Vx-2 mot VX-R, en överraskning!

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vx-2 mot VX-R, en överraskning!

Inläggav Diddas » 16 sep 2018, 21:35

Idag sköt jag några serier på grisbanan och tränade.
Två bössor var med och den ena var bestyckad med en Leupold VX-2 1-4x20 och den andra med en VX-R 1,25-4x20.

Jag blev mäkta imponerad över den lilla VX-2'an då jag upplevde den som både ljusare och skarpare i siktbilden, över huvudtaget var den trevligare att titta igenom och skjuta med.

Märkligt, både pris och recensioner påvisar ju att förhållandet borde vara det omvända.

Nu är ju alla sikten individer, så jag tänkte höra om nån mer har samma uppfattning?
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.
Användarvisningsbild
Diddas

Re: Vx-2 mot VX-R, en överraskning!

Inläggav Jämtlasse » 16 sep 2018, 21:41

Har haft båda samtidigt, håller inte med. Sämre eyebox i vx :an,samt mörkare optik.
Men alla människor har ju olika "brytningsfel" på ögonen så detta med sikten är väldigt personligt hur man uppfattar dom.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Diddas » 16 sep 2018, 21:50

Innan tråden tar fart kanske det är på sin plats att påtala att VX-II och VX-2 är olika serier, det är tydligen oklart för många..
Användarvisningsbild
Diddas

Inläggav Matti » 16 sep 2018, 21:56

Jag har haft 3 st VX-R (1,25-4x20, 2-7x32, 4-12x50). Jag var inte speciellt imponerad av dem. Har också haft ett gäng VX-III och VX-3...och de är helt klar betydligt bättre. Har också haft 2 st VX-6 (1-6x24, 2-12x42)...och de lirar i en helt annan division än såväl VX-R och VX-3. Intressant om VX-2:an Diddas! 8)
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Fritz Kraut » 16 sep 2018, 22:27

Diddas skrev:Idag sköt jag några serier på grisbanan och tränade.
Två bössor var med och den ena var bestyckad med en Leupold VX-2 1-4x20 och den andra med en VX-R 1,25-4x20.

Jag blev mäkta imponerad över den lilla VX-2'an då jag upplevde den som både ljusare och skarpare i siktbilden, över huvudtaget var den trevligare att titta igenom och skjuta med.

Märkligt, både pris och recensioner påvisar ju att förhållandet borde vara det omvända.

Nu är ju alla sikten individer, så jag tänkte höra om nån mer har samma uppfattning?
För några år sedan köpte jag ett VX-II 3-9x40, och när jag fick hem siktet, fick plötsligt uttrycket mörkersikte en nya innebörd. Det var mörkt mitt på dagen i det, och det hamnade direkt i en kartong som skickades till Småländska. Det dröjde ett par veckor och jag fick tillbaka ett helt ombyggt sikte. I följebrevet stod det att man uppgraderat optiken till den senaste standarden, och skillnaden var märkbar. Klart och skarpt, och tillräckligt bra för att jag ska se att skjuta med det hela timmen efter solnedgången.

Om jag ska spetsa till det, behöver man inte bättre än ett VX-2 för jakt dagtid. Skillnaden mot vakkikaren Zeiss Diatal 7x50 är i hyggligt ljus inte så märkbar att jag tycker att det är motiverat att köpa en tysk som kostar mer än dubbelt så mycket jämfört med VX-2 - så länge man jagar i dagsljus. I skymning och månsken blir det annorlunda, och då har Leupolden svårt att hänga med.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Diddas » 17 sep 2018, 22:55

Jag håller med.
I det här fallet handlar det ju om dagtidsjakt med och då prioriterar jag ett lätt och smidigt sikte framför extrema optiska kvaliteter.

Testade i eftermiddags igen för att se om jag misstagit mig, och la då till en nära på ny VX-2 2-7x33 jag bytt till mig av en vänlig forist.

Jag står fast vid min bedömning, även nu var lillsiktet vassare.

Det blev dött lopp mellan VX-2'orna för övrigt, hade förväntat mig nån fördel i form av bättre eyebox på 2-7x33'an men jag kunde inte se nån skillnad alls, lika klara och fina och samma ljus och skärpa.
Användarvisningsbild
Diddas

Återgå till Kikarsikten / Optik