Pilotdiameter?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Pilotdiameter?

Inläggav Wargen » 25 feb 2019, 02:56

Postar här även om min egen ambition inte är riktigt bänkskytteklass. Däremot finns det mycket sakkunskap här och jag är tacksam om någon eller några kan bidra med teori och/eller fakta:

Satte igång med testsvarvning av hylshalsar i går kväll och fick en del problem. Några löste sig så småningom men inte alla och därav frågan; är det rimligt/vanligt att en svarvpilot .264 i själva verket är .262 ? Svarven är en Forster hand held NT. Expandern (k&M) är .2645 och det funkar ju inte alls.
Att slipa ner expandern skulle lösaproblemet iofs, men är det som sagt rimligt att en .264 pilot inte håller mer än .262?
Mätt med mikrometer med millimeterskala är mätvärdena pilot=6,655 mm (.262) och expander 6,72 mm (.2645)

Testproceduren i sin helhet: Engångsskjutna Lapua hylsor (6,5x47) kalibrerades med Redding S FL med .291 bussning. Hylsan expanderas med K%M:s expander och svarvas "minimalt", dvs bara för att jämna halsen. (Patronläget är ej tight neck, avfyrad hylsa= 7,96 mm)
En 100 gr Scenar, med diametern 6,71 mm trillar rätt ner i hylsan i det här skedet. Ingen tension där inte. Provade för skojs skull att smörja hylsan igen och kalibrera om med .289 bussning. Det funkade, iaf vad gäller neck tension, nu blev det rätt normalt "motstånd" i halsen.

Det här är ju ändå en senare fråga i processen, om (då) hylsan glappar på svarvpiloten blir ju svarvningsresultatet vad det blir (=inte bra).

Vad tror ni, är det något jag missat?

mvh Wargen
Wargen

Re: Pilotdiameter?

Inläggav eskmat » 25 feb 2019, 09:53

Om det inte finns en "smalare" expander att tillgå så skulle jag överväga om det är möjligt
att använda en större bussning till kalibrerings verktyget och därefter utesluta expndern.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav Krister.B. » 25 feb 2019, 13:06

Wargen skrev:Forster hand held NT. Expandern (k&M)

Tyvärr finns det ingen standard för dessa verktyg utan varje fabrikat verkar ha sina egna mått på expander och piloter.

Så för att undvika problem, köp expander + pilot av samma fabrikat, som ett par.

Det lönar sig också att vara observant på själva svarven eftersom det kan skilja på diameter för uppspänning av pilot.

Det finns övergång, beroende på diameter, för att kunna använda pilot från fabrikat X samman med svarv från fabrikat Y.

eskmat skrev:större bussning till kalibrerings verktyget och därefter utesluta expndern.

Kanske inte ett problem här då du tar så lite men tänk på att bussningen inte kaliberar hela halsen.

FWIW
Användarvisningsbild
Krister.B.

Inläggav eskmat » 25 feb 2019, 13:49

Har du gjort prov på på svarvning utan att använda expandern med bra smörjmedel?
Annars är ju det inte omöjligt att slipa ner expandern om man sätter den i en borrmaskin och använder lämpligt papper.
Om jag inte missminner mig så skiljer ju det inte mer än 2/000 dels tum mellan piloterna.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav Fk Fjun » 25 feb 2019, 14:04

eskmat skrev:Har du gjort prov på på svarvning utan att använda expandern med bra smörjmedel?
Annars är ju det inte omöjligt att slipa ner expandern om man sätter den i en borrmaskin och använder lämpligt papper.
Om jag inte missminner mig så skiljer ju det inte mer än 2/000 dels tum mellan piloterna.

Om du gör det så ta ytterst försiktigt och stanna och mät ofta. En hundradel försvinner snabbt. Don't ask.
Fk Fjun

Inläggav Wargen » 25 feb 2019, 22:42

Tack för svar gubbar!
Jo, att köra samma tillverkare är nog att rekommendera, men det blev det som fanns på hyllan.
(dålig förklaring egentligen, men prioriterade att få allt i en leverans..)
Har inte (ännu) provat utan att använda expandern. Har fyra bussningar .288-.291 tillgängliga
så det blir att testa. Tror nog att jag oberoende slipar ner expandern ändå, den är väl i praktiken
oanvändbar tillsammans med övrig utrustning jag har i nuläget. Lyckas det så är det bra, annars
blir det att lägga kompletterande beställning. :D
Wargen

Inläggav Wargen » 26 feb 2019, 05:21

Litet märkligt kan man tycka, men Forster verkat inte ens ha expanders av egen tillverkning.
Man rekommenderar tydligen att före svarvning expandera halsen med en expander enligt industrins standard, dvs. en
diameter på .001 mindre än den tilltänkta kulans diameter.
Nå, det förklarar varför ngn Forster expander inte fanns på hyllan och nu blir det att testa vidare, dels utan expander och dels med att slipa
ner K&M expandern.
Wargen

Återgå till Bänkskytte