Inläggav Shifty » 31 mar 2018, 13:25

Okej, bly is tha shit noteras. Köpte frontier lead 200 gr semi wadcutter från Hornady (.452) och laddade upp 20 patroner med maxladdning, 5,1 gr VV 320. Dem blev det bra drag i. Hylsorna slängdes tre fyra meter och det såg bra ut på tavlan. Så med bly behöver jag inte ladda så hårt. Ska ladda några svagare laddningar och se hur det blir.

Jag kan dock varmt rekommendera kulorna. De är jättefina.
Shifty

Inläggav Dannepang » 03 jun 2019, 21:43

Har du tröttnat på XTP kulorna kan jag ta hand om dom:-) Ska prova ladda lite 185 gr XTP/JHP. Du vet ju vilken del i laddtabellen man tittar på.. Den där till höger. Hittade några gamla laddningar som gick mycket bra, ska se om jag kan kopiera den. Säkert 10 år gammal laddning som jag hittade vid städning.
Stolt medlem av:

BIFF
Begriper-Inte-Fotboll-Föreningen

The Distinguished Levergunning Society of Robsoft
Dannepang

Inläggav Shifty » 11 jun 2019, 07:38

XTP - kulorna har jag inte kvar några av. Eller alltså, de är laddade men inte helt uppskjutna. Plocka gärna fram receptet för jag kommer säkert köpa fler. =)
Shifty

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning