Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
finnjägarn skrev:grattis mickekarl. hur många älgar skjuter du en normal säsong
finnjägarn skrev:grattis mickekarl. hur många älgar skjuter du en normal säsong
börje skrev:Gårdagen slutade i dur o moll. Ella hittade ko o kalv som stod nån minut i upptaget, sen blev det sakta gångstånd i dryga timmen innan dom gick i pass. Skytten meddelade att kalven ligger, så jag skyndade dit eftersom hon är lite "egennyttig" vid fällda älgar. Framme vid kalven tyckte jag det var lite konstigt att hon inte raggat alls, koppllade henne o skulle ta hene därifrån. Då märkte jag att hon hade svårt att stå och vid en närmare titt så såg jag att bakbenet var av högt uppe i låret, nära höften. Bar henne till bilen, åkte hem och bad min mor ta farväl av sitt "gosedjur", sen tog jag revolvern och avslutade hennes lidande. Eftersom hon var 10½ år så ansåg jag det helt onödigt att försöka fixa benbrottet, det skulle knappast blivit bra iaf eftersom det verkade rätt kompliserat. Jag kände att det fanns rejält med lösa fragment i låret, och en gammal hun har ju inte samma förmåga att läka som en unghund. Efter jobbet idag så blir det att ta fram spade. Hon ska vila där sista älgen sköts för henne. Tråkigt slut med tanke på att hon trots sin ålder varit jävligt duktig i höst, sköt bl.a skovettjuren för henne förra gången vi var ute med laget. Sju älgar blev skjutna för henne i höst, men nu är det över för hennes del.
Börje
börje skrev:Kalven föll i en grop o träffen satt aningen långt bak, så den sparkade nog ett tag. Hunden i gropen förståss, så det "svarade" nog bra när kalven sparkade, det är iaf min gissning. Normalt skulle en spark högt upp i låret gett en lårkaka på en hund som väger knappa 15kg. Hon var ju rätt späd och ngt under idealhöjd, hade alltså jävligt lätt att röra sig i skogen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster