Älgjakten säsongen 2018-2019

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Älgjakten säsongen 2018-2019

Inläggav Jagerstranden » 24 nov 2018, 09:58

Om alla älgar ska skjutas på ståndskall av hundförare betyder det ju att alla jägare måste ha en egen älghund. Hur bra skulle de bli? :/ skämt o sido det är ju grym skillnad på älgjakten sett över hela landet. Här skjuts lika mkt älg stötta av drevfolk/kortdrivande hund som för en duktig älghund så variationen på jakten är stor vilket jag tycker är skoj!
-Dricka kaffe ute i naturen o känna lugnet, naturens totala prestigelöshet-
Användarvisningsbild
Jagerstranden

Inläggav mickekarl » 24 nov 2018, 18:12

Nr 12 i backen tillsammans med en av sönerna som idag ville se en älg skjutas på ståndskall så när det blev upptag så fick mamma skjutsa ut han i skogen. Vi gick ca 1,5 km för att komma fram och fick sitta o se på dem i ca 10 min på 50 m innan vi fick möjlighet att skjuta.
Sonen och hunden vart nöjda med dagen.

Vad gäller diskussionen om hur en älg helst ska skjutas så tycker jag mig känna igen den, kan vara så att frågan har disskuterats typ 100 ggr förrut bara på detta forum.
Mitt inspel i det hela är att viktigaste är inte hur älgarna skjuts utan att de skjuts, själv använder jag alla till buds stående jaktformer och tycker att det kan vara lika kul att skjuta älgar som betar på ett hygge som att locka in een tjur eller skjuta på ståndskall. Finns bara en jaktform som alltid är roligare än de andra och det är när man får jaga dem på vintern i områden där de samlats i större mängder.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inläggav finnjägarn » 24 nov 2018, 18:40

idag har tummen fått vila på säkringen hela dagen nästan. mycket händelse kring mig. nu på eftermiddagen kom det ko kalv och tjur. en halvtimme tidigare fylldes kvoten på vuxna så naturligtvis fick jag inge läge på kalven då den höll sig där det var tätt.men tjuren bjöd naturligtvis på bredsida :x :mrgreen:. totalt idag fick vi en tjur, en ko, och en kalv. så nu har vi skjutit 4tjurar, 4kor, och 9 kalvar. sista kalven hoppas vi på imorgon. men vi slutar för säsongen oavsett resultat. så då blir det mera tid över till taxen :D
Senast redigerad av finnjägarn 15 jan 2019, 20:00, redigerad totalt 2 gånger.
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav jagarndamp » 25 nov 2018, 01:26

Idag sköts 2 älgar på ståndskall av hundförare

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav jagarndamp » 25 nov 2018, 03:57

Hade dessutom minst 5 älgar omkring mig, men ingen skottchans

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav mickekarl » 25 nov 2018, 18:42

Även nr 13 blev en klv efter ett bra hundjobb till.
Senare på dagen så skällde han ko o kalv igen men denna gången till 90 % på grannmarken men blev några timmars arbete. När jag kopplade ikväll så såg jag att han fått en spark under dagen då han var ordentligt blodig runt ena ögat men själva ögat verkar klarat sig bra.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav Laikamannen » 25 nov 2018, 20:01

Ni har det bra ni, älgjakten tog slut nu idag i norrbotten...

Sitter och väntar på hunden, har skällt 10 timmar lite drygt nu, förhoppningsvis ger han sig snart. Alla timmar på fel mark tyvärr idag...

Man får glädjas åt att man iallafall har hundar som jagar :roll:
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav mickekarl » 25 nov 2018, 20:21

Laikamannen skrev:Ni har det bra ni, älgjakten tog slut nu idag i norrbotten...

Sitter och väntar på hunden, har skällt 10 timmar lite drygt nu, förhoppningsvis ger han sig snart. Alla timmar på fel mark tyvärr idag...

Man får glädjas åt att man iallafall har hundar som jagar :roll:

Åk till västerbotten o jaga, gott om dem och långt kvar av jakten
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav jagarndamp » 25 nov 2018, 20:34

Ännu en på ståndskall idag

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav Svengren » 25 nov 2018, 21:18

Jag sköt en liten ynklig kvigkalv igår för en kamrats duktiga gråhund. Jag är sydsveriges ungefär sämsta älgskytt så det var roligt.

För att krydda upplevelsen lite till så tryckte gångståndet på ko och kalv loss två vildsvin som gick i pass hos mig. Efter att ha nedlagt dem båda hann jag bara rapportera in dem på radion innan kon och kalven klev ut på en mosse framför mig. 3 min av spänning renderade tre fällda vilt.
Det är tur att jakt i regn, hagel och storm är frivilligt för sådant hade man inte kunnat tvinga någon till!
Svengren

Inläggav VÄSTILA » 26 nov 2018, 08:46

Bryr mig inte vem som skjuter för mina hundar, men jagar vi med HUND så skjuter vi för HUND. Att då som passkytt välja att skjuta en strölälg när hundarna jobbar med en annan, när samtidigt tilldelningen är knaper på just den marken är enligt mig ett stort hån mot det arbete som läggs mer på bra hundar, och mot hunden. Många verkar missa att hunden är en DEL av laget och i många fall ovärderlig för laget. Hos oss är det inga problem. De ser mig och den andra hundföraren hels året, tränandes med våra hundar damtidigt dom de ligger i hängmattan. Detta glömmer de inte på älgjakten. Är denna höst fler älgar skjutna för hunden av passkyttar under gångstånd och ståndskall av passkyttar än av mig. Förstår att det är olika i jaktlagen och markerna i landet och tyvärr gäller det att vara riktigt bestämd och tydlig om man vill ha en rastypiskt jagande ståndhundar. Märker även att jag alltmer tar hä syn till detta när jag läser stamtavlor. Att kullvärdet i stamtavlorna är längre i södra delen av landet, samt i områden med höga jaktarrenden är tydligt. Alla har nämligen inte möjligheten att jaga in hunden i norra Sverige utan det sker även inom nämnda områden. Att då allt mindre hundar är högt meriterade och rätt injagade blir ju oundvikligt. Någonting jag alltmer börjar tänka på då det ger en missvisande bild hur vissa parningar faller ut.

Tyvärr så tycker jag mig se en minskad förståelse för vilket arbete det ligger bakom bra hundar i södra Sverige. Vad det beror på vet jag inte riktigt men har mina funderingar! Krävs mer än man tror för att få fram bra hundar, och man får i många fall välja sina släpp idag. Förr i tiden så räckte det att man hade mark, men nu är det nog dags för uppfödare att även utreda huruvida köparen har tillräcklig förståelse, och pondus att framföra detta i jaktlaget. Annars blir det svårt att få fram bra hundar! På något vis så är detta rena självklarheter gällande andra hundar och dess dicipliner men så fort det handlar om älg så är det som att folk bara måste skjuta och det fortare ön kvickt!
VÄSTILA

Inläggav Jagerstranden » 26 nov 2018, 11:47

Hej igen. Suttit passkytt alla 10 dagar som jag totalt jagat älg denna höst. Har haft 16 älgar i pass men bara bjudits skott på 2st.
Sköt en tjurkalv förra söndagen på 74kg slaktvikt. Igår vart det dags igen, kom först ut en tjur en bit bort och skulle precis vrida upp och kolla taggar (fredat 4-6) men när jag fibblar med stöd och zoom så kommer fler älgar i ögonvrån fast närmare ko o kalv och släpper in dem en bit innan jag får fritt läge på kalven på bara 40m. Den snurrar runt och blir ståendes bakom en grov tall med kon väldigt nära. Kon går undan och kalven efter, tankarna snurrar vafan tog de inte? men kalvar kan vara sega, kollar efter tjuren vart den tog vägen men beslutar istället att skjuta på kalven igen när läge ges. Kalven får en smäll till (1a skottet satt där de skulle) men man vill ju att dem skall trilla i pass helst.
När kon går iväg och tjuren efter hinner jag se att den nog vart lovlig (pinntjur). Känslan var dock att det var ytterligare en vuxen med i sällskapet men dem sprang om vart annat så lite rörig situation. Tillslut trillar kalven och jag är nöjd att jag inte började skjuta på fler älgar :D

Min livs 7:e älg!
-Dricka kaffe ute i naturen o känna lugnet, naturens totala prestigelöshet-
Användarvisningsbild
Jagerstranden

Inläggav Fronkenstein » 26 nov 2018, 21:51

Hallådär! I Juni gjorde jag misstaget att köpa en kamera med Smsfunktion... maken till plåga! knegar på jobbet och drömmer om älgjakten medans Sms:en ramlar in under arbetstid :P

Vid en Saltsten har jag haft regelbundna besök utav ko med kalv.. fjoling..ensam ko och iallafall 3 olika tjurar.
Den största utav tjurarna visade sig endast en gång mellan juni och oktober.. Så helt plötsligt ca 21:00 kvällen innan älgjakten drog igång plingade telefonen till och den rackaren stod
där.

Andra dagen under första älgjaktsveckan dök han upp som ett spöke på ca 80 meter.. stack bara ut huvudet ur ett par buskar och försvann igen. Har blivit många kalla timmar på pass sedan dess.. men slutligen så lönade sig min ihärdighet för 2 helger sedan :)

Bild

Bild
Fronkenstein

Inläggav lsjonsson » 26 nov 2018, 21:56

Grattis! :D
Fin oxe men långt ifrån en Alaskaoxe! :wink: :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Fronkenstein » 26 nov 2018, 22:07

lsjonsson skrev:Grattis! :D

Hehe den är inte något speciellt storleksmässigt nej... men jag hade varit nöjd med bara pinntjuren den kom i sällskap med :lol:
Fronkenstein

Inläggav lsjonsson » 26 nov 2018, 22:30

Fronkenstein skrev:
lsjonsson skrev:Grattis! :D

Hehe den är inte något speciellt storleksmässigt nej... men jag hade varit nöjd med bara pinntjuren den kom i sällskap med :lol:

Nej, det är den inte men fin ändå o kommer att pryda sin plats på väggen gissar jag! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav mickekarl » 28 nov 2018, 15:52

En mamma mu trillade dit med 3 min kvar av dagen och efter 3,5 timmad hundarbete mest på fel mark. Hade bara hunnit in 30 m på mitt när jag sköt.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav otterdalen » 30 nov 2018, 12:29

Tänkte försöka delge dagen då skjutskickligheten återgick till acceptabel nivå igen.

Var inbjuden till ursprungsbefolkningen för att försöka komma åt några älgar eftersom de är ”mellan hundar” dvs de har unghundar som inte funkar än.

Helt strålande senhöstväder med några minusgrader och en svag västlig vind. Snön som föll i oktober hade töat bort men marken var frasig av kylan.

Samerna drog iväg mot sina pass i fjällkanten medan jag drog mig upp mot en buvall som ligger precis under trädgränsen på en södersluttning, där brukar det ligga nån älg och mysa i höstsolen.

Efter en promenad på 4 km så kunde jag kroka loss jämttiken och hon drog iväg omgående vilket tydde på älglukt i nosen!

En koll på pejlen visade att hon i bra tempo sicksackade sig upp mot nämnda buvall och när hon var 900 meter bar vinden med sig de första grova skallen över fjällskogen.

Meddelade mina kamrater att hon nu skällde och att jag skulle försöka ta mig närmare direkt eftersom dagarna är så korta så här års och vi brände dagsljus i en rasande fart med tanke på de långa vandringar vi alla fått lov att göra på morgonen.

Hittade en renstig som jag kunde följa upp mot ståndskallet och efter 30 minuter var jag endast 70 meter från hunden. Efter nån minut så hörde jag stora kroppar förflytta sig i björkskogen och strax kunde jag se en ko med kalv.

Diana var med mig så nästan direkt så fick jag ett bra läge på kalven och kunde vingla in en pärla i spjälstaket vilket resulterade i att kalven bara la bak öronen men stod kvar på samma fläck.

Kornade igen men tyckte han såg ostabil ut och efter 10-15 sekunder så vickade den omkull!

Kon stod kvar och hon var lovlig men där gick jag bet, hon drog som en avlöning efter nån minut och passerade efter nån km en av samerna men hon visade sig aldrig tillräckligt. Zita släppte när han visslade på henne och efter en halvtimme var hon tillbaka hos mig. Då hade jag hunnit ta ur kalven så jag kopplade och gick några hundra meter innan jag släppte om.

Jag vandrade nån km i helt fantastisk miljö och jägarsjälen fylldes av glädje och vördnad över ynnesten attt få jaga i dessa fantastiska men krävande marker.

Jag fikade uppe på en liten fjällplatå med milsvidd utsikt över södra Jämtland och Härjedalens fjäll syntes i fjärran.

När kaffet var urdrucket så insåg jag att hunden varit borta i 40-45 minuter så pejlen startades och hon var låååångt borta, ca 3 km västerut.

Där hunden huserade var det en riktigt brant granskog upp till ett berg där T satt på pass.

Tog kontakt med honom och han meddelade att hunden skällde en km från honom sen nån minut!

Han hade fel vind så jag skulle sätta toppfart ditåt medan han avvaktade på ett generalpass.

45 minuter senare så var jag 400 meter ifrån och då gick det loss av nån anledning.

Gick först rakt mot passaren men sen vek det söderut och chansen verkade försvinna för skjutljuset skulle vara borta om en timme.

Då vände det österut igen, mot mig!

Sprang några hundra meter ner efter en myr och nu hördes gångståndet väl!

Knak och brak i skogen ovanför myren visade att nu jädrar kommer det rakt på mig. Strax så skymtade en älg en bit upp och när den klev ut i myren så såg jag att det var en skaplig tjur.

Släppte ut den på myren och när han stannade till så sköt jag.

Hållet var bara 50 meter men med förra veckans eskapader i minnet så sköt jag två skott...

Älgen vinglade av myren och ramlade inne i granskogen på andra sidan, lyckan var total inte bara hos mig utan även hos samerna som nu kunde göra det de är bäst på i Sverige, kanske i världen. Köra fyrhjuling i oländig terräng.

Nån timme senare var vi nere på byn och och nån konserv intogs under trivsamma former!

Fy tusan vad jag gillar riktig fjälljakt efter skogens konung!
www.danielsljugarbank.wordpress.com
Användarvisningsbild
otterdalen

Inläggav börje » 30 nov 2018, 13:17

Härlig läsning! inte avis alls, bara jättemycket :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav finnjägarn » 30 nov 2018, 13:39

Låter som en bra dag otterdalen. Grattis
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil