Äntligen...eller?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Äntligen...eller?

Inläggav Ante. » 17 maj 2019, 12:59

Bilden är ifrån Facebook. Jag har sett en bild på en gul Wehunt puck men kan inte hitta den bilden nu. Jag antar att man behöver den pucken för att få in T5 halsbanden i telefonen.

Svaret får vi nog på mässorna framöver.
Användarvisningsbild
Ante.

Inläggav Leiden » 17 maj 2019, 13:10

https://apps.garmin.com/en-US/apps/7ec4 ... 1a411edd38

Här har ni nog svaret.

Wehunt app i fenix klockan.
Leiden

Inläggav je_hunter » 17 maj 2019, 13:19

Leiden skrev:https://apps.garmin.com/en-US/apps/7ec4ab45-9632-4003-8fd5-8d1a411edd38

Här har ni nog svaret.

Wehunt app i fenix klockan.

Vad är svaret då? Hur går signalen till telefonen?
Så här:?? Halsband till Alpha till Fenix till Telefon ???

Det verkar ju som att Fenix-klockan är central för att få kedjan att fungera om man läser de Garmin å WeHunt skriver. Alltså, anledningen till denna "stora nyhet" är man vill öka försäljning av Fenix!?
Sauer 303 XT, 8*57
Valmet 212, 12/12 + 308/12 + 222/12
Wachtel
je_hunter

Inläggav Leiden » 17 maj 2019, 16:27

Jag tror att det bara är en wehunt app till garmin klockan. Får säkert in wehunt pucken, inte garmin halsbandet.
Leiden

Inläggav NiKKEE » 17 maj 2019, 16:30

Leiden skrev:Jag tror att det bara är en wehunt app till garmin klockan. Får säkert in wehunt pucken, inte garmin halsbandet.

Kollar man på bilden står det T5 Alpha i WeHunt-appen.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav Leiden » 17 maj 2019, 16:50

Man kan ju hoppas. Går ju redan att få in t5 i fenix.
Leiden

Inläggav NiKKEE » 17 maj 2019, 16:53

Blir kanske någon liknande lösning då och att Fenixen skickar vidare till WeHunt. Men visst måste du ha en Alpha för att få in T5 i Fenix? Blir ju mycket prylar :P
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav je_hunter » 17 maj 2019, 20:05

NiKKEE skrev:Blir kanske någon liknande lösning då och att Fenixen skickar vidare till WeHunt. Men visst måste du ha en Alpha för att få in T5 i Fenix? Blir ju mycket prylar :P

Precis vad jag tror, ett knep för att sälja fler Fenix-klockor.
Men köpa en Fenix för 6000kr bara för att passkyttarna ska kunna stå å glo på telefonen hela jakten känns inte som en jättebra investering... :?
Sauer 303 XT, 8*57
Wachtel
je_hunter

Inläggav Arkebuse » 17 maj 2019, 23:27

Men kan verkligen Fenixen vara det unika här?

Wehunt vill ju presentera någon slags revolutionerande genombrottslösning och det känns (tycker jag) rimligare att de då släpper en uppdaterad mottagare av något slag som går att koppla till mobilen för att kunna prata med T5 och DC50.

En Fenixklocka går loss på 4000kr med nuvarande kampanjpriser (inte med största boetten), men för ännu mindre pengar kan du ju få tag på en ny Alpha 50 eller en begagnad Astro 320.

För att lura in nya köpare tror jag att Wehunt i mobilen behöver få något universalstöd för kommunikation på vhf-bandet, eller att man kan köpa någon adapter för ändamålet.

Fenixklockan är säkert fiffig och så, men att ersätta handenhet med en klocka för samma peng är väl ändå inte så revolutionerande? Särskilt inte när man dessutom måste teckna ett abonnemang för att kunna spåra hundar i Wehunt.
Vänsterskytt
Användarvisningsbild
Arkebuse

Inläggav malx » 18 maj 2019, 01:33

Alpha 100 kommunicerar med T5 över "vanlig radio"/155Mhz med ett egetutvecklat dataprotokoll.
Alpha 100 kommunicerar med Fenix över Ant+. (Här hade blåtand av senaste snitt varit betydligt smartare men det vore ju inte bra för Garmins inkomst...)
Vissa telefoner har inbyggt stöd för ant+ och skulle kunna ta datan direkt från alphan men det är inte så många. (Ant+ används bl.a. i vissa pulsband och andra träningsredskap så det är därför vissa telefoner har det inbyggt som "hälso"-profilering)

Skulle tro att om wehunt har en lösning så borde den inkludera en liten ant+->usb dongle som du sätter i telefonen och kommunicerar direkt med alphan. Ant+-protokollet de använder är relativt lättförstått och i klartext om jag förstår rätt. Huruvida Garmin går med på det låter jag vara osagt eftersom de tjänar multum på att sälja kartor till alphorna också vilket folk kan skippa om de kopplar alphan direkt till telefonen istället.

Kommunikationsprotokollet till T5 släpper inte Garmin alls då de skulle tappa all inlåsning de har idag, då rasar himlen före. (Dock så tror jag det är också relativt lätthackat egentligen)
malx

Inläggav Gblenn » 20 maj 2019, 10:41

malx skrev:Alpha 100 kommunicerar med T5 över "vanlig radio"/155Mhz med ett egetutvecklat dataprotokoll.
Alpha 100 kommunicerar med Fenix över Ant+. (Här hade blåtand av senaste snitt varit betydligt smartare men det vore ju inte bra för Garmins inkomst...)
Vissa telefoner har inbyggt stöd för ant+ och skulle kunna ta datan direkt från alphan men det är inte så många. (Ant+ används bl.a. i vissa pulsband och andra träningsredskap så det är därför vissa telefoner har det inbyggt som "hälso"-profilering)

Skulle tro att om wehunt har en lösning så borde den inkludera en liten ant+->usb dongle som du sätter i telefonen och kommunicerar direkt med alphan. Ant+-protokollet de använder är relativt lättförstått och i klartext om jag förstår rätt. Huruvida Garmin går med på det låter jag vara osagt eftersom de tjänar multum på att sälja kartor till alphorna också vilket folk kan skippa om de kopplar alphan direkt till telefonen istället.

Kommunikationsprotokollet till T5 släpper inte Garmin alls då de skulle tappa all inlåsning de har idag, då rasar himlen före. (Dock så tror jag det är också relativt lätthackat egentligen)

Här är listan på vilka telefoner som har ANT+ inbyggt och kommer kunna ta emot information från Alphan. Verkar vara mer eller mindre universellt... förutom Apple där man måste köpa till en dongle.
https://www.thisisant.com/directory/filter/~/60/~/
Gblenn

Inläggav pelle » 20 maj 2019, 11:46

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav gynner » 20 maj 2019, 12:40

pelle skrev:https://www.jaktjournalen.se/ny-hundpejl-fran-wehunt/

Är det bara jag som fortfarande ofta jagar där det inte finns god GSM mottagning eller ingen GSM alls.

Alla pejlar som använder sig av GSM nätet känns anpassade för söder om dalälven

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav Walt Slade » 20 maj 2019, 14:47

gynner skrev:

Är det bara jag som fortfarande ofta jagar där det inte finns god GSM mottagning eller ingen GSM alls.

Alla pejlar som använder sig av GSM nätet känns anpassade för söder om dalälven

/Jonas

Nej, du är inte ensam.
Hälften av de drygt 20000 ha jag irrar omkring i saknar täckning.
Walt Slade

Inläggav malx » 20 maj 2019, 18:22

Gblenn skrev:Här är listan på vilka telefoner som har ANT+ inbyggt och kommer kunna ta emot information från Alphan. Verkar vara mer eller mindre universellt... förutom Apple där man måste köpa till en dongle.

Den listan är inte så universell, det finns fler tillverkare än Samsung och Sony... Om man gör ett mycket snabbt överslag på marknaden så är det mindre än 20% av de sålda telefonerna sista året som har stöd för ANT+, troligtvis mindre än så också.
malx

Inläggav je_hunter » 20 maj 2019, 18:45

Inte mycket som är nytt och unikt med denna lösningen!
Å prislappen är ju inte heller inbjudande 4700 för halsband + 1000kr/år i abonnemang! Samma pris som en ny Alpha + T5 o då får man en driftsäker och mycket väl beprövad teknik.
Eller har jag missat nått revolutionerande?
Sauer 303 XT, 8*57
Wachtel
je_hunter

Inläggav Gblenn » 20 maj 2019, 20:07

malx skrev:
Gblenn skrev:Här är listan på vilka telefoner som har ANT+ inbyggt och kommer kunna ta emot information från Alphan. Verkar vara mer eller mindre universellt... förutom Apple där man måste köpa till en dongle.

Den listan är inte så universell, det finns fler tillverkare än Samsung och Sony... Om man gör ett mycket snabbt överslag på marknaden så är det mindre än 20% av de sålda telefonerna sista året som har stöd för ANT+, troligtvis mindre än så också.

Hmm, du har så klart rätt i att den inte var så universell... jag tolkade 140/837 som att det var bara en av flera sidor som visades... men det var faktiskt några Nokia och HTC med i listan också... :)

Sen har iofs Samsung haft en bit över 26% av försäljningen i Sverige så nog kan det bli mer än 20%. Backar man till 2017 och tidigare låg den tom över 30%.
Gblenn

Inläggav Maxwatt » 19 jun 2019, 20:21

Noen som har testet ut denne garmin oppgraderingen enda?
Maxwatt

Inläggav control » 22 jun 2019, 16:40

Jag har testat Garmins uppdatering. Inställningen till "320" är svår att hitta. Men sen så fungerar det faktiskt. Det saknas en del funktioner i"alpha 320" som finns i Astro.
control

Inläggav Meandow » 16 jul 2019, 15:58

Kontaktade WeHunt eftersom jag blev lite förvånad när dem sa att man behövde köpa deras nya hundgps för att få tillgång till Garmin funktionaliteten men verkar som att de har ändrat sig, se nedan:

vi valde att låsa upp Garmin-funktionaliteten för alla med GPS-abonnemang för några veckor sedan. Det du behöver för att få in Garmin i WeHunt är nu endast en Garmin-klocka och en Garmin handenhet i närheten.

När du sedan delar Garmin-pejlars positioner i WeHunt kan alla med WeHunt Pro se halsbanden som är tillagda i din 320 eller Alpha.

Dilemmat kvarstår ju dock att man behöver både en Garmin enhet (Astro320/Alpha) och en Garmin klocka, sammantaget antagligen 10k+. Äger själv varken eller då jag inte har egen hund, men har dock en gen WeHunt GPS för att kunna se iallafall 1 av hundarna. Hade tänkt köpa mig en Garmin men när det en salig blandning mellan Astro och Alpha beroende på vilken mark man jagar på så känns det sådär....

Synd att WeHunts nya GPS bara går på gsm nätet den med vilket kommer betyda kass täckning och med tanke på att det nätet håller på att avvecklas så kommer det knappast bli bättre. Förstår inte riktigt varför man inte satsade på 3g-4g när man ändå höll på? Dyrare/mer batterikrävande misstänker jag men det kunde det väl vara värt för att framtidssäkra, eller?
Meandow

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör