Flyktsträcka

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Flyktsträcka

Inläggav Exilbonde » 24 okt 2018, 22:01

Jag läste för dryga 20 år sedan en artikel, där man redovisade statistik för hur lång sträcka en skjuten älg rörde sig efter första träff, med olika klass 1 kalibrar. Det rörde sig om statistik för ett helt älgskötselområde.
Nån som känner igen artikeln och vet vart den finns?

Mvh Henrik

PS Ja jag skrev ett liknande inlägg igår kväll, men nu hittar jag det inte.
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.
Exilbonde

Re: Flyktsträcka

Inläggav hofboss » 24 okt 2018, 22:03

hofboss

Inläggav Fritz Kraut » 25 okt 2018, 06:29

Om du klickar på ditt användarnamn, kommer du till din profilbeskrivning. Där finns "Användarens inlägg", klicka där, så hittar du dina inlägg och kan leta upp din tråd. :)

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav karelsk blandning » 25 okt 2018, 07:07

Fritz Kraut skrev:Om du klickar på ditt användarnamn, kommer du till din profilbeskrivning. Där finns "Användarens inlägg", klicka där, så hittar du dina inlägg och kan leta upp din tråd. :)

F.

Eller bara trycka på visa dina inlägg uppe under forumindex/ robsoft så hittar du enkelt det du skrivit.
karelsk blandning

Inläggav börje » 25 okt 2018, 08:05

karelsk blandning skrev:
Fritz Kraut skrev:Om du klickar på ditt användarnamn, kommer du till din profilbeskrivning. Där finns "Användarens inlägg", klicka där, så hittar du dina inlägg och kan leta upp din tråd. :)

F.

Eller bara trycka på visa dina inlägg uppe under forumindex/ robsoft så hittar du enkelt det du skrivit.

Beror ju lite på hur många inlägg man skrivit :mrgreen:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Anders Ö » 25 okt 2018, 18:28

Hittade dessa...
En aningen stora bilder..
Öppna i ny flik så ser man hela :idea:

Bild
Bild
Bild
Bild
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Fritz Kraut » 25 okt 2018, 22:12

börje skrev:
karelsk blandning skrev:

F.

Beror ju lite på hur många inlägg man skrivit :mrgreen:

Jo, men inläggen ligger ju i tidsordning, så att man får upp de sista inläggen direkt. Och det gör ju att även ordmaskiner som du och jag kan hitta våra sista inlägg. :mrgreen:

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Filfrasen » 25 okt 2018, 22:30

Om studien stämmer så är det ju 30-06 som är mest olämplig som klass 1....inte den på forumet så förhatlige 6.5x55. :idea:

Det har ju av och till låtit som det gränsar till djurplågeri att skjuta Älg med 6.5x55 här, allt mot bakgrund av -"Har gått lite för många eftersök på den kalibern" osv.

Vad säger belackarna, är det istället 30.06 som borde flyttas ner till klass 2 ?
Senast redigerad av Filfrasen 25 okt 2018, 22:38, redigerad totalt 1 gång.

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Arctic » 25 okt 2018, 22:36

För mig så visar studien att alla klass 1 patroner fungerar till älg.

Jag tror att vi alla kan enas om att skottplacering är viktigast. Den uppgivna skillnaden mellan patronerna är marginell. Det är rätt troligt att du har mätfel som ofta är större än skillnaden. Jag tror att det är få av oss som kan säga om älgen vi sköt gick 43 eller 47 meter efter första skottet...
Arctic

Inläggav Filfrasen » 25 okt 2018, 22:42

Arctic skrev:För mig så visar studien att alla klass 1 patroner fungerar till älg.

Det lustiga är att det visste Älgarna redan långt innan den här studien, Gammel-farfar och naturvårdsverket med. :D

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Katjing » 26 okt 2018, 13:45

Arctic skrev:För mig så visar studien att alla klass 1 patroner fungerar till älg.

Jag tror att vi alla kan enas om att skottplacering är viktigast. Den uppgivna skillnaden mellan patronerna är marginell. Det är rätt troligt att du har mätfel som ofta är större än skillnaden. Jag tror att det är få av oss som kan säga om älgen vi sköt gick 43 eller 47 meter efter första skottet...

Men nu är det inte en mätning utan ca 2800 för 6.5 och 3006. Om man gör antagandet att det inte finns några systematiska skillnader i avståndsmätningsförmåga mellan 6.5 och 3006 jägare så är resultaten i allra högsta grad signifikanta. Mätfelet är sannolikt mindre än en decimeter, om det inte är några systematiska skillnader på jägarna/jaktlagen, eller vem som nu uppskattat avstånden.
Katjing

Inläggav lasse-a » 26 okt 2018, 15:10

Katjing skrev:
Arctic skrev:Men nu är det inte en mätning utan ca 2800 för 6.5 och 3006. Om man gör antagandet att det inte finns några systematiska skillnader i avståndsmätningsförmåga mellan 6.5 och 3006 jägare så är resultaten i allra högsta grad signifikanta. Mätfelet är sannolikt mindre än en decimeter, om det inte är några systematiska skillnader på jägarna/jaktlagen, eller vem som nu uppskattat avstånden.

Njae, det är inte bara systematiska skillnader i avståndsmätningen mellan 6.5x55 och .30-06, utan även andra systematiska skillnader man måste ta hänsyn till. Eller rättare, som kan finnas.

Är det t ex så att en kaliber är mera populär i en viss del av landet (t ex pga att man jagar på olika sätt där)?

Är det t ex så att en kaliber är mera populära beroende på ålder på jägare (den var "inne" när vissa köpte bössa, "ute" när andra gjorde det)?

Är det t ex så att vissa kalibrar är olika populära beroende på skyttens skicklighet och vana?

Allt dylikt och mycket till måste man ta reda på och justera för innan man vågar uttala sig om en såpass liten skillnad. Bara att man har mycket data hjälper inte i sig. Jämför valundersökningar, där ett systematiskt fel enkelt kan leda till att man får 20% skillnad (jmf. SD förra valet) jämfört med det faktiska utfallet, trots att man har tusentals datapunkter. Det räcker med en liten systematisk skillnad för att resultatet skall bli utan större värde.

Så, det är spännande data, men det är inte säkert att den säger så mycket. Skottplacering hade t ex varit intressant att se; det kan mycket väl vara så att kalibrarna med lättare rekyl skjuts bättre (ett inte orimligt antagande) och att de därför placerar sig bättre än vad de borde göra.

(Jmf. FBI i USA som nyss gick "tillbaka" till 9mm parabellum, just för att inte alla agenter kunde lära sig att skjuta .40 S&W acceptabelt. En patron som i sig togs fram för att FBI märkte att 10mm, som hade rätt terminalballistik, inte gick att skjuta tillräckligt bra i praktiken.)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Jurrpe » 26 okt 2018, 15:58

Den undersökningen påminner mig om att jag måste ta ett snack med en av de äldre herrarna medan de fortfarande är i livet och försöka bevara det enorma arbetet som en av gubbarna la ner under sin tid inom jakten.
Tänkte fixa iordning det och sätta upp det med lite bilder i jaktstugan.

Tydligen ligger alla papper hemma hos en föredetta medlem någonstans och det är loggar på alla älgar skjutna i mitt lag under MÅNGA års tid.
Det bokfördes antal skott avlossade, antal träffar, träffvinkel typ älgklockan, skjutavstånd, flyktsträcka, kaliber, kula, om det va handladdat eller inte etc etc.
Måste varit ett enormt arbete att hantera all data men varenda skytt blev "förhörd" efter varje händelse.

Kanske inte räcker som underlag för någon större studie, men det är ändå en kul grej att ha bevarad ända från före älgexplosionens tid till runt sekelskiftet.
Så några älgar blev det nog :lol:
Sako Quad Range 22lr / 17hmr - Bushnell Elite Tactical LRHS 4,5-18x44
Sako A2 Varmint 308win - Zeiss hd5 3-15x50
Sako A1 222rem - Leupold VX-3 1,75-6x32
Winchester M/70 XTR Sporter 30-06 - SuB 1.25-4x20
Merkel SbS cal.20 (Till salu)
Tikka M70 12/222
Jurrpe

Inläggav Katjing » 26 okt 2018, 22:14

lasse-a skrev:
Katjing skrev:
Arctic skrev:Men nu är det inte en mätning utan ca 2800 för 6.5 och 3006. Om man gör antagandet att det inte finns några systematiska skillnader i avståndsmätningsförmåga mellan 6.5 och 3006 jägare så är resultaten i allra högsta grad signifikanta. Mätfelet är sannolikt mindre än en decimeter, om det inte är några systematiska skillnader på jägarna/jaktlagen, eller vem som nu uppskattat avstånden.

Njae, det är inte bara systematiska skillnader i avståndsmätningen mellan 6.5x55 och .30-06, utan även andra systematiska skillnader man måste ta hänsyn till. Eller rättare, som kan finnas.

Är det t ex så att en kaliber är mera populär i en viss del av landet (t ex pga att man jagar på olika sätt där)?

Är det t ex så att en kaliber är mera populära beroende på ålder på jägare (den var "inne" när vissa köpte bössa, "ute" när andra gjorde det)?

Är det t ex så att vissa kalibrar är olika populära beroende på skyttens skicklighet och vana?

Allt dylikt och mycket till måste man ta reda på och justera för innan man vågar uttala sig om en såpass liten skillnad. Bara att man har mycket data hjälper inte i sig. Jämför valundersökningar, där ett systematiskt fel enkelt kan leda till att man får 20% skillnad (jmf. SD förra valet) jämfört med det faktiska utfallet, trots att man har tusentals datapunkter. Det räcker med en liten systematisk skillnad för att resultatet skall bli utan större värde.

Så, det är spännande data, men det är inte säkert att den säger så mycket. Skottplacering hade t ex varit intressant att se; det kan mycket väl vara så att kalibrarna med lättare rekyl skjuts bättre (ett inte orimligt antagande) och att de därför placerar sig bättre än vad de borde göra.

(Jmf. FBI i USA som nyss gick "tillbaka" till 9mm parabellum, just för att inte alla agenter kunde lära sig att skjuta .40 S&W acceptabelt. En patron som i sig togs fram för att FBI märkte att 10mm, som hade rätt terminalballistik, inte gick att skjuta tillräckligt bra i praktiken.)
Jag vet att jag sträcker ut hakan en smula men jag vågar hävda att det i datan finns stöd för påståendet att det finns en signifikant skillnad. Jag säger dock ingenting om vad denna skillnad beror på. Sannolikt har det mycket litet att göra med kaliberns terminalballistik.

Om jag tillåts spekulera lite så säger datat kanske att medeljägaren skjuter något bättre med 6.5 än 3006 samt att vapen- och skyttenördens kaliber kaliber är .358 nm.
Katjing

Inläggav karelsk blandning » 27 okt 2018, 04:21

Av det jag skjutit med 338wm så stämmer nog % skott per älg väldigt bra oftast ett och ibland har det blivit två smällar.
Sen tycker jag att dom gått lite längre i undersökningen än vad dom gjort för mig, oftast fallit på plats annars gått några steg typ under 10m.
Tror jag har ca 5st som gått lite drygt 50m ena var ett eftersök då.
Sen finns inte 9,3x62 med samma där oftast en smäll men lite oftare att jag skjutit två st än med 338an.
Många gånger har dom fallit direkt med 9,3 men inte alltid och flera gånger har dom bara stått still i 15-20sek innan dom rasat ihop och här är det fler som gått undan mellan 20- 80m än tidigare.

Inte så intressant kanske men det visar iaf att det inte är helt missvisande mot mina upplevelser iaf.
karelsk blandning

Inläggav perka » 27 okt 2018, 08:43

Vilken intressant data. Märkligt hur 8x57 avviker i flyktsträcka.
perka

Inläggav lasse-a » 27 okt 2018, 08:43

Katjing skrev:Jag vet att jag sträcker ut hakan en smula men jag vågar hävda att det i datan finns stöd för påståendet att det finns en signifikant skillnad. Jag säger dock ingenting om vad denna skillnad beror på. Sannolikt har det mycket litet att göra med kaliberns terminalballistik.

Om jag tillåts spekulera lite så säger datat kanske att medeljägaren skjuter något bättre med 6.5 än 3006 samt att vapen- och skyttenördens kaliber kaliber är .358 nm.

OK. Jag kan jämka mig till, "det är inte på något sätt uteslutet att det finns en skillnad". ;)

Och jag tror som du att det i så fall antagligen inte har något med terminalballistik att göra. Det är säkert andra faktorer som dominerar. Att man träffar, vet vi ju från andra sammanhang är A och O. Vad man sedan träffar med har en relativt sett mindre betydelse.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav AG » 27 okt 2018, 21:36

perka skrev:Vilken intressant data. Märkligt hur 8x57 avviker i flyktsträcka.

Om man ska våga sig på att spekulera så kanske det i början av 1990-talet jagades med en del gamla 8x57:or utan kikarsikte?
AG

Inläggav Exilbonde » 30 okt 2018, 23:46

AG skrev:
perka skrev:Vilken intressant data. Märkligt hur 8x57 avviker i flyktsträcka.

Om man ska våga sig på att spekulera så kanske det i början av 1990-talet jagades med en del gamla 8x57:or utan kikarsikte?

I Danmark i alla fall på den tiden värderades inte 8*57 högt, de som hade dom var äldre som hade dom kvar sedan kriget. Det sågs inte mycket på skjutbanan, troligen inte på skjutbanarna i Svearike heller.
Förklaringen tii de längre flyktsträcken tror jag är för lite träning.
Idag är det väl ingen som skulle få för sig att 8*57 är en otillräcklig kaliber till älg.
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.
Exilbonde

Inläggav Canta » 31 okt 2018, 17:33

Kalibern skjuter ingen älg men kaliber plus kultyp plus skottplacering avgör flycktsträcka eller
Användarvisningsbild
Canta

Nästa

Återgå till Högviltsjakt