Levon skrev:Jag förstår inte det här nekades av potentiella medlemmar
Har verkligen en ideell förening (anslutning till riksidrottsförbundet) rätt att neka medlemskap? Blir ju en form av diskriminering
Jag förstår de praktiska gränserna men mer medlemmar mer medlemsavgifter osv,
Jag vet inte om det stämmer men vad jag förstått så är det bara om man tar emot bidrag som man har några sådana krav på sig. Eller så är det bara då man har ögonen på sig...
Diskriminering är svårt men ett faktum. Personer som är olämpliga att ha vapen får inte komma med i en klubb, men hur förhindrar man det? Man måste komma ihåg att man inte får låna ut vapen till personer som man har anledning att tror att inte kommer att få licens.
Givetvis blir det tydligast när det kommer en mörkhyad person som pratar på ett sätt som får en att tro att han bor i förorten. Även om personen har potential att bli en mycket bra skytt och chansen finns att skyttet ger en stark motivering att inte dras in i skiten runtomkring där han bor så är det enklast att säga att man inte tar in nya medlemmar utan vapen och hoppas att man inte blir påkommen. Det är givetvis väldigt diskriminerande, men även att säga att man börjar med luftskytte på vintern och att man måste visa ett urdrag ur belastningsregistret innan man börjar är diskriminerande om klubben inte har det som allmän praxis.