Ruger Mark IV (Mark 4)

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Ruger Mark IV (Mark 4)

Inläggav HeyZeus » 11 feb 2018, 03:03

Hej alla som testat en Mark IV.

Hur är avtryckaren på den? Jag har hört att den har 4 lbs avtryckare, vilket är något oroande för någon som är van vid 900g... Är avtryckaren verkligen illa?
HeyZeus

Re: Ruger Mark IV (Mark 4)

Inläggav Fält » 11 feb 2018, 15:12

Jag kände på en igår, bara ett par torrklick och pistolen hade inte gått många skott. Det kändes som att det skulle gå att skjuta bra med den och avtryckaren var inte dålig. Nu hade jag låga förväntningar men blev positivt överaskad. Särskilt med tanke på att trycket var ganska hårt och nytt, det kan nog bli ett riktigt bra tryck med lite puts eller kanske lite eftermarknadsdelar.

Ett tryck är inte bra bara för att det är lätt, men jag tar givetvis hellre ett dåligt lätt tryck än ett dåligt tungt tryck.

Jörgen
Fält

Inläggav KristofferB » 13 feb 2018, 19:05

Jag har en Mark IV (Target) och trycket är dugligt, något tungt men den är rätt ny också.
Det är inget större problem för mig, men om du har möjlighet att testa på den så rekomenderar jag att du gör det :).

Utöver det så är den fantastiskt enkel att ha att göra med (tar ca 5 sekunder att ta isär den för rengöring).
KristofferB

Inläggav hofboss » 13 feb 2018, 19:13

hofboss

Inläggav HappyShooting » 13 feb 2018, 19:24

hofboss skrev:https://ruger.com/dataProcess/markIVRecall/?r=banner

Säkringen skall uppgraderas.

Om man köpt via Sportec....så är detta gjort ! Det var därför leveransen från Ruger till Sportec drog ut på tiden förra året.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HappyShooting » 13 feb 2018, 19:31

Angående trycket på Mark IV varianterna..... jag har en Mark IV (22/45) Lite .... & jämfört med Mark IV Target så har den senare märkbart bättre trycke !

Jag visste om detta innan jag beställde min då jag hade möjlighet att pröva bägge....men, valde ändå medvetet 22/45 Lite...då jag tycker bättre om kolv vinkeln på 22/45 modellen & även utseendet på Lite modellen med ytbeläggningen "burnt bronze"....samt att trycket är tillräckligt bra för mina behov.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HeyZeus » 23 apr 2018, 17:40

En uppdatering av tråden. Nu har jag blivit bekant med 2st Mk4 targets.

Båda två har enormt tunga avtryckare (>2kg). Det konstiga är att den ena är faktiskt rätt så mjuk, även om den är tung, medan den andre är väldigt grusig.

Båda två helt nya från fabrik.
HeyZeus

Inläggav LAREMA » 24 apr 2018, 12:45

HeyZeus skrev:En uppdatering av tråden. Nu har jag blivit bekant med 2st Mk4 targets.

Båda två har enormt tunga avtryckare (>2kg). Det konstiga är att den ena är faktiskt rätt så mjuk, även om den är tung, medan den andre är väldigt grusig.

Båda två helt nya från fabrik.

Om dom är helt nya så tycker jag att det skall skjutas ett antal 1000 skott innan man ger sig på dom.

Jag själv skjuter en MkII och det trycket var tungt. Men jag sköt ca 5000 skott innan jag var nöjd.

Sedan så föll jag för frestelsen och köpte avtryckardelar från VOLQUARTSEN och numera så har jag en avtryckar vikt på 1,1 kg, det är jag nöjd med. :mrgreen:
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav HeyZeus » 21 jun 2018, 22:12

VQ trigger kit installerat och pistolen har blivit en helt annan.

Rekommenderas!
HeyZeus

Inläggav Fk Fjun » 28 dec 2018, 00:24

Jag skall ta upp pistolskyttet igen (tog kortet, sköt mina guldserier men fick hälsoproblem och har flyttat) och kikar runt på vapen. "Alla" skjuter med Pardini, Walther mm. så vad är användningsområdet för Ruger Mark-arna och hur ser man på dem? Klassas man som oseriös om man vill köpa en sådan som första pistol?
Fk Fjun

Inläggav mr45acp » 28 dec 2018, 06:14

Användningsområdet är väl ungefär det samma som för alla andra .22-pistoler. Kanske till och med bredare. Det är lättare att skjuta bra med en Hämmerli, men du kan vinna tävlingar med en cykelpump också. Det beror mest på dig.
mr45acp

Inläggav Brakbrakaren » 28 dec 2018, 10:22

Rugern uppfattar inte jag som oseriös. Inget en satsande kl3 nöter på med kanske men med trimmat trycke är den nog bra till alla kl2-skyttar nationellt. Aldrig skjutit med den, men tycker att den ser smidig ut.

Oseriösa pangar jäg avskyr att se på banan är A-vapenkopior i plast utan balans, trycke och riktiga riktmedel.
Brakbrakaren

Inläggav Fk Fjun » 28 dec 2018, 10:55

Det jag funderar på är att ex. en uppgradering med Volquartsen-delar enligt klippet nedan går på samma pengar som en ny Pardini etc. och om grundvapnet har en helt annan typ av "uper" så har man i praktiken två olika vapen?
https://www.youtube.com/watch?v=WwcLk14sDT8
Fk Fjun

Inläggav soul » 28 dec 2018, 11:05

I praktiken så har du då ett vapen och en växelsats, då stommen också är licenspliktig.
Om du ändå vill lägga de pengarna så tror jag att du gör bättre i att köpa något mer beprövat så som pardini, walther, fwb eller liknande. Iaf om det är tävlingsresultat som är ditt mål.

Tänk på att comp inte är tillåtet i nationellt skytte, pistolen i filmen hade en sån. De dyrare tävlingspistolerna har oftast något annat system för att minska rekylen.
soul

Inläggav Fk Fjun » 28 dec 2018, 15:03

Ja, det bästa är väl att prova så många olika som möjligt, hitta en man skjuter bra med och försöka hitta en likadan. Jag ville bara vara öppen för att det kunde vara en Ruger då de inte tycks vara ovanliga bland pistolskyttar?
Fk Fjun

Inläggav Fält » 28 dec 2018, 16:01

Inom det nationella så tror jag att det bästa användningsområdet är träning för att skjuta A vapen. Det kan också vara att man vill ha ett nytt vapen och inte vill lägga mer pengar. En Mk4 kan nog ha någorlunda andrahandsvärde då många är sugna på dem som en plinker eller något att modifiera. Men om du ens funderar på att lägga mer pengar så är det mycket bättre att köpa något europeiskt som första vapen.

Jag skulle säga att Ruger är extremt ovanliga.
Fält

Inläggav HeyZeus » 29 dec 2018, 04:01

Som van användare av Mk4 kan jag inget annat än superrekommendera den.

Om man räknar med priset på pistol + VQkitten som hela priset, är den fortfarande billigare än valfri "fin" 22a.

Jag sköt mina första guldserier med en Mk4 utan trigger kit. Och pistolen var givetvis lånad, också. Det går att skjuta jättebra med den, men alla som köpt AW och Pardini kommer att bli lacka på dig och kalla dig oseriös ... på grund av avundsjuka. "Varför spenderade jag 20k på en pistol och så kommer någon och spenderar mindre än hälften och skjuter precis lika bra??"
HeyZeus

Inläggav mr45acp » 29 dec 2018, 05:43

Brakbrakaren skrev:Inget en satsande kl3 nöter på med kanske

Kanske jag är undantaget, då. Jag sköt klass 3 (mest fält) med en Mk II utan modifikationer (förutom ett böjt gem som höll siktet på plats) under många år. Det är viss tillfredställelse i att vinna nationella tävlingar med ett vapen som inte går att skjuta med ;)
mr45acp

Inläggav soul » 29 dec 2018, 07:50

mr45acp skrev:
Brakbrakaren skrev:Inget en satsande kl3 nöter på med kanske

Kanske jag är undantaget, då. Jag sköt klass 3 (mest fält) med en Mk II utan modifikationer (förutom ett böjt gem som höll siktet på plats) under många år. Det är viss tillfredställelse i att vinna nationella tävlingar med ett vapen som inte går att skjuