Vilket vapen till gås?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Vilket vapen till gås?

Inläggav Keffe1 » 16 apr 2018, 16:54

Har blivit tillfrågad av en släkting om jag vill skjuta några kanadagäss på hans tomt. Den ligger inte inom detaljplanelagt område, det är glest mellan husen och man kan tydligen sitta så att man har brant vinkel ned mot sjön. Nu är frågan vilket vapen som ska användas. Det jag har att välja på är hagel eller studsare i 9,3x62. Som jag ser det är blyspets i studsaren uteslutet då det knappt lär bli något ätbart kvar isf. Funderar på att använda helmantlat, typ Norma jaktmatch. Kommer gåsen bli kvar på plats med den eller flaxar den iväg en bit innan den dör tror ni? Jag är rätt novis på det här.
Keffe1

Re: Vilket vapen till gås?

Inläggav Magnus M » 16 apr 2018, 17:13

Har du någon kompis med en klass 3 eller 2 studsare så kan du ju skriva lånelicens som gäller två veckor.

Helmantel i 9,3 funkar nog alldeles utmärkt annars, har tyvärr ingen erfarenhet av gåsjakt.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav karelsk blandning » 16 apr 2018, 17:15

Keffe1 skrev:Har blivit tillfrågad av en släkting om jag vill skjuta några kanadagäss på hans tomt. Den ligger inte inom detaljplanelagt område, det är glest mellan husen och man kan tydligen sitta så att man har brant vinkel ned mot sjön. Nu är frågan vilket vapen som ska användas. Det jag har att välja på är hagel eller studsare i 9,3x62. Som jag ser det är blyspets i studsaren uteslutet då det knappt lär bli något ätbart kvar isf. Funderar på att använda helmantlat, typ Norma jaktmatch. Kommer gåsen bli kvar på plats med den eller flaxar den iväg en bit innan den dör tror ni? Jag är rätt novis på det här.

Ska du skjuta dom ute på vattnet eller land?
Om det är på vattnet du tänker skjuta dom så kan nog en fmj i 9,3 bli ordentliga rikoschetter och fara varsomhelst.
karelsk blandning

Inläggav Keffe1 » 16 apr 2018, 17:18

karelsk blandning skrev:
Keffe1 skrev:Har blivit tillfrågad av en släkting om jag vill skjuta några kanadagäss på hans tomt. Den ligger inte inom detaljplanelagt område, det är glest mellan husen och man kan tydligen sitta så att man har brant vinkel ned mot sjön. Nu är frågan vilket vapen som ska användas. Det jag har att välja på är hagel eller studsare i 9,3x62. Som jag ser det är blyspets i studsaren uteslutet då det knappt lär bli något ätbart kvar isf. Funderar på att använda helmantlat, typ Norma jaktmatch. Kommer gåsen bli kvar på plats med den eller flaxar den iväg en bit innan den dör tror ni? Jag är rätt novis på det här.

Ska du skjuta dom ute på vattnet eller land?
Om det är på vattnet du tänker skjuta dom så kan nog en fmj i 9,3 bli ordentliga rikoschetter och fara varsomhelst.

Det kan nog bli att de skjuts på vattnet eller så att kulan hamnar i det samma. Det var därför jag skrev det där om brant vinkel ned mot vattnet.
Keffe1

Inläggav pininhakan » 16 apr 2018, 22:15

Använd expanderande kula.
Skjut högt i halsfästet med bra stöd på rimligt håll..
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav potatiskastare » 16 apr 2018, 22:33

Vad menas med brant vinkel? Jag skulle vara extremt restriktiv med att skjuta gås på vatten med klass 1. Betänk att en spetsig helmantel inte är fullt riktningsstabil i målet och att de börjar rikoschettera vid gissningsvis 10 grader.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav sune35 » 17 apr 2018, 02:29

Betänk att Vid skytte i terräng enligt SÄKB 4.1.5 (inte jakt)skall luftrummet avlysas innan sådant skytte mot vatten. Dvs en studs kan ge en vinkel och höjd överstigande 150 meter.

Att vara restriktiv Vid jakt mot vatten är nog sunt i detta fall
sune35

Inläggav börje » 17 apr 2018, 05:46

Hagel är nog bästa alternativet ifall du kommer inom skotthåll. Jag skulle inte använda klass 1 vid vatten.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Keffe1 » 17 apr 2018, 06:10

pininhakan skrev:Använd expanderande kula.
Skjut högt i halsfästet med bra stöd på rimligt håll..

Du tänker att på det sättet minskar man risken för rikoshetter samtidigt som man inte förstör några delar som man vill äta?

potatiskastare skrev:Vad menas med brant vinkel? Jag skulle vara extremt restriktiv med att skjuta gås på vatten med klass 1. Betänk att en spetsig helmantel inte är fullt riktningsstabil i målet och att de börjar rikoschettera vid gissningsvis 10 grader.

Vinkeln är en bra fråga. Jag läste på lite igår kväll och tydligen ska kulor inte studsa om vinkeln överstiger c:a 22 grader. Då är frågan hur brant lutningen ner mot sjön är. Jag får fråga honom, helt enkelt.

sune35 skrev:Betänk att Vid skytte i terräng enligt SÄKB 4.1.5 (inte jakt)skall luftrummet avlysas innan sådant skytte mot vatten. Dvs en studs kan ge en vinkel och höjd överstigande 150 meter.

Att vara restriktiv Vid jakt mot vatten är nog sunt i detta fall

Jag håller med om att säkerheten är viktig. Måste kolla hur stugan ligger till m a p vinkel ned mot sjön och potentiella skjutriktningar. Den ligger vid en rätt stor sjö och med lite tur kan det vara uppåt 5 km öppet vatten bakom.
Keffe1

Inläggav karelsk blandning » 17 apr 2018, 06:59

För mig känns iaf 9,3 alldeles för mycket att skjuta med om det är ute på vattnet oavsett om det är en fmj eller en expanderande så är risken stor för rikoschetter.
En mindre kaliber och lätt varmint kula hade jag använt om jag skulle skjuta dom på vattnet, då är risken iaf mindre.
karelsk blandning

Inläggav Fritz Kraut » 17 apr 2018, 07:52

Skjut inte med kula mot vatten. Det blir förfärliga rikoschetter med fullständigt oberäkneliga kulbanor. Tänk dessutom på risken för sekundärrikoschetter.

En gång var jag närvarande då man fick för sig att skjuta till måls med en 22 lr mot en plastflaska som flöt på vattnet i ett kalkbrott. Vid andra skottet hörde vi ett pling i ett järnrör 25 tll vänster om målet och direkt därefter surret från kulan som flög ut över slätten åt höger. Det blev inga fler skott mot flaskan.

Använd hagel - om du gömmer dig innan gässen är på plats, tar du dem lätt och snyggt.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav sevehem » 17 apr 2018, 08:38

Kan också vittna om luriga studsar i vatten. Jag sköt en del kulspruta på flytande mål när jag gjorde lumpen i flottan och spårljusen flög överallt. Intressant att kunna följa kulorna med ögonen. Så med några tusen kulors erfarenhet så vet jag att vatten är lurigt. MEN, om din vän bor på en udde och du inte har hus som du skrev på 5 km så är det lugnt. Kulor som kraftigt ändrar riktning kommer ju också att förlora mycket energi, ju värre vinkling desto mindre energi kvar.

Jag rekommenderar alltså hagel om minsta risk finns för farliga kulor och då hade jag kvällen innan byggt ett bra gömsle så att du kan skjuta efter att fågeln landat. Om du tycker dig kunna använda kula så är expanderande kulor inga problem. Som tidigare skribent nämnt så är det en bit innanför halsfästet du skall lägga hårkorset, då sparar du filéerna. Jag har själv skjutit gås med klass1-kulor och kunnat ta hela brösten till vara så det funkar.

Lycka till!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Keffe1 » 17 apr 2018, 08:47

Tycks vara lite olika bud. Jag tycker att säkerheten är viktigast. Det innebär nog att jag måste se tomten med egna ögon och säkerställa att kulskytte är helt säkert med beaktande av rikoshettrisk etc, annars använda hagel.
Keffe1

Inläggav sevehem » 17 apr 2018, 08:50

Keffe1 skrev:Tycks vara lite olika bud. Jag tycker att säkerheten är viktigast. Det innebär nog att jag måste se tomten med egna ögon och säkerställa att kulskytte är helt säkert med beaktande av rikoshettrisk etc, annars använda hagel.

Så hade jag med gjort. Att välja bort kula bara för att det finns lite vatten är synd eftersom kula ofta ger de där extra metrarna man kan behöva för att hitta ett bra skydd. Gåsen är inte så lättlurad. Men som sagt, ta inga risker för det är inte bara "någon enstaka teoretisk gång" som kulor studsar från flack vinkel i vatten utan minst 50 % av gångerna.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Keffe1 » 17 apr 2018, 08:53

sevehem skrev:
Keffe1 skrev:Tycks vara lite olika bud. Jag tycker att säkerheten är viktigast. Det innebär nog att jag måste se tomten med egna ögon och säkerställa att kulskytte är helt säkert med beaktande av rikoshettrisk etc, annars använda hagel.

Så hade jag med gjort. Att välja bort kula bara för att det finns lite vatten är synd eftersom kula ofta ger de där extra metrarna man kan behöva för att hitta ett bra skydd. Gåsen är inte så lättlurad. Men som sagt, ta inga risker för det är inte bara "någon enstaka teoretisk gång" som kulor studsar från flack vinkel i vatten utan minst 50 % av gångerna.
Det kan ju också tänkas att det går att sitta så att jag kan skjuta längs med stranden efter att gässen gått upp. Tror inte de har några nära grannar. Jag får helt enkelt ta med båda bössorna och anpassa mig efter situationen.
Keffe1

Inläggav Keffe1 » 17 apr 2018, 08:56

Hur är det förresten med att äta gås? Är det bara fileerna som gäller eller kan man äta till ex lår också, som på kyckling?
Keffe1

Inläggav sevehem » 17 apr 2018, 09:00

Keffe1 skrev:Hur är det förresten med att äta gås? Är det bara fileerna som gäller eller kan man äta till ex lår också, som på kyckling?

Låren funkar också men du kommer bli förvånad över hur små de är med tanke på vad gåsen väger!
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Fritz Kraut » 17 apr 2018, 17:36

Keffe1 skrev:Hur är det förresten med att äta gås? Är det bara fileerna som gäller eller kan man äta till ex lår också, som på kyckling?

Filéer, lår och krås. Gåsen är god, bara den får hänga såpass att den blir mör.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav don corleone » 17 apr 2018, 17:56

Som med ALL matlagning med kött, speciellt fågel, tam eller vild, "det är såsen som gör DET", därför måste skrovet med!
don corleone

Inläggav Canta » 17 apr 2018, 18:01

Äh, smäll på en Kanadagås med 9,3'n och blyspets o sen lär dom inte störa grannen nåt mer. Är han sugen på gås då rekommenderas ICA' tamgås. Kanadagås är värst kul särskilt så här års. Går inte att äta egentligen men ok som hundmat om man kokar i 4 tim :)
Unggås, på hösten alltså, går väl att skära ur bröstbitarna på men långkok även här.
Användarvisningsbild
Canta

Nästa

Återgå till Fågeljakt