Viltet efter skottet

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Viltet efter skottet

Inläggav BerraX » 23 okt 2018, 21:28

Sådär, nu är jag betydligt bättre förberedd nästa gång. Filmen var riktigt bra, och visst kan man väl vid behov vända på djuret. Rimligen blir det betydligt renare än om man tar ur det liggande.

Jag tycker också att det känns lite ohygieniskt att låta allt sitta kvar, så något i stil med det som Tomps skriver låter bättre.

Niels M....jag har också köpt en sådan. Aldrig använt ännu men ser praktisk ut.
Husqvarna 300
CZ 452 American
Brno ZH305
Walther GSP
Carl Gustaf 2000 light 30-06, Robsofts 30-06 Sällskap nr 123
Heym SR20 308W
BerraX

Inläggav Canta » 24 okt 2018, 07:48

Nog kan man skölja med kallt vatten om man måste men helst inte på öppna köttytor. Sprider ev bakterier.

Egentligen inte så där jätteimponerad av Sjf filmsnutt. Killen gör ett vanligt fel dvs jobbar med buksnittet när vomben trycker på. Man ser ochså att han lyckas punktera vomben på två ställen. Likaså bör man nog skära bort mer päls där man ska lägga snittet. Trycker man genom kniven som han gör får man pälshår o smuts in i kroppen. Tycker heller inte att man ska krångla med såg genom päls o allt på bröstbenet. På ett rådjur når man ändå hjärta/lunga via buköppningen.

Allra bäst, iaf med rådjur, är att först lägga djuret på rygg i flåbänk o sen förbereda det kirurigiska. När djuret ligger på rygg blir det en liten spalt mellan vomb o ytterbuken som underlättar allt.

När allt är snittat då lämpligt att hissa upp djuret i halsen. Hela paketet kommer då ner i baljan under o ska man skölja då rinner sörjan också rätt.
Brukar sen stanna med detta dvs låta djuret svalna nåt dygn hängande i halsen. Urinblåsa o analkanal kan vänta. Krymper liksom ihop efter ett tag och blir lättare att jobba med senare. Flåning gör man sen i ....... flåbänken.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Pek » 24 okt 2018, 13:11

Canta skrev:Nog kan man skölja med kallt vatten om man måste men helst inte på öppna köttytor. Sprider ev bakterier.

Egentligen inte så där jätteimponerad av Sjf filmsnutt. Killen gör ett vanligt fel dvs jobbar med buksnittet när vomben trycker på. Man ser ochså att han lyckas punktera vomben på två ställen. Likaså bör man nog skära bort mer päls där man ska lägga snittet. Trycker man genom kniven som han gör får man pälshår o smuts in i kroppen. Tycker heller inte att man ska krångla med såg genom päls o allt på bröstbenet. På ett rådjur når man ändå hjärta/lunga via buköppningen.

Allra bäst, iaf med rådjur, är att först lägga djuret på rygg i flåbänk o sen förbereda det kirurigiska. När djuret ligger på rygg blir det en liten spalt mellan vomb o ytterbuken som underlättar allt.

När allt är snittat då lämpligt att hissa upp djuret i halsen. Hela paketet kommer då ner i baljan under o ska man skölja då rinner sörjan också rätt.
Brukar sen stanna med detta dvs låta djuret svalna nåt dygn hängande i halsen. Urinblåsa o analkanal kan vänta. Krymper liksom ihop efter ett tag och blir lättare att jobba med senare. Flåning gör man sen i ....... flåbänken.

Har du en ihopfällbar flåbänk med dig ut på passet då eller???....
Pek

Inläggav Canta » 24 okt 2018, 15:33

Rätt dum fråga, egentligen. Även om djuret är skjutet i vomben så är det bättre att ta hem det som det är och göra rätt. Måste man absolut tömma kroppen ute i terrängen då lämpligt att sätta sig över det dvs ha det i ryggläge. Med detta sprätter man inte upp än mer maginnehåll.
Som sagt brukar hänga rådjuret urtaget i halsen första dygnet. En god anledning till det, förutom avrinning, är att låren stelnar i vila. Hänger man upp i vaderna då stelnar skinkorna i spänt läge och köttet kan bli segt.

Ska man vara riktigt petig så finns ett fel till i Sjfs snutt. Killen byter knivar hela tiden och bakterier sprids i hölstret. Sen kan man undra varför han inte använder en kniv med kula till att sprätta upp buken.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Pek » 24 okt 2018, 16:43

Canta skrev:Rätt dum fråga, egentligen. Även om djuret är skjutet i vomben så är det bättre att ta hem det som det är och göra rätt. Måste man absolut tömma kroppen ute i terrängen då lämpligt att sätta sig över det dvs ha det i ryggläge. Med detta sprätter man inte upp än mer maginnehåll.
Som sagt brukar hänga rådjuret urtaget i halsen första dygnet. En god anledning till det, förutom avrinning, är att låren stelnar i vila. Hänger man upp i vaderna då stelnar skinkorna i spänt läge och köttet kan bli segt.

Ska man vara riktigt petig så finns ett fel till i Sjfs snutt. Killen byter knivar hela tiden och bakterier sprids i hölstret. Sen kan man undra varför han inte använder en kniv med kula till att sprätta upp buken.

Jo, med all rätt. Filmen jag la upp var för att ts skulle få en metod att använda i skogen som vid passning av rådjur ger en ren och snygg slaktkropp så ts slipper spola ur kroppen pga. det blod som sprids i slaktkroppen då denna passas liggande. Jag nämnde aldrig något om passning av bukaskjutna djur.
Att du sedan kopplar ihop dessa 2 finner jag mycket märkligt. Är det för att just jag som person föreslog en bra metod.
Att du sedan sitter o klagar på slakthygienen i en film som ska förklara en princip som är bra gör det hela än märkligare.
Du får gärna spela in en film som visar dina rutiner gällande slakthygienen som verkar vara så alenarådande-gudssaliga.

Passning av andra djur skiljer sig givetvis, gris vill jag helst ha i en flåbänk vid flåning och passning.
Pek

Inläggav Canta » 24 okt 2018, 16:50

Ja men filmsnutten är ju från slakteriet i Öster Malma och har rätt lite med skogen att göra.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Tomps » 24 okt 2018, 18:21

Det Pek menar, som jag uppfattade det, var att den metoden att ta ur djuret hängandes som visas i filmen, på ett enkelt sätt kan göras fältmässigt i skogen, med jaktkniv och en frisk pinne. Jag tycker principen med att ta ur ett djur hängande framgår bra i filmen, sedan huruvida personen använder olika knivar och fodral samt flår ut lite snålt är detaljer som är ganska oväsentliga för själva grundprincipen.

Det är en bra metod för den som inte har lämpligt slaktutrymme hemma och heller inte vill ha ett vom-/tarmpaket liggandes i källaren /garaget som måste tas ut i skogen igen. Ser man dessutom till att alltid ha ett par rena vinylhandskar och en liten flaska alkogel i ryggsäcken så blir urtagningen ännu mer hygienisk. Sedan går det bra att hänga djuret hemma i bäckenet, dvs när man sotat ur. Då sträcks inga baklår

Det kanske är mitt "fel" att Canta skriver om bukskjutna djur, då jag nämnde lite om det i mitt inlägg ovan.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav sevehem » 24 okt 2018, 18:27

PeK:s film var ju jättebra! Mycket prydligt, om man sedan gillar att flå innan hängning är ju sotandet en baggis!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Pek » 24 okt 2018, 19:34

Tomps skrev:Det Pek menar, som jag uppfattade det, var att den metoden att ta ur djuret hängandes som visas i filmen, på ett enkelt sätt kan göras fältmässigt i skogen, med jaktkniv och en frisk pinne. Jag tycker principen med att ta ur ett djur hängande framgår bra i filmen, sedan huruvida personen använder olika knivar och fodral samt flår ut lite snålt är detaljer som är ganska oväsentliga för själva grundprincipen.

Det är en bra metod för den som inte har lämpligt slaktutrymme hemma och heller inte vill ha ett vom-/tarmpaket liggandes i källaren /garaget som måste tas ut i skogen igen. Ser man dessutom till att alltid ha ett par rena vinylhandskar och en liten flaska alkogel i ryggsäcken så blir urtagningen ännu mer hygienisk. Sedan går det bra att hänga djuret hemma i bäckenet, dvs när man sotat ur. Då sträcks inga baklår

Det kanske är mitt "fel" att Canta skriver om bukskjutna djur, då jag nämnde lite om det i mitt inlägg ovan.

Tack för att du utvecklade det hela, ursäkta att jag blev lite irriterad.

Mitt syfte med mitt inlägg var precis som du förklarar att visa ett alternativt sätt till den liggande urtagning som majoriteten av svenska jägare användet för passning av rådjur. Har själv passat rårdjur hängande i några år och tycker funkar bra.

Det är få jägare som väntar till de är på ett slakteri innan urtagning.
En aspekt att vänta med urtagning av speciellt fyrmagade djur är att mikroorganismerna i dessa fortsätter sitt arbete även efter skottet. Djuret sväller av dess egna kroppsvärme. Väntar man då med passningen till jaktdagens slut så har man ett uppsvällt djur där det är extremt lätt att skära hål på fel saker vid passning.
Pek

Föregående

Återgå till Allmänt om jakt