Hals eller hel?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Hals eller hel?

Inläggav Fritz Kraut » 11 jan 2019, 20:57

potatiskastare skrev:--- Jaktskott av det slag som bara måste funka skall ha mer glapp än halskalibrering kan ge.

Den här tråden blev plötsligt aktuell när jag tog ett skymningspass efter jobbet idag. När jag skulle mata in en av de nyladdade patronerna blev det tvärstopp vid kamringen och likaså nästa. Preliminär diagnos är kombinationen av minimal halskalibrering och otillräcklig smörjning av hylshalsens insida. Lyckligtvis hade jag patroner som gick att kamra med mig.

Jag får därmed sekundera Potatiskastares åsikt.

Fritz
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Velcro Fly » 11 jan 2019, 21:05

Som sagd : Alla för sitt. Jag pratar om laddningar för bana, på sättet jag gör det (står i inlägget längre bak) och inget annat. Inte haft en enda som inte kamrat och jag gör en helkalibrering var fjärde gång.
Kör fö med rätt så ”tajt” headspace.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Velcro Fly

Inläggav Anders Ö » 11 jan 2019, 21:06

6mm Rem skrev:
lasse-a skrev:
6mm Rem skrev:Sedan testade jag även lee loader modellen , den är en ren misär från början till slut.

OK. Jag som inte vet något annat vill ju gärna höra varför? Vad är det jag går miste om?

Den är bara sämst. Kan faktiskt inte säga att den är bra på något.

Det var därför jag länkade till pressen och verktyget några inlägg uppåt...
Det är ju en helt annan dimension... :idea:

Jag har också
loader som kuriosa ...det funkar ... knappt :!: ..., och det verktyget jag har (308win) kalibrerar då hela hylsan ...
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Velcro Fly » 11 jan 2019, 21:52

Har bara testat Lee verktyg ( FL Die o kulisättare) , och det en gång, på två dummiepatroner. Det räckte för mig det ... :-)

Velcro Fly

Inläggav Anders Ö » 11 jan 2019, 23:14

Velcro Fly skrev:Har bara testat Lee verktyg ( FL Die o kulisättare) , och det en gång, på två dummiepatroner. Det räckte för mig det ... :-)

:mrgreen: :mrgreen:
Då har du inte testat LEE LOADER :wink:

"Med hammaren med hammaren..." :lol:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Velcro Fly » 11 jan 2019, 23:28

Är det den du menade ? :-). :-)
Bänkskyttarnas favorit. En bekant har , eller iaf hade , ett av dessa eftertraktade under av precisionladdning.
The best thing since sliced Bread :-)

Velcro Fly

Hals eller hel?

Inläggav 6mm Rem » 12 jan 2019, 11:17

Velcro Fly skrev:Är det den du menade ? :-). :-)
Bänkskyttarnas favorit. En bekant har , eller iaf hade , ett av dessa eftertraktade under av precisionladdning.

Dessa j***a bänkskyttar med lee loaders överallt
Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav The Poacher » 12 jan 2019, 13:13

Vilken fart den här tråden tog. Många med mycket bestämda åsikter, framförallt från de som inte halskalibrerar och som tycker det är dåligt.
Jag har väl haft en väldig tur med mina patroner - halskalibrerar bara och det funkar finfint. Nu är jag iofs lite paranoid så jag brukar faktiskt kamra alla laddade jaktpatroner innan de åker in i skåpet i väntan på att få följa med ut i skogen. Då slipper man ju den överhängande risken att de inte kamrar. Dock har det inte hänt mig ännu att de inte kamrat. Men å andra sidan kör jag bara med Norma hylsor från jaktmatch som är skjutna en gång i mina vapen. Har nog inte kommit upp i mer än max tre omladdningar på någon hylsa, så vem vet, plötsligt händer det...
Användarvisningsbild
The Poacher

Inläggav Stewe's world on ice » 12 jan 2019, 13:40

The Poacher skrev:Vilken fart den här tråden tog. Många med mycket bestämda åsikter, framförallt från de som inte halskalibrerar och som tycker det är dåligt.
Jag har väl haft en väldig tur med mina patroner - halskalibrerar bara och det funkar finfint. Nu är jag iofs lite paranoid så jag brukar faktiskt kamra alla laddade jaktpatroner innan de åker in i skåpet i väntan på att få följa med ut i skogen. Då slipper man ju den överhängande risken att de inte kamrar. Dock har det inte hänt mig ännu att de inte kamrat. Men å andra sidan kör jag bara med Norma hylsor från jaktmatch som är skjutna en gång i mina vapen. Har nog inte kommit upp i mer än max tre omladdningar på någon hylsa, så vem vet, plötsligt händer det...

Jag är en till av dom som inte har bra erfarenheter av neck kalibrering. Jag har fortfarande några sådana verktyg kvar men dom används inte
Stewe's world on ice

Inläggav lasse-a » 12 jan 2019, 14:07

Anders Ö skrev:Det var därför jag länkade till pressen och verktyget några inlägg uppåt...
Det är ju en helt annan dimension... :idea:

Jag har också
loader som kuriosa ...det funkar ... knappt :!: ..., och det verktyget jag har (308win) kalibrerar då hela hylsan ...

Aha, jag trodde den bara halskalibrerade (har också .308), men helkalibrerar menar du? Mina hylsor är iaf lite längre än en fabrikshylsa, men jag märker bara en ytterst liten skillnad i trögheten på slutstyckshantaget. Varför klarar sig den utan smörjning då?

Sedan så är det ju ingen "riktig" press, det är ju ingen som sagt, och att den skulle vara "bäst" på något är det väl heller ingen som skulle sagt. Men som jag förstått det så är den största skillnaden mellan den och en press hur fort och rationellt man kan ladda. Och jag har inte så bråttom (så mycket laddar jag inte). Jag kör kanske tjugo kulor i en batch (jag slår ut tändhatt, tvättar och slår dock i tändhatt i större batcher, så att jag alltid har.)

Det jag tycker tar längst tid och är tråkigast är faktiskt vägning av krutet. Och det går ju inte snabbare med en press?

Jag har dock inte läst något bra om de billigare pressarna, utan man skall tydligen köpa en bättre på en gång (RCBS Rock Chucker?) och då springer det iväg lite.
Användarvisningsbild
lasse-a

Hals eller hel?

Inläggav 6mm Rem » 12 jan 2019, 14:17

Man kan ju köpa sina skott istället.
Gärna ppu eller liknande kvalite . Då slipper man ju lägga ner pengar på laddutrustning överhuvudtaget

Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav lasse-a » 12 jan 2019, 15:14

6mm Rem skrev:Man kan ju köpa sina skott istället.
Gärna ppu eller liknande kvalite . Då slipper man ju lägga ner pengar på laddutrustning överhuvudtaget

Jo, men jag laddar ju en kopparkula för 13:- eller så, vilket är betydligt billigare än att köpa. Min övningsammo går i stort jämt ut, men får då en match-kula som slår som min jaktammo, inte GGG.

Och det är väl en lite tråkig allt-eller-inget inställning?

Om du menar att en Lee Loader är sååå dålig att man i så fall lika gärna kan låta bli så får du tala lite mer ur skägget. Vad är det som är så illa? Sälj in mig på "riktig" press!
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav 6mm Rem » 12 jan 2019, 15:30

Nä det är ingen tråkig inställning alls. Det är bara frukten av ett ganska grundligt testande av grejer över ett antal år.

Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav Velcro Fly » 12 jan 2019, 17:12

6mm Rem skrev:
Velcro Fly skrev:Är det den du menade ? :-). :-)

Dessa j***a bänkskyttar med lee loaders överallt

Eller hur .. :-)

Velcro Fly

Inläggav Anders Ö » 12 jan 2019, 20:22

Min LEE Loader är nog gjord för Amerika-hylsor
med tjockare halsgods...
Kulorna sitter nättochjämt fast...

Lasse a
Ditt alternativ är naturligtvis det absolut mest kotnadseffektiva som går att uppbriga :idea:

Det tar ingen plats och skjuter man inte så många skott och har tiden så är det ju inga problem.
Toligen är ditt "set" konstruerat som halskalibrering, och det är ju bra om man skall slå in hylsan :wink:

Är du nöjd så skall du naturligtvis ha grejorna kvar , rent precisionsmässigt så tror jag inte du märker någon skillnad med en vanlig press , oftast så är det krutvikt och friflykten som skall stämma för bäst precision, och det kan du ju ändå påverka som ditt laddande ser ut nu :idea:

Det som talar imot lee loader är ju att det blir väldigt tung-rott , när man skall ladda lite fler patroner...
Och som endast halskalibrering så begränsar det antalet skott som går att skjuta med en hylsa...innan den går trögt ...

Som sagt är du nöjd ..., så ingen skugga över dig :D

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Stewe's world on ice » 12 jan 2019, 20:46

Jag minns väl en diskution jag var med i om bästa krut till norma GT. En karl skrev att mrp var bäst. Jag hade rangordnat en 7-8 olika krut som jag testat till den kulan så jag undrade vilken hans erfarenhet var med mrp vs andra krut. Varför ska jag testa andra krut när mrp är bäst blev svaret.
Ett inte helt ovanligt tankesätt, därför är det bra med folk som 6mmrem då han om jag inte missminner mig har ägt alla pressar på marknaden utom coax
Stewe's world on ice

Inläggav 6mm Rem » 12 jan 2019, 21:54

Stewe's world on ice skrev:Jag minns väl en diskution jag var med i om bästa krut till norma GT. En karl skrev att mrp var bäst. Jag hade rangordnat en 7-8 olika krut som jag testat till den kulan så jag undrade vilken hans erfarenhet var med mrp vs andra krut. Varför ska jag testa andra krut när mrp är bäst blev svaret.
Ett inte helt ovanligt tankesätt, därför är det bra med folk som 6mmrem då han om jag inte missminner mig har ägt alla pressar på marknaden utom coax

Jo coax har man haft, det är de senaste modellerna som kommit jag inte testat, t.om rcbs summit har jag nog helt ok koll.

Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav nygamla AKI » 13 jan 2019, 10:14

Det här med hals eller hel dyker ju upp allt emellanåt. Största problemet, ja det är väl egentligen två är följande:

1. Vi kalibrerar för att a. nya kulan ska hållas i hylshalsen. b. den omladdade patronen ska passa i patronläget. Varken mer eller mindre.

2. Vi lyckas oftast få in olika problem vid kalibreringen SOM om de skulle INGÅ som en naturlig del i punkt 1.

Om vi tar punkt 1 först, så förekommer det en massa förslag på mätande av bottningsdjup osv, mycket för att det nu för tiden utvecklats en lavin av prylar som vi förväntas "behöva". Med prylarna och mätandet har det vuxit fram diverse grupperingar, sekter, som tror på sitt och alltid kommer att predika sin sanning. Köp si mät så. Och om det bidrar till ens personliga lycka, fajn! Livv änd lett livv! Faktum kvarstår ändå: kulan ska hållas i och patronen ska kunna kamras. Övriga mått är överflödiga.

Sedan är det upp till var och en om halva tummen och en kotte ska ha rum med i i patronläget eller om det får vara lite styvt att få fast bulten.

Punkt två. Visst kan det förekomma en massa krångel i samband med kalibrering. Vi har alla råkat ut för dem. Men de är i de allra flesta fall handhavandefel, vi gör fel, eller så är det något fel på själva utrustningen. Men dessa problem ska lösas som de specifika problem de är. Sedan gäller punkt 1 fullt ut.

Det övergripande problemet är att nybörjare råkar ut för hela störtfloden av problem och metoder, mätande hit och dit. Hur f@n ska man reda ut det? Varenda tråd som handlar om "hur ska jag kalibrera" kommer fort som attan att störta in på "jaja, somliga kallar det anpassad kalibrering, men JAG anser att man ska MÄTA... skaffa verktyget X och Y, så _vet_ du". Nä! Man har bara ett mått, en längd. Det enda svaret som betyder någonting är svaret på punkt 1, går patronen i bössan?

Javisst! Sedan har vi frågan om hylsans livslängd. Och HÄR ska man mäta, ett enda betydelsefullt mått: längden på hylsan. Dels längden före man sköt, dels längden på den skjutna hylsan. Om den blivit betydligt mycket längre blir hylslivet kort. Osv osv. Men det här är fortsättningskurs. Och då blir svaret ungefär hals hals hals hals hals hals hel. Mer eller mindre. Utom för jakt, helt beroende på jaktform, då helsäker omladdning kan kräva lite mer kalibrerade hylsor.

I slutändan handlar det om förhållandet mellan ens patronläge och ens kalibreringsverktyg. Det optimala är bänkskyttarnas grejor där patronläge och helkalibreringsverktyg kan vara skurna med samma eller ett matchat par brotsch. Med massproducerade patronlägen och verktyg blir skillnaderna större och diskussionerna längre. Men det ändrar inte faktum: går patronen i, så är den ok. Mer än så ska man inte kalibrera. Ska den tåla ett par barr lägger in i ett par barr och testar. Men det är också kurs 2.
nygamla AKI

Inläggav potatiskastare » 13 jan 2019, 10:27

Jag håller inte helt med AKI, bara nästan. Jag anser att steg 1 för en nybörjare är att dra hylsan i ett fullängdsverktyg enligt tillverkarens rekommendation. Varken mer eller mindre. Chansen är då väldigt stor att man får en lagom kalibrerar hylsa anpassad för säker funktion. Har man en frisk och någorlunda modern bössa i någon vanlig kaliber kommer man klara sig lååååångt på det.
När man fått det att fungera smärtfritt går man vidare och kan optimera för ditt eller datt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav nygamla AKI » 13 jan 2019, 10:28

Arve skrev:Jag har aldrig ens provat halskalibrering, men din fråga besvaras i den här videon, på ett sätt som får mig att fnissa lite stört.
https://youtu.be/lLG2kSrD40g
Tänk Beavis-n-Butthead. Mitt fniss alltså, inte videon. Den killen har lite mer credd än både mig och Beavis. :lol:

Jo nä........ Egentligen först nä, sedan jo på slutet. Pointen är precis som han säger att patronen ska gå lätt i, men inte mer. MEN man behöver inte veta om det är 2 eller 3 tusendels tum glapp. Man behöver inte ha specialgrejerna för att mäta. Det räcker med en fullsajser av vilket fabrikat som helst och bössan man ska skjuta patronerna med. Testa den kalibrerade hylsan i bössan! Går den i, så är det ok.

VILL man ha lite mer koll, men UTAN all onödig mätutrustning? Då behöver man några hylsor som går lite trögt i innan man kalibrerat. Sedan testar men i bössan, vrider ner kalibreringsverktyget ett tiondels varv, kalibrerar och testar på nytt. Fortsätt tills hylsan går i bössan så som du vill att den ska gå i, utan motstånd eller en lätt bottning (för längre hylsliv, här pratar han skit på videon. Ju mindre kalibrering desto längre hylsliv.).

Pointen är att det är i bössan som patronen ska fungera. Att mäta i annat än bössan är ännu en detalj som man måste lära sej, mättekniken, som tyvärr inte har något direkt samband till framgång. Ett extra pyssel bara.
nygamla AKI

FöregåendeNästa

Återgå till Hylsor