Hur står sig en Zeiss Classic mot Zeiss V 6

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Hur står sig en Zeiss Classic mot Zeiss V 6

Inläggav Tetrix » 31 maj 2019, 13:43

Tomps skrev:
Ja, det var väldans vad dåligt allt dyrt tycks vara....
Inte för att verka dryg, men här verkar några sitta på mycket välgrundade (?) kunskaper och erfarenheter kring produkter från några av världens mest framstående tillverkare av optik, och betygen är låga. Utveckla gärna hur ni gjort era tester och jämförelser.

Utan att rada upp de kikare jag haft genom åren så är mitt intryck att det var aningen bättre optiska egenskaper i premiumsiktena innan hysterin kring enorma förstoringsväxlar började. Vill man ha bästa tänkbara ljusinsläpp så väljer man ett fast 8x56 och jämför vilken tillverkare som gör bäst optik för ens egna ögon, avseende färg och kontrast.

Ja, det kanske var lite klumpigt skrivet från min sida.

Är ju givetvis som de flesta här ingen optikexpert, men har iaf. under 25 år provat, ägt och jagat med en icke oansenlig mängd olika sikten i olika klasser. Har varit både fasta och variabla.

Vidhåller däremot ur mitt perspektiv att Zeiss Classic är bland det sämsta sikten haft. Men jag kanske har haft otur och fått flera måndagsex...

Men nu verkar jag ju gjort bort mig ordentligt igen i och med köpet av en V6:a :roll: :lol:

/J
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav vanja05 » 31 maj 2019, 15:09

Tetrix skrev:
Tomps skrev:
Ja, det var väldans vad dåligt allt dyrt tycks vara....
Inte för att verka dryg, men här verkar några sitta på mycket välgrundade (?) kunskaper och erfarenheter kring produkter från några av världens mest framstående tillverkare av optik, och betygen är låga. Utveckla gärna hur ni gjort era tester och jämförelser.

Utan att rada upp de kikare jag haft genom åren så är mitt intryck att det var aningen bättre optiska egenskaper i premiumsiktena innan hysterin kring enorma förstoringsväxlar började. Vill man ha bästa tänkbara ljusinsläpp så väljer man ett fast 8x56 och jämför vilken tillverkare som gör bäst optik för ens egna ögon, avseende färg och kontrast.

Ja, det kanske var lite klumpigt skrivet från min sida.

Är ju givetvis som de flesta här ingen optikexpert, men har iaf. under 25 år provat, ägt och jagat med en icke oansenlig mängd olika sikten i olika klasser. Har varit både fasta och variabla.

Vidhåller däremot ur mitt perspektiv att Zeiss Classic är bland det sämsta sikten haft. Men jag kanske har haft otur och fått flera måndagsex...

Men nu verkar jag ju gjort bort mig ordentligt igen i och med köpet av en V6:a :roll: :lol:

/J

Nej fan du har inte gjort bort dig,nu får du en ny erfarenhet :D som jag saknar
Mitt hjärta brinner för trasiga barn!!!
Min största rädsla är att dö och ha pengar på banken som någon annan skall handla upp!
Sen är jag medlem i båda förbunden.
Mvh Jerry .
vanja05

Inläggav Tetrix » 31 maj 2019, 15:40

vanja05 skrev:

Hoppas du har rätt Jerry :)

Dock har jag ju inte doktorerat i ämnet jaktoptik, så jag vet inte riktigt hur stor nytta man har av den erfarenheten sen :lol:

Gillar förstoringsspannet, passar mina nuvarande jaktformer.

För tillfället hundlös och förvisad till passkytt och vakjakt.

