Diarré OCH hälta på varierande ben?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Diarré OCH hälta på varierande ben?

Inläggav BengtBerg » 31 maj 2019, 08:22

Wachteln mår inte bra. Behöver lite tips.

SÖNDAG:
- hur pigg som helst.

MÅNDAG-TISDAG:
Diarré av värsta sort, avföreingen är som vatten. Om han inte kommer ut inom 30 sekunder efter att ha vaknat bajsar han där han står.

ONSDAG:
Situationen blev mer kompicerad när jag såg att han vägrade ens sätta ner vänster bakre foten, han höll vänster ben HÖGT. Defintionsmässigt en blockhälta alltså, han använde inte benet alls. Jag kopplade samman med magrpoblemet och tänkte att det kunde röra sig om något som penetererat tarm eller liknande och som gjorde ont, utöver magproblemet. Jag är en varm vän av "is i magen" vad veterinärer anbelangar, men här fick det alltså blir ett akutbesök... till (Anicura :twisted: )

Ingen tydlig diagnos hos veterinär. Röntgen och ultraljud visade att magen var fri från hinder. Vari hältan bestod visste man inte, men han var tydligt smärtpåverkad hos veterinär och det var munkorg som gällde, han gillade INTE att de palperade bakbenet. Smärtan satt i bakhasen.

Vi åkte hem, några tusenlappar fattigare men inte mycket klokare. VI blev tillsagda att köra med skonsam kost, ris och fisk (men det vill inte jycken äta).

TORSDAG:
Igår, torsdag, var hunden vid bra mod och började använda vänster bakben igen. Vid kvällspromenaden stötte vi något vilt, han försökte jaga i koppel. Fint skall. Samma fina hund som vanligt, minus diarrén då.

Jag frågade veterinär om det kunde vara något förgiftningssymptom, negativt på det.

IDAG; FREDAG:
Fortfarande diarré idag (seriös bajskatastrof i natt) men nu haltar han lätt på HÖGER bakben? Mycket märkligt. Ger ett ostadigt intryck när han går.

Jag gav fasen i skonkosten i morse och gav honom en liten portion av hans vanliga mat, han åt med god aptit. Förhoppningsvis ett steg framåt, jag kommer att ge honom många och små portioner under dagen enligt principen "hellre för lite än för mycket".

MIN FUNDERING:
Är det någon som har sett detta tidigare - kombinationen diarré och bakbenshälta?
Jag har en jycke från mars 2018 som dock artar sig riktigt, riktigt bra. Vi hälsar gärna på om du behöver hund och vill jaga på unghundens villkor.
https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/60006-wachtelhund-i-08-land-vill-jaga-mer
BengtBerg

Re: Diarré OCH hälta på varierande ben?

Inläggav Arctic » 31 maj 2019, 08:44

Ja, vi har haft en hund som knappt kunde gå. Den liksom tappade bakändan och hade svårt att ställa sig upp. Åkte in akut till veterinären som klämde och kände men hittade inga fel. Kom med kommentaren att vid dålig mage och diarré kan liknande symptom dyka upp. Men vår jycke hade inte dålig mage just då. Förslaget blev att hunden skulle läggas in på observation.

Innan dess gick vi ut och rastade hunden. Så fort han kom ut så satte han sig ned med väldig dålig mage. Det kan inte varit trevligt för honom att ligga på undersökningsbordet och bli klämd och känd på.

Så istället för inläggning för observation fick han följa med tillsammans med ett par burkar skonkost. Det tog ett par dagar så var magen i bra skick och hältan helt borta.

Vår hund reagerade inte på smärta i benen. Det vara bara att han knappt kunde gå.

I vilken utsträckning ovanstående är applicerbart på din hund kan jag inte avgöra, men inte ovanstående inträffade visste i alla fall inte jag att en hund kunde bli halt av att vara dålig i magen.
Arctic

Inläggav Matti » 31 maj 2019, 08:46

Vilken inflammatorisk åkomma som helst kan ge hältor. Det bildas antikropp-antigenkomplex som fastnar ute i vävnader och ger inflammatorisk reaktion lokalt - kallas 'artusreaktion' (inflammatorisk reaktion typ III). Leder är predisponerade för sådan reaktion. T.ex när vi människor har influensa =>ledvärk. Är parasitstatus kollad? Tänker ffa på encelliga parasiter, som inte tas av sedvanliga maskmedel (t.ex giardia, cryptosporidium, coccidier). Om inte, så skicka in träckprov till SVA, tarmparasitpaket (info finns på SVA's hemsida). Det kan också vara en bakteriell enterit. Mot dessa sätter man som regel in diarréstoppande tabletter, diétkost, och evt probiotika (d.v.s nyttiga tarmbakterier). Antibiotika är vanligen kontraindicerat, om det inte föreligger en allvarlig blodig diarré med sepsisrisk. För övrigt - är borrelia/anaplasma kollat?
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav BengtBerg » 31 maj 2019, 08:57

Matti skrev:Vilken inflammatorisk åkomma som helst kan ge hältor. Det bildas antikropp-antigenkomplex som fastnar ute i vävnader och ger inflammatorisk reaktion lokalt - kallas 'artusreaktion' (inflammatorisk reaktion typ III). Leder är predisponerade för sådan reaktion. T.ex när vi människor har influensa =>ledvärk. Är parasitstatus kollad? Tänker ffa på encelliga parasiter, som inte tas av sedvanliga maskmedel (t.ex giardia, cryptosporidium, coccidier). Om inte, så skicka in träckprov till SVA, tarmparasitpaket (info finns på SVA's hemsida). Det kan också vara en bakteriell enterit. Mot dessa sätter man som regel in diarréstoppande tabletter, diétkost, och evt probiotika (d.v.s nyttiga tarmbakterier). Antibiotika är vanligen kontraindicerat, om det inte föreligger en allvarlig blodig diarré med sepsisrisk. För övrigt - är borrelia/anaplasma kollat?

1) tarmparasitpaket - tack för det!
2) borellia/anaplasma ej kollat - ska kolla det!

Ingen behandling alls, de tyckte att jag skulle köpa några svindyra burkar hundmat i receptionen (och de undrade om jag borde lägga in hunden för observation - Anicura har ju aldrig rekommenderat något som inte ger dem själva en fet intäkt).
Jag har en jycke från mars 2018 som dock artar sig riktigt, riktigt bra. Vi hälsar gärna på om du behöver hund och vill jaga på unghundens villkor.
BengtBerg

Inläggav PerN » 31 maj 2019, 09:12

Låte jobbigt :(
Kanske ett helt galet råd (Matti får väl skälla ut mig då) men när mina hundar haft problem med att äta/mage så har lite fil hjälpt dem.
Kanske bara att jag och hundarna inbillat oss att det hjälpt men även placebo kan ju vara bra.
FörVadDetÄRVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Matti » 31 maj 2019, 09:18

PerN skrev:Låte jobbigt :(
Kanske ett helt galet råd (Matti får väl skälla ut mig då) men när mina hundar haft problem med att äta/mage så har lite fil hjälpt dem.
Kanske bara att jag och hundarna inbillat oss att det hjälpt men även placebo kan ju vara bra.
FörVadDetÄRVärt/
PerN

Fil (ffa typ A-fil) = probiotika = bra (gärna laktosfri fil) :mrgreen: 8)
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav potatiskastare » 31 maj 2019, 09:20

Hur gammal är hunden?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Walt Slade » 31 maj 2019, 09:33

Matti skrev:
PerN skrev:Låte jobbigt :(
FörVadDetÄRVärt/
PerN

Fil (ffa typ A-fil) = probiotika = bra (gärna laktosfri fil) :mrgreen: 8)

Veterinären rekommenderad Bifiform när min beaglefröken var väldigt dålig förra våren.
Efter ett par dygns fasta, sedan kokt ris och fisk och en Bifiform om dagen så återhämtade hon sig på en vecka.
Har nu alltid Bifiform hemma och vid minsta tecken på magproblem (både på mig och hunden) så används det och det verkar funka.
Walt Slade

Inläggav börje » 31 maj 2019, 11:12

Mina hundar får AB surmjölk ( typ kefir) varje dag, magarna funkar orima. Gillar även AB surmjälken själv, ett rejölt glas är ett bra mellanmål.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav BengtBerg » 31 maj 2019, 11:25

Framben kinkar nu också. Vi kan alltså avskriva allt som har med "skador" att göra. Jag vattnade hans avföring för att se om där finns något speciellt och jag hittade millimetertjocka flagor av något gulaktigt geck, i storlek som en pekfingernagel ungefär.

Funderingar om detta?
BengtBerg

Inläggav fugazi » 31 maj 2019, 20:45

börje skrev:....Gillar även AB surmjälken själv, ett rejölt glas är ett bra mellanmål.

Ät du skiten om du mår bra... själv är jag mjölkproteinallergiker och sitter på skithuset 2 veckor utan uppehåll om jag får i mej nåt....
KUL att gå på restaurang är det, sällan... då dom flesta inte har nån koll alls...
-Jaa, det är laktosfritt.
-Men jag är mjölkproteinallergiker, jag tål inte ens laktosfritt.
-Jaa, men det ÄR laktosfritt!
*suck*

Undantag finns dock, bör sägas! (Men det kanske ska tas i en separat tråd...?)

Många djur är som jag också...
fugazi

Inläggav Matti » 01 jun 2019, 09:09

BengtBerg skrev:Framben kinkar nu också. Vi kan alltså avskriva allt som har med "skador" att göra. Jag vattnade hans avföring för att se om där finns något speciellt och jag hittade millimetertjocka flagor av något gulaktigt geck, i storlek som en pekfingernagel ungefär.

Funderingar om detta?
Vid tyngre långvariga tarminflammationer kan delar av tarmslemhinnan 'dö' och komma ut med diarrén (pseudomembranös enterit/kolit). Kan se ut som ljusa flockor/slamsor i skiten. Att han som du säger "är pigg" talar lite mot detta, för vid dessa tillstånd brukar hundarna vara rejält klen.

De rör inte på sig, "flagorna"? Tänker på bandmasksegment. Detta är betydligt mer ovanligt hos hund än hos katt, men det förekommer ibland. De får det av att äta gnagare, som i sin tur haft tillgång till hundskit. Vanligast där hundar hålls flockvis i hundgårdar eller andra 'täta' grupperingar, t.ex draghundar.

Än en gång, träckprov kan nog vara av värde. Om inte annat för att utesluta tarmparasiter.

Är prostata kollad vid veterinärbesöket? Tänker på varierad bakbenshälta/stelhet (men nu var han framhalt också?). En rejäl prostatit kan ge diarré precis som andra tunga infektioner (pga cirkulerande bakterietoxiner - endotoxinemi)...och även hälta runt om som jag förklarat tidigare...men nu var han ju allmänt pigg vilket också talar lite mot detta.

PM:a mej din mejladress så kan jag skicka över en pdf med djurägarråd vi har färdigt på kliniken, för egenvård av hund med 'okomplicerad kräk/diarrésjuka'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Jisse » 01 jun 2019, 17:44

Kanske nå elände från någon fästing?
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarvisningsbild
Jisse

Inläggav Ray.S. » 16 jul 2019, 20:00

Jag hade tidigare en labbe med samma symptom, men utan rännskita........ Det var Borelia.

mvh. Ray.S.
Ray.S.

Inläggav Ray.S. » 18 jul 2019, 13:30

Hur har det gått?

mvh. Ray.S.
Ray.S.

Återgå till Hundar