arnold skrev:Låter som bra marker ni har ,här går det räkna på 10 fingrar hur många älgar som är skjuten på stånd/hundförare dom senaste 10åren trots mångmeriterade jaktchampions av alla dess slag ,.djupa dalar ,höga berg, stor sjöar och risig terräng är några av anledningarna till att hundarna är chanslös ..på hemma marken runt mitt hus där är det motsatsen där kan min hund stå i timmtal utan att älgarna rör sig en meter.
Det beror ju på hur man jagar också, små såtar, mkt folk osv blir inte bra för ståndhundsjakt.
Tänker man till går det att göra bra iallafall trots tuff terräng. Två exempel, med i ett lag i västerbotten med runt 20 jägare. Vi sköt 17 älgar där i höst, alla på hundarbeten, blandat gångstånd och stånd. Tror passarna sköt 4 eller 5 av dom. Bra planerade såtar och pass i utkanterna ger bra förutsättningar för hundarna, även om marken kan vara tuff.
Ena marken här hemma är ca 5000 ha. Vi är få jägare 4-10 St beroende på. Finns ingen bebyggelse på marken, ganska rädd älg. Men allt är skjutet för hund där sista 3 åren. Passare har skjutit 1-2 älgar varje år.
Båda dessa marker lägger vi upp jakten för att det jagas med ståndhund, jagar man med ståndhund som stöthundar för att passare ska skjuta på springälg så är det synd om hundarna.
Men det krävs ju en samsyn på hur jakten ska bedrivas, skulle aldrig släppa mina hundar om det förutsattes att dom skulle driva fram älg, det händer ändå att så blir fallet. Men det ska ju inte vara syftet.