/J
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav robban.jagaren » 31 maj 2019, 18:39

Provat många sikte genom åren:
Leupold Scandinavian 3-9x50 (för dålig mörkerprestanda)
Leupold 2x24
Leupold 4x33
Tasco worldclass 3-9x40 (6-7 stycken....skitkassa)
Bausch n lomb 3-9x40 (var ganska trevlig och mycket sikte för pengarna)
Nickosterling 3-9x40 (oklar i optiken)
Helia CB 3-12x56 (obelyst dock)
Helia CSX 3-12x56 (2st, trevliga i optiken)
Helia CT 1,5-6x42 (saknade belysnibg samt för tunt riktmedel i snabba lägen)
Docter Classic 8x56 (riktigt trevlig i skummet)
Docter Unipoint 1,5-6x42 (saknade förstoring)
Docter Unipoint 2,5-10x50 (hyffsad i skymning men nådde ibte ända fram)
Zeiss Classic 3-12x56 (suverän när det vart skumt)
Zeiss Varipoint 1,1-4x24 (smidig, saknade dock förstoring)
Aimpoint 3000
Aimpoint 9000
Aimpoint Micro 2
Aimpoint är ruskigt effektiva när det ska gå undan, dock har jag brytningsfel och gillar inte kometer som riktpunkt)

Zeiss V8 4,8-35x60 äger jag fortfarande, absolut vassaste sikte jag tittat i, har den på min 300 WM hyggesbössa, med denna får man tänka sig för då man kan få övertro på sig själv att ta skott på rådjur på avstånd på 3-400m....avståndsmätare samt riktigt bra skjutkäpp vart ett bra komplement efter att man skaffat detta sikte. Extremsikte i skymningen på långa håll. Rekommenderar en thermal handkikare eller hund för att hitta viltet när skottet gått.

Meopta R2 2,5-15x56 har jag på min purchbössa i 6,5x55. Riktigt nöjd med även om jag kan sakna parallax justering på lite längre håll. Skaffade den tidigt i år men redan tjänstgjort på skyddsjakt på grisar i skymningen. Prestanda som är fullt tillfredställande för pengarna. Nästa blir att komplementera med någon form av frontmonterat mörkersikte för att träta med grisarna ute i grödorna.

Meopta R2 1,7-10x42 har jag på min hundförarbössa i 375 H&H, riktigt trevlig även om lägsta förstoringen kan vara lite hög på avstånd under 6-7m, skaffade den förra året och det jag saknat innan med för låg högsta förstoring har denna Meopta fyllt ut väl.

Av de jag sålt tidigare som jag saknat så är det Helia CB:n dock dog den en brutal död när en mindre försiktig person tappade bössan med siktet först ned i en grusgång....samt Zeiss Classicen då den var riktigt trevlig men fick vika för en Zeiss V8.

Hade gärna köpt Zeiss igen men tack vare de mindre modellernas spegelvända förstoringsväxlar så blir det Meopta istället.

Troligen kan det bli en meopta R2 1-6x24 till drillingen.

För vad det nu är värt.
robban.jagaren

Inläggav salix » 31 maj 2019, 19:38

Tetrix skrev:
vanja05 skrev:

Dock har jag ju inte doktorerat i ämnet jaktoptik, så jag vet inte riktigt hur stor nytta man har av den erfarenheten sen :lol:

/J

Hundlös och passkytt tro fan att du är lite gnällig. Ta och titta på lite valpannonser och du ska se att zeissen blir favoriten igen. :mrgreen:
salix

Inläggav Matti » 31 maj 2019, 19:44

...hur f-n klarade jag att jaga med en Weaver V3 3-9×38 under 15 år från 1985 till 2000!? Relativt alla sikten som nämns här är det ju en flaskbotten på riktigt Nä, ut i skogen med er...här på Robsoft "blir inga barn gjorda"...
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav vanja05 » 31 maj 2019, 21:09

Matti skrev:...hur f-n klarade jag att jaga med en Weaver V3 3-9×38 under 15 år från 1985 till 2000!? Relativt alla sikten som nämns här är det ju en flaskbotten på riktigt Nä, ut i skogen med er...här på Robsoft "blir inga barn gjorda"...

Tasco World Class hade jag o stolt som fan var jag,guld färgat hjort huved var där minsann .
Sen kom Zeiss in i bilden och tvärdraget börja i börsen,var i börgan på 80 talet
Mitt hjärta brinner för trasiga barn!!!
Min största rädsla är att dö och ha pengar på banken som någon annan skall handla upp!
Sen är jag medlem i båda förbunden.
Mvh Jerry .
vanja05

Inläggav Tetrix » 01 jun 2019, 09:46

salix skrev:
Tetrix skrev:
vanja05 skrev:

/J

Hundlös och passkytt tro fan att du är lite gnällig. Ta och titta på lite valpannonser och du ska se att zeissen blir favoriten igen. :mrgreen:

Hehe, ja så är det nog... Börjar bli gubbgnällig :mrgreen:

Tyvärr passar hundägande och i synnerhet jakthund dåligt med min nuvarande profession :|
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav nissesbror » 01 jun 2019, 10:03

vanja05 skrev:... Zeiss HT har jag haft hela tiden så länge dom varit på marknaden och lär väl bli så tills jag slutar jaga helt.

R8 in i döden...
Annars så håller jag med om att HT:n är ”bäst” till vak, skulle väl vara min 72:a som slår den då men...
Jag gillar dock den röda pricken i HT:n starkt!
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav 300grains » 01 jul 2019, 18:47

Har V6 2,5-15x56 och Victory 3-12x56. V6 fyller sin uppgift med yttersta bravur.
300grains

Inläggav Loke » 02 jul 2019, 17:10

Har ett V6 2,5-15×56 som jag är riktigt nöjd med. Nu är jag nog ingen optikexpert och inte heller mycket vak men skjutit en del bäver med det siktet i ganska sena timmar. Funkar riktigt bra för mig. När det känns mörkt och skumt med ögat har det inte varit minsta problem med V6. Sen tycker jag riktmedlet eller punkten ska man kanske säga är riktigt bra och stör inte i skymning/mörker. Men som sagt ingen riktig vakjägare. Har dock och har haft en hel del så kallade premiumsikten och tycker absolut V6 hävdar sig bra. Bla Helia 5, Varipoint, Z6i, Victory och Z8i
Blaser R8 Success 9,3x62 Triton 42II S
Blaser R8 GRS Bifrost 6,5x55
Swarovski Z8i 2-16x50 P
Zeiss Conquest V6 2,5-15x56 ASV
CZ 455 Tacticool, Zeiss V4 3-12x44
Tikka 412 12/76
Weihrauch HW97KT BL .22
Älgjakt..finns det något bättre!
Loke

Inläggav J. Andersson » 04 jul 2019, 20:15

Det var en sågning av Zeiss Classic! :lol:

Visst har de påtagligt dålig kantskärpa men det stör mig inte alls under praktisk jakt. I övrigt så är ju Classic en av de sista "riktiga" serierna Zeiss tillverkade, d.v.s. med FFP. :D Förstoringsväxeln är ganska omodern men optiken hänger med bra i mörkret tycker jag.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav eriwah-0 » 20 jul 2019, 22:16

Jag har testar HT mot Classic samtidigt på åtel i mörker. Enligt mig var skillnaden inte så stor. Jag gillade classicen mer om msn räknade in priset. Fina kompakta lätta kikare med hög byggkvalite. Mina har varit väldigt skarpa. Det enda jag har emot den är att punkten gärna hade fått vara mindre. Väldigt överdriven sågning enligt mig
eriwah-0

Inläggav Stewe's world on ice » 21 jul 2019, 00:09

Jag tycker v6 3-18 var en trevlig överraskning. Jag är en swarovski man själv men gillar att den är lite smidigare och optiken var krispig och förlåtande. En kikare som flörtar en del med swarovski z5 3,5-18 men lite osmidigare men dock bättre optiskt. Med det sagt är z5 swarovskis sämsta serie optiskt men jag gillar den skarpt ändå.
Stewe's world on ice

Inläggav jdrotz » 31 jul 2019, 18:54

Har man en gång tittat i en Swarre, då är det kört. Bara att knäcka spargrisen och bita ihop

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav arnold » 31 jul 2019, 19:30

jdrotz skrev:Har man en gång tittat i en Swarre, då är det kört. Bara att knäcka spargrisen och bita ihop

Skickat från min iPhone med Tapatalk

+1
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik