Rävsnarning

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Rävsnarning

Inläggav karelsk blandning » 23 jan 2019, 10:38

Resized_20190123_093754_2860.jpeg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
karelsk blandning

Inläggav gipsarkungen » 23 jan 2019, 14:14

Grattis :D
gipsarkungen

Inläggav karelsk blandning » 25 jan 2019, 18:01

Ser ut att vara en till räv runt omkring åteln så satte ut några snaror idag fast det är svårt veta vilka spår som är rätt nu när snön legat länge.

Tog upp dom två sista igår sen sist jag hade ut när det inte varit några nya spår och naturligtvis hade den nya räven gått i det spåret och trampat i det trampet som snaran legat i.
karelsk blandning

Inläggav Hellrazor » 26 jan 2019, 12:31

Grattis till räven.. själv börjar man ha enorm abstinens.. vanligtvis hade jag haft många snaror i snön den här tiden.. men tyvärr finns det ej tillräckligt med snö! Fårse vad februari har att bjuda på !

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte lätt att va ödmjuk, för den som är felfri som jag.
Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav karelsk blandning » 26 jan 2019, 12:43

Hellrazor skrev:Grattis till räven.. själv börjar man ha enorm abstinens.. vanligtvis hade jag haft många snaror i snön den här tiden.. men tyvärr finns det ej tillräckligt med snö! Fårse vad februari har att bjuda på !

Dåligt med snö här med, svårt att få igen spåren efter sig.
Hade en som trampat på sidan om tramplattan på morgon så stoppade ut en till där så få se imorgon.
karelsk blandning

Inläggav karelsk blandning » 27 jan 2019, 10:21

Resized_20190127_091703_5032.jpeg

Hade en vändning en bit ifrån ena på öppen yta där det drivit i spåren, få se om det är denna räv eller en annan.
Lite mindre än förra.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
karelsk blandning

Inläggav karelsk blandning » 29 jan 2019, 15:35

Allting upplockat på morgon nu när det kommer snö så är det bara vänta på nya spår att lägga på.

Hade en räv som gått i spåret under natten men det hade frysit så det bar den efter allt drivande efter is kanten, sen hade den gått en bit i spåret och vänt om tillbaka och varit trampa på snaran och ankaret precis som att den känt nånting intressant där.
Kanske det luktade lite älg eller liknande från ankaret när jag använt den pulkan när jag satt ut snarorna.
karelsk blandning

Inläggav karelsk blandning » 02 feb 2019, 08:13

Vars skulle man kunna hitta liknande rör som är i snarorna?
Har en som röret är sprucket i och sen finns funderingarna att göra några till.
karelsk blandning

Inläggav Rikard med K » 02 feb 2019, 20:58

karelsk blandning skrev:
Resized_20190123_093754_2860.jpeg

Riktigt roligt när det lyckas! :D
Hårdare än nödvändigt!
Användarvisningsbild
Rikard med K

Inläggav Rikard med K » 02 feb 2019, 20:59

karelsk blandning skrev:Vars skulle man kunna hitta liknande rör som är i snarorna?
Har en som röret är sprucket i och sen finns funderingarna att göra några till.

Jag har köpt för några år sedan från en vvs firma! var ganska billigt vill jag minnas :)
Hårdare än nödvändigt!
Användarvisningsbild
Rikard med K

Inläggav Rikard med K » 02 feb 2019, 21:03

Verkar som om just lulesnarans rör är lite sköra! har själv förbrukat tre stycken, två gånger har röret gått av när jag tappat dom i golvet, den tredje vet jag inte vad som gick snett med, den vara bara av när jag tog upp den ur snarlådan.
Hårdare än nödvändigt!
Användarvisningsbild
Rikard med K

Inläggav Hellrazor » 02 feb 2019, 22:46

Rycker något i snarnings tarmen, men med ett snödjup mindre än en penislängd kommer man inte långt. (Det är ju iofs en tolkingsfråga:))

Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav karelsk blandning » 03 feb 2019, 10:19

Rikard med K skrev:
Jag har köpt för några år sedan från en vvs firma! var ganska billigt vill jag minnas :)

Då ska jag beställa några rör och gör dom färdiga.

Hellrazor skrev:Rycker något i snarnings tarmen, men med ett snödjup mindre än en penislängd kommer man inte långt. (Det är ju iofs en tolkingsfråga:))

Har ni verkligt så lite snö där uppe?
Nå det hinner väl komma innan vintern är över.

Har haft en mindre räv som varit på åteln inatt så efter lite ny snö borde det gå att lägga ut åt den med.
Fick först en stor hane sen andra räven som också var en hane och något mindre än första efter den var det lugnt ett tag.
Nu har den här kommit fram till åteln men varit väldigt försiktig och varit snabbt bara fram äta lite hund kulor sen har den varit pissa lite överallt så funderar om dom tidigare varit revir rävar eller liknande så inte den här vågat fram på åteln.
karelsk blandning

Inläggav Hellrazor » 03 feb 2019, 20:01

karelsk blandning skrev:
Rikard med K skrev:

Då ska jag beställa några rör och gör dom färdiga.

Hellrazor skrev:Rycker något i snarnings tarmen, men med ett snödjup mindre än en penislängd kommer man inte långt. (Det är ju iofs en tolkingsfråga:))

Har ni verkligt så lite snö där uppe?
Nå det hinner väl komma innan vintern är över.

Har haft en mindre räv som varit på åteln inatt så efter lite ny snö borde det gå att lägga ut åt den med.
Fick först en stor hane sen andra räven som också var en hane och något mindre än första efter den var det lugnt ett tag.
Nu har den här kommit fram till åteln men varit väldigt försiktig och varit snabbt bara fram äta lite hund kulor sen har den varit pissa lite överallt så funderar om dom tidigare varit revir rävar eller liknande så inte den här vågat fram på åteln.

Ja, vi har inte mer än 25 på öppna ytor, skogen mindre.. blir tjorv att lägga ut. Men ska allt prova snart

Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav Drottningen21 » 04 feb 2019, 15:00

Jag har hittat rör hos en vvs grossist som heter Dahl. Sök på PVC-U så hittar du dom. Dom har 40mm:s rör som har en godstjocklek på 3mm.

Är det någon som har tips på vart man kan få tag i fjädern som sitter i lulesnaran?
Drottningen21

Inläggav karelsk blandning » 08 feb 2019, 16:38

Nu ligger nästan alla ute, men börja komma endel snö så hoppas att det inte kommer allt för mycket under natten.
Imorgon åker dom upp iaf när det är lovat mera snö.

Hade en vändning igår på en bäck där det var för lite snö egentligen men testade ändå lägga och det gick som väntat.
karelsk blandning

Inläggav Hellrazor » 08 feb 2019, 16:39

karelsk blandning skrev:Nu ligger nästan alla ute, men börja komma endel snö så hoppas att det inte kommer allt för mycket under natten.

Hade en vändning igår på en bäck där det var för lite snö egentligen men testade ändå lägga och det gick som väntat.

Kul att ha ute rören! Själv har jag kört ut åtelmaterial.. men snömängden är tragisk här!!!

Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav karelsk blandning » 09 feb 2019, 04:40

Hellrazor skrev:
karelsk blandning skrev:Nu ligger nästan alla ute, men börja komma endel snö så hoppas att det inte kommer allt för mycket under natten.

Kul att ha ute rören! Själv har jag kört ut åtelmaterial.. men snömängden är tragisk här!!!

Få se hur det ser ut idag, har kommit lite snö under natten men blåst desto mer så har inte några större förhoppningar att det trampat fast någon.

Inte är det mycket snö mot vad det brukar vara.
karelsk blandning

Inläggav Hellrazor » 09 feb 2019, 10:55

karelsk blandning skrev:
Hellrazor skrev:

Få se hur det ser ut idag, har kommit lite snö under natten men blåst desto mer så har inte några större förhoppningar att det trampat fast någon.

Inte är det mycket snö mot vad det brukar vara.

Vi har ca 25 cm på öppna ytor.. bedrövligt! Men snart så

Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav karelsk blandning » 09 feb 2019, 12:55

Ingenting idag, inga spår där snarorna legat men drivit och rasat från träden så dom åkte upp allihopa förutom dom vid huset.
Hade ett eller två spår som hade behövts sättas ut en i men har inte tagit mig iväg ännu.
Räven har varit på åteln inatt på morgon sidan som jag missat fast jag varit vaken.
karelsk blandning

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt