honken skrev:Har någon varit taskig mot henne?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Inte vad jag vet. Haft henne på diet senaste månaden, funderar på om det kan ha med det att göra.
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
honken skrev:Har någon varit taskig mot henne?
Gbg-1 skrev:honken skrev:Har någon varit taskig mot henne?
Inte vad jag vet. Haft henne på diet senaste månaden, funderar på om det kan ha med det att göra.
VÄSTILA skrev:Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund!
Jag hade samma tanke, men det kanske är älgtäta marker?WestCoast skrev:VÄSTILA skrev:Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund!
Släpper du en hund som går på rådjur nu?!!
Pebe skrev:Jag hade samma tanke, men det kanske är älgtäta marker?WestCoast skrev:VÄSTILA skrev:Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund!
WestCoast skrev:Jag hade samma tanke, men det kanske är älgtäta marker?Pebe skrev:WestCoast skrev:[quote="VÄSTILA"]Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund!
Pebe skrev:Jag hade samma tanke, men det kanske är älgtäta marker?WestCoast skrev:Pebe skrev:[quote="WestCoast"][quote="VÄSTILA"]Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund!
WestCoast skrev:VÄSTILA skrev:Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund!
LarsB skrev:
Om en vecka så flyttar hon till Alingsås
VÄSTILA skrev:WestCoast skrev:VÄSTILA skrev:Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund!
Ja! Precis det gör jag. Släppte henne på färska älgsspår som gick mot ett hygge samtidigt som min jämte jagade gris. Hon får jaga älg, räv, hare och vildsvin men jagar hon rådjur eller hjort innan den 1 oktober så kallas hon in. Släpper även unghundar av älghund på älg och gris den 21 augusti. En unghund kan utan tvekan dra iväg iväg efter rådjur korta sträckor men det är där ägaransvaret kommer in och då skall hunden få veta att den ICKE får jaga rådjur! Det är just därför man väljer mark som håller mycket av det vilt man vill presentera för hunden och lite av det vilt de inte går jaga. Just i denna mark innehållet mycket älg och gris och mindre av rådjur.
En hund som vid jakt eller jaktträning driver eller förföljer hjort eller rådjur under tiden den 21 augusti–30 september ska till exempel snarast kopplas.
Jag förutsätter att folk ägnar lika stor tid åt dressyr som konditionsträning, eller folk ingen pli på sina hundar? Det om något är ett hot mot löshundsjakten än att en hund som normalt under jaktsäsong driver rådjur/hjort skäller älg i september!
LarsB skrev:Jag förstår att det blir diskussion ang hundar och fredat vilt men nu kanske vi kan lämna det och hålla oss till alpländare i denna tråden.
greyling skrev:Att hävda som i förra inlägget att sjf hävdar att det inte är ok är ju rent trams och felaktigt. (se mitt tidigare inlägg med länkar till just sjf där det står svart på vitt vad som gäller). Videon som det hänvisas till med den utmärkte Ligne tar heller inte upp ett skvatt om detta utöver generellt väldigt bra saker om jaktetik. (däremot gör ligne det och uttryckligen i mina webblänkar - att det är lagligt att släppa ex vis sin adb i september).
.
joco skrev:Vet inte riktigt vart du vill komma...jag har aldrig påstått att det är olagligt att släppa en rådjursdrivande hund i september, men skulle nog vilja påstå att det i de flesta fall är direkt olämpligt. Den ska ju kopplas snarast om den driver rå eller hjort och då kvarstår ju mina frågor:
1. Hur vet du vad den driver?
2. Hur kallar du in hunden när den är nån kilometer bort under pågående drev?
Om du inte kan koppla snarast, DÅ uppfyller man inte lagen. Men det är klart...har du en hund som bara söker runt dina fötter och upptaget blir när rådjuret/hjorten är inom synhåll och inkallningen sitter, då är det fritt fram. Så kanske en ADB jobbar, vad vet jag.... Min drivande hund som jagar allt klöv, arbetar iallafall inte på det viset.greyling skrev:Att hävda som i förra inlägget att sjf hävdar att det inte är ok är ju rent trams och felaktigt. (se mitt tidigare inlägg med länkar till just sjf där det står svart på vitt vad som gäller). Videon som det hänvisas till med den utmärkte Ligne tar heller inte upp ett skvatt om detta utöver generellt väldigt bra saker om jaktetik. (däremot gör ligne det och uttryckligen i mina webblänkar - att det är lagligt att släppa ex vis sin adb i september).
.
Vet inte hur du läser och tolkar "dina" länkar, men så här står det när jag läser dem.
Men det finns undantag från lagen. Det handlar bland annat om hundar som enbart jagar grävling och/eller vildsvin. De får komma loss redan den 1 augusti.
Men hund som också förföljer annat vilt än grävling och vildsvin får alltså inte släppas loss före den 21 augusti, eller ännu senare om de jagar rådjur eller hjort.
Fortsätter den otillåtna hundanvändningen kommer vi snart bara få släppa jakthundarna under en betydligt kortare tid av året. Kanske från 1 oktober till den 31 januari, säger Ola Wälimaa.
. Jag släpper endast ADB på synbart vilt, eller färska spår gällande Alpländaren innan 1 oktober. Hon har samma skall på allt vilt när hon driver men aningen tyngre när de stannar. Spetsar av unghund i min ägo kan sätta efter rådjur men släpper efter några hundra meter. Brukar bli några glesa gläfsanden och då kallar jag in dem. Visst har man släppt någon med för mycket kvar i sig av stövare och då får det vänta tills 1 oktober. När och om de gör det så får de Vera hut! Således ett icke problem.
Släpper inte Alpländaren på frisök när rådjur inte är o, se ovan. Spetsar driver inte, de ställer och släpper vilt som drar rätt ut. Håller mig till rastypiska hundar!
Absolut, men konflikten ligger inte i att släppa unghundar som jagar älg/gris och kan dra efter rådjur, eller alljagande hundar som ADP som tar upp rå trots att man släpper dem på färska spår eller synobs av lovligt vikt. Den stora konflikten ligger i att folk saknar bli över sina hundar och släpper vad som helst i skogen. Tex icke rådjurrena Stövare under förbudstiden efter rådjur och sedan inte kan kalla in dem. Ett annat problem ör att en stor del jägare verkar ha svårt att se att vissa hundraser, framfört korsningar påverkar viltet mer än andra hundar. Även hundägare är olika. Istället för att isolera problemet till dem som det egentligen handlar om så väljer man ”bestraffa” alla!
Det är fritt fram för alla att släppa när de vill så länge de lyder lagen. Vill man vänta tills hela skogen är fyllde av vittring så får man väl göra det. Jag kommer jaga in och släppa mina hundar inom ramen för lagen oavsett och vad vissa inom jägsrförbundet tycker om det bekommer mig inte. De borde lägga sin energi på att få bort allt olämpligt olydigt skräp som folk släpper i skogen istället. . !
[/quote]Mycket bra, och men inte relevant gällande det jag lyfte. Handlar mer om att inte släppa olämpliga hundar efter X Vilt och det viktigaste av allt. Det strikta ägaransvaret! Ibland får man faktiskt bara ta och acceptera att visa ha en jävla pli på sina hundar. Har man inte det och ändå släpper dem så skall VEDERBÖRANDE ta konsekvenserna av sitt agerande!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst