Efterkalibrera redan laddade patroner

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Efterkalibrera redan laddade patroner

Inläggav macggu » 14 maj 2018, 09:28

Hylsorna från min gamla studsare går inte in i patronläget i min nyinskaffade studsare och inte heller i kamratens. Men efter att ha kört en del av hylsorna (utan respektive med tändhatt) i "body sizer"-verktyget kamrade samtliga utan problem. Men de som redan ligger färdigladdade? Min tanke är att fetta hylsorna även på dessa, köra dem i "body sizer" och sedan bara torka rent dem med hushållspapper. Jag ser inte riktigt riskskillnaden med att klämma ihop hylsan en aning respektive krympa innervolymen i hylsan när jag sätter kulorna. Har jag missat något? Fast det är ju klart - smäller det så smäller det högt - men varför skulle det smälla?
macggu

Re: Efterkalibrera redan laddade patroner

Inläggav eskmat » 14 maj 2018, 09:34

Det är ju inte enligt gängse rekommendationer att man kalibrerar efter det att patronen är färdig. :D
De gånger jag råkat utför dylikt har jag knackat ut kulan och tömt ur krutet.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav Mille » 14 maj 2018, 09:39

Ett vanligt helkalibreringsverktyg klämmer även ihop hylshalsen.
Det kommer förmodligen inte att gå med kulan sittande i hylsan och skulle det ändå gå så kommer kulan att sitta tokhårt
jämfört med tidigare vilket ger dig betydligt högre starttryck. Inget att rekommendera!

mvh Mille
Användarvisningsbild
Mille

Inläggav potatiskastare » 14 maj 2018, 09:42

Jag tror inte chansen att det smäller är jättestor men jag skulle aldrig göra det. Risk brukar ju definieras som chans gånger konsekvens och konsekvensen blir garanterat brutal om nåt händer.

Gör som man skall och knacka ur kulorna. Ev. kan du ställa dig på säker plats och komma om det verkligen är alla som inte går i. De som går att kamra kan du ju skjuta upp.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Fritz Kraut » 14 maj 2018, 16:28

Jag får erkänna att jag någon gång plockat ur dornen i ett Lee Collet Neck Die verktyg för att klämma ihop patroner som inte går att kamra. I och med att tändhatten aldrig påverkas och det inte sker någon värmeutveckling, ser jag det inte som mer riskfyllt än att sätta kulan.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Ingvar » 14 maj 2018, 16:33

Fritz Kraut skrev:Jag får erkänna att jag någon gång plockat ur dornen i ett Lee Collet Neck Die verktyg för att klämma ihop patroner som inte går att kamra. I och med att tändhatten aldrig påverkas och det inte sker någon värmeutveckling, ser jag det inte som mer riskfyllt än att sätta kulan.

F.

Exactamento
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav lone_wolf » 14 maj 2018, 16:41

Fritz Kraut skrev:Jag får erkänna att jag någon gång plockat ur dornen i ett Lee Collet Neck Die verktyg för att klämma ihop patroner som inte går att kamra. I och med att tändhatten aldrig påverkas och det inte sker någon värmeutveckling, ser jag det inte som mer riskfyllt än att sätta kulan.

Gjort samma sak med Hornadys sizer då jag fick en misslyckad sats laddade .308 av en kompis. När krutet är borta så är det värsta som kan hända att knallen smäller. Har man skyddsglasögon är det garanterat ingen risk. Trycket och splittret kommer att riktas nedåt i knallutstötarhålet, uppåtgående tryck genom kaliberingsverktyget rakt uppåt. Eftersom volymerna är små är det ytterst osannolikt att det blir någon större skada.

Skulle däremot aldrig försöka mig på att kalibrera en skarp patron. Eftersom den är inkapslad av kaliberingsholken, bottenplattan i pressen och kulan som kommer att täppa till uppåtgående hål, har du en alldeles egen hemmagjord rörbomb som potentiellt exploderar med splitter i ansikts- och midjehöjd. Kan även riskera reproduktionsförmågan.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB.
lone_wolf

Inläggav potatiskastare » 14 maj 2018, 16:55

F.

Fast den operationen skiljer sig ju knappt från ett factory crimp.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Fritz Kraut » 14 maj 2018, 18:57

potatiskastare skrev:

F.

Fast den operationen skiljer sig ju knappt från ett factory crimp.

Precis.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Fk Fjun » 14 maj 2018, 19:03

Jag citerar "Lorry";
Det är klart man kan göra så,
men det är inte rätt...
Fk Fjun

Inläggav Anders Ö » 14 maj 2018, 21:14

På det 308win Pacific body-file-trim-verktyg jag har går det finfint att kalibrera laddade patroner :idea:
Har gjort det på hundratals patroner..., mest åt folk som laddat själv och misslyckas med kalibreringen... :wink:

Men på ett likadant til 222an så går det inte då detta även kalibrerar halsen ..., med följd att kulan får ordentlig underdimension :roll: :D

Man kan prova att sätta i hylsan uppifrån :idea: , går halsen ned med kulan isatt så
funkar det :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav börje » 14 maj 2018, 21:25

Har man ett gammalt slitet verktyg så kan man öppna upp hålet som kalibrerar halsen så man inte klämmer ihop kulan. Har man inget gammalt slitet verktyg så köper man ett nytt Lee :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav hofboss » 14 maj 2018, 21:34

Borde funka lika bra med ett bussningsverktyg om man tar bort bussningen.
hofboss

Inläggav börje » 14 maj 2018, 21:37

hofboss skrev:Borde funka lika bra med ett bussningsverktyg om man tar bort bussningen.

Jo, det funkar ifall man råkar ha ett sånt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 14 maj 2018, 21:59

https://www.grafs.com/uploads/product-p ... /14914.jpg
Jo det verkar som om det går att titta på bilden. Det är alltså verktyget i mitten jag funderade över att använda - body sizern. Till vänster är det halskalibreringsverktyget med bussning och tändhattsutstötare och till höger kulisättaren. Men Body sizern i mitten - den släpper igenom även hylshalsen på en avskjuten hylsa eller en laddad patron. Det blir till och med ett litet glapp. Däremot kramar verktyget till om resten av hylsan, alltså hylsbröst och själva kroppen på hylsan. Om det smäller av ett skott i verktyget blir det som att skjuta ur en pistol med för stor pipdiameter och en så kort pipa att kulan på en laddad patron sticker upp ovanför verktyget.
macggu

Inläggav hofboss » 14 maj 2018, 22:20

Gör en dummy och kolla så att det inte blir konstigheter med att kulan lossnar eller att halsen blir sned med stor runout som följd.
hofboss

Inläggav Anders Ö » 14 maj 2018, 22:28

Det som kan hända om det är mycket som skall kalibreras är att hylsan längnas likasom vid vanlig kalibrering , då bör man även köra partronen genom kulisättaren så att det blir samma friflykt = precision :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Matte j » 15 maj 2018, 08:15

Till pistol/revolverhylsor, typ 357 magnum 44 special och liknande, där har Lee sitt factory crimp die som man kan köra på färdiga patroner.
Jag har använt det själv utan problem, hade blykulor som var lite stora i kombination med tjockväggiga hylsor som var svåra kamra.
Matte j

Inläggav soul » 15 maj 2018, 08:37

Matte j skrev:Till pistol/revolverhylsor, typ 357 magnum 44 special och liknande, där har Lee sitt factory crimp die som man kan köra på färdiga patroner.
Jag har använt det själv utan problem, hade blykulor som var lite stora i kombination med tjockväggiga hylsor som var svåra kamra.

Det finns till en massa gevärspatroner också, men det kommer inte att hjälpa i det här fallet då hans problem är att patronerna inte passar i patronläget och lee crimp die crimpar endast fast kulan. Den ändrar inte patronens form i övrigt.
soul

Inläggav Matte j » 15 maj 2018, 08:48

De funkar uppenbarligen olika på raka hylsor jämför med hylsor med bröst. Till de raka är det även en ring längst ned i verktyget som formar ner hela hylsan till ett maxmått så de färdiga patronerna passar i allt.
Matte j

Återgå till Allmän diskussion om handladdning