Hjälp att hitta vapenkoffert för flyg

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Hjälp att hitta vapenkoffert för flyg

Inläggav Bonzo » 13 apr 2019, 07:39

Traxter skrev:
Bonzo skrev:Vad kostar det om måttet är mindre än 158cm?
Här finns säkert något alt,
http://www.torsbohandels.com/vapentillb ... varing?p=1
Du kanske kan låna/hyra en av någon, typ en flaska wiskey. Men reser Du mycket så är det bättre med ett köp.

2400:- i avgift om längd+bredd+djup är större än 158 cm. Skulle först hyra vapen på plats men arrangören var tvungen att ändra på det arrangemanget i (närapå) sista stund.

Pris på större läste jag i ditt första inlägg, nu frågade jag om pris om väskan är mindre än 158cm?
Ska strax till Torsbo och kollar vad dom har att erbjuda, allt är inte med på hemsidan. Såg i Jaguarmagasinet en gång annonser om SKB väskor, fanns i många olika storlekar.
Vart håller Du till? Kanske kommer ett erbjudande om lån eller dylikt, Du har marknadsfört ditt behov här ;-)
Min SKB är över 158cm och den ska på strax på resa så den faller bort :)

Off topic. Berätta gärna om björnjakten i en tråd :wink:
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav Mac_han » 13 apr 2019, 08:52

Hej!
Är förmodligen ett ganska fjantigt förslag, men here it goes:
Kontrabas väskor är hardcase(i visa fall),vaderade och oftast 1,8-2 m långa. Dom är ju väldigt mycket lång för dit användningsområde och vet inte om det går att modda om dem för att passa dit behov.... men det skulle ju säkert funka...(om det ens är lagligt att transportera den på det sättet?)
Eftersom det går som specialbagages så tror jag inte det behöver betala för väskan(det får du kolla med flygbolaget), men vapnet betalar du ju oftast extra pengar för att transportera.

.. men "food for thought".
Mac_han

Inläggav killerberra » 13 apr 2019, 11:48

cmk skrev:
killerberra skrev:Vapenkoffert HPRC 6500W Cry once....

intressant, hade inte hört talas om det märket tidigare...Inte speciellt dyr verkar den heller jmf m Peli eller SKB. Men kanske inte optimal form för att packa bössa/bössor? Går det i två stycken?

Lägg dina två bössor om lott och mät höjden på dom så ser du. Med eller utan sikten på. Inget problem och passa in inredningen för lösa sikten på den där. Inredningen är som att bygga lego på dom där.
T3 6,5Creed Krieger Shilen 6XC McMillanATH Nightforce 15-55x52
Sako 75 358Win/LW 6br Steiner 1-4
Bat Machine DS Krieger Scarborough Bix N`Andy Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50 SFP
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav Traxter » 13 apr 2019, 19:37

Bonzo skrev:
Traxter skrev:
Bonzo skrev:Vad kostar det om måttet är mindre än 158cm?
Här finns säkert något alt,
http://www.torsbohandels.com/vapentillb ... varing?p=1
Du kanske kan låna/hyra en av någon, typ en flaska wiskey. Men reser Du mycket så är det bättre med ett köp.

2400:- i avgift om längd+bredd+djup är större än 158 cm. Skulle först hyra vapen på plats men arrangören var tvungen att ändra på det arrangemanget i (närapå) sista stund.

Pris på större läste jag i ditt första inlägg, nu frågade jag om pris om väskan är mindre än 158cm?
Ska strax till Torsbo och kollar vad dom har att erbjuda, allt är inte med på hemsidan. Såg i Jaguarmagasinet en gång annonser om SKB väskor, fanns i många olika storlekar.
Vart håller Du till? Kanske kommer ett erbjudande om lån eller dylikt, Du har marknadsfört ditt behov här ;-)
Min SKB är över 158cm och den ska på strax på resa så den faller bort :)

Off topic. Berätta gärna om björnjakten i en tråd :wink:

Hehe, missade din egentliga fråga :-). Som jag fattat det så är det först en kostnad för själva vapenbagaget (osäker just nu på exakta priset) och sedan extra 2400:- (ToR) om väskan är för stor. Så om den är mindre än 158 cm så är det bara grundavgiften.

Gött att du ska till Torsbo, väntar med spänning på att höra vad de har. Jag håller till i Östergötland :-), du?

Det kan mycket väl bli en recap av resan här i början av juni :-)
Traxter

Inläggav Traxter » 13 apr 2019, 19:41

Mac_han skrev:Hej!
Är förmodligen ett ganska fjantigt förslag, men here it goes:
Kontrabas väskor är hardcase(i visa fall),vaderade och oftast 1,8-2 m långa. Dom är ju väldigt mycket lång för dit användningsområde och vet inte om det går att modda om dem för att passa dit behov.... men det skulle ju säkert funka...(om det ens är lagligt att transportera den på det sättet?)
Eftersom det går som specialbagages så tror jag inte det behöver betala för väskan(det får du kolla med flygbolaget), men vapnet betalar du ju oftast extra pengar för att transportera.

.. men "food for thought".

Bra idé med väskor för musikinstrument! Ska kolla på det :-). Tror inte jag kommer undan skrymmandeavgiften men jag ska kolla det en runda till med flygbolaget!
Traxter

Inläggav Bonzo » 13 apr 2019, 22:30

De hade många olika väskor hemma, fick låna en tumstock men ingen under 158cm :(
Förutom Sauer och Blazer väskor men då måste man plocka isär vapnet. Kolla ej priset på dessa.
Jag behöver ej plocka isär vapnet för att få i vapen och pilbågen, men gör nog så ändå, får till bättre packning och ska ändå skjuta in. En del plockar bort lös inredning och använder kläder som skydd, då spar man lite plats i resväskan.
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav Traxter » 14 apr 2019, 10:14

Bonzo skrev:De hade många olika väskor hemma, fick låna en tumstock men ingen under 158cm :(
Förutom Sauer och Blazer väskor men då måste man plocka isär vapnet. Kolla ej priset på dessa.
Jag behöver ej plocka isär vapnet för att få i vapen och pilbågen, men gör nog så ändå, får till bättre packning och ska ändå skjuta in. En del plockar bort lös inredning och använder kläder som skydd, då spar man lite plats i resväskan.

Tack för kollandet och mätandet :D! Har också funderat på en riktigt liten väska och lägga kolven lös bredvid lådan och pipan och sedan ha kikarsiktet i handbagaget. Jäkligt bra idé med att använda kläder som stoppning, ska testa så att det bara inte blir för hårt och för lite dämpning.
Traxter

Inläggav T-Grön » 16 apr 2019, 10:09

Kolla in på sidan röda stjärnan. Vad jag förstår så har de en koffert som blir 154.
Billig var den också.
SRC hard case 105 cm
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav malx » 16 apr 2019, 13:05

T-Grön skrev:Kolla in på sidan röda stjärnan. Vad jag förstår så har de en koffert som blir 154.
Billig var den också.
SRC hard case 105 cm

Har för mig att en för flyg måste vara låsbar.
malx

Inläggav Traxter » 16 apr 2019, 15:07

T-Grön skrev:Kolla in på sidan röda stjärnan. Vad jag förstår så har de en koffert som blir 154.
Billig var den också.
SRC hard case 105 cm

Såg onekligen riktigt bra ut och jag var ganska nära att beställa den där när jag såg malx's kommentar. Japp, den ska vara låsbar - jag skaffar nu en annan med plats för hänglås och ska köpa såna där hänglås som flygplatspersonalen kan öppna med egna nycklar (jag har alltså beställt en annan koffert nu :-))
Traxter

Inläggav T-Grön » 16 apr 2019, 15:23

Ok, hade inte koll på låsregler. Lycka till!
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav lasse-a » 16 apr 2019, 16:09

malx skrev:
Billig var den också.
SRC hard case 105 cm

Ja, men vad jag kan se på bilderna så är den där låsbar. Jag ser två hål för hänglås vid de yttre paren haspar.

Flygbolagen ställer, vad jag vet, inga krav på säkerhet eller klassning (gjorde iaf inte förut) utan bara det går att låsa på något sätt så är det OK. Här hänger man i två hänglås och så är det klart.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Traxter » 16 apr 2019, 16:43

lasse-a skrev:
malx skrev:
Billig var den också.
SRC hard case 105 cm

Ja, men vad jag kan se på bilderna så är den där låsbar. Jag ser två hål för hänglås vid de yttre paren haspar.

Flygbolagen ställer, vad jag vet, inga krav på säkerhet eller klassning (gjorde iaf inte förut) utan bara det går att låsa på något sätt så är det OK. Här hänger man i två hänglås och så är det klart.

My bad, såg först inte låshålen. Kanske blir en retur på den som är beställd då och ett köp av SRC'n istället :roll:
Traxter

Inläggav cmk » 16 apr 2019, 18:12

Traxter skrev:
Bonzo skrev:De hade många olika väskor hemma, fick låna en tumstock men ingen under 158cm :(

Tack för kollandet och mätandet :D! Har också funderat på en riktigt liten väska och lägga kolven lös bredvid lådan och pipan och sedan ha kikarsiktet i handbagaget. Jäkligt bra idé med att använda kläder som stoppning, ska testa så att det bara inte blir för hårt och för lite dämpning.

Kan vara olika med olika länders /flygbolags regler, men jag vill minnas att man på ett huvudsakligen amerikanskt forum varnade för det, dvs man får inte packa annat än vapen i vapenväskan. Och inga vapengrejer i handbagaget (typ kikarsikte, tomma magasin etc)

Konstigt men det kanske är mer en amerikansk regel.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Traxter » 16 apr 2019, 20:27

cmk skrev:
Traxter skrev:

Kan vara olika med olika länders /flygbolags regler, men jag vill minnas att man på ett huvudsakligen amerikanskt forum varnade för det, dvs man får inte packa annat än vapen i vapenväskan. Och inga vapengrejer i handbagaget (typ kikarsikte, tomma magasin etc)

Konstigt men det kanske är mer en amerikansk regel.

2013 reste jag hem med kikarsikte i incheckat bagage från USA. Jag frågade i incheckningsdisken om det var ok och det var det så jag tror inte det är en amerikansk regel. Men det kan ju vara olika regler på olika flygbolag så man bör kolla upp sånt noga innan man åker. Undviker dock att åka via USA på väg till Kanada.
Traxter

Inläggav r1no1 » 16 apr 2019, 20:37

Kanske finns något här som passar...
https://www.blocket.se/gavleborg/Div__j ... m?ca=4&w=2
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Pebe » 16 apr 2019, 22:41

Jag pratade med SAS i veckan om att ta med vapen till Skottland.
Dom har inga krav på låsbart.
Inga krav på storlek heller som jag förstod (inom rimliga gränser såklart).

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
Krieghoff 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav Luger6 » 19 apr 2019, 14:59

Har råkat ut för samma svinaktiga avgift när jag reste med min biltema koffert. Köpte en koffert på ebay för ca 600 kr som är
960x340x110= 1410 mm. Kolla bara var säljaren skickar från om du köper på Ebay, håll dig inom EU så du slipper tull och moms.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav 9.3x57 freak » 20 apr 2019, 19:28

Peli Air 1615 ligger precis på tot 158cm i ytterdimension, inte bara längd.
Jag tittar själv på den. Men det förutsätter att du kan dela bössan på ett bra sätt.

Det är lurigt med alla j-kla olika regler samt att supporten sällan vet själva... Vissa tar max 158 i dim utan avgift.
Andra bolag tar xtra bagage(sport equipment/hunt) med max dim upp till 300cm.

Kollar på en resa nu och efter fyra olika samtal till samma bolag på både svenska samt ”utrikes”-support så har jag ännu inte fått ett tydligt/likvärdigt svar.... tror att max 158cm i dim löser de flesta problemen.
Sako Quad HB: 22 LR, 17 HMR
Sako AV Fiberclass: 6.5x55
Sako AIII: 375 H&H Magnum
Blaser S2 DB: 8x75 RS, 470 NE
Husqvarna 146: 9.3x57
9.3x57 freak

Inläggav toompaa_89 » 23 maj 2019, 08:23

https://www.jakt.se/vapenkoffert-hprc-5400w

Dyr som stryk men fan så bra, andas kvalitet rakt igenom.
Jag köpte en sådan inför min förra utlandsjakt resa efter att ha sätt hur dom hanterade bagaget.
Har man en dyr bössa och ett dyrt sikte känns det dumsnålt att inte köpa en riktig koffert.
Med vänlig hälsning
toompaa_89

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser