Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
Fritz Kraut skrev:Om du klickar på ditt användarnamn, kommer du till din profilbeskrivning. Där finns "Användarens inlägg", klicka där, så hittar du dina inlägg och kan leta upp din tråd.![]()
F.
karelsk blandning skrev:Fritz Kraut skrev:Om du klickar på ditt användarnamn, kommer du till din profilbeskrivning. Där finns "Användarens inlägg", klicka där, så hittar du dina inlägg och kan leta upp din tråd.![]()
F.
Eller bara trycka på visa dina inlägg uppe under forumindex/ robsoft så hittar du enkelt det du skrivit.
börje skrev:karelsk blandning skrev:Fritz Kraut skrev:Om du klickar på ditt användarnamn, kommer du till din profilbeskrivning. Där finns "Användarens inlägg", klicka där, så hittar du dina inlägg och kan leta upp din tråd.![]()
F.
Eller bara trycka på visa dina inlägg uppe under forumindex/ robsoft så hittar du enkelt det du skrivit.
Beror ju lite på hur många inlägg man skrivit
Arctic skrev:För mig så visar studien att alla klass 1 patroner fungerar till älg.
Arctic skrev:För mig så visar studien att alla klass 1 patroner fungerar till älg.
Jag tror att vi alla kan enas om att skottplacering är viktigast. Den uppgivna skillnaden mellan patronerna är marginell. Det är rätt troligt att du har mätfel som ofta är större än skillnaden. Jag tror att det är få av oss som kan säga om älgen vi sköt gick 43 eller 47 meter efter första skottet...
Katjing skrev:Arctic skrev:Men nu är det inte en mätning utan ca 2800 för 6.5 och 3006. Om man gör antagandet att det inte finns några systematiska skillnader i avståndsmätningsförmåga mellan 6.5 och 3006 jägare så är resultaten i allra högsta grad signifikanta. Mätfelet är sannolikt mindre än en decimeter, om det inte är några systematiska skillnader på jägarna/jaktlagen, eller vem som nu uppskattat avstånden.
Jag vet att jag sträcker ut hakan en smula men jag vågar hävda att det i datan finns stöd för påståendet att det finns en signifikant skillnad. Jag säger dock ingenting om vad denna skillnad beror på. Sannolikt har det mycket litet att göra med kaliberns terminalballistik.lasse-a skrev:Katjing skrev:Arctic skrev:Men nu är det inte en mätning utan ca 2800 för 6.5 och 3006. Om man gör antagandet att det inte finns några systematiska skillnader i avståndsmätningsförmåga mellan 6.5 och 3006 jägare så är resultaten i allra högsta grad signifikanta. Mätfelet är sannolikt mindre än en decimeter, om det inte är några systematiska skillnader på jägarna/jaktlagen, eller vem som nu uppskattat avstånden.
Njae, det är inte bara systematiska skillnader i avståndsmätningen mellan 6.5x55 och .30-06, utan även andra systematiska skillnader man måste ta hänsyn till. Eller rättare, som kan finnas.
Är det t ex så att en kaliber är mera populär i en viss del av landet (t ex pga att man jagar på olika sätt där)?
Är det t ex så att en kaliber är mera populära beroende på ålder på jägare (den var "inne" när vissa köpte bössa, "ute" när andra gjorde det)?
Är det t ex så att vissa kalibrar är olika populära beroende på skyttens skicklighet och vana?
Allt dylikt och mycket till måste man ta reda på och justera för innan man vågar uttala sig om en såpass liten skillnad. Bara att man har mycket data hjälper inte i sig. Jämför valundersökningar, där ett systematiskt fel enkelt kan leda till att man får 20% skillnad (jmf. SD förra valet) jämfört med det faktiska utfallet, trots att man har tusentals datapunkter. Det räcker med en liten systematisk skillnad för att resultatet skall bli utan större värde.
Så, det är spännande data, men det är inte säkert att den säger så mycket. Skottplacering hade t ex varit intressant att se; det kan mycket väl vara så att kalibrarna med lättare rekyl skjuts bättre (ett inte orimligt antagande) och att de därför placerar sig bättre än vad de borde göra.
(Jmf. FBI i USA som nyss gick "tillbaka" till 9mm parabellum, just för att inte alla agenter kunde lära sig att skjuta .40 S&W acceptabelt. En patron som i sig togs fram för att FBI märkte att 10mm, som hade rätt terminalballistik, inte gick att skjuta tillräckligt bra i praktiken.)
Katjing skrev:Jag vet att jag sträcker ut hakan en smula men jag vågar hävda att det i datan finns stöd för påståendet att det finns en signifikant skillnad. Jag säger dock ingenting om vad denna skillnad beror på. Sannolikt har det mycket litet att göra med kaliberns terminalballistik.
Om jag tillåts spekulera lite så säger datat kanske att medeljägaren skjuter något bättre med 6.5 än 3006 samt att vapen- och skyttenördens kaliber kaliber är .358 nm.
perka skrev:Vilken intressant data. Märkligt hur 8x57 avviker i flyktsträcka.
AG skrev:perka skrev:Vilken intressant data. Märkligt hur 8x57 avviker i flyktsträcka.
Om man ska våga sig på att spekulera så kanske det i början av 1990-talet jagades med en del gamla 8x57:or utan kikarsikte?
Användare som besöker denna kategori: mike56 och 4 gäster