Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Inläggav Snow » 27 okt 2018, 00:31

Hej på er!
Jag håller nu på att återuppta försöken med att få till en egen bra laddning till en Neuhausen.

Fick lite bra tips i en granntråd, men har stött på problem som jag tror är samma som gjorde att jag gav upp mina försök för
drygt tio år sedan. Skulle behöva lite tips om hur man går vidare.

Är det värt att börja justera COL (upp eller ner? ligger på 28,4mm på TC och 29,5 på RN), för att komma tillrätta med eldavbrotten, eller är det mer troligt att det är krutmängd som spelar in?

Har skjutit ett gäng laddningar idag i skottstolen.
Alla fabriksladdade funkar utan eldavbrott i stol och i hand.
Precisionsmässigt bäst utan konkurrent är Magtech 95gr, (anade det redan innan) följt av Försvarets gröna, sedan Magtech 115G TC.
Träffbilderna skiljer en del, det är intressant, 95gr går högt till höger.

Hemladdade TC 115gr med 3,8 N340 är hyfsad, gav ett eldavbrott i stol,i hand eldavbrott på varje skott.
Bäst precision av hemladdat, gav Normas 116gr, men eldavbrott på varje skott. Den kulan har jag inte hellre många av, så det va mest ett test.

Testat :
Hemladdat
115 TC, med 3,5gr Norma R1, oduglig, dålig prec och eldavbrott på varje, smäller vekt
115 TC, med 3,5gr N320 oduglig, smäller vekt
115 TC, med 4,8gr N340 hyfsat samlat, ett eldavbrott i stol, varje skott i hand, smäller lagom
Norma 116gr RN, 3.5gr R1 bra prec, och eldavbrott på varje smäller vekt

Fabriks
Magtech 115gr TC, smäller lagom
Magtech 95gr, smäller av bara helvete
Magtech Clean range
"Försvarets gröna" Norma
Snow

Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Inläggav Knallkorken » 27 okt 2018, 06:23

Jag har ingen synpunkt på dina laddata, det var för länge sedan som jag laddade nior, men dina problem indikerar allt för klena laddningar.

Utgå från kända laddata, små variationer har betydelse. Patronen har liten volym, och är inte gjord för fisladdningar.
Knallkorken

Inläggav Fält » 27 okt 2018, 08:50

Laddade du inte en stege med R1 från startvärdet upp till Normas rekommenderade på 3.8gr för R1? Trycket kommer nog att komma snabbt med det snabba krutet. 3.5gr var BARA för att börja säkert.

3.5gr N320 är alldeles för lite bakom 115gr TC. 4gr skulle jag börjat på och gjort en stege till 4.4gr. Men kronograf bör du ha för allt över 4.2gr.

Vet du att din våg visar rätt?

COL låter lite långt, 28.1mm tyckte tydligen Norma var bra på 115gr kulorna.

Jo 9F smäller ju som f-n, en rejäl laddning långsamt krut med lätt kula. Går bra men man blir inte omtyckt på tävlingarna.

Hur ser eldavbrotten ut?
Blir hylsan kvar i patronläget?
Dras den ur patronläget utan att kastas ut ordentligt?
Kastas hylsan ut utan att en ny matas in?
Fastnar den nya patronen innan sliden går hela vägen fram?

Du kan vänta med skottstolen tills du vet att vapnet laddar om.
Fält

Inläggav soul » 27 okt 2018, 09:46

4,8gn 340 bakom en 115 kula känns spontant rätt lite. Har för mig att jag körde 5gn 340 till en 123gn kula och lättare kula brukar betyda mer krut.
Skjut dem över cronograf så du får se hastigheten, skjuter du nationellt så lär du ju upp i 420 joule också har jag för mig.
soul

Inläggav Snow » 27 okt 2018, 12:07

Fält skrev:Laddade du inte en stege med R1 från startvärdet upp till Normas rekommenderade på 3.8gr för R1? Trycket kommer nog att komma snabbt med det snabba krutet. 3.5gr var BARA för att börja säkert.

3.5gr N320 är alldeles för lite bakom 115gr TC. 4gr skulle jag börjat på och gjort en stege till 4.4gr. Men kronograf bör du ha för allt över 4.2gr.

Vet du att din våg visar rätt?

COL låter lite långt, 28.1mm tyckte tydligen Norma var bra på 115gr kulorna.

Jo 9F smäller ju som f-n, en rejäl laddning långsamt krut med lätt kula. Går bra men man blir inte omtyckt på tävlingarna.

Hur ser eldavbrotten ut?
Blir hylsan kvar i patronläget?
Dras den ur patronläget utan att kastas ut ordentligt?
Kastas hylsan ut utan att en ny matas in?
Fastnar den nya patronen innan sliden går hela vägen fram?

Du kan vänta med skottstolen tills du vet att vapnet laddar om.

Vågen går nog rätt, det är en gammal analog krutvåg så den kan man utgå ifrån att den väger rätt.
Jo du har givetvis rätt att jag måste göra stegar med små steg för att testa, detta var ett test för att se i vilka spann man ska gå vidare, men jag blev lite överraskad över att det blev så jefla knasigt med alla varianter :)

När det gäller eldavbrotten så är det lite blandat, ibland så fastnar den nya bulan på snedden när den ska mata in, ibland (oftast tror jag) så klämmer manteln den skjutna hylsan innan den kastats iväg, ibland (inte så ofta) så laddar vapnet om med den skjutna hylsan.

Helt rätt, man kan ju strunta i stolen innan man vet att laddningen funkar för vapnet... tillbaks till skrivbordet typ.

Kanske testa N320 i steg 4,0, 4,1 4,2 till att börja med och R1 i 3,6, 37, 3,8
N340 i 4,9, 5,0, 5,1 kanske...

soul skrev:4,8gn 340 bakom en 115 kula känns spontant rätt lite. Har för mig att jag körde 5gn 340 till en 123gn kula och lättare kula brukar betyda mer krut.
Skjut dem över cronograf så du får se hastigheten, skjuter du nationellt så lär du ju upp i 420 joule också har jag för mig.

Ja precis måste ju ha tillräcklig energi oxå, det var 123gr kulan jag hade tänkt börja med, ehuru den är ganska prisvärd, hittade dock en hink (ca 800) bulor 115gr TC som jag hade glömt att jag hade.

Som ni påpekar, Måste väl försöka få tag i en kronograf.
Snow

Inläggav jeppe.c » 27 okt 2018, 12:19

Som en referens. Jag laddar 124gr rn (wanges frontier) och ligger på col 28.32 Krut = 340 4.7gr/ 330 4.45gr/ 320 4.1gr då är dessa laddningar för Ipsc och klarar inte kraven för Nationellt. Så rent spontat har du aldeles för klena laddningar och det är därför den inte orkar ladda om.
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav koenig » 27 okt 2018, 13:41

Jag kör 4,5gr 320 bakom båda mina 115 kulor. Båda funkar och skjuter bra i både Glock och 1911. FWIW...
koenig

Inläggav Fält » 27 okt 2018, 18:33

Angående Ammotech FP 123gr kulan då mätte jag den i Tanfoglion med 6" pipa nu i veckan.
4.3gr N320, Ammotech FP 123gr
450J
PF 136

Onödigt stark men jag hoppas skjuta den i den nya 5" Tanfoglion också så det är nog inte så mycket marginal för fältskyttet.
Om det är en 6" Neuhausen så kan du nog klara dig med 4.1gr N320 med Ammotech FP 123gr. Men det faller tillbaka på kronografen.

Men då du skjuter 9F så gör det inte så mycket skillnad att skjuta en stege från 4.1 till 4.3gr N320 med Ammotech FP 123gr.
Fält

Inläggav Snow » 27 okt 2018, 21:06

Fält skrev:Angående Ammotech FP 123gr kulan då mätte jag den i Tanfoglion med 6" pipa nu i veckan.
4.3gr N320, Ammotech FP 123gr
450J
PF 136

Onödigt stark men jag hoppas skjuta den i den nya 5" Tanfoglion också så det är nog inte så mycket marginal för fältskyttet.
Om det är en 6" Neuhausen så kan du nog klara dig med 4.1gr N320 med Ammotech FP 123gr. Men det faller tillbaka på kronografen.

Men då du skjuter 9F så gör det inte så mycket skillnad att skjuta en stege från 4.1 till 4.3gr N320 med Ammotech FP 123gr.

Det är en gammal 5"" Neuhausen
Ja jag har skjutit mycket 9F, eftersom jag vet att den går bra, men att använda den i fält är ju sådär, även i precisionen känns den onödigt livlig.
Sist körde jag 9A i fält, blir det imorgon oxå utom på en station då det blir 9F pga obalans i ammolagret, om det nu blir någon A start....

Är i valet och kvalet nu vilken väg jag ska gå, målet är ju att hitta en laddning som håller över tid och där ammo håller så låg kostnad som möjligt med acceptablel precision. Så kanske är det ändå så att det är dax att handla en låda 123grainare och börja med den och släppa den lådan med 115gr jag har eller bara ladda upp den med något som funkar vapentekniskt utan att fokusera på precisionen.

Tror jag laddar upp några med 3.8 R1 och 5,0 och 5,1 N340, kanske har jag tillräckligt med N320 hemma för att laborera med, kanske inte upp till "max laddning" med 4,5, kanske testa 4-> 4,3

koenig skrev:Jag kör 4,5gr 320 bakom båda mina 115 kulor. Båda funkar och skjuter bra i både Glock och 1911. FWIW...
Snow

Inläggav Fält » 27 okt 2018, 21:34

Kombinationen av 115gr TC och R1 var nog det man "skulle" skjuta när de båda gick att köpa. Det är nog inte sämre idag och om du har ett lager av de eftertraktade Norma 115gr TC kulorna och R1 krut så är det synd om det förgås.

Kan något kärva i pistolen?

Kan någon ha mekat i en hårdare rekylfjäder för att skjuta kraftigare ammunition?
Fält

Inläggav sporfen » 28 okt 2018, 07:50

Tänkte också på rekylfjädern. Om din Neuhasen är gammal kanske det sitter Xfjäder i den.
Var vanligt förr när de matades med Försvarets ammunition.
Krutet i m/39 och m/39b är Bofors med styrka mellan N340 och 3N37. Båda de patronerna har 5,7 grain som norm. Dock med variationer mellan batcherna.
Användarvisningsbild
sporfen

Inläggav LAREMA » 28 okt 2018, 12:15

Jag laddar 5,4 grain Vv N340 bakom 115 grains kulor och dom går bra och dom klarar gränsen med bravur.
Hoppa över alla snabba krut om du skall ladda för att tävla externa tävlingar inom SPSF regler.
Med tanke på att jag laddar åt min dotters man och han är en duktig skytt så är 5,4 grain inte helt fel :mrgreen: :mrgreen:
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Snow » 28 okt 2018, 14:27

Vapnet tycker jag nog är i bra skick, det är ganska gammalt (förenings licensen är från -94) kan ha varit nytt då.

Jag tar isär och gullar med det ganska ofta för att undvika vapenfel, men visst kan det vara en stark
fjäder i den. Skulle tro att det gått mycket gratis ammo genom den i början.

Nu har jag (nästan bara jag) använt den de senaste 15 åren och då är det mest 9F och SB 115gr som går genom den, och det har funkat.

Har mycket N340, kanske ska börja med att öka på laddningen med det krutet och se hur det blir, kanske funkar det receptet sedan oxå på
HN 115gr HP.

Blev iallafall inget A-varv idag, endast C, men det gick bra så förhoppningsvis e jag klar för RM-klass nästa år :wink:
Snow

Inläggav Fält » 28 okt 2018, 15:44

Om det är en starkare fjäder så förändras förutsättningarna en hel del och den kan antagligen inte skjuta det som man normalt sett skjuter i en Neuhausen för att inte riskera att skada ett vapen i originalutförande.

Så du skall nog upp till runt 500J för att få det att fungera. Det låter ju helt sjukt i en Neuhausen, men har den anpassats för att skjuta 39B utan att ta skada av trycket så är det inte mycket att göra.

N330 är nog det snabbaste krutet som skulle kunna användas men N340 låter betydligt bättre. Du vet att 4.8gr inte fungerade så du kan nog gå direkt till 5gr och sedan öka en tiondel åt gången.

Eller så kan du ju skaffa en originalfjäder som du sätter i när du har pistolen.
Fält

Inläggav Snow » 28 okt 2018, 19:03

Fält skrev:Om det är en starkare fjäder så förändras förutsättningarna en hel del och den kan antagligen inte skjuta det som man normalt sett skjuter i en Neuhausen för att inte riskera att skada ett vapen i originalutförande.

Så du skall nog upp till runt 500J för att få det att fungera. Det låter ju helt sjukt i en Neuhausen, men har den anpassats för att skjuta 39B utan att ta skada av trycket så är det inte mycket att göra.

N330 är nog det snabbaste krutet som skulle kunna användas men N340 låter betydligt bättre. Du vet att 4.8gr inte fungerade så du kan nog gå direkt till 5gr och sedan öka en tiondel åt gången.

Eller så kan du ju skaffa en originalfjäder som du sätter i när du har pistolen.

Tror inte den har skjutits med 39B, men att den gått med försvarets (gissar att det är försvarets) grönmärkta Norma med TC kula det vet jag, men vad det är för laddning i den vette tusan. Jag har en handfull kvar av dom och dom går bra i vapnet. Det är inte berdan tändhatt i dom iallafall, skulle inte tro att någon kört 39B i den eftersom de flesta vet att den är för hård för att vara nyttigt för vapnet.

Jag vill ju inte ligga på gränsnivåer i tryck, så börjar med att testa 5.0 -> 5,2 N340 så får vi ta det därifrån. Det är i princip bara jag som använder vapnet så visst kan jag köpa en ny fjäder om det går att få tag i för att få bort den felkällan. Dock går jag upp lite i laddning först så får vi se, som ni påpekat så är ju mina testade lite i underkant oavsett, så det kanske ordnar till sig med ett par tiondelar till.

Ska testa det, får se om jag hinner klämma några patroner i afton redan.
Snow

Inläggav sporfen » 29 okt 2018, 09:36

Normas gröna med TCkula var de som det stod SÄK (säkerhetspatron) på askarna. Ganska heta patroner. Om jag inte missminner mig var de avsedda för Polisen. Den första ammunitionen till SIGSAUER som sedan följdes av många andra mer eller mindre lyckade och billigare patroner.
Appropå grön ammo så tillverkade FFV på 80talet mild fin ammo 115 ogival med grönlackad berdantändhatt Denna var i helt vita omärkta 50askar inplastade i 500förpackningar. Den ammon är fortfarande gåta för mig. Någon som vet bättre?
Kanske ytterligare tidigt försök med ammo till SAUERN.
Användarvisningsbild
sporfen

Inläggav Snow » 30 okt 2018, 21:43

sporfen skrev:Normas gröna med TCkula var de som det stod SÄK (säkerhetspatron) på askarna. Ganska heta patroner. Om jag inte missminner mig var de avsedda för Polisen. Den första ammunitionen till SIGSAUER som sedan följdes av många andra mer eller mindre lyckade och billigare patroner.
Appropå grön ammo så tillverkade FFV på 80talet mild fin ammo 115 ogival med grönlackad berdantändhatt Denna var i helt vita omärkta 50askar inplastade i 500förpackningar. Den ammon är fortfarande gåta för mig. Någon som vet bättre?
Kanske ytterligare tidigt försök med ammo till SAUERN.

Oki, tack för info om den lille gröna :)
Ja den går bra, det hade ju varit mumma att ha stor tillgång till dessa.
39B, vågar man ju bara dra i Glock, så dom är ju lite oanvändbara typ.

Har fått tag i en kronograf nu klubben hade visst en, så på lördag blir det
förhoppningsvis lite tester :P
Snow

Inläggav LAREMA » 31 okt 2018, 12:22

Snow skrev:Oki, tack för info om den lille gröna :)
Ja den går bra, det hade ju varit mumma att ha stor tillgång till dessa.
39B, vågar man ju bara dra i Glock, så dom är ju lite oanvändbara typ.

Har fått tag i en kronograf nu klubben hade visst en, så på lördag blir det
förhoppningsvis lite tester :P

Vadå??
Bara skjuta 39B i Glock??

Hade en bekant som bara sköt försvaret ammo i sin Neuhausen som var köpt ny 1954 och den höll.
Nu hade han visserligen extra stark fjäder i den och som han bytte regelbundet.

Själv så skjuter jag 39B i en 1911 med fjädern för kaliber 45 och det går bra. :mrgreen:

Nu är det så att en ny pipa är inte så där fruktansvär dyr så jag tar den kostnaden.
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Snow » 31 okt 2018, 22:17

LAREMA skrev:Vadå??
Bara skjuta 39B i Glock??

Jo det är sant, det är ju bevisligen en ammo som är till för att skjutas :mrgreen: , så använd på rätt sätt så funkar det så klart. Jag drar dock inte
den genom en lånepang :wink: om det inte är en Glock såklart.

Jag gjordet några tester idag
Laddade upp några:
115grTC med 5,0gr N340
115grTC med 5,2gr N340
116grRN med 5,2gr N340

Började med två bulor av varje med handskjutning, Fick vapenfel på sista hylsan i magget med 5,0gr laddningen.
Dom andra två laddningarna funkade utan vapenfel.

Körde dom sedan alla tre i stolen, inget vapenfel på någon av de tre batcherna, men resultatet skiljer endel kan man säga :shock:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snow

Inläggav Fält » 31 okt 2018, 22:29

Det som är positivt är att du tycks ha kommit närmare att ladda fungerande ammunition till vapnet.

Sköt du dem i samma ordning som på bilderna i skottstolen?
Fält

Nästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning