Hård eller lösare Necktension ?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Inläggav Velcro Fly » 01 jun 2019, 19:01

Upptäckte häromdagen att min .223 sköt riktigt fint med lite lösare (2/100 mm) lösare hylshals. Jag har två olika sorter ”mandrel” för expansion (Sinclair & K&M) och medans Sinclair har samma OD som är standard för expander som sitter i verktygen för resp kaliber så har K&M valt att ha sina i samma OD som respektive kaliber kulorna har o då blir ju necktension enbart det materialet i hylshalsen fjädrar tillbaka med = lösare.
Det börjar kanske bli dax för bussningsverktyg om jag vill experimentera med just necktension ELLER så köper jag ett par extra mandrels för de tre kal jag laddar till och svarvar ner de , en mer så än annan , för att få tex fyra olika OD att kunna fibbla med.

Hur funkar bussningsverktyg egentligen ? De har ju en expander de med så den bestämmer ju hur mycket halsen expanderar eller det går bra att köra utan expanderkulan och då låta storleken av bussningen bestämma hur hård halsen dras åt ? Om det funkar med det sistnämnda så hurpass jämn blir necktension med den metoden ??
Som synes så har jag inte fördjupat mig i ämnet bussningsverktyg - än :) :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Re: Hård eller lösare Necktension ?

Inläggav hofboss » 01 jun 2019, 19:34

Skall du leka kontrollerat med necktension så behöver du svarva hylshalsarna (neck turning).
hofboss

Inläggav Velcro Fly » 01 jun 2019, 19:35

Det gör jag sedan länge ;)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Stewe's world on ice » 01 jun 2019, 19:36

Velcro Fly skrev:Upptäckte häromdagen att min .223 sköt riktigt fint med lite lösare (2/100 mm) lösare hylshals. Jag har två olika sorter ”mandrel” för expansion (Sinclair & K&M) och medans Sinclair har samma OD som är standard för expander som sitter i verktygen för resp kaliber så har K&M valt att ha sina i samma OD som respektive kaliber kulorna har o då blir ju necktension enbart det materialet i hylshalsen fjädrar tillbaka med = lösare.
Det börjar kanske bli dax för bussningsverktyg om jag vill experimentera med just necktension ELLER så köper jag ett par extra mandrels för de tre kal jag laddar till och svarvar ner de , en mer så än annan , för att få tex fyra olika OD att kunna fibbla med.

Hur funkar bussningsverktyg egentligen ? De har ju en expander de med så den bestämmer ju hur mycket halsen expanderar eller det går bra att köra utan expanderkulan och då låta storleken av bussningen bestämma hur hård halsen dras åt ? Om det funkar med det sistnämnda så hurpass jämn blir necktension med den metoden ??
Som synes så har jag inte fördjupat mig i ämnet bussningsverktyg - än :) :)

Med expanderkula så blir det som vilket verktyg som helst. Dvs bussningen spelar ingen roll
Stewe's world on ice

Inläggav Velcro Fly » 01 jun 2019, 19:38

Det var lite det jag misstänkte :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Anders Ö » 01 jun 2019, 19:57

Kör du med friflykt eller i bommarna..?

Hittade denna video med David Tubb om loaddevelopment ...ganska intressant och inte så krånglig...
Höjdspridning = krutvikt
Horisontal spridning = friflykt

Sen gjorde han finetunig med pipvikt/broms .

Men iallafall ... vid 18.40min in i videon så berör han necktension .

Lite oftopic då de flesta fabriksbössor har friflykt om man kör från magasinet..., men att lyssna på Tubb är altid trevligt :mrgreen:

https://youtu.be/qP4PBnX6cZ8
Senast redigerad av Anders Ö 01 jun 2019, 20:09, redigerad totalt 2 gånger.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 01 jun 2019, 20:01

Intressant! Tackar.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Anders Ö » 01 jun 2019, 20:08

Röstar för övrig på ordentligt hård necktension om man kör med friflykt .

För hård tension förstör till slut möjligheten att sätta kulorna rakt ....

Runt 0.06mm tycker jag är gränsen till att det blir svårt att få kulorna rak , och då kör jag med svarvade halsar i 308win .
I 223 så nanske det är annorlunda.... :?: antar att lämplig necktension inte är samma för olika kalibrar....?

1/100 del av kultjockleken kanske är en bra regel
som max.... ( kom jag på nu när jag skrev ... :D )

Att VelcroFly fick bättre precision med de lättare tror jag inte är en regel utan mer att det träffade sweetspoten bättre än den andra tensionen ...

Det som Tubb säger att ladda ladda sina mängdladdade skott några 1/10mm för lång och sedan "knäcka" ned dom till rätt längd före skjutning tror jag hårt på :!:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Velcro Fly » 01 jun 2019, 22:03

Intressant! Tackar för länken o alla kommentarer/funderingar. Keep it coming ;)

Detta med horisontell spridning kontra FF låter iaf rätt.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Anders Ö » 02 jun 2019, 10:20

JAG... är inte lika övertygad som hofboss och SWOI att det endast är svarvade halsar och utan kalibreringskula som gäller vid användning av bussningsverktyg .

Jag är övertygad om att man vinner både hylsliv och rakhet i kulisättning om man använder bussning som arbetar metallen så lite som möjligt... , detta gäller såväl svarvat som osvarvat , med eller utan kalibreringskula....

Är man inte intresserad av att laborera med necktension eller svarvning så kan man mycket väl ha bara en bussning och kalibreringskula och ändå få mycket bättre resultat i hylsliv och rakhet mot för ett konventionellt verktyg som kanske överkalibrerear halsen innan kalibreringskulan drar ut den .... :arrow:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 02 jun 2019, 11:09

Anders Ö skrev:JAG... är inte lika övertygad som hofboss och SWOI att det endast är svarvade halsar och utan kalibreringskula som gäller vid användning av bussningsverktyg .

Jag är övertygad om att man vinner både hylsliv och rakhet i kulisättning om man använder bussning som arbetar metallen så lite som möjligt... , detta gäller såväl svarvat som osvarvat , med eller utan kalibreringskula....

Är man inte intresserad av att laborera med necktension eller svarvning så kan man mycket väl ha bara en bussning och kalibreringskula och ändå få mycket bättre resultat i hylsliv och rakhet mot för ett konventionellt verktyg som kanske överkalibrerear halsen innan kalibreringskulan drar ut den .... :arrow:

Min ringa och amatöriga erfarenhet med bussning och expandekula har varit negativ. Expanderkula har alltid "ställt till det" på olika sätt, för mycket, snett bland annat. Sen funkar det ju inte att ha exapnderkula om man vill ha en riktigt tajt necktension, av någon anledning? Då tar ju expanderkulan upp halsen för mycket? Utan expanderkulan får jag bättre resultat, kanske gör jag något fel..
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Anders Ö » 02 jun 2019, 12:42

Giobbi skrev:
Anders Ö skrev:JAG... är inte lika övertygad som hofboss och SWOI att det endast är svarvade halsar och utan kalibreringskula som gäller vid användning av bussningsverktyg .

Min ringa och amatöriga erfarenhet med bussning och expandekula har varit negativ. Expanderkula har alltid "ställt till det" på olika sätt, för mycket, snett bland annat. Sen funkar det ju inte att ha exapnderkula om man vill ha en riktigt tajt necktension, av någon anledning? Då tar ju expanderkulan upp halsen för mycket? Utan expanderkulan får jag bättre resultat, kanske gör jag något fel..

Ja ... man kan ju inte få tightare tension än vad kalibreringskulan är ...

Om man har en bussnig som bara smeker ihop halsen så mycket att kalibreringskulan vidgar ytterst lite så blir det inte snett .

Har man en för tight necktension så blir det ju även en vidgning när man sätter i kulan :idea:

Har man då en ojämn tjocklek eller hårdhet i halsen så ökar risken att kulan hamnar snett .

Om man tex med ett illa gjort helkalibreringsverktyg och kalibrerar ihop halsen till tex 0.15mm under kuldiametern och sedan expanderar den till ca 0.80 under kuldiametern och sedan sätter i kulan så är det ett mirakel om det blir rakt... :idea:

Men med ett väl avvägt kalibreringsverktyg eller ett bussningsverktyg så nlir chansen till raka hylsor mycket god .

Kör man med halssvarvning eller högkvalitativa hylsor som tex Lapua så ökar chansen ytterligare :idea:

Men som sagt ...
Vill man ha en tightare tension än kalibreringskulan så är det bussning och svarvning som gäller, eller att polera ned kulan :idea:

Jag gillar kalibreringskula då man till större del slipper munkring på insidan på hylsan som nyper fast kulan och man håller det mesta materialet på utsidan där det lätt svarvas bort .

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Velcro Fly » 02 jun 2019, 14:50

Så min metod med vanliga verktyg av bra kvalité och kalibrering utan expanderkulan följd med mandrel i önskad tjocklek är ändå ett bra alternativ.

Senast redigerad av Velcro Fly 02 jun 2019, 17:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav hle » 02 jun 2019, 15:26

Velcro Fly skrev:Så min metod med vanliga verktyg av bra kvalité och kalibrering utan expanderkulan följd med mandrel i önskad tjocklek är ett alternativ.

Så kör jag på min 308 a men på 6,5x47 har jag bussningsverktyg (utan expander) för att slippa spräckta hylshalsar pga överkalibrering .En omgång 6,5x47 hylsor har 40+ laddningar, ganska tighta tändhattslägen och duger fortfarande till mängdskytte. Till 308 an använder jag ggg hylsor som jag bara lätt jämnar till halstjockleken på, på lapuas 6,5x47 har jag inte svarvat halsarna. Det ligger nog en hel del svartkonst :wink: i detta men det fungerar bra för mig :D
hle

Inläggav Stewe's world on ice » 02 jun 2019, 17:37

Man kan gärna köra bussningsverktyg utan svarvning men inte med expanderkula
Stewe's world on ice

Inläggav Anders Ö » 02 jun 2019, 17:51

Velcro Fly skrev:Så min metod med vanliga verktyg av bra kvalité och kalibrering utan expanderkulan följd med mandrel i önskad tjocklek är ändå ett bra alternativ.

Ledordet är så lite flexning av diametern som möjligt ... , Vid nedkalibrering , uppkalibrering och kulisättning ...
Har man tur så funkar det med de verktyg man har .

Jag har ett RCBS 308win , och med Normahylsor så bara känner man att kalibreringskulan hasar lite lätt
genom halsen ... , och med Lapuahylsor spm har lite tjockare hals så är det perfekt .

Med Normahylsorna så får jag lite olika känsla när jag sätter i kulan , särskilt vid bulkladdning till Älgbana och annan ståskytte-mängdträning där hylsorna är i lite olika fas i antalet omladdningar...

Men med Lapua så blir det perfekt .

Mitt Hornady så är det lite tightare och där funkar Norma bättre och ger rakare hylsor då de inte arbrtas så mycket.
Med Hornady och halssvarvade GGGhylsor så blir det perfekt :wink:
Det mest logiska vore ju att ha ett bussningsverktyg... så att man kan få förkalibreringen perfekt innan kalibreringskulan gör sitt jobb .
Men nu har jag en massa konvetionella verktyg som gör jobbet ändå ... så bussningsverktyg får vänta för mig , även om jag är övertygad om dess fördelar :!:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Velcro Fly » 02 jun 2019, 20:33

Har lite samma åsikt och inställning som du :) :)
Jag får raka patroner med jämn längd (och hastighet) genom att kalibrera med vanliga verktyg ( Forster på andra , Redding för 6 CRD ) utan expander och sen använder jag mandrel för expansion.
Halsarna lätt svarvade för jämn tjocklek så skäret tar bara 60-70% av ytan där det finns ”extra o ta”.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav jalfa » 02 jun 2019, 20:45

poängen är väl bl.a. att med bussningsverktyg (utan expander) så kan man med några olika bussningar få olika hård necktension. Sedan sätter man kulorna med wilson kulisättare och arborpress (finns även arborpress med klocka som visar necktension) - då känner man hur hårt det blir och kulorna sitter alltid rakt.
Sako TRG 22 .308 och 6x47 Lapua
Tikka T3X .308 Bifrost
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning