Knallpåksskytte på allmän plats

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Knallpåksskytte på allmän plats

Inläggav docholliday » 25 aug 2018, 15:28

Hade tänkt bege mig till en offentlig plats (nej inte icas parkering) för att testa min nya ammunition. Denna allmänna plats är också jaktmark. Men det är fullt fritt för allmänheten att vistas där också. Hade på min höjd tänkt avlossa 9 skott mot några petflaskor.

Så ledes, är det lagligt och korrekt om jag promenerar dit med min bössa i mitt vapenfodral och sedan avlossar några skott under kvällningen? Jag är delaktig i arrenderingen av marken själv men vet ändå inte vad som gäller så här på senommaren innan jaktsäsongen startat.
docholliday

Re: Knallpåksskytte på allmän plats

Inläggav locorod » 25 aug 2018, 17:47

Offentlig plats? Om ni arrenderar den gör ni det av en ägare. Kan iofs vara kommunen men ändå. Ja du får skjuta på din jaktmark.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav älg » 25 aug 2018, 18:20

Jaktsäsongen är väl i full gång!?
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav locorod » 25 aug 2018, 18:25

Hoppas det. För jag sitter på pass....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Lillsven » 25 aug 2018, 18:34

En jaktmark bör inte ligga i detaljplanerat område så ja där får du skjuta om du har arrendet. Hur menar du offentlig plats?
Lillsven

Inläggav docholliday » 25 aug 2018, 18:35

Ja det är arrenderat av kommunen. Det är tillika ett populärt promenadstråk. Man vill ju visa hänsyn mot lokalbefolkningen även om vi jägare arrenderar ytan. Det betyder fortfarande inte att man kan bete sig hur som helst. Det är en liten ort där jaktmark/bebyggelse ligger nära vartannat. Tänkte framförallt att det kanske fanns klockslag att ta hänsyn till på kvällen.
docholliday

Inläggav eqlazer » 25 aug 2018, 19:15

Skjuta får du göra dygnet runt på din jaktmark, så länge det inte är detaljplanerat för då får man inte lossa skott utan polistillstånd. Men ju senare på dagen/kvällen desto större krav blir det från allmänheten/grannar att inte störa.
I och med att ljuset också blir sämre blir det också lättare att hävda att skyttet är osäkert då man alltid måste kunna garantera kulfång att ingen vandrar in i skjutområdet.
Och då du redan har betänkligheter kring om detta är en god ide så är det inte fel att också kolla med dina medarrendatorer, för eventuella klagomål till markägaren (kommunen i detta fallet) kommer drabba er alla.
eqlazer

Inläggav älg » 25 aug 2018, 19:23

För det första får du självfallet avlossa skott på din jaktmark. För det andra är det helt rätt att tänka på eventuella promenerare och därför ska du först och främst tänka kulfång även om själva störningen också är en aspekt. För det tredje förstår jag inte helt hur du testar hagelammunition på petflaskor. För det fjärde har du kanske en jaktledare som kan bidra med kloka tankar om lämpligheten.
Användarvisningsbild
älg

Inläggav docholliday » 25 aug 2018, 20:32

älg skrev:För det första får du självfallet avlossa skott på din jaktmark. För det andra är det helt rätt att tänka på eventuella promenerare och därför ska du först och främst tänka kulfång även om själva störningen också är en aspekt. För det tredje förstår jag inte helt hur du testar hagelammunition på petflaskor. För det fjärde har du kanske en jaktledare som kan bidra med kloka tankar om lämpligheten.

Jag skjuter alltid på petflaskor. Coca cola ger en helt annan träffbild än Pepsi. Red bull är rent jävliga att träffa, det är som dom hade vingar. Det var helt ovidkommande information både att delge och kommentera då jag vill se om min bössa matar patronerna som den ska då den strejkat som SATAN med lättare laddningar. Så ledes, vad jag skulle skjuta på var inte av vikt och värde. Bra tips att man ska tänka på kulfånget. Jag som alltid trott att enriset stoppar hagel o klass1 studsaren. Jag ville faktiskt enbart veta om det är ok och att man inte stör i lagens mening. Gör inte narr o spela lustigkurre när det för en gång skull finns en person som frågar först o gör sen istället för att stå med skägget i brevlådan när blåljusen snurrar och säga uhm öööhhh ummm jag trodde...
docholliday

Inläggav älg » 25 aug 2018, 21:51

Känslig? Jag hade inga som helst avsikter att göra narr av någon. Och det är en märklig sak att bli sur över att någon svarar i en tråd på ett forum. När man testar hagelpatroner brukar det ofta vara träffbilden man är intresserad av, och den ser man nog inte så mycket av på en petflaskor. Därav min fråga. Och ska man testa matning behöver man väl inte skjuta på något alls. Men det är knappast min sak.

Men om det stör omgivningen att skjuta på petflaskor, hur ska ni jaga då?
Användarvisningsbild
älg

Inläggav docholliday » 25 aug 2018, 22:01

Det är en ännu märkligare sak att påstå att någon som sitter med ett leende på läpparna är sur.

Dom där petflaskorna besvärar dig. Är det pantvärdet som ger farbror bekymmersrynkor i pannan? En måst ju skjut på nåt och änt kan en skjut ut i tomma luft. Jag har inte skrivit att det stör omgivningen. Jag undrade enbart vad lagen säger.

Om du ursäktar men nu har jag lite petflaskor som ska samlas ihop.
docholliday

Inläggav docholliday » 25 aug 2018, 22:11

älg skrev:Jaktsäsongen är väl i full gång!?

Nej inte i full gång. Men på gång. Men det är inte fult att vara full ens med ful gång. Vi sjöfågeljägare inväntar helst hösten för att slippa medpassagerare i fjäderdräkten och blodpinnar. Bockjakt slipper jag hemskt gärna då det är rent vidrigt med alla fästingar.
docholliday

Inläggav älg » 25 aug 2018, 22:13

Jag ser tyvärr inte dina läppar. Men visst: jag kan kolla vad vapenlagen säger om just skott mot petflaskor om du vill. :wink:

Ett tips annars: om du skippar petflaskorna så kan du - om någon frågar - säga att du sköt 9 skott mot en kråka, men att du missade. Petflaskorna kan annars användas som bevis mot dig. :mrgreen:
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Torpalasse » 25 aug 2018, 23:04

Jag hade hållt mig till att jaga på marken. Har du ingen skjutbana eller klubb att åka till istället. Det är alltid onödigt att störa eller skrämma folk i onödan, sen kommer du säkert vilja skjuta mer än 9 skott och då är det ju skönt att slippa tänka på om ngn störs.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i hd 3-15×56
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Återgå till Hagelskytte