Canta skrev:Rätt dum fråga, egentligen. Även om djuret är skjutet i vomben så är det bättre att ta hem det som det är och göra rätt. Måste man absolut tömma kroppen ute i terrängen då lämpligt att sätta sig över det dvs ha det i ryggläge. Med detta sprätter man inte upp än mer maginnehåll.
Som sagt brukar hänga rådjuret urtaget i halsen första dygnet. En god anledning till det, förutom avrinning, är att låren stelnar i vila. Hänger man upp i vaderna då stelnar skinkorna i spänt läge och köttet kan bli segt.
Ska man vara riktigt petig så finns ett fel till i Sjfs snutt. Killen byter knivar hela tiden och bakterier sprids i hölstret. Sen kan man undra varför han inte använder en kniv med kula till att sprätta upp buken.
Jo, med all rätt. Filmen jag la upp var för att ts skulle få en metod att använda i skogen som vid passning av rådjur ger en ren och snygg slaktkropp så ts slipper spola ur kroppen pga. det blod som sprids i slaktkroppen då denna passas liggande. Jag nämnde aldrig något om passning av bukaskjutna djur.
Att du sedan kopplar ihop dessa 2 finner jag mycket märkligt. Är det för att just jag som person föreslog en bra metod.
Att du sedan sitter o klagar på slakthygienen i en film som ska förklara en princip som är bra gör det hela än märkligare.
Du får gärna spela in en film som visar dina rutiner gällande slakthygienen som verkar vara så alenarådande-gudssaliga.
Passning av andra djur skiljer sig givetvis, gris vill jag helst ha i en flåbänk vid flåning och passning.