Experthjälp sökes diskussion

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Experthjälp sökes diskussion

Inläggav Smyge » 22 jan 2019, 20:02

Jag funderar på detta med snabba krut i stora hylsor (det är ju relativt såklart).

Tex: 300wsm. Enl QL och mina laddstegar tycker jag att både N135 och N540 fungerar bra till 150gr kopparkulor. Hastigheten hamnar runt 860-905m/s och ger mig full förbränning i pipan och bra precision. Trycket ligger en skaplig bit under max. Fyllnadsgraden är +/- 90% i hylsan. Överlägset bäst precision får jag med 58gr N540. Halv gruppstorlek gentemot krut som n550, urp, 204, n160. Dock får jag fin precision med urp och 165gr ttsx.

Ok, nu kan man resonera som att "varför har du en 300wsm om du inte skall nyttja kaliberns fulla prestanda" och det argumentet kan jag köpa. Men jag är en precisionsnörd och trivs extra bra när krutet brinner färdigt. Och detta får jag med för kalibern snabba krut. Jag har även en för kort (pipa 56cm). Men jag skulle aldrig nå dessa hastigheter med en 308w utan att slita på hylsor, låda och pipa.

Vad är nackdelen med att jag laddar såhär? för jag hittar ingen någonstans som laddar såhär och ställer jag frågor så blir svaren bara "way too fast powder".

Finns det nån direkt negativ effekt av detta? Varför använder inte Norma och VV snabbare krut i sin laddata?

Skall man sträva efter fyllnadsgrad så är jag ju fel ute men detta med fyllnadsgrad tycker jag är överskattat speciellt om man inte har sådan lång pipa att det brinner klart.
short actions baby
Användarvisningsbild
Smyge

Re: Experthjälp sökes diskussion

Inläggav Giobbi » 22 jan 2019, 20:05

Mycket intressant jag har precis samma frågeställning!
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Fred » 22 jan 2019, 23:28

Vill direkt påpeka att jag inte är någon expert på detta eller har erfarenhet av din kaliber, men jag tror du svarat på frågan själv: med kort piplängd i magnumkaliber(stor hylsvolym i förhållande till kuldiameter) har man ingen fördel av tröga krut. Om du har hög fyllnadsgrad och rimliga tryck känns ju allt bra!
Mvh
F
Fred

Inläggav nygamla AKI » 23 jan 2019, 16:49

Precis som Fred sa. Problemet med dålig fyllnadsgrad är att man kan få detonation, dvs sprängning, pga effekter som inte är helt klarlagda. Men 90% ska ju enligt litteraturen vara helt tryggt. Problemet ska dessutom förekomma med långsamma krut. Gibbs hade väl problem med sin 240 Gibbs om jag minns rätt, en 6mm-06 ganska max improved. 300WSM är ju inte alls lika extrem. Dessutom har vi ju så fina krut att välja bland idag jämfört med på Gibbs tid.

Vill man se någonting hemskt i laddataväg kolla Vihtavuoris 7mm RUM data, startladdning för 160gr Naturalis. N160 ger halv hylsa och start är väldigt lågt jämfört med max. Verkar väldigt konstigt. Har påpekat detta två separata gånger åt Vv men fått " nää, det är nog helt korrekt" till svar. :shock:

N540 är ett av mina absoluta favoritkrut. Brinner otroligt rent med ofta fin precision.
nygamla AKI

Inläggav Smyge » 24 jan 2019, 20:36

Ah just det, mindes att jag läst nått om detonationsproblem i samband med dålig fyllnadsgrad men det måste ju till extremfall. Haha ja det finns fler frågetecken i VV datan har jag upptäckt. Halv hylsa lät otäckt :shock:

Nu har jag 91% fyllnadsgrad så det känns ju safe! min teori är att bereonde på kaliber och vad den är tänkt för styr laddatan. Tex verkar det ju så otroligt viktigt "tyvärr" att 300wsm skall tävla med 300wm. Så laddatan jagar 300wm prestanda trots att n540 och 203B är utmärkta krut för kalibern och 150grains kulor i vanliga jaktpipor 56-61cm. Full förbränning och hastigheter +900ms. Finns fler exempel där jag tror att man inte tittar specifikt på hylsan i sig och vilka olika krut som kan va användbara när man gör datan utan att det ska "jaga en storebror" med fart. Tex la ju winchester ner försöken med 338wsm för man nådde inte 338wm hastigheter - Vilken skam! vem bryr sig? 338wsm hade blivit en fin kaliber i sig, i alla fall med jaktkulor upp till 250gr. Inte brydde sig väl Federal om att deras 338 federal inte kom upp i 338-06 hastigheter? och vill man då ha en 338 i kort låda som rejält kör om 338 federal så hade 338wsm gjort det.

N540 har jag haft lite hatk'ärlek till, speciellt i min BR där jag ofta fick flyers i en 5 skott serie. I creedmooren har det gått lite bättre och i 300wsm fantastiskt. Det jag gillar med n540 är hur snabbt det brinner men ändå ger hög hastighet och lågt tryck (i förhållande)
short actions baby
Användarvisningsbild
Smyge

Inläggav hk » 24 jan 2019, 20:39

börjar man komma under 70% fyllnadsgrad så börjar riskerna öka för icke bra förbränning
trögare krut är värre

så nej jag ser inga problem med sådan laddning
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Återgå till Krut