Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Inläggav Raggarö » 12 feb 2019, 12:16

Ingvar skrev:
Raggarö skrev:.....
Där har ju plisen haft hjälp genom att SvJF krattat manegen genom vapenpolicyn 2012-2015 :evil:

Raggarö

idag skriver vi 2019, men lever man i det förgångna så kan man referera bakåt till något som inte numera är aktuellt.
- via Tapatalk

Polisen har utnyttjat SvJF:s uttalanden i vapenpolicyn långt efter 2015 då vapenpolicyn äntligen skrotades, så frågan är ska man leva historielöst eller ska man acceptera att gamla synder fortfarande existerar (om än genom annans försorg)? Jag lever absolut inte i det förgångna, jag blickar framåt men tackolov har jag begåvats med ett utmärkt minne. :wink:

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Ylitjorvas » 12 feb 2019, 12:33

...med Nils-Pers inlägg hoppas jag att botten är nådd (återigen) och ingen mer skriver i tråden tills den låses.
För någon hejd på dumheterna som sprids här måste det ju finnas!

..och ja, jag sa att jag lämnade tråden men om någon kör den bisarra liknelsen mot mig så ångrar jag mig direkt.
Ylitjorvas

Inläggav HeyZeus » 12 feb 2019, 12:57

Ylitjorvas skrev:..och ja, jag sa att jag lämnade tråden men om någon kör den bisarra liknelsen mot mig så ångrar jag mig direkt.

Ditt nick nämndes inte. Det var du själv som gjorde associationen.
HeyZeus

Inläggav Stainless steel » 12 feb 2019, 13:43

Ylitjorvas skrev:...med Nils-Pers inlägg hoppas jag att botten är nådd (återigen) och ingen mer skriver i tråden tills den låses.

.och ja, jag sa att jag lämnade tråden men om någon kör den bisarra liknelsen mot mig så ångrar jag mig direkt.

Kanske är så att du känner dig träffad. Ja jag håller med dig att det kanske är en liten grov jämförelse. Men snälla hitta en bättre jämförelse då där detta beteende har uppvisats förut och det har gått bra i samhället.
Stainless steel

Inläggav sos » 12 feb 2019, 13:54

Stainless steel skrev:
Ylitjorvas skrev:...med Nils-Pers inlägg hoppas jag att botten är nådd (återigen) och ingen mer skriver i tråden tills den låses.

.och ja, jag sa att jag lämnade tråden men om någon kör den bisarra liknelsen mot mig så ångrar jag mig direkt.

Kanske är så att du känner dig träffad. Ja jag håller med dig att det kanske är en liten grov jämförelse. Men snälla hitta en bättre jämförelse då där detta beteende har uppvisats förut och det har gått bra i samhället.

Prexis, Kan vi undvika detta med Godwins law? ser gärna att det rensas lite angående detta i tråden, av de som skrivit eller moderator -tack
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Ylitjorvas » 12 feb 2019, 14:27

"Det var du själv som gjorde associationen."

Ja och det var den association som du ser som så svårsmält att du anser den vara värd att kommentera.
Noterat!
Ylitjorvas

Inläggav Ingvar » 12 feb 2019, 14:33

Raggarö skrev:
Ingvar skrev:
Raggarö skrev:.....
Där har ju plisen haft hjälp genom att SvJF krattat manegen genom vapenpolicyn 2012-2015 :evil:

Raggarö

idag skriver vi 2019, men lever man i det förgångna så kan man referera bakåt till något som inte numera är aktuellt.
- via Tapatalk

Polisen har utnyttjat SvJF:s uttalanden i vapenpolicyn långt efter 2015 då vapenpolicyn äntligen skrotades, så frågan är ska man leva historielöst eller ska man acceptera att gamla synder fortfarande existerar (om än genom annans försorg)?

Jag lever absolut inte i det förgångna, jag blickar framåt men tackolov har jag begåvats med ett utmärkt minne. :wink:

Raggarö

Bra om man kan fokusera på det väsentliga och inte bara "snurra runt" i det som varit.
Historielöshet är en förbannelse men fastna i det förgångna (tugga om) är inte någon "framtid what-so-ever"
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Raggarö » 12 feb 2019, 15:01

@ Ingvar

Det blir en bedömning om vad som är "väsentligt" och när/om man "fastnat i det förgångna", jag kan förstå om man vill glömma den katastrofala vapenpolicyn om man är en vettig jägareförbundare. Jag kan anse att det behövs kommas ihåg så att inte misstaget upprepas :wink:

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Knallkorken » 12 feb 2019, 15:50

Alla djur lär av det förgångna, även Homo Sapiens.
Men i förhållande till intelligens, ligger den arten sist, i nämnda förmåga...
Knallkorken

Inläggav greyling » 12 feb 2019, 16:16

..och ja, jag sa att jag lämnade tråden men om någon kör den bisarra liknelsen mot mig så ångrar jag mig direkt.

Ja det var det absoluta lågvattenmärket. Om vederbörande i och med det uttalandet inte förstår att lämna in sina licenser omedelbart så uppmanas hens omgivning göra det. Omdömeslöst är ett svagt ord i sammanhanget.

Det riktas även i övrigt allmänna påhopp "på jägare" Sjfare och annat folk i allmänhet. Såklart känner de sig träffade. (kul ordval mht ämnet).
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ingvar » 12 feb 2019, 16:44

Raggarö skrev:@ Ingvar

Det blir en bedömning om vad som är "väsentligt" och när/om man "fastnat i det förgångna", jag kan förstå om man vill glömma den katastrofala vapenpolicyn om man är en vettig jägareförbundare. Jag kan anse att det behövs kommas ihåg så att inte misstaget upprepas :wink:

Raggarö
@Raggarö
Komma ihåg men inte fastna, framtiden ligger framför oss och lyckligtvis inte bakom

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Grobarcina » 12 feb 2019, 17:11

Kommer aldrig hända här, den dagen de bannad snus kommer Svensson stå med näven klämd i fickan. Med smulad cigg i käften för att inte gå emot big brother.
Grobarcina

Inläggav sos » 14 feb 2019, 15:56

Jägarna / jaktskytte behöver inte oroa sig... finns ingen ambition hos PM att försvåra
https://svenskjakt.se/start/nyhet/nya-f ... as-skytte/
Användarvisningsbild
sos

Inläggav VonBöfvelen » 14 feb 2019, 17:10

sos skrev:Jägarna / jaktskytte behöver inte oroa sig... finns ingen ambition hos PM att försvåra

"Hur Polismyndigheten väljer att utforma sina föreskrifter är upp till myndigheten att besluta om så länge föreskrifterna håller sig inom det bemyndigande som myndigheten har fått. Polismyndigheten beslutar även självständigt hur den ska utforma sina allmänna råd. Jag har därför inte för avsikt att vidta någon åtgärd med anledning av Polismyndighetens pågående översyn av aktuella föreskrifter och allmänna råd"

Problemet är ju bara att om driver igenom den nya FAPen som dom verkar så sugna på så drabbas ju alla skyttar, och inte bara vi som kör dynamiskt som dom verkar vara så sugna på att klämma åt.
Polisen har sista ordet..

Jag hoppas frågan väcks i riksdagen och röstas bort.
Annars kommer en del grenar inom jaktskyttet vara hotade med.
VonBöfvelen

Inläggav sos » 14 feb 2019, 18:20

Regeringen lär från Theresa May... förhala... förhala till sista minuten så att paniken sprider sig och det blir desperata tryck på "ja"

"Mikael Damberg hävdade å sin sida att regeringen går fram med en minimiimplementering. Han sa att Sverige är sent ute och att EU-kommissionen talat om att bötfälla Sverige för att direktivet inte är på plats."
Användarvisningsbild
sos

Inläggav greyling » 14 feb 2019, 18:55

sos skrev:Jägarna / jaktskytte behöver inte oroa sig... finns ingen ambition hos PM att försvåra

Det där är väl värt en egen tråd. Skjutbanetramset.

Pm jakten på legala vapenägare går vidare - kanske är det här med skjutbanorna förvisso en hämnd på ett ur pm synvinkel tunt direktiv.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav pike » 14 feb 2019, 18:55

Pia Clerté har funnit en intressant kommentar av Inrikesministern:

Sedan innebär det kanske inte ett jättestort åtagande för de flesta jägare, även om tillståndsprövningen, femårsgränsen, är ett extramoment
:evil:
pike

Inläggav 8X57 » 14 feb 2019, 19:55

Det här är ett mycke större hot än vapendirektivet.
Västra Götaland går som vanligt först.Om PM får som dom vill så raderas civilt skytte alla kategorier.
Man spelar som vanligt ut sportskyttar mot jägare ,SJF tror nog som vanligt att detta inte
gäller jägarkåren .
8X57

Inläggav Fk Fjun » 14 feb 2019, 20:05

Är det någon taktik de kör att komma med en massa ändringar, få kritik och då dra tillbaka de tokigaste så att vi tror att vi vunnit när det "bara" blir femårslicenser på allt?
Fk Fjun

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen