Subsonic hagel- och slugladdningar

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Subsonic hagel- och slugladdningar

Inläggav Landström » 20 jun 2016, 14:58

Nytt impulsköp och licensen borde dyka ner i brevlådan när som helst.

Bild
Bild

Då utbudet är lite skralt på underljudsammo i Sverige så blev det naturliga steget att börja ladda själv även på hagelfronten.
En OMV SMART-press är beställd och jag har börjat gjuta några Lyman 525gr sabot och 475gr foster slugs.

Sitter nu och kikar runt på Siarm för att se vad mer man behöver för skoj.

Min fråga är om det finns någon här som har lite koll på lämpliga laddrecept till dessa slugs i dessa hastigheter?
Även hagelladdningar är av intresse.
Vad finns det för krut i Sverige som är lämpligt till ändamålet och vad bör man köra med för tändhattar?

Tanken är bara att ha det till plinkande på banan och inte till jakt, så alla kommentarer om hur olämpliga sådana här klena laddningar är till det senare undanbedes vänligen men bestämt.

All input i övrigt mottages tacksamt!
Landström

Re: Subsonic hagel- och slugladdningar

Inläggav Regnskog » 20 jun 2016, 16:19

Helt ärligt, subsonic hagelladdningar är helt ok för jakt på begränsade avstånd, ingen skam i det, slugs däremot tror jag nog inte på, helt oprövat för min del.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav hk » 20 jun 2016, 18:09

vv tinstar är nog ett lämpligt krut, har provat det för fullfart och det är bra fyllningsgrad på det
en del av startladdningarna var subsonic så det funkar
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Inläggav jeppe.c » 20 jun 2016, 18:35

Trevligt! Säger även jag säger tinstar (VVn32c). Med mjukt bly i slugsen har du nog en trevlig påk att jaga med. Hade inte tvekat att jaga vare sig dov eller vildsvin med den :D
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav Landström » 20 jun 2016, 19:24

@Regnskog
Självklart går det, men det går också att kasta hagelpatronen på viltet om det är tillräckligt nära.

@jeppe.c
Absolut kan det gå. Men det gäller som sagt korta avstånd och slugs i låg fart har en tendens att avvika i kurs rätt ordentligt i djuret och missa vitala delar. Sedan kan man väl ställa sig frågan om man vill vara så pass nära ett vildsvin med en enkelskottare om det skulle skita sig.

Summa summarum så håller jag mig gärna till att lobba kanonkulorna på plåt. :)

Tackar för tipsen om krutet. Någon som har koll på var det finns till rimligt pris och som även har t ex vv n340?

Fick iaf licensen idag, så det blir till att leka imorgon! ;D

Edit: Hittade n320 och n340 lokalt.
Landström

Inläggav jeppe.c » 20 jun 2016, 20:47

Landström skrev:@Regnskog
Självklart går det, men det går också att kasta hagelpatronen på viltet om det är tillräckligt nära.

@jeppe.c
Absolut kan det gå. Men det gäller som sagt korta avstånd och slugs i låg fart har en tendens att avvika i kurs rätt ordentligt i djuret och missa vitala delar. Sedan kan man väl ställa sig frågan om man vill vara så pass nära ett vildsvin med en enkelskottare om det skulle skita sig.

Summa summarum så håller jag mig gärna till att lobba kanonkulorna på plåt. :)

Tackar för tipsen om krutet. Någon som har koll på var det finns till rimligt pris och som även har t ex vv n340?

Fick iaf licensen idag, så det blir till att leka imorgon! ;D

Edit: Hittade n320 och n340 lokalt.

310 ms är väl rätt skaplig hastighet på en slug? Brukar dom inte ligga vo0 på runt 400ms? Sen tänkte jag mer om man sitter på åteln en natt, inte när man går med hund och har en arg 150kg galt framför :D
Hur dom håller vinkeln i djuret kan jag inte uttala mig om. Men en .30 kula som har mindre massa bakom håller kursen genom det mesta i sub hastigheter :D
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav carlaj » 26 feb 2018, 12:35

Hej

Hur gick laddandet? Blev det några OK recept du har möjlighet att dela med dig av i Subsonic?
carlaj

Inläggav culot » 26 feb 2018, 13:02

Jag sköt en dovhjort m lågladdad 525 och skottet tog i lite snett i halsen sedan vinklade den och kom ut högt framför höften
Eller vad man säger, så tavla okay , jakt full sprutt.
Krut 320/340 känns bättre i min värld . Cx 2000 är den bästa hatten men även den smalaste NS 686-688 samt rio piston g sitter stenhårt, omv smart är kanongrejer.
culot

Återgå till Allmänt om hagelladdning