Resebyrå, agent eller fixa helt själv

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Resebyrå, agent eller fixa helt själv

Inläggav cmk » 28 maj 2018, 09:32

Jag söker lite erfarenheter från er som har åkt på lite resor till t ex Namibia eller Sydafrika.

Finns det någon direkt fördel att gå via en resebyrå (t ex Diana, William Safaris etc) jämfört med en agent (eller vad man kan kalla det) som väl tenderar att vara en jägare som har jagat på ett visst ställe en eller ett par ggr och sedan blivit deras representant?

Alternativt att surfa runt och försöka fixa allt helt själv. Och hoppas att man får alla papper och tillstånd rätt. Givetvis får man ju på det sättet den största valmöjligheten, men det kanske inte är för förstagångsresenären?

Hur har ni gjort?
Användarvisningsbild
cmk

Re: Resebyrå, agent eller fixa helt själv

Inläggav börje » 28 maj 2018, 09:54

Jag tycker du ska anlita en en "resebyrå" första gången. Vi åkte med Buhls första gången vi var nere i Afrika, Namibia närmare bestämt och plainsgame på Kataneno Farm. Skulle jag åka ner till Kataneno igen så skulle jag kontakta Heiko direkt eftersom jag vet att allt funkar perfekt därnere.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Ingvar » 28 maj 2018, 10:05

Jag rekommenderar också en resebyrå första gången. Se det som en normal upfront - betalning/investering

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav uproot » 28 maj 2018, 10:33

Etablerade arrangörer som Williams, diana m.fl. Dessa har ju byggt upp erfarenhet under många år, och det är ju denna som man betalar extra för. Man slipper då göra något själv och blir det någon fnurra på tråden så har du bara en part att förhandla med.
Att åka med en lycksökare som efter några få resor, tror sig vara en komplett resebyrå. Det skulle jag inte göra igen.

Att boka allt på egen hand kan man ju göra. Jag hade nog valt att inte ta någon troffe eller vapen. Bara för att slippa flera steg i resan.
[url=http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=69177][b]det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET[/b][/url]
Användarvisningsbild
uproot

Inläggav cmk » 28 maj 2018, 23:39

Tackar för svaren. Låter rimligt att ha lite hjälp att med praktikaliteterna i början. Och så minskar det kanske risken för "analysis paralysis" dvs att det finns för många alternativ att välja mellan.

Dags att titta på alternativ.... och börja spara. :D
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Luger6 » 30 maj 2018, 04:22

Har åkt med svensk agent till sydafrika och två gånger med en PH från Österrike till Namibia.
Det jag har lagt fokus på efter Sydafrikaresan är att se till att jag jämför priser på djur, dagsavgifter och transporter.
Kollade till exempel på Dianas erbjudande för sju dagars jakt hos ARU game. 1:1 kostar ca 50 och då tillkommer
väl tilltagna trofepriser tex 25 tusen för en Kudu. Det är priser som jag inte skulle överväga att betala.
Jag försöker även kolla med Farmerna direkt, på Otjere där jag var förra året hade jag fått samma deal
som genom agenten men på Sachsenheim där jag var i år hade jag bättre pris hos agenten är om jag
hade bokat direkt med farmaren.
Är man en vanlig knegare som jag gör man klokt i att jämföra, det kan spara en hel del pengar på
som man kanske kan lägga på ett extra vilt i stället.

PS
Rätt ska vara rätt. Fick ett erbjudande av ARU på sju dagars jakt med en kudu.
Pris: 40357 kr
Senast redigerad av Luger6 30 maj 2018, 17:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav börje » 30 maj 2018, 05:13

Just detdär med att jämföra priser på dom djur man planerar att fälla kan spara in många fina slantar. Som exempel, när jag jagade buffel i Zimbabwe så skulle en sabelantilop ha kostat 3700usd att fälla, i sydafrika låg priset kring 7500usd lite beroende på arrangör. Eland låg på 1100usd i zim medan den kostade ca 2000usd i många av grannländerna. Så ifall man bestämt vad man vill skjuta så jämför priserna innan du bokar. När det kommer till dom smärre antiloperna, typ impala m.fl, så är inte skillnaderna sådär jättestora.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Luger6 » 31 maj 2018, 03:29

Det här kanske kan vara till hjälp.

http://www.hunting-portal-namibia.com/
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Bonzo » 31 maj 2018, 06:25

cmk skrev:Tackar för svaren. Låter rimligt att ha lite hjälp att med praktikaliteterna i början. Och så minskar det kanske risken för "analysis paralysis" dvs att det finns för många alternativ att välja mellan.

Dags att titta på alternativ.... och börja spara. :D

Kanada -96 fixade vi själva, Namibia -14 med William Safaris.
Har man mycket tid är det kul och driva "projektet" själv.
Vilket land, när, vilt som lockar, själv eller med jaktkamrater osv?
Var det någon byrå som hade något intressant på Tullgarn?
När Du preciserat lite mer kommer förhoppningsvis mer tips.

Ska bli kul att följa ditt projekt!
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav JoakimB » 01 jun 2018, 12:12

Jag har gjort alla tre alternativen och jag har blandade resultat av alla. Mitt råd är att göra sin första resa med en etablerad resebyrå som funnits länge. Om man bokar med t.ex Diana eller andra större resebyråer så får man redan innan resan reda på hur man ska agera om man inte är nöjd. Sen är inte det lika med att man BLIR nöjd, men det visar iallafall att resebyrån kommer anstränga sig.
Personligen har jag hittat PH´s som jag är nöjd med, och därefter bokat direkt via de. Ofta jobbar PH på olika jaktmarker och i olika länder beroende på säsong. Jag tycker också att det är kul att hitta lite udda jakter och då har jag bokat direkt med arrangörer. Ibland har det varit riktigt bra, ibland (som när jag skulle jaga sika på Irland och hamnade hos zigenare som bodde i husvagn och ville att vi skulle tjuvjaga på en kyrkogård) har det varit riktiga minor.

Väldigt många jaktarrangörer har ett provisionssystem som gör att vilken gäst som helst kan bli en agent bara genom att förmedla jakter. Det räcker med att titta på Facebook jägargrupper så hittar man en hel del, och oftast så har inte agenten varit på många av de jakter som han förmedlar.
JoakimB

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser