Vildsvinsjakten 2018

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vildsvinsjakten 2018

Inläggav Håkan j » 20 nov 2018, 14:43

Haha det är långt ifrån min första vildsvins skinka, så recept samt tillagning har ja stenkoll på men tack för tipset, kan ju vara nån annan som lärt sig nått.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håkan j

Inläggav Vilse » 21 nov 2018, 00:49

Så fick man då nedlägga sin första gris på vak. 8X57 talade klarspråk som vanligt, den stöp som klubbad.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilse

Inläggav lsjonsson » 21 nov 2018, 05:52

Vilse skrev:Så fick man då nedlägga sin första gris på vak. 8X57 talade klarspråk som vanligt, den stöp som klubbad.

...och den blir det prick korv av. :wink: :mrgreen:
Grattis! :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Vilse » 21 nov 2018, 08:30

lsjonsson skrev:
Vilse skrev:Så fick man då nedlägga sin första gris på vak. 8X57 talade klarspråk som vanligt, den stöp som klubbad.

...och den blir det prick korv av. :wink: :mrgreen:
Grattis! :mrgreen:

:mrgreen:
Vilse

Inläggav Håkan j » 21 nov 2018, 17:26

Grattis nu är du fast i träsket

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håkan j

Inläggav tanden » 21 nov 2018, 19:39

Grattis!
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Vilse » 22 nov 2018, 12:42

Tackar får glada tillrop :D

Men vete håken om jag fastnar för det, med tanke på hur jäsikens kylslaget det var att sitta ihopkrupen på en stege i timtals så är det inget som lockar extremt :mrgreen: nja drev med hund är svårslaget för min del...
Men man kanske får ta och bygga sig nått slags vakhus om grisen fortsätter att öka, har ju ett par till som strosar runt på markerna (och ska man ana av kamerabilderna så väger den ena upp mot 150kg)
Vilse

Inläggav greyling » 22 nov 2018, 15:55

Vilse skrev:Tackar får glada tillrop :D

Men vete håken om jag fastnar för det, med tanke på hur jäsikens kylslaget det var att sitta ihopkrupen på en stege i timtals så är det inget som lockar extremt :mrgreen: nja drev med hund är svårslaget för min del...
Men man kanske får ta och bygga sig nått slags vakhus om grisen fortsätter att öka, har ju ett par till som strosar runt på markerna (och ska man ana av kamerabilderna så väger den ena upp mot 150kg)

Får jag då föreslå en halvöppen koja och inte en sån där klaustrofobisk med en lucka. Hälften öppet åt sidorna och helt öppet framåt. Men rätt så högt framför och åt sidorna så man blir skyddad mot vinden. Helst ståhöjd, helst så bred att man kan lägga sig ned. Garanterat en bättre upplevelse än "köttbodarna", särskilt om man somnar...
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ingvar » 22 nov 2018, 17:47

greyling skrev:
Vilse skrev:Tackar får glada tillrop :D

Får jag då föreslå en halvöppen koja och inte en sån där klaustrofobisk med en lucka. Hälften öppet åt sidorna och helt öppet framåt. Men rätt så högt framför och åt sidorna så man blir skyddad mot vinden. Helst ståhöjd, helst så bred att man kan lägga sig ned. Garanterat en bättre upplevelse än "köttbodarna", särskilt om man somnar...
+1*

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Niels M » 22 nov 2018, 21:28

Om du vil sidde hele natten, så kan denne dragt fra itaboutdoor.se anbefales.

https://itaboutdoor.se/t-p-termo-overall-4240.html

Jeg bruger den selv når jeg er i Sverige. Den fungerer rigtig godt. Er dog ikke vandtæt.

Ps, grattis med grisen!

Tapatalk
Mauser M12 Solid 8x57IS - Swarovski Z4i 3-12x50
Ruger M77 MKII .223 Remington - Bushnell 3200 4-12x40
Niels M

Inläggav honken » 22 nov 2018, 21:45

Kompisen sitter på åteln och jag vid en bökad vall. Gick på en grupp mellan mig och kompisen. Får se om de blev hårt stötta. Tror inte det. Perfekta avskjutningsgrisar var det i alla fall.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
honken

Inläggav tanden » 22 nov 2018, 22:15

Skitjakt på er då!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav rajonbh » 23 nov 2018, 14:28

Spårsnö äntligen och det verkar ligga kvar i helgen..
40-50 grisar vardera på två åtlar 4 dagar i rad..
Det börjar bli jäkligt stora förväntningar på grisjakten imorgon
Användarvisningsbild
rajonbh

Inläggav tanden » 23 nov 2018, 22:52

För sketen va najs!
Bra storlek på dem lr några pyjamasgrisar?
Skitjakt på dig!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Canta » 24 nov 2018, 12:31

Shit, en bom :twisted:
Blir ju nån sån ibland för alla o 1 skott av 20 typ går/tar/hamnar fel, så är det bara men alltid lika surt.

Igår kväll grisvak i det fria dvs på på vall. Blivit alltmer tramp där ute under senare tid o nån kopp med jäst majs i gräset ibland har nog kryddat läget.

Iaf. på plats kl 17 uppe i stegtornet ca 80 m bort från där dom brukar komma ut. Kl 17:45 så väller det ut grisar från alla håll. Nog 10-14 st, mest rödgrisar. Far omkring som kaniner i början men det där vet man ju. Efter en kvart eller så börjar alla käka gräs o majs och man började sikta in sig. Ingen belysning förutom stark måne men mesta av vallen låg tyvärr i månskugga pga av skogen.

Alltnärmare kom dom iaf. o skulle just knäppa en 50 m ut i låggräset men ser då en som bryter sig ut o kommer trippande rakt mot stegtornet. Vad gör man ... skjuter man då motskott vilket inte är bra, skjuter man inte då skulle grisen fått vittring inom ett par sekunder o alla nassar lär ha flytt för att inte återkomma på många dagar. Lilla grisen bromsar iaf upp 40 m bort och vrider sig lite. Håller rödpunkten på bogen o skottet går. Blir ett dammmoln just bortom grisen dvs BOM.

Kollar skottplatsen för ev genomslag men BOM, absolut. Lilla grisen anslöt sig dessutom till alla de andra. I efterhand så skulle man kanske låtit bli att skjuta o tänkt till om kulbana o närhål, o sittande 3 m upp i träd o sånt. Bara mellan kikare o pipa skiljer det ju flera cm.

Iaf. så är jakt på villdisar ute i det fria överlägset mot att sitta i låda. Man får vara på helsspänn hela tiden o andra djur som harar, rådjur o nån räv får man observera nära tornet typ bågskyttejakt. Nästa gång bör det vara lite snö eller vitt på marken för svårt att sikta på mörk gris mot mörk mark. I synnerhet avståndsbedömning är svårt i halv-mörker men har satt upp några vita/svarta käppar på vallen sen länge.
Så var det med det o är väl så att man tyvärr minns en sån kväll bättre än alla de otaliga gånger som det funkat klockrent på samma plats :D

PS. Så här ser det ut i dagsljus. Fotot uppe från stegtornet. Man kan se ett annat torn längre bort. Används beroende på vindriktning men rätt sällan. Det är uppe i hörnet vid granplanteringen som grisar oftast kommer ut. Kan nog ha blivit kvar 30 + grisar på denna plats över åren. https://forumbilder.com/image/VB4Q
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav sevehem » 24 nov 2018, 17:16

honken skrev:Kompisen sitter på åteln och jag vid en bökad vall. Gick på en grupp mellan mig och kompisen. Får se om de blev hårt stötta. Tror inte det. Perfekta avskjutningsgrisar var det i alla fall.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

app app, inte skrämma inför nästa helg! :D
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Minusgrader » 24 nov 2018, 17:37

Gylta idag på drevjakt.

Bild
.30-06, Prvi Partizan PSPBT 10,7 g.
Användarvisningsbild
Minusgrader

Inläggav Giobbi » 24 nov 2018, 17:43

Canta skrev:Shit, en bom :twisted:
Blir ju nån sån ibland för alla o 1 skott av 20 typ går/tar/hamnar fel, så är det bara men alltid lika surt.

Igår kväll grisvak i det fria dvs på på vall. Blivit alltmer tramp där ute under senare tid o nån kopp med jäst majs i gräset ibland har nog kryddat läget.

Iaf. på plats kl 17 uppe i stegtornet ca 80 m bort från där dom brukar komma ut. Kl 17:45 så väller det ut grisar från alla håll. Nog 10-14 st, mest rödgrisar. Far omkring som kaniner i början men det där vet man ju. Efter en kvart eller så börjar alla käka gräs o majs och man började sikta in sig. Ingen belysning förutom stark måne men mesta av vallen låg tyvärr i månskugga pga av skogen.

Alltnärmare kom dom iaf. o skulle just knäppa en 50 m ut i låggräset men ser då en som bryter sig ut o kommer trippande rakt mot stegtornet. Vad gör man ... skjuter man då motskott vilket inte är bra, skjuter man inte då skulle grisen fått vittring inom ett par sekunder o alla nassar lär ha flytt för att inte återkomma på många dagar. Lilla grisen bromsar iaf upp 40 m bort och vrider sig lite. Håller rödpunkten på bogen o skottet går. Blir ett dammmoln just bortom grisen dvs BOM.

Kollar skottplatsen för ev genomslag men BOM, absolut. Lilla grisen anslöt sig dessutom till alla de andra. I efterhand så skulle man kanske låtit bli att skjuta o tänkt till om kulbana o närhål, o sittande 3 m upp i träd o sånt. Bara mellan kikare o pipa skiljer det ju flera cm.

Iaf. så är jakt på villdisar ute i det fria överlägset mot att sitta i låda. Man får vara på helsspänn hela tiden o andra djur som harar, rådjur o nån räv får man observera nära tornet typ bågskyttejakt. Nästa gång bör det vara lite snö eller vitt på marken för svårt att sikta på mörk gris mot mörk mark. I synnerhet avståndsbedömning är svårt i halv-mörker men har satt upp några vita/svarta käppar på vallen sen länge.
Så var det med det o är väl så att man tyvärr minns en sån kväll bättre än alla de otaliga gånger som det funkat klockrent på samma plats :D

PS. Så här ser det ut i dagsljus. Fotot uppe från stegtornet. Man kan se ett annat torn längre bort. Används beroende på vindriktning men rätt sällan. Det är uppe i hörnet vid granplanteringen som grisar oftast kommer ut. Kan nog ha blivit kvar 30 + grisar på denna plats över åren. https://forumbilder.com/image/VB4Q

Ser ut dom ett trevligt pass allt.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav greyling » 25 nov 2018, 00:47

Blev en galt ikväll på 75 levande - kompisen sköt en mindre så 2 av 2! De var framme på åteln när jag kom dit och en spännande ansmygnig då de hördes på lååångt håll. Verkar inte lukta orne men det där är lurigt.

@ Canta
Bra och trevlig rapport - det är missarna man minns. Skönt att det var en konstaterad miss. Jobbigt att älta sånt när man inte vet.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Hjortolle » 25 nov 2018, 01:00

Grattis grisskyttar!
Själv blev det en liten gylta på 35 kg ikväll på åteln.
/Olle Bild
Användarvisningsbild
Hjortolle

FöregåendeNästa

Återgå till Högviltsjakt