Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 01:31

Bild

Nu med risk för att Dyngsmäll får förmaksflimmer..(inget illa menat broder.. :wink: ) så kan vi kanske konstatera att jag har en till där han "från och med originalpappen" har lämnat byggnaden.
Så den där på bilderna där...

Bild

...e tänkt att bli arbetskompis med No3 i denna tråden. Denna kromade har jag haft tid att arbeta lite mer med,invändigt framför allt,och det har gett att trycket på den fanimig är som smör.

Å om inte annat blir det ju publikfriande att veta vilken av pangarna som är i aktion på banan! En åt gången,å de lär ju bli lätta att hålla isär i alla fall! :mrgreen:

(Å jodå. Lugn å fin. Det finns allt fler i skåpet.)
Racing

Inläggav Dyngsmäll » 06 feb 2018, 01:33

Vilket är ditt andra modersmål förutom amerikansk engelska? Brukar inte så gamla revolvrar vara förnicklade? Varför monterar du inte triggerstopp och picatinny? Så många frågor...
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 01:59

Danska faktiskt.
Min mor var danska.

Å hoppas du tog min kommentar förut rätt,all in good fun. :D

Nah. Men jag ler faktiskt lite över vad som kryper ut ur trät.. För i ena gruppen på FB framkom en kille som installerat vad som ser ut som ett Aimpoint på sin. :mrgreen:

Men nah. Inte min grej. Jag håller mig gärna inom ramarna.
Jojo. Visst fanns de förnicklade med. Den jag har där e lite udda med det,för delar av det är kromat och andra verkar förnicklat. Vidare verkar jobbet inte direkt gjort igår,men iom delarna som är kromade (det ligger surkoppar under) så kan vi nog med tillförsikt säga att jobbet som äldst är gjort på -60tal. Har för mig det var då man myntade det vi idag kallar krom.
Cylindern tex e nickel. Axeln den är lagrad på var krom (ersatt numer). Märklig blandning,men fungerar faktiskt helt ok rent estetiskt tycker jag. Ger liksom samma intryck oavsett var på pangen man kikar.
Racing

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 02:19

Dyngsmäll skrev:Varför monterar du inte triggerstopp......

Mnja. Så vi är klara på den punkten. Min ambition är alltså att tävla med dessa vapen. Som du,inte gärna skulle jag utan förbehåll sätta kapen i vapen som hör hemma i historien som de står.
Så båda dessa revolvrarna,både "No3" och den kromade,är köpta med det i bakhuvudet. Eftersom lagen ser ut som den gör i detta landet så är nettoeffekten att det att handla på sig ngr gamla originalare som sett modifieringar sedan tidigare är den enda vettiga lösningen på problemet som jag ser det.
Att som idag söka licens på en enhandare och ev bli tilldelad ett papper med tidsbegränsning på 5 år är inte ett alternativ i mina ögon. Nu skall kanske denna tråden inte handla om det direkt,men jag för en finner det med "5-åringarna" direkt motbjudande.
Det är en politisk pappersprodukt jag mycket väl skulle kunna tänka mig att politiskt tex engagera mig för att det avskaffas. Det är mig primärt motbjudande eftersom staten på det där sättet sätter sig till doms över min privata äganderätt,vilket jag anser är en demokratisk skymf rent av. Brutalt betraktat kanske,men så ser jag det.

Så. Därför blir det gamla original,för då kan jag på ett enkelt sätt säkerställa att jag kommer igång att tävla i CAS så snabbt det bara går. Tidigare erfarenhet av att tävla med enhandare har jag ju..så inga nyheter där direkt (tänker säker vapenhantering osv)
Å däri KANSKE man kan hitta baksidan av det med de licensfria gamla revolvrarna. Att där finns risk att människor utan ngn som helst förkunskap eller omdöme kring svartkrut tex kan dyka upp på en bana en dag tex och tycka att det bara är att panga på.
Dvs,de förstår inte att det faktiskt kan bli väldigt farligt väldigt fort när man handskas med vapen och inte vet att respektera de. Inte för att på NÅTT sätt vara ngn Rickard Rättrådig i sammanhanget,men..det ÄR en realistisk möjlighet.

Men som sagt. Båda dessa revolvrar är tänkta att assistera mig i CAS. CAS har jag eg bara sett på pappret än (alltså inte skjutit en plugg inom CAS ännu!!) men det förhåller sig så att man skall ha med sig två stycken SA revolvrar iaf. Vilka man nu tycker uppgiften lämplig.
I det så finns en klass som heter Frontiersman,och den handlar som jag förstått det om att man använder gamla "cap n ball guns",och däri ligger tom en önskan om att man använder FRISKT med svartkrut,om inte annat för showens skull (som jag fattat det iaf?).
Så bortsett från dessa två pangar nu då så är det ju mkt annat som skall till. Allt ifrån utstyrsel (man skall ju klä sig på western vis med) till "nick" till hölsterrigg osv osv samt ett stycke bygelrepeter och ett stycke antingen tidig pump eller SBS.

Var jag landat med revolvrarna står väl helt klart,men i fallet med bygel har jag kikat mig runt en hel del och lurar faktiskt på om jag inte skall slå följe med de gamla revolvrarna och skaffa mig en tidig repeter i kaliber 44-40.
Tycker på ngt sätt att det skulle klä hela grejen.? Å lika samma med en SBS. Lurar på om inte det får bli en tidig Remington den med,fast..de kostar liksom skit å inget eftersom de finns i överflöd,och tanken då från min sida är att göra sk "coach gun" av den. Dvs kortpipig men resten intakt (å där finns ju lagrum att ta hänsyn till med osv).

Då inser du snart att det jag tänkt är att åka svartkrut hela linjen igenom. Svart i såväl revolvrarna som repetern som hagelbössan,och den tanken tycker jag faktiskt är riktigt charmig.
Känns...rätt på nått vis.

Så våren som stundar skall bli riktig intressant. Såsom total nybörjare på CAS förväntar jag mig att lära mkt kring tävlingsformen,och som gammal i gården kring vapen hoppas jag kunna underhålla och därmed hålla liv i bitarna jag avser använda.

Klarnar det lite då?
Att de här pangarna aldrig någonsin varit ämnade att bli "samlarvapen" i det måtto du betraktar begreppet.? Utan att de är en väg inom svensk lagstiftning för att på en enkelt sätt kunna tävla och ha roligt med det jag gillar.
Att skjuta.
Racing

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 02:36

@ Dyngsmäll.
Men för att vara dig helt ärlig har jag ögonen öppna efter ett ´58 ras. Ett lik.
Helst i kal 36 faktiskt,även om 44 går det med. Tanken med det liket är att skapa en snubnose. Med ungefär samma förutsättningar som No3,alltså pangen denna tråden handlar om.

Varför?
Du,eg mest för mitt höga nöjes skull. Såg för en bra stund sen en bild av en snub på temat jag bara tyckte var riktigt riktigt snygg (en fransman som hade gjort jobbet,replikorna är ju vanliga där). Man hade på ett mkt,i min mening,förtjänstfullt sätt lekt med formerna och fått ´58 designen estetiskt "lätt".
Ja,det å nyfikenhet givetvis. Hur kommer en sådan pang att reagera rent praktiskt? Tex,hur mkt svart är det ens lönt att putta i en sådan med 3" eller 3,5" pipa (en del av pipan "äts" ju upp av ramen rent estetiskt). Så kronograf tester tex blir ju en följd här..

Men jo. Ett sådant bygge tycker jag hade varit kul att genomföra,men som sagt..det jag letar efter då är ett lik. Ett som det inte spelar ngn roll att jag sätter kapen i. Men dock fortfarande med så mkt material att jag klarar att få NÅN form av finish på projektet allt sagt å gjort.

Kalla projektet "fantasy gun" ur perspektivet att en sådan snub SKULLE en talangfull vapensmed kanske ha kunnat tillverka tex på 1870/80 tal för en kund som ville ha ett äss i ärmen som inte stack ut som en varböld.
Säkerligen skulle den ÄVEN kunna ha varit konverterad att ta patron. Men men..icke lagligt i Sverige,så vi håller oss till slaglås i detta fallet med.
Racing

Inläggav Dyngsmäll » 06 feb 2018, 03:01

När det gäller kamrarna och ”kalibreringen” av kulan ska väl alla kamrar vara större än pipdiametern så att kulorna ”kalibreras” när de slungas in i pipan? Så länge varje kammare centrerar med pipan och har en ”over bore” i förhållande till den borde kamrarnas diameter inte spela så stor roll, eller har jag missat något?

Hur mycket får revolvrar avvika från original för att få användas inom CAS? Finns det några sådana begränsningar, eller är det bara att bygga ihop vad som helst som någorlunda liknar en ”westernrevolver”?
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 03:43

Dyngsmäll skrev:När det gäller kamrarna och ”kalibreringen” av kulan ska väl alla kamrar vara större än pipdiametern så att kulorna ”kalibreras” när de slungas in i pipan? Så länge varje kammare centrerar med pipan och har en ”over bore” i förhållande till den borde kamrarnas diameter inte spela så stor roll, eller har jag missat något?

Hur mycket får revolvrar avvika från original för att få användas inom CAS? Finns det några sådana begränsningar, eller är det bara att bygga ihop vad som helst som någorlunda liknar en ”westernrevolver”?

Nope. Du e till grad rätt ute. Det mesta av en revolvers precision sitter mkt riktigt i trummans kammare. Om det som i fallet med slaglås är så att vi "kalibrerar" det hela i samband med att vi rammar hem kulan i respektive kammare,eller som i fallet med patronvapen att sagda kalibrering sker i samband med att kulan släpper från patronen och tar sig över "tröskeln" in i kalibreringshålet i trumman är underordnat. Principen är densamma oavsett.
Men.
Det är inte detsamma som att passningen på bitarna vs pipan mm är totalt utan värde. Givetvis inte. Vi kollar ju diametern på pipa såväl som kammare genom att tex trycka en rundkula igenom pipan,alt klappa in en kula försiktigt i resp kammare (med nippeln väck så man enkelt kan knacka ut dem igen) och därefter kontrollera dessa mått mot varandra samt valet av kuldiameter i sig.
Då inser man snart att det hela blir mer repeterbart ju mer lika respektive kammare kalibrerar "sin" kula. Mao kan det vara idé att kolla det där..eftersom enskilda kammare KAN avvika i mått.

Mkt riktigt är där,när förhållandet är rätt,olika dimension på trummans kammare vs pipan. Pipan då med ett aldrig så litet mindre mått än trummans kammare.
I detta finns det de som menar att pipan eg bara är till för att räfflingen skall skapa rotation på projektilen samt ge krutet tidsmån nog att accelerera kulan till det vapnet klarar...
Men. Ren logik säger oxå att ju mer repeterbart vi kan göra hela det system som utgör en revolver,ju bättre är det. Alla bäckar små kort sagt... Så att skapa ett så repeterbart system som bara möjligt,bla genom att ta ur så mkt spel i rörliga delar som möjligt med bibehållen funktion,ju bättre.
Vitsen med att skjuta är ju fortsatt att träffa och det hela får liksom inte likna en bowlingbana va.. :mrgreen:

Samma sak bör tex appliceras vad avser centreringen av trumman över revolverns sk "bolt" då. Där kan vi med enkelhet se ifall centreringen vs pipan rent av är riktigt dålig med hjälp av ljus tex,och vid behov flytta centreringen dit vi vill ha den/behöver den genom att handinpassa hur vapnets "bolt" agerar mot uttagen i trumman.
Ett gammalt trick är att ha vapnets bolt lös och placera den i trummans uttag därför. Väl på plats skall det tåla att man vänder det hela upp och ner utan att bolten trillar ur.
Det visar sig att det där kan slå rätt friskt faktiskt. Inte bara det,en bolt kan (och gör) utveckla glapp med tiden. Mao är en bolt tillika en "hand" förbrukningsmaterial. De slits och behöver med regelbundet bruk antingen få material adderat,och bli injusterat igen,alt bytas ut (med påföljande injustering givetvis).
Lika samma är det ju med andra funktionen hos en bolt,och det är dess timing. Ofta är slitna bolts enkla att upptäcka i att de tittar upp ur ramens underkant alldeles för tidigt vs var låsklackens utrymme befinner sig på "klockan" i trummans rörelse.
Vi ser då sk "pinging" på trummans omkrets. Ser ut ung som att ngt släpat över trummans omkrets där bolten arbetar. Om man ser pinging är det oftast en funktion av en sliten styrarm på bolten,och i det läget kan man välja att tex addera lite silverlod och slipa till armens översta spets där den arbetar mot sitt lilla städ på hammaren,alt svetsa (klumpigt i sammanhanget,tom med en TIG) alt bara byta ut den (både enklast och billigast som oftast. De kostar inte många spänn som reservdel (Lodgewood,S&S mfl säljer de i USA. S&S exporterar utan krussel med).

Men ja.
Alla dessa bäckar små bidrar till ett både mer väl fungerande vapen som ett med bättre precision,med den reservationen att skillnaderna ibland kan vara små-men de finns där iaf.

Inom CAS finns det ett antal olika klasser. Som jag förstått det,rätta mig gärna den som vet bättre,så är just Frontiersman en av de klasser som styrs hårdast vad avser hårdvara. Dvs vapnena i sig.
En revolver som används inom Frontiersman måste se original ut på utsidan. Men att tex trimma trycke,trimma bolts och hands är tillåtet (återigen,rätta mig den som vet bättre). Den avvikelse jag förstått är ok är att ersätta kornet på ett annars helt originalliknande vapen,och detta primärt för att originalvapnen-de flesta av de-är inskjutna med riktmedel ställda för 75 meter (yards).
Detta medför att originalvapnen nästan överlag träffar REJÄLT högt på 25 meter,vilket väl numer får ses som en standard för att skjuta in enhandsvapen.
Ja,det och så är det givetvis tillåtet att byta stockar. Det gör ju varken från eller till..utan handlar mest om personligt tycke och smak samt ergonomi.

Med det sagt finns det tom klass för bruk av Colt 1911 inom CAS. Så varianter på temat saknas INTE.

Smith&Wesson stockarna jag använt på No3 kan bara varmt rekommenderas. De brukar inte vara så blodiga att handla på ngn av världens alla e-bay och som det visar sig betyder iaf för mitt tycke nätskärningen mkt rent ergonomiskt,hur man får tag i pangen under press.
Så det får jag nog säga var en upplevelse jag inte riktigt var beredd på att den skulle betyda så mkt.
Racing

Inläggav Racing » 07 feb 2018, 22:38

Bild

Fått polerat det hela lite. Tycker färgen börjar komma fram snyggt,men samtidigt så har jag i det att jag fixat lite med den det sista även åsamkat lite skador.
Så..avvägning om jag faktiskt inte blånerar om den,nu när jag dels vet utfall,dels vet hur enkelt det är och dels vet vad som krävs.

Sen var det det där med att borra i hammaren.
Det är INTE som på replikorna utan här e fanimig härdningen på allvar. Tanken från mitt håll är att borra ett 2.5mm hål radiellt som gängas M3. I det hålet slår vi i en M3 stoppskruv,som sedan kan justeras vad avser avtryckets sk "creep".
Förr om åren har jag filat trycken på olika vapen så jag tappat räkningen,varför jag denna ggn vill testa ngt annorlunda.

På det kan jag med väldigt illa dold glädje säga att jag TROR jag hittat "liket" som det skall bli snubnose av! Jag hoppas INNERLIGT den affären går vägen,för det hade varit mig en glädje att få skapa en.
Hittat en i princip helt förstörd Remmy NMA 1858 som..ptja. Vi får se var det tar vägen. En pang som kommer kräva en STÖDDIG arbetsinsats,men vafan...man lever bara en gång i stöten eller :mrgreen: ? Återkommer i den frågan vad gäller denna pangen...

Återkommer i fallet med DENNA pangen inom kort kring det med bla trycket,men givetvis även ett korn. Har faktiskt lurat på,iom att reglementet säger vad det gör,ifall jag inte skall vara lat och bara handla ngr färdiga sådana.?
Tillverka de styckevis blir iaf inte aktuellt då jag har ngr 58´or och..det kommer fler. Originalkornen e liksom det..original,och skruvbara (för de senare modellerna iaf) varför det bara är en fråga om att skruva bort och skruva dit. Så...
Racing

Inläggav Racing » 09 feb 2018, 12:39

Snubnose,som jag skriver ovan.

Bild

Den här tycker jag är ovanligt lyckad. Man har lekt med dimensionerna och formerna på en 1858 med framgång i min mening,och nettoresultatet är en large frame revolver som ser bra mycket lättare ut som design.
Rent av ett vapen en talangfull vapensmed skulle kunnat skapa 1880 som jag ser det.

Vad tycker ni andra?

De snubnose varianter man normalt ser på temat har mycket mera "bulldog" över sig då man inte ens i närmelse försökt följa efter kortningen av pipan på ett sådant sätt att ramen smälter in i det. Normalt har modsen inskränkt sig till att man rundar av det bakre hörnet på ramen,men inte mer.

Det som är aktuellt som utgångsmaterial är alltså två rena lik. Vapen som är VIDA förbi att hämta tillbaka som original igen,det tåget har gått. Mao,ngt jag utan att känna större ånger kan tänka mig att sätta kapen i,i ambition att skapa ngt annorlunda.
En sak däremot som tar emot lite är att om man formar om greppet till den milda grad som på bilden så stryker original serienumret på ramen med,vilket kanske inte är helt bra.?
Iofs inget man inte kan stansa dit igen,så länge man kan bevisa urkund.
Racing

Inläggav Racing » 12 feb 2018, 13:15

Ingen som vågar köra ut näbben kring att skapa en snubnose Remington 44a?

Som det ser ut har jag lagt ett bud på ett riktigt lik iaf. En revolver som aldrig kan återföras till samlarskick,det skeppet har gått sedan länge i detta fallet.
Var och nosade på en ner i Frankrike,en som milt sagt sett bättre dagar, men i vanlig nationalistiskt fransk ordning kan säljaren inte tänka sig att skicka utanför Frankrike.
Jaja... *suckar uppgivet*. Kan väl tycka att tom fransmän kan släppa sargen och komma in i matchen lite. Hej å välkommen till 2018 liksom..
Racing

Inläggav Magnus M » 12 feb 2018, 14:35

Fransmän är hopplösa på många fronter :)

Att man ger sig på lik för att skapa eller modifiera nya pistoler är i min mening helt ok, så länge inte vapnen har en bevisad proveniens. I sådana fall så skulle de väl ändå kosta skjortan och inte vara intressanta som objekt.

Jag tycker vapnet på bilden är fränt iom att iaf jag aldrig sett en svartkrutssnubnose, men vackert vette tusan ;)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 12 feb 2018, 23:17

Självklart blir det till grad en "fantasy gun".
Så e re ju,men om vi håller oss till den på bilden så är det som slår mig iaf att den på INGET vis är en revolver som inte lika gärna kunde ha sett ljuset tex 1874.
Finns ingenting hos den som är "för nytt" ur det perspektivet,och jag för en iaf finner just den biten tilltalande.

Vi håller som bäst på att utmana det hela på Remmy forumet fn. Jag å en annan snubbe,som i likhet vet med sig att hantera tyngre maskiner,snackar lite löst om vad som skulle hända designmässigt om man klippte bort en bit av ramen - där pipan skruvas in,i det planet.

Saken e den att iom pipkortningen som skall till så misstänker jag att hela laddramen eg gjort sitt. Att då tex sammanfoga resterna av den med spindelaxeln för trumman och byta ut skruven som är lagerpunkt för laddramen original mot en fjäderbelastad plunger a´la Colt 1873 skulle ju låta sig göras. I samma veva får vi en extremt stabil installation av spindelaxeln.

Mm. E en del som tål att tänkas på med ett snubbie bygge,och man lär då fan inte göra många av de så..det gäller nog att det blir rätt ifrån början när vi snackar mer omfattande ingrepp.

Om man tex skruvar bort laddramen ifrån ett originalvapen så blir det visuella intrycket av pipan+ den delen av ramen direkt tanigt i min mening. Såpass att det ser ju helt efterblivet ut.
Just DEN slipper jag gärna rent estetiskt,varför det med "seglet" inunder nog gärna får vara kvar oavsett hur en ev modifiering av ramen skulle falla ut.
Racing

Inläggav Frank69 » 13 feb 2018, 11:21

Racing skrev:Snubnose,som jag skriver ovan.
Den här tycker jag är ovanligt lyckad. Man har lekt med dimensionerna och formerna på en 1858 med framgång i min mening,och nettoresultatet är en large frame revolver som ser bra mycket lättare ut som design. Rent av ett vapen en talangfull vapensmed skulle kunnat skapa 1880 som jag ser det.
Vad tycker ni andra?

Jösses vilken ful sak. :mrgreen:
Finns nog gränser vad ögonen klarar av för udda moddningar av vapen. :D
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav MagnusBj » 13 feb 2018, 13:37

Snubnose...

Jag anser nog att Colt'en gör sig bättre som snub än Remmyn då den får ett betydligt smidigare format.

Exempel (inte min, tyvärr):
Bild

Och trevligast är ju oxå om man råkar bo i ett land där man kan köpa billiga replikor licensfritt över disk att kapa i...
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inläggav Dyngsmäll » 13 feb 2018, 13:44

Gillar man småttiga revolvrar finns ju redan pocket-modellerna som är oerhört charmiga som original...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 14 feb 2018, 01:59

Jo.
Med er till grad båda två. Colt/Piettan i bild kom ju för ngr år sen,och som jag förstått det har den blivit lite av en försäljningssuccé. Tycka vad man tycka vill,greppet och stockarna på den tycker nog jag annars e vad som "sets it apart" om ni fattar vad jag menar.

@Dyngsmäll.
Japp. Helt enig med dig där,å där blir ju den begränsande biten kalibern på gott å ont antar jag. Lite av O tempera o mores. Du som är mkt för historia,jag menar ju att en vapensmed vid tiden mkt väl kan ha gett sig i kast med 44´or för att i första läget göra belt guns av de (vilket är gjort)..och därifrån är ju steget sen inte långt till en snub(gjort)...å se därifrån till ett kraftigt skulpterat original som snubnose. Full power,minimum package. Typ. Där har du min tanke iaf. Med allt sagt och gjort skulle jag gärna se den i en skepnad som inte avslöjar den som "för ny". Hade varit trevligt med en pang som skulle kunna härledas till en svunnen tid.

Det vi diskuterat lite till dags dato är dels då det med att fräsa tillbaka ramen en smula. Var osäker på om det skulle förta "1858 känslan" i pangen rent estetiskt,men det vette faen om jag tycker att det gör faktiskt.
Visar sig,tycker jag,att det som definierar det hela till stor grad e den "panna"(läs-som i huvud) som blir effekt där topstrap´en går över i den delen av ramen där pipan sitter.
På det fräsa tillbaka främre axiallagringen för cylindern,å se det för att kunna putta i en riktig sk "fire ring" i cylindern för att på så vis en ggn för alla ha löst det med att en Remmy sotar igen. Den enda RIKTIGA svaghet de har i min mening.
Å när fräsen ändå är uppvärmd snackar vi lite löst om att skära "flutes" i cylindern med. Osäker på det rent designmässigt än dock.

Om ngt,det gjordes ett mkt hafsigt PS utkast på det,så känns designen snarare bara mer modern Remington, men ffa Remington på nått sätt.

Det med att ladda eländet får isf tänkas om,helt klart. Men att kortad pipa OCH kortad ram i framkant ger ett rent estetiskt mkt lättare intryck är inte att bestrida som jag ser det. Inte bara det,givetvis blir det ju rent fysiskt lättare med.
Sen var det det med att skulptera om greppet. Får nog ta mig en ganska tung funderare på den tror jag..

Sen. Amerikaner e bra lustiga. När jag då ger uttryck för att bygga en snubbie,på en pang som är TOTALT OCH FULLKOMLIGT förlorad som originalvapen...ja det tar inte tre sekunder så börjar det handla om varför bära en slaglåsrevolver för "personal defense".
Mm harklar jag mig,nu var det inte riktigt det detta handlade om. Det handlar BARA om att skapa en snubnose. Ok. Då tar det tre poster till innan det börjar handla om Glocks å annat..
Blir lite som att hålla ett rått köttstycke framför en vild,större,katt. Oavsett incitament skall den där köttbiten minsann hanteras... :mrgreen:

Nah. Tack gode gud för att man bor i ett land där man inte måste beväpna sig för att åka å handla mjölk. Been there,done that..så det räcker å blir över tack.
Racing

Inläggav Racing » 01 mar 2018, 04:18

Bild

Jaha :D . Med illa gold glädje är det så att jag vann auktionen på en "deaktiverad" 1858 i England i förmiddags. En där man alltså förstört den bortom räddningens gräns genom att för det första borra sig in rakt igenom ram och pipa och installerat en stålplugg som svetsats dit.
Man har svetsat fast cylindern i ramen och man har svetsat dit cylinderns spindelaxel.
Misstänker skäligt att man slipat ner hammaren med. Mao,detta är ett projekfundament som knappast den mest inbitne samlare kan ondföra sig över att jag sätter tänderna i.

En förnicklad pang som synes,made back in the day. Resten av den ser dock ganska juste ut. Skall faktiskt sägas,och jag hoppas att denna deaktivering gjorts på ett sådant sätt att resten av pipan klarat resan iaf hyggligt och inte är HELT sönderrostad. Jaja. Lär visa sig.

Det blir givetvis en helt egen projekttråd kring denna,självklart. Min ambition i sammanhanget är att försöka tänka utanför boxen rent designmässigt,men ändå behålla en 1858´s aura-i brist på bättre förklaring.
De moddar som görs,som jag tänker just nu iaf,skall vara av den arten att en talangfull vapensmed skall ha kunnat utfört de 1880. Mao inga blixtar,inget aimpoint,inga lasers eller annat trams.

Det jag skall ge mig till här är en ren designstudie,där jag kommer applicera en del praktiskt tänk. Som tex laddarmen. Pipan kommer ju kapas ner,snittet för pipan-som är 5/8"-30 har fö landat,men inte så det inte blir ngt kvar.
Tanken är att optimera pangen för triple 7,som sägs vara ett ngt snabbare krut än konventionellt svartkrut. Men..som bekant behövs piplängd i våra sammanhang för att inte tappa prestanda helt,och eftersom det med piplängd trots allt har en begränsad inverkan rent progressivt ju kortare pipan blir.. Mm..
Laddarm var det iaf ja. Grunnar på om jag inte kunde göra ngn hyggligt talangfull teleskopisk historia? Att få det att hålla torde ju inte vara världens ände.. Till exempel.
Den yta som utgör planet där pipan möter ramen lurar jag alltså på att fräsa tillbaka en liten bit. Dels för proportionerna,men även för vikt. Med en avsevärt kortare pipa ser ju ramen annars allt för "tung" ut där tycker jag.

Sen har vi det med greppet. Eller den delen av ramen då. Där kan ju helt klart göras en del. Till den graden att det säkert blir att kapa bort,forma om och svetsa.
Å se svetsa vet vi ju vid detta laget att det går alldeles utmärkt att göra i en 1858.

Nu tar det väl ngn vecka eller så innan den här landar men med det gjort tänkte jag mig ut till ytbehandlingskillarna i Frölunda och be de om hjälp med att bli av med det gamla nicklet. Nog för att man kan göra det själv med,men speciellt miljövänligt är det tydligen inte så.. Bättre då att de får hantera det som är duktiga på det.

Det enda jag ser som en större avvikelse blir riktmedel. Funderar en del på hur hantera det för jag vill gärna att det är grejer som ändå smälter in i designen och saken är den att där är väl hammarens slag eg det största problemet.

Bild

Bild

Med det sagt har jag fått rätsida på en annan av mina 1858´or. Denna köptes skadad,men som det visade sig bar den på bra mkt mer skador än vad som angetts.
Nu är de fixade allihop iaf,och pangen är uträtad med världen i största allmänhet. Så nä,den är inte "orörd",vilket vore en utopi i ljuset av skadorna den bar,men väl i ett 101% tekniskt skick nu.
Slipar vidare på den i ambition att kasta den i blåneringsbadet till helgen med lite flyt. Lagt MYCKET tid i denna,men så ÄR den verkligen korrekt nu med.
Tror vad vidare är att med ny finish kommer det bli dels en mkt vacker pang och vidare vet jag att det kommer bli en mkt brukbar sådan (fan den e tightare än en NY 1858 i sina div spel!) som om den används och vårdas kommer kunna användas i 150 år till.

Så "hand","bolt", huvudfjäder,nipplar osv osv osv..nytt rakt igenom. Har provskjutit den,och den gör allt det den skall.

Men i mina vandranden med de gamla 1858´orna finns det nu lite att berätta som kan vara andra till nytta.

Tex är ju kammarna i cylindern koniska. Detta med 0,5grad.
I det att jag bytte "bolt" så tänkte jag för mig själv att det är lika bra att göra en jigg för detta...

Bild

Bild

Så så fick det bli. E bara det att när jag nu tog mig tiden att göra den där taperingen på biten som sticker in i respektive kammare så visade det sig att den ena kammaren var inte den andra helt lik. Det fick mig att använda den där biten aluminium för att kolla mina andra 1858..å inte en enda av de har likformiga kammare. Så enkelt e det,så jag kommer iaf att brotscha ur de till MGN i sammanhanget. Varenda en av de,framför allt då eftersom precisionen i en revolver mkt riktigt sitter i trumman till stor del.

Vidare har vi lärt oss att samtliga delar av stål på en 1858 är svetsbara. Inte mkt att orda om. En TIG och vanlig OK.48 å kör bara. Glöm inte att normalisera HELA området som svetsats efter man e klar bara..för att minimera risken för spänningar,vätesprödhet osv.

Bild

Revolvern ifråga hade en kammare som var skadad. Det hette att gängorna gått,i helvete heller. Det var urborrat av ngn Mr Handyman i tanke att göra patronvapen av det. Som tur var hade denna Mr Handyman hejdat sig vid en kammare..som sket sig.
Så jag fick dragit upp hålet lite till,eftersom Mr Handyman inte riktigt visste hur man borrar heller för att få en vettig yta på ett hål,varefter jag svarvade en insats som satts på plats med ganska tuff presspassning ifrån pipans riktning på cylindern. Det som för all framtid förhindrar att insatsen far ut är att den har en "skuldra" i kammaränden som är 0,6mm större i dia än hålet.
Nåja.
Som synes på bilden,de MYCKET obskyra tapparna i gänga ,225"-32. Men det slutar inte där,för nipplarna på en 1858 sitter installerade med 15grad vinkel mot plan...
Å se då vet vi det med. Som sagt,info som alltid kan komma till nytta för andra. 225-32 tapparna däremot,där e vi nog kokta i Europa. Mina har jag tagit ifrån Lodgewood i USA via bulvan eftersom Lodgewood inte exporterar.

Samma lika med pipans gänga om 5/8"-30. Det är en gänga så ovanlig att man hittar den inte ens i amerikanska verkstadshandböcker.. Men den finns att uppbringa iaf,bara man vet var att leta. Tapp som snitt. Billigt? Nä,inte direkt. :mrgreen:
I sammanhanget kan det vara av YPPERSTA vikt att veta att snittet SKALL vara justerbart. Är nämligen så att gängan BLIR inte helt 5/8" utan är aldrig så lite större. Mäter 16.00mm rätt exakt.

Mao?
Vad som stått att lära här är att en Remington 1858 kan vara rätt redigt skadad innan man behöver döma ut den. Å då inte i mening att det behövs riktigt specialtekniker för att hantera problemen.
Klart..det med gängorna då,men det står väl närmast att förvänta rent av. Å se..kunde jag få fram de tappar och snitt som behövs kan andra med.

Nåja.
Heads up alltså vad det lider här för en Remington NMA 1858 snubnose. :D
Racing

Inläggav Racing » 01 mar 2018, 13:59

Bild

Fick frågan om den där insatsen jag tillverkat. Den är alltså i gammaldags SS2172 och lär milt sagt hålla om man sätter det i kontext mot resten av cylindern.
Insatsen är tillverkad med en presspassning av 6-7/100mm. I sammanhanget VÄLDIGT mkt,och mkt riktigt är den satt på plats med en djävla kraft. I det tillsammans med Loctites cylindriska fastsättning,och det i första hand eg för att säkra en fullständigt gastät installation.

Insatsen är tillverkad med en 1mm hög "skuldra". I det att jag rammade hem den så hamnar till slut denna skuldra som ett "stopp" emot ursprungsmaterialet av cylindern invändigt i kammaren,och om ngr hundradelar "för mkt" i presspassning var ett halvt helvete att slå på plats så kan ni ju själva tänka er vad 6/10mm är. Mao,att insatsen skulle fara ur under tryck? Två ord,glöm det.

Med insatsen väl på plats använde jag mig av Arboga pelarborren faktiskt,och detta för att uppsättningstiden är bra mkt mindre i ett maskinstäd än i fräsen. Arbogan duger alldeles utmärkt att fräsa med,kanske framför allt vid sådana här rent relativt mindre ingrepp.
Saken är den att såväl hålet som dess ansats behövde slås med en vinkel av 15grad mot plan. Själva centreringen av hålet,där hade jag gjort en liten ansats med ett dubb borr medans insatsen tillverkades i svarven. Mao fanns där en aldrig så liten markering som utgjorde centrum att utgå ifrån.
Själva hålet,där fick det bli rimligt antagande. Finns då inga tabeller att utgå ifrån för 225-32,det är då ett som är säkert! Men..det finns för #12-32,som är samma gänga i princip,bara 2/10mm mindre i diameter.
Så jag gjorde första hålet med ett 4.5mm borr och det andra med ett 4,9mm. Gängan sedan slog jag med en av tapparna därför ifrån Lodgewood,och som det visar sig är dessa tappar nåååååågot aldrig lite för trånga. Inte så det omöjliggör ngt,men...de ÄR lite lite för trånga.
Givetvis med gängpasta applicerat på tappen när hålet gängades.

Själva ansatsen sedan,jag hade alltså vägt in cylindern till 15 grad från plan där den satt fastsatt i maskinskruvstycket,var väl den enkla biten eg. En 4 bladig fräs på 10mm i dia gjorde processen kort.

Som ni själva kan förstå av bilden kommer den här insatsen inte att varken synas eller märkas med cylindern väl blånerad. Mao? Den kommer att "försvinna" fullständigt,vilket väl är en kvittens på en väl utförd reparation.
Racing

Inläggav Racing » 05 mar 2018, 12:34

Det gick bra.
Med brasklappen att jag som förordar det med personlig säkerhet fick mig en örfil av rang! Jag gör rent materialet som skall blåneras med tvättaceton det sista,och då med gummihandskar på.
Jadå. Diskhandskarna tål det lågt koncentrerade acetonet,var inte där skon klämde. Men,se jag hade en kompis intill och vi gick å prata och givetvis glömmer jag blåsa en av ramarna,japp..jag bestämde mig för att blånera om den jag redan gjort-å vi kommer till det..innan jag sänker ner den i badet.
Reaktionen var både våldsam och direkt. Summerat? Hade jag inte haft skyddsglasögon på mig så vette fan... Nu inskränker sig den värsta skadan till ett brännmärke på läpparna.
380gradC flytande nitrater vs mänsklig hud..den ekvationen är INTE trevlig! Nåja,allt väl som slutar väl men det hela var verkligen en läxa...

Bild

Att blånera av är alltså mycket mycket enkelt. Ett plastkärl som man fyller med helt vanlig hushållsvinäger bara. Låt delarna ligga en stund,typ 30min,så kommer de ut soprena.

Bild

Hammaren fick sig en duvning. Eller ja,båda två fick. Ränderna i bild är bara sliprester. Som det var matchade de inte riktigt det som kommer ut i andra änden som komplett paket kan vi säga.

Bild

Det där snittet kom ifrån USA sent om sider. Gängan på piporna på en Remmy är mkt riktigt 30 turns per inch i stigning,men se det är MYCKET väsentligt att snittet ifråga är justerbart i anspänning för diametern på det hela ÄR inte riktigt 5/8" utan snarare rätt spik 16mm. Mao,vilket 5/8"-30 snitt som helst går inte.. Det är en gänga så obskyr att den står inte ens med i amerikanska verkstadshandböcker sedan länge,men verktygen FINNS att få fram om man bara letar lite.

Bild

Trummorna ja. Jag svarvade ju ett litet anhåll,eller vad vi skall kalla det,som ger utrymme att bearbeta trummorna centrerat. Som jag anfört tidigare så är det lite si och så med koncentriteten på de original.. Hur som helst,finish var det,och i en svarv är det snabbt ordnar. Till att börja med 400 våtslip med vanlig 5-56 följt av 800 våtslip med 5-56 vid 2000rpm. Det hela kommer ut svarven i ett sådant skick att man faktiskt kan spegla sig i det.

Bild

Å jojamen. Blev så bra så. Mycket mycket nöjd med utfallet. Vad vidare är fick jag kvitterat att mina funderingar kring det med blånering och den jag gjorde först stämmer alldeles utmärkt.

Bild

Det där e nosen på den första jag gjorde,den där blåneringen milt sagt skiftade som en varböld. Icke så mera,och lösningen var enkel.. Mer tid i badet bara. Mao syns den skarvning jag gjort där icke mer..

Bild

...att jämföras med..

Bild

Mm... Det BLEV verkligen ett vackert vapen av det tycker jag. Stockarna på den här är nog fan något av det vackraste jag sett. Tigrerad valnöt är bara förnamnet!
Nu återstår en del småjobb innan denna hamnar till salu. Nya projekt behöver finansieras,men innan så sker skall den ur precis ALLA perspektiv vara allt den kan vara rent tekniskt.

Bla har jag beställt ställbara brotschar för att nu för all framtid kunna "referens skära" kammarna i cylindrarna. Iom att det skiftar så mkt,till och med på samma trumma,så ser jag det som en mer eller mindre no-brainer faktiskt.
Som vi snackat om innan så sitter så otroligt mkt av en revolvers precision i kammarna,eller rättare sagt hur kulorna tar kammarna,och det är väl där vi "kommer undan" iom att kalibreringen av kulorna blir såpass exakt varenda gång i sammanhanget då vi ju bokstavligt pressar kulorna på plats/kalibrerar de.
Samtidigt,det ÄR inte rätt. En sak är vad respektive kammare gör,en annan är repeterbarhet och repeterbarhet är vad en revolver handlar om. I stort och i smått,varför det med att nu skära respektive kammare till ett "minsta gemensamma nämnare" (vi snackar alltså hundradelar här) faller sig naturligt.

Sen återstår eg bara det med ett annat korn. Original är de som bekant inskjutna på 75 meter,och det finns det ju ingen vettig människa som använder sig av idag med en sådan här.
Det har ju visat sig att om man utgår ifrån måttet 8mm över plan ifrån pipan så är man uppenbart i rätt härad iaf. Gängan för det lilla kornet har jag sett i två storlekar,dels #10-32 och dels #12-32,och oavsett vilket är det gängor vi ser än idag. Mao,no harm no foul.
Samtidigt är en begränsning på formen på kornet satt då man i Frontiersman alltså INTE tillåter avsteg ifrån formen på originalkornet,medans det gärna just får förlängas så att träffbilderna hamnar där de skall.
Så..det blir att svarva till ngt där så jag med gott samvete kan släppa den ifrån mig tids nog.

Nä. Så skadad denna var är jag extremt nöjd med utfallet får jag säga. Med sina nya kläder har jag förhoppningsvis fått till ngt som kommer funka 150 år till bara det sköts och tas omhand. Känns bra.
Racing

Inläggav colten 1860 » 05 mar 2018, 18:27

Racing skrev:Tack å bock.
E jag som lapar i mig av berömmet.

Men ärligt... Att göra det jag gjort här tror jag faktiskt vem som helst kan med lite tålamod. Det man inte har i direkt kunskap får man bara ta igen genom tid och att fråga de som vet till råds.
Tex det att när man "slipar rent" ett gammalt vapen måste det ske med backing som är plant under pappret,tex en fil. I annat fall ser det snart djävligt amatörmässigt ut med kraftiga vågor i materialet och rundade hörn. Ja,det och att man inte tar i så man känner skitsmak med hur mkt man tar väck..
I mitt fall tex finns alla markeringar kvar på vapnet. Varenda ett,och det är VÄL synligt. Ger en ide om hur lite som eg är avverkat.

Nu tillverkade vi förvisso allt själva i delar som behövs osv här men att få assistans med de smågrejerna som gjorts ifrån en vanlig mekanisk verkstad är varken svårt eller dyrt. Så det kan vem som helst få fixat...

Blåneringen i sin tur. Första ggn i mitt liv jag varmblånerar som sagt. Läste mig till hur online och stämde av med likasinnade. Hur enkelt som helst att göra i min mening,MEN med det sagt vill jag höja ett varningens finger till alla hugade vad avser personlig säkerhet. Den vätskan som blir av pulvret är väldigt varm,och man kan iom det skada sig REJÄLT om det vill sig illa.
Jag använde skyddsglasögon,men skulle väl eg haft ett billigt visir istället. Ett som täcker hela ansiktet. Vid arbeten ute vid själva kastrullen,svetshandskar. Själva blånerandet i sig sedan,mkt mkt enkelt. Ute vid pottan är ett verktyg viktigt,och det är en tång. Även ståltrådarna man hänger upp grejerna i blir helt sjukt varmt,så en tång är smart att lyfta med.
Skruv osv,där använde jag en sådan där liten öppningsbar te sil i rostfritt. Som en liten nätboll. Funkar skitbra.

Det jag använde var alltså stubborttagningsmedel ifrån Jula. De säljer Weibulls sådan,och denna innehåller alltså kaliumnitrat. Eller "potassium nitrate" som det heter på engelska.
Jag handlade två "dunkar" (de e rätt små) till en totalkostnad av 500:-. Med det sagt så har man blåneringsmedel länge.. Mao,det är återanvändbart i allra högst grad.
Själva värmekällan i sin tur var den mkt enkla två brännarvariant i form av gasolgrill vi har ute vid verkstan. Tog bort "stekgallret" å satte pottan rakt på brännarna,mitt emellan.
Uppvärmningen av pulvret tar tiiiiiiiiiiiiiid...så låt det ta tid och djävlas inte med det,det går inte fortare för det och är bara farligt i ljuset av temperaturerna som föreligger.
Jag har en pyrometer (dvs en termometer av mer avancerad ind modell) och mätte tempen till 360-380gradC under arbetet ca. Pulvret blir flytande vid ca 320gradC enl spec. Så där finns lite marginal.
Iom att godset man skall blånera är rumstempererat så har de större delarna stor kylfaktor...

När man sänker ner delarna,oavsett hur torra de är,så skvätter det lite. Ung som när man friterar med olja. Så var medveten om vad som gäller där...ingen vinner på att du blir skadad för ingenting.

Som när man lackerar är underarbetet ALLT. Dvs,skär du hörnen i underarbetet straffar dig sig rent estetiskt direkt. Mitt råd för den som vill ha god lyster i skrotet väl färdig att man börjar med 240 papper torrt. Med det backat av en fil avverkar det iaf hyggligt.
Därefter 400 papper,fortfarande backat av fil.
Till sist 800 papper,och då enbart för hand. Detta för att 800 pappret skall "nå ner" i ev repor som finns kvar enklare. 800 korn tar så djävla lite att...
Med detta arbetet gjort,och under tiden ifall det sträcker sig över dagar,så skydda det bara stålet väl. Enklast med en burk 5-56 eller liknande. Bara spraya ner det rejält och torka av,detta förhindrar rost bla.
Väl dags att doppas i blåneringsvätskan,innan det som sagt diska prylarna och skölj mkt mkt mkt noga med rinnande vatten. Därefter använde jag iaf en pensel och tvättaceton det sista.
Det får inte finnas NÅGRA rester kvar av varken fett eller diskmedel.... I samband med acetonet,därefter e det hantering med diskhandskar. Tex i det att man trär upp grejerna på ståltråd.

Resten..finns att läsa ovan menar jag. :D

hur länge ligger delarna i koket ? och är det bara Weibulls i grytan och går det att återanvända ?, revolvern blev ju jättebra !
äger 3 remington 1858 och 4 coltar
colten 1860

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut