av Grinolle » 02 nov 2018, 00:13
Jag såg din andra tråd ocjkså. Har du hållit på med någon form av skytte (med krut) tidigare (senare än i barndomen)? Bara det faktum att vem som helst kan och får köpa ett antikt vapen och kan skaffa de prylar som behövs innebär ju inte att det är lämpligt att göra det och försöka lära sig på egen hand.
Ta kontakt med en skytteklubb som sysslar med svartkrutsskytte. Det finns flera i Örebrotrakten som har svartkrut på programmet eller har medlemmar som pysslar med svartkrut. Där kan du lära dig grunderna, och jag talar då inte främst om hur du lär dig träffa någonting, utan hur du lär dig umgås säkert med laddade skjutvapen.
För att kunna få skjuta på en skjutbana måste du vara medlem eller ha klubbens godkännande. Ingen seriös klubb skulle upplåta sin skjutbana till en "rookie" på egen hand, för en allvarlig olycka skulle återspegla sig negativt på klubben och hela sporten. Svartkrutsskytte är på vissa sätt MER riskfyllt än skytte med modernt krut.
Jag känner mig inte bekväm med att ge dig några råd om hur du "kommer igång" via nätet innan du har en bana att skjuta på och någon form av ledning IRL. Det är inte för att jag inte VILL att du ska börja skjuta svartkrut, för det vill jag. Men det ska gå "rätt" till, för både din säkerhet och för sportens/hobbyns skull.
Observera även att jag inte lägger några som helst moraliska aspekter på huruvida du tänker träna och tävla aktivt i en klubbs regi eller inte. Merparten av mitt eget skytte (med både röksvagt och svartkrut) sker enbart för mitt höga nöjes skull, utan poängräkning. Men faktum ÄR att för att få skjuta behöver du en bana, för att få tillgång till en bana behöver du vara medlem eller åtminstone ha tillstånd att skjuta där, och innan du visat att du är säker i hanteringen av både vapen och krut så lär du inte få någons tillstånd att bruka en bana och SKA heller inte få tillstånd att göra det.
Lycka till, leta reda på en klubb och skjut så det ryker!
Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?