Älgjakten säsongen 2018-2019

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Älgjakten säsongen 2018-2019

Inläggav Ahlbäck » 19 nov 2018, 04:34

jagarndamp skrev:
Ahlbäck skrev:
jagarndamp skrev:Är det inte det den ska göra? Följa älgarna?

JAG BOR I FINLAND

Nja det är inte det primära målet för mig med mina hundar iaf, prio 1 är att ställa älgen i upptaget, misslyckas det måste den ju förfölja och försöka ställa den igen men skjuts älgen på språng ser jag det som ett misslyckande.

Här skjuts 99% av passare

JAG BOR I FINLAND

Låter hemskt, här har 11 av 13 älgar i höst skjutits på ståndskall.
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav arnold » 19 nov 2018, 10:15

Låter som bra marker ni har ,här går det räkna på 10 fingrar hur många älgar som är skjuten på stånd/hundförare dom senaste 10åren trots mångmeriterade jaktchampions av alla dess slag ,.djupa dalar ,höga berg, stor sjöar och risig terräng är några av anledningarna till att hundarna är chanslös ..på hemma marken runt mitt hus där är det motsatsen där kan min hund stå i timmtal utan att älgarna rör sig en meter.
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav malm » 19 nov 2018, 16:08

JAG BOR I FINLAND

skjuter ni älg på sken för en 8månaders älghund :shock: finns en orsak varför det heter STÄLLANDE hund
malm

Inläggav Ahlbäck » 19 nov 2018, 16:29

malm skrev:

JAG BOR I FINLAND

skjuter ni älg på sken för en 8månaders älghund :shock: finns en orsak varför det heter STÄLLANDE hund

Dom vill ju ha såna hundar som följer dom i spåren ;-)
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav jagarndamp » 19 nov 2018, 16:50

malm skrev:

JAG BOR I FINLAND

Nja gångstånd som gick förbi passare denna helg. Inte har vi tid med 6 timmar ståndskall när vi ska skjuta 50 älgar

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav Harvner » 19 nov 2018, 20:32

Nedtagen på jorden efter en fin inledning på årets jakt. Nu är det väldigt få saker som går vägen...

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav Laikamannen » 19 nov 2018, 21:28

arnold skrev:Låter som bra marker ni har ,här går det räkna på 10 fingrar hur många älgar som är skjuten på stånd/hundförare dom senaste 10åren trots mångmeriterade jaktchampions av alla dess slag ,.djupa dalar ,höga berg, stor sjöar och risig terräng är några av anledningarna till att hundarna är chanslös ..på hemma marken runt mitt hus där är det motsatsen där kan min hund stå i timmtal utan att älgarna rör sig en meter.

Det beror ju på hur man jagar också, små såtar, mkt folk osv blir inte bra för ståndhundsjakt.

Tänker man till går det att göra bra iallafall trots tuff terräng. Två exempel, med i ett lag i västerbotten med runt 20 jägare. Vi sköt 17 älgar där i höst, alla på hundarbeten, blandat gångstånd och stånd. Tror passarna sköt 4 eller 5 av dom. Bra planerade såtar och pass i utkanterna ger bra förutsättningar för hundarna, även om marken kan vara tuff.

Ena marken här hemma är ca 5000 ha. Vi är få jägare 4-10 St beroende på. Finns ingen bebyggelse på marken, ganska rädd älg. Men allt är skjutet för hund där sista 3 åren. Passare har skjutit 1-2 älgar varje år.

Båda dessa marker lägger vi upp jakten för att det jagas med ståndhund, jagar man med ståndhund som stöthundar för att passare ska skjuta på springälg så är det synd om hundarna.

Men det krävs ju en samsyn på hur jakten ska bedrivas, skulle aldrig släppa mina hundar om det förutsattes att dom skulle driva fram älg, det händer ändå att så blir fallet. Men det ska ju inte vara syftet.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav hussen » 19 nov 2018, 22:22

I min värld är älgjakten gemensamhetsjakt inte bara förbehållet för hundägare, vad är det för mening att ha passare om hundföraren ska skjuta alla älgar. Ska passarna vara nån slags tjänstehjon som ser till att älgarna kommer ut från skogen och blir slaktade, är själv hundförare och har skjutit en hel del men är faktiskt lika glad om passarna får skjuta, är inte speciellt brydd om det blir gångstånd och älgen går i pass, tycker inte att jakten ska övergå till hundsport. Jagar man en hel höst kommer ståndskallen som är perfekta och man får skjuta, för mig är inte antalet skjutna älgar så noga. I höst har ja stött älgar två gånger lite försiktigt så det blivit gångstånd till nån passare, dom har varit själaglada och jag har varit lika glad, kanske därför vi har så god stämning i laget som funnits i samma konstellation över 50 år. Nä gubbar tänk om, man ska ha trevligt under jakten och alla ska ha chansen att få skjuta nån gång, inte bara dom som har duktiga hundar. Hundförare sitt själv och glo på samma stenar och stubbar utan att nåt händer så får vi se hur länge ni håller på med älgjakt, man ska inte vara så jävla egoistisk att det bara är en själv och hunden som ska känna adrenalinet pumpa. Bra hundar fungerar oavsett om älgarna går undan och passgubbarna får skjuta.
hussen

Inläggav dråparn » 20 nov 2018, 00:13

+++
dråparn

Inläggav börje » 20 nov 2018, 00:25

Detdär låter helt ok i mina öron, jag själv smyger ofta lite "oförsiktigt". Men jag fattar inte ändå att m,an som hundförare väljer att stöta bara för att det ska skjutas intill väg för att underlätta. Jag har inte tre grållor för att passarna ska skjuta 99% av älgarna, som ju nämndes i "dampens" inlägg, sånt fattar jag inte. Jag jagar med mina hundar inte endast för jaktlaget. Däremot är jag inte skjutkåt, släppte en fin tjur som skulle varit för jobbig att ta ut i stenig terräng trots att hunden jobbade perfekt. Skulle det varit unghunden så skulle jag ha skjutit, men nu var det Ella, 10½år :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Ahlbäck » 20 nov 2018, 00:37

hussen skrev:I min värld är älgjakten gemensamhetsjakt inte bara förbehållet för hundägare, vad är det för mening att ha passare om hundföraren ska skjuta alla älgar. Ska passarna vara nån slags tjänstehjon som ser till att älgarna kommer ut från skogen och blir slaktade, är själv hundförare och har skjutit en hel del men är faktiskt lika glad om passarna får skjuta, är inte speciellt brydd om det blir gångstånd och älgen går i pass, tycker inte att jakten ska övergå till hundsport. Jagar man en hel höst kommer ståndskallen som är perfekta och man får skjuta, för mig är inte antalet skjutna älgar så noga. I höst har ja stött älgar två gånger lite försiktigt så det blivit gångstånd till nån passare, dom har varit själaglada och jag har varit lika glad, kanske därför vi har så god stämning i laget som funnits i samma konstellation över 50 år. Nä gubbar tänk om, man ska ha trevligt under jakten och alla ska ha chansen att få skjuta nån gång, inte bara dom som har duktiga hundar. Hundförare sitt själv och glo på samma stenar och stubbar utan att nåt händer så får vi se hur länge ni håller på med älgjakt, man ska inte vara så jävla egoistisk att det bara är en själv och hunden som ska känna adrenalinet pumpa. Bra hundar fungerar oavsett om älgarna går undan och passgubbarna får skjuta.

Vänd på det... Ska hundförare vara nå sorts servicegubbar som lägger ner massa tid och pengar varje dag året om för att driva ut älgar till passkytten som tar ut bössan och provskjuter en serie innan jakten i bästa fall, sen ska vi komma och göra eftersöket också medan gubben äter korv.
Självklart är det lika roligt om en passare skjuter på ett fint gångstånd, men likt laikamannen kommer jag aldrig släppa en hund där syftet är att driva ut älgarna.
Jakten är roligast med några få duktiga passkyttar som förstår att sitta rätt i vind på strategiska pass ifall älgen går undan, men även förstår att vi ska försöka ha älgarna ostörda när vi hittar dom.
Och nej jag skulle aldrig jaga älg som passkytt just för att jag inte vill sitta och se på samma sten och stubbe i timmar, då finns det annat roligare att pyssla med. Och kött går att köpa om det är det jag är ute efter.
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav Laikamannen » 20 nov 2018, 11:07

Vi kom lite OT i tråden nu, men...

Man behöver inte få moralpanik av mitt tidigare inlägg.

Missförstå mig rätt, jag unnar absolut passare att skjuta älgar. Oavsett hur bra hundar eller marker du har så blir det så. En del älgar rör på sig, ibland kommer man som hundförare bara inte åt att skjuta osv etc.

Men syftet med jakten, så länge man jagar med ståndhundar, måste vara att jaga utifrån hunden funktion. Vill man fösa och trycka av områden kör man istället drevkedja eller stöthundar/drivande hundar.

Man ställer inte upp i folkrace med en F1 bil, det är fel verktyg för jobbet liksom.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav hussen » 20 nov 2018, 13:22

Instämmer absolut med er Börje, Ahlbäck och Laikamannen, älghund skaffar man för sin egen skull och en renodlad ståndhund är ingen stöthund isåfall ska man satsa på en wachtel el. nåt liknande. Men jag menar att det är ju inte nån katastrof om älgarna lufsar i pass heller särskilt om hunden är lite äldre, i vårat gäng är det väl lite drygt hälften som skjuts av hundförarna och det tycker jag är lagom då är alla nöjda och glada. Att man ibland knäcker lite kvistar om ståndet är på nåt oländigt ställe och nån passare får skjuta tycker jag är helt ok, jag tävlar inte med mig själv eller någon annan i antal skjutna djur, såpass många har ramlat efter 47 år ute i busken så man är inte så het längre och kan glädjas åt passare som kommer till skott. Så ofta blir det inte eftersök heller så det stör, dom passkyttar som kommer till skott är till 90 % dom som kan hålla i skaftet och vänta på rätt tillfälle och viktigast av allt att dom tänker på vinden och ger fan i vedhuggning. Av våra kring 20 man är det ung. hälften som kan räknas till elitstyrkorna, dom kan och vet hur man ska förhålla sig till situationer som uppstår men oavsett så tycker jag att var och en har sina styrkor i gänget. En del ser till att älgdragaren finns på plats andra är duktiga slaktare och även såna behövs som städar upp i slaktbodan, i ett lag har alla sin plats och då blir stämningen bra och får dom skjuta en älg vart tionde år så är dom jävligt glada. Jakten för min del vore torftig om dom gubbar som inte är jätteseriösa var med, dom är ofta goda historieberättare också. :mrgreen:
hussen

Inläggav malm » 20 nov 2018, 13:49

den dagen jag inte har tid att lyssna på hundskall i jakten ska jag sälja mina vapen och sluta
malm

Inläggav jagarndamp » 20 nov 2018, 16:19

Värst vilka känslor detta upprört, visst får hundarna skälla. Men det är ingen som tvingar hundförarna att trycka ut dem, de väljer själva. En av hundförarna skjuter bara han får chansen, tänker inte ens på on det råkar va 1 km till närmaste väg i otillgänglig terräng. Just i år har älgarna stått dåligt. Faktiskt första året som inget skjutits på ståndskall i år sålänge som jag varit med. För nåt år sen fick vi vänta på hundarna till mörket nör det var ståndskall, en natt fick vi fast den ena 02 på natten.
Men jag gissade att det skulle störa denna skara så jag fick det att låta lite värre än det är nu får ni själv välja att tro eller inte.

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav HuggyBear » 20 nov 2018, 17:41

Igår va jag ut helt själv med Lejon. Oturen att inte hitta kalv grinar oss i ansiktet. 5h gaffla han på kon som va tämligt svårt att få fart på. Efter att farsan tuta som en tok stanna hon ca 80m på sidan vägen å glodde på oss... 15.30 lyckades farsan vissla av han från en vändplan på grannområdet... Men det är kul att han funkar å skäller älg med tanke på starten han hade med amputering av höftkula 3,5mån gammal...
Ett litet amatörmässigt klipp fick jag till igår ändå... :lol:
https://youtu.be/QU3GCXjvpkU
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC Vortex 5-25x50
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Merkel 32 12-12/7×57R Trijicon 1,25-4
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav Jagerstranden » 20 nov 2018, 22:44

Kul att läsa era berättelser. Jag är uteslutande passkytt o det går verkligen i 2 års intervaller. Förra året hade jag knappt en älg i pass i år har jag på 7 älgjaktsdagar haft 12 älgar i pass.
Men har fått fram tills söndagen inte avlossat ett skott då de varit restriktioner eller dåliga kulfång etc. Men i sista såten kom ko o kalv i sakta trav rakt på mig så blev straffspark och jag fick skjuta tjurkalven på bara 15m. Min 6 älg totalt så måååånga älgar har jag släppt förbi med mina drygt 15år i älgakogen. Men alltid kul mes höstar som denna när dem kommer på en vart man än sitter :)
-Dricka kaffe ute i naturen o känna lugnet, naturens totala prestigelöshet-
Användarvisningsbild
Jagerstranden

Inläggav Knorken » 21 nov 2018, 22:41

Skam den som ger sej.
Blev fullskjutet på tjurar såklart och enbart kalv kvar..
Släppte hunn och ca 1km bort blev det fast i upptaget, efter ca 30min så går det över i sakta gångstånd snett mot mej så jag lyckades komma rätt till slut, en ko som va en av de elakaste ja sett och en liten fjutt kalv kommer i sakta mak och jag lyckades få ner kalven, en liten krake på knappa 50kg. Till slut så ville diana vara på min sida :D
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blaser R93 8x57js Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon Victor
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav Harvner » 22 nov 2018, 22:30

Grattis!

Blev en på skall för Eko idag till fjälls. Inte jag som sköt eftersom jag är i för dålig form för att orka haka på ett gångstånd tydligen. Tack och lov är inte alla det. Fick se älgen en gång iaf.

BildBild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav Jagerstranden » 24 nov 2018, 09:22

73 kg slaktviktvägde min tjurkalv. Enkelkalv. Får väll ändå ses som helt ok.
-Dricka kaffe ute i naturen o känna lugnet, naturens totala prestigelöshet-
Användarvisningsbild
Jagerstranden

FöregåendeNästa

Återgå till Högviltsjakt