Moderatorer: Trond Åsly, PerN
Fält skrev:Laddade du inte en stege med R1 från startvärdet upp till Normas rekommenderade på 3.8gr för R1? Trycket kommer nog att komma snabbt med det snabba krutet. 3.5gr var BARA för att börja säkert.
3.5gr N320 är alldeles för lite bakom 115gr TC. 4gr skulle jag börjat på och gjort en stege till 4.4gr. Men kronograf bör du ha för allt över 4.2gr.
Vet du att din våg visar rätt?
COL låter lite långt, 28.1mm tyckte tydligen Norma var bra på 115gr kulorna.
Jo 9F smäller ju som f-n, en rejäl laddning långsamt krut med lätt kula. Går bra men man blir inte omtyckt på tävlingarna.
Hur ser eldavbrotten ut?
Blir hylsan kvar i patronläget?
Dras den ur patronläget utan att kastas ut ordentligt?
Kastas hylsan ut utan att en ny matas in?
Fastnar den nya patronen innan sliden går hela vägen fram?
Du kan vänta med skottstolen tills du vet att vapnet laddar om.
soul skrev:4,8gn 340 bakom en 115 kula känns spontant rätt lite. Har för mig att jag körde 5gn 340 till en 123gn kula och lättare kula brukar betyda mer krut.
Skjut dem över cronograf så du får se hastigheten, skjuter du nationellt så lär du ju upp i 420 joule också har jag för mig.
Fält skrev:Angående Ammotech FP 123gr kulan då mätte jag den i Tanfoglion med 6" pipa nu i veckan.
4.3gr N320, Ammotech FP 123gr
450J
PF 136
Onödigt stark men jag hoppas skjuta den i den nya 5" Tanfoglion också så det är nog inte så mycket marginal för fältskyttet.
Om det är en 6" Neuhausen så kan du nog klara dig med 4.1gr N320 med Ammotech FP 123gr. Men det faller tillbaka på kronografen.
Men då du skjuter 9F så gör det inte så mycket skillnad att skjuta en stege från 4.1 till 4.3gr N320 med Ammotech FP 123gr.
koenig skrev:Jag kör 4,5gr 320 bakom båda mina 115 kulor. Båda funkar och skjuter bra i både Glock och 1911. FWIW...
Fält skrev:Om det är en starkare fjäder så förändras förutsättningarna en hel del och den kan antagligen inte skjuta det som man normalt sett skjuter i en Neuhausen för att inte riskera att skada ett vapen i originalutförande.
Så du skall nog upp till runt 500J för att få det att fungera. Det låter ju helt sjukt i en Neuhausen, men har den anpassats för att skjuta 39B utan att ta skada av trycket så är det inte mycket att göra.
N330 är nog det snabbaste krutet som skulle kunna användas men N340 låter betydligt bättre. Du vet att 4.8gr inte fungerade så du kan nog gå direkt till 5gr och sedan öka en tiondel åt gången.
Eller så kan du ju skaffa en originalfjäder som du sätter i när du har pistolen.
sporfen skrev:Normas gröna med TCkula var de som det stod SÄK (säkerhetspatron) på askarna. Ganska heta patroner. Om jag inte missminner mig var de avsedda för Polisen. Den första ammunitionen till SIGSAUER som sedan följdes av många andra mer eller mindre lyckade och billigare patroner.
Appropå grön ammo så tillverkade FFV på 80talet mild fin ammo 115 ogival med grönlackad berdantändhatt Denna var i helt vita omärkta 50askar inplastade i 500förpackningar. Den ammon är fortfarande gåta för mig. Någon som vet bättre?
Kanske ytterligare tidigt försök med ammo till SAUERN.
Snow skrev:Oki, tack för info om den lille gröna
Ja den går bra, det hade ju varit mumma att ha stor tillgång till dessa.
39B, vågar man ju bara dra i Glock, så dom är ju lite oanvändbara typ.
Har fått tag i en kronograf nu klubben hade visst en, så på lördag blir det
förhoppningsvis lite tester
LAREMA skrev:Vadå??
Bara skjuta 39B i Glock??
Återgå till Allmän diskussion om handladdning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster