Att ladda 38 Special

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Att ladda 38 Special

Inläggav Mikke » 12 dec 2018, 12:11

Jag började skriva en kommentar om D036 men jag insåg innan jag postade att det måste vara D032 som jag har prövat ladda med, inte D036.
Lovex D032 tycker jag påminner en del om N320 för mig, funkar bättre än N340 för normala .38 laddningar, men inte lika bra som Ba10. Inte lämpligt för riktiga magnumladdningar (om man är ute efter hög fart och inte bara högre smäll).
D036 verkar vara långsammare än N340, vad var din tanke med att köpa det egentligen?
/Mikke
Mikke

Inläggav Snow » 12 dec 2018, 21:30

Mikke skrev:Jag började skriva en kommentar om D036 men jag insåg innan jag postade att det måste vara D032 som jag har prövat ladda med, inte D036.
Lovex D032 tycker jag påminner en del om N320 för mig, funkar bättre än N340 för normala .38 laddningar, men inte lika bra som Ba10. Inte lämpligt för riktiga magnumladdningar (om man är ute efter hög fart och inte bara högre smäll).
D036 verkar vara långsammare än N340, vad var din tanke med att köpa det egentligen?

Jag hade ingen idé annat än att jag gick på sälj rekommendationen och att nyfikenheten tog över en smula :?
Den D036 har oxå nästan dubbel densitet som N340, så skvalpet ökar tok mycket. Hade jag vetat det så hade jag inte köpt det.

Testade 4,0gr N340 idag, det var för klent, oxå känslig för skvalp, hyfsad skillnad mellan att gå från 45grader till vågrätt, jämfört med
att vippa bakåt och sen skjuta.

Den var oxå för klen för att penetrera gummiduken, men tre rejäla studsar ända bak till skjutplatsen, med bra fart dessutom.
Tänkte testa 4,5gr imorgon tror jag, eller tror ni det blir för mycket?
Om man kollar på 9mm lugerladdningar så bör kula mot 4,5gr N340 vara riskfritt, speciellt i en 357:a.

Kanske värt att testa att trycka ner en 125gr TC kula oxå, så den hamnar som WC kulan.
Snow

Inläggav Fält » 12 dec 2018, 23:49

4.5gr N340 med 125 WC kula med 30mm rekommenderad längd från H&N ser helt lugnt ut i QL. Ungefär 62% fyllnadsgrad enligt QL. H&N rekommenderade laddningar är 3.3gr N320 eller 3.0gr N310.

125gr H&n TC kulan tar upp lite mer plats i hylsan när man trycker in den hela vägen. Förutsatt att kulorna är rätt definierade och att QL inte räknar mer fel än vanligt så skall det däremot bara göra lite skillnad. Ganska exakt max för .38 special SAAMI, alltså 300 bar marginal mot CIP tryck.

Jag laddade upp tio H&H 127 TC kulor till 36.7mm längd med 4.5gr N320 och Fiocchi SPM. Tanken är att det blir test med olika hällriktningar på fredag med kronografen. Om det ser lovande ut med magnumhatt så gör jag om testen med Federal 100.

Får jag resultat som liknar de dina så provar jag N32C, som ju är byggt för att ta upp mycket plats. BA10 får vänta då det inte finns att köpa lokalt.
Fält

Inläggav Snow » 13 dec 2018, 19:13

Ska bli intressant att se skillnader på kronografen.

Om du hinner så kläm gärna några WC med 4,5 N340, testade både WC oc TC nere i hylsan med 4,5 bakom.

Båda va sköna med lagom smäll. Precisionen verkade ok. Lavetten har simmat ett par km i morse så går inte att lita 100 på :p
Tycker mig skönja lite skillnad med WC kulan vid skvalp så kommer prova att putsa i 0,1 till i den.

Båda ska få åka skottstol imorgon fm, är ledig så blir lite tester. Ska även testa en 125gr FP .356 nertryckt i hylsa. TC kulan rörde sig inte i hylsan i dagens test ialla fall.
Snow

Inläggav Snow » 14 dec 2018, 15:50

Va nere en sväng i hallen passade på att testa tre laddningar 38:or i stol.

Tror jag är klar med grov tester nu, testade tre laddningar, dels WC kula sedan TC och även FP 9mm, alla med 4,6gr N340 bakom.
FP och TC-kulorna var nertryckta så att toppen på kulorna na i jämnhöjd med hylskanten.

WC kulan får nog betraktas som oduglig, de andra två helt ok, med TC 125gr som vinnare.
Lagom smäll oxå, inte obehagligt hård, och inte heller mesig.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snow

Inläggav Fält » 14 dec 2018, 22:51

TC kulan ser ut att samla riktigt fint. Är det Norma TC du menar, i .355 eller .356?

Laddningen jag provade var med 4.5gr N320, 127gr HN TC kula, SPM tändhatt och COL på 36.7mm. Då går hylsan precis över konan på kulan.

Som vi misstänkt så var det mycket stor skillnad och laddningen går i soptunnan. Hastigheten var mycket lägre än vad både VV och QL antydde, men det är något jag kommit att förvänta mig när hylsan inte är välfylld. Farten gjorde mig lite förvånad då laddningen var MYCKET mjuk även på de som brann som de skulle. En burk N32C står och väntar på att bli provad nu och det är inte utan att jag vill göra samma prov på BA10.

De första fyra sköts efter att ha riktat pistolen rakt uppåt innan skott, den fördes sedan ner försiktigt och skottet avlossades horisontellt.
249 m/s
245 m/s
268 m/s
251 m/s

Nästa fyra sköts efter att revolvern riktats rakt ner och sedan försiktigt förts upp för att avfyras i horisontalläge. En av mätningarna gick bort på grund av mätfel.
224 m/s
196 m/s
214 m/s

Två laddningar sköts efter att laddningen "knackats platt" genom att hålla revolvern horisontellt och skaka om den lite genom att knacka på den.
251 m/s
209 m/s
Fält

Inläggav Snow » 15 dec 2018, 00:07

Fält skrev:TC kulan ser ut att samla riktigt fint. Är det Norma TC du menar, i .355 eller .356?

Nix det är HN kulan https://www.hn-sport.de/en/reloading/tc-357-125-gr-hs
En polare fixade en låda med 500, den förra har gått åt, så nu blire att ladda upp en 500-ing av dessa så har man till träning under vintern iallfall.

Sen blir det att ladda 9mm, men vill inte bulkladda innan jag fått min egen och testat recepten i den, förhoppingen är ju att den funkar med lite klenare
laddning. Just nu känns det som att jag skjuter bättre med den än 22an. Har haft jätteproblem med automateld på min AW93a, tror jag kommit till rätta med det nu, men ett helt annat trycke att bemästra, skjuter alldeles för många 8or.

Det var intressant att få det på pränt att du upplever samma "skvalpproblem".
Testa gärna några av samma som jag testat (du hade väl oxå sånna?) och tryck ner dom med N340 bakom och kronografera, skulle vara mycket intressant
att se vad det blir för hastigheter, skulle gissa på runt 310 m/s.
Snow

Inläggav Fält » 15 dec 2018, 08:31

Håll igen med 9mm laddningen tills du får din egen Neuhausen, en Neuhausen eller vilken annan pistol som helst som kräver de laddningar du kör för att ladda om är i mina ögon sönderskruvad. För en Neuhausen så är det förståeligt med tanke på att den första versionen gärna sprack om man sköt mycket med hårt laddad ammunition. 4.2-4.3gr N320 och HN 115 HP fungerar med god marginal i alla Neuhausen och andra pistoler som jag sett.

H&N 127 TC är den närmsta jag har, det är enligt H&N en väldigt lik kula med lite längre kon. Men om du mäter längden på en av dina kulor så kan jag trycka i några till samma djup och provskjuta med Federal 100 tändhatt.

Det ligger en handfull 5gr N32C, H&N 127 TC, Fiocchi SPM, COL 36.7 i väskan nu och de blir provade efter dagens tävling om det inte blir för sent. Det är 5mm luft i hylsan med det krutet.
Fält

Inläggav Snow » 15 dec 2018, 19:44

Fält skrev:Håll igen med 9mm laddningen tills du får din egen Neuhausen, en Neuhausen eller vilken annan pistol som helst som kräver de laddningar du kör för att ladda om är i mina ögon sönderskruvad. För en Neuhausen så är det förståeligt med tanke på att den första versionen gärna sprack om man sköt mycket med hårt laddad ammunition. 4.2-4.3gr N320 och HN 115 HP fungerar med god marginal i alla Neuhausen och andra pistoler som jag sett.

H&N 127 TC är den närmsta jag har, det är enligt H&N en väldigt lik kula med lite längre kon. Men om du mäter längden på en av dina kulor så kan jag trycka i några till samma djup och provskjuta med Federal 100 tändhatt.

Det ligger en handfull 5gr N32C, H&N 127 TC, Fiocchi SPM, COL 36.7 i väskan nu och de blir provade efter dagens tävling om det inte blir för sent. Det är 5mm luft i hylsan med det krutet.

Min HN 125gr TC är 14,05 mm lång.

Jo precis, så jag tänker med Nojjan, men tror jag ska beställa en ny normal även till denna.

Hur gick tävlingen och i vad :P
Snow

Inläggav Fält » 15 dec 2018, 20:33

Det gick åt skogen, jag har kommit in i ett stim där jag lyckas skjuta på fel tavla någon gång varje fälttävling. Lite för mycket sikte-korn-krama och lite för lite koll på att räkna tavlor. Men träffarna satt ok i övrigt och jag var bra på att utnyttja tiden utan att bli stressad av eld upphör kommandot. Tävlingen var inte enligt reglementet utan hade mål med pissesmå innermål med max träffantal. Riktigt roligt.

Efter tävlingen så mätte jag N32C laddningarna, det gick väldigt långsamt men verkade inte känsligt för position. 195-205m/s efter riktning uppåt och 205-220 efter riktning nedåt. Kronografen krånglade idag och hade svårt att mäta, troligtvis var det att hastigheten var så låg som ställde till det. Signalen blir starkare med högre fart med induktiva givare. Så tyvärr så blev det bara fem mätta hastigheter, men det verkar i alla fall lovande. Om det nu får plats med tillräckligt mycket krut för att nå rätt hastighet.
Fält

Inläggav Snow » 21 dec 2018, 21:00

Idag tänkte jag mig att köra ett sista test i stol innan jag bulkladdar.

Fick några flyers, klurar lite på vad det kan bero på.
Första trumman satt där dom skulle, men sen kom ett par 9or,

Kan bero på att kulorna rör sig i hylsan av rekyl, har kollat det tidigare och inte sett tendenser, nu kollande jag inte.

Hur kan man minska den risken?
Jag trycker ju ner kulorna i hylsan, kanske kan man kalibrera en extra gång efter att man gjort patronen klar?
Eller ska man testa att kalibrera toppen med verktyget för 9x19?

Vad tror ni?
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snow

Inläggav Knallkorken » 22 dec 2018, 00:18

Jag är tråkig men ärlig. Det är revolvern som är den svaga länken.
Knallkorken

Inläggav Snow » 22 dec 2018, 00:29

Knallkorken skrev:Jag är tråkig men ärlig. Det är revolvern som är den svaga länken.

Tror du verkligen det är så enkelt att den sprider internt så mycket.

Själv tror jag mer på variationer i ammunitionen och kulor, visst är det skillnad på revolvern och de olika kamrarna och glappet
i trumman, temperatur på pipa etc.

Men vill ju verkligen komma ner så mycket som möjligt och niorna i detta set kom vid skjutning med andra
omgången (totalt 12 plugg).

Ska iallafall testa att ta hylsor av samma fabrikat, väga dem, väga krutet och se till att kalibrera "fast kulorna, alternativt skjuta dem en och en för att se hur tight det går att få.

Det jag tog nu var random bulk laddat, just för att oxå se skillnaden på "bulkladdat" och tävlingsladdat, eller dvs om det
var nödvändigt att göra tävlingsladdade omgångar.
Snow

Inläggav Knallkorken » 22 dec 2018, 00:48

Trumman får inte glappa mer än liiite liiite. Patronlägena måste linjerna med pipan. De måste vara lika stora. Skjut en trumma. Likadana hylsor. Ta varje hylsa och prova i varje läge. Om alla går lätt överallt så är det ok. Annars inte.
Friflykten i varje läge måste vara lika i diameter. Om det är en 357 mag, så rekommenderar jag magnumhylsor. Kör med ett krut som tar lite större plats. Återigen, ang. hylsor, de måste vara av samma fabrikat, och i samma skick. Annars håller de kulan olika hårt.
Slutligen, fisladdningar är känsligare för variation.

Edit: Jag har aldrig vägt mina laddningar, annat än vid utveckling av dessa. Bulkladdning är det vanliga. Aldrig specialkrympt. Är hylsorna ok behövs det inte.

Men dina stänkare beror med all sannolikhet på revolvern.
För du har väl prövat alla tänkbara laddningar vid det här laget?
Knallkorken

Inläggav Snow » 22 dec 2018, 10:53

Knallkorken skrev:Trumman får inte glappa mer än liiite liiite. Patronlägena måste linjerna med pipan. De måste vara lika stora. Skjut en trumma. Likadana hylsor. Ta varje hylsa och prova i varje läge. Om alla går lätt överallt så är det ok. Annars inte.
Friflykten i varje läge måste vara lika i diameter. Om det är en 357 mag, så rekommenderar jag magnumhylsor. Kör med ett krut som tar lite större plats. Återigen, ang. hylsor, de måste vara av samma fabrikat, och i samma skick. Annars håller de kulan olika hårt.
Slutligen, fisladdningar är känsligare för variation.

Edit: Jag har aldrig vägt mina laddningar, annat än vid utveckling av dessa. Bulkladdning är det vanliga. Aldrig specialkrympt. Är hylsorna ok behövs det inte.

Men dina stänkare beror med all sannolikhet på revolvern.
För du har väl prövat alla tänkbara laddningar vid det här laget?

JO men precis laddningarna har jag ju kommit fram till denna, så i princip håller jag med dig, men det tester jag gjort så
går inte flyers att härleda till specifika lägen i trumman, men får återkomma om det om jag ids grotta ner mig i detta på petimeternivår.

Men som du säger så måste krutet fylla ordentligt, därför trycker jag ner kulan så den i princip bottnar mot krutet, dock
finns det ju lite utrymme för skillnad här om kulan flyttar sig av rekylen, då får man ju skillnader och även skillnader mellan
olika hylsor. Skulle teoretisk kunna bli skillnad av renheten oxå, om det så att säga skrapas ner lite sot vid isättning av kulan. Så får kolla upp det oxå.
Men att göra rent i hylsorna är ju lite meckigt.

Jag tar med mig dina funderingar och ska göra åtminstånde ett vetenskapligt test igen då jag:

Väger hylsorna (dock samma fabrikat)
Väger varje krutladdning
Skjuter dom en och en i olika kammare i trumman
Filmar varje träff
Kör två eller tre trummor.

Blir intressant, lite onödigt för det duger som det är, men skulle gärna vilja preparera speciella tävlingsaskar där jag verkligen
gjort allt för att få ner spridningen :wink:
Snow

Inläggav Knallkorken » 22 dec 2018, 11:59

Att få precision i en revolver är en självklarhet. Om du inte kan härleda till ett visst patronläge kan du ha problem vid övergångskonan, och att trumman glappar lite hit o dit. Lämna också de klenaste laddningarna, så att kulan får sitta där den ska.
En revolver som är ok klarar utan vidare alla i tian.
Knallkorken

Inläggav Fält » 22 dec 2018, 20:53

Skottstolen är också en factor, i alla fall när jag använt vår. En möjlighet att verifiera riktpunkten med något optiskt riktmedel är något jag saknat.
Fält

Inläggav Snow » 22 dec 2018, 22:03

Testade ett par rundor idag, testade 12st som jag hade efter-kalibrerat toppen på hylsan för att garantera att dom sitter på plats.

Det blev märkbart sämre iallfall.

Random bulk håller nästan tian skulle jag säga dessa tolv plugg gjorde det inte.

Lägger ner detta för nu, den variant jag har duger, iallafall för nu.
Snow

Inläggav Snow » 24 feb 2019, 10:41

Nu har jag fått min nya kolv till min revolver, dax att börja finlira ammo.

Ska testa ett snarlikt recept från i vintras med nedtryckta kulor.
De är en HN 125gr TC i 38a hylsa med 4,8gr N340 bakom.

Ska testa samma med 38a hylsa Magnumhylsa med Fiochhi o Fed magnumprimer bara för att se.
Ska försöka få fast min laser på pangen oxå för att se om man får variationer pga skottstolen.

Sugen som ba faen nu på att börja skjuta den igen, mest varit AW93a och lånenojja i vinter.
Snow

Inläggav Fält » 27 mar 2019, 02:14

Jag fick slutligen provat lite fler laddningar med N32c och H&N 127gr TC .357 kula. Just den här kulan säljs som en 9mm kula. Konan är tydlingen lite längre än motsvarande .38 kula (125gr TC, .357)

Hastigheterna mätte jag med en Magnetospeed och den tycks flytta träffbilden rejält när man skjuter den här revolvern i skottstol. Så det blev mycket få hastighetsmätningar.

Jag krimpade kulan så att jag vek in kanten på hylsan precis där kulans kona börjar. Tändhatten var Fiocchi small pistol magnum.
Jag provade tidigare 5gr N32c men minns inte hur resultatet var, förutom att det var alldeles för långsamt.

Samtliga laddningar vägdes då jag inte litar på Dillon krutmåttet med det här krutet ännu.

5.5gr N32c small mycket ojämnt och gav en höjdspridning på 95mm med ungefär 20mm spridning i sidled. Av tre hastighetsmätningar så fick jag bara två hastigheter, 213 och 223m/s. Smällen var så ojämn att jag kollade pipan två gånger för att se så att det inte satt fast någon kula.

6gr N32C small mer jämnt, men hastigheten skiljde en del på de tre jag mätte. 196, 243, 223m/s.
6.5gr N32C small jämnt, jag hade inte tillräckligt många med mig för att mäta hastighet ordentligt. Den jag mätte gjorde 248m/s
Provtavlorna blandade jag ihop, men den ena gruppen är 37mm och den andra 43mm.

Bild

Jag funderar på om magnumtändhatten kan vara kontraproduktiv. Kan den knuffa ut innehållet ur den mycket välfyllda hylsan och på så sätt skapa variation i förbränningen?

H&N 85gr WC med 5.5gr N32c provades också, det gav ingen hastighetsmätning. Träffarna satt mycket lågt med mycket stor höjdspridning. Det lät så konstigt att jag kollade loppet mellan varje skott.
Fält

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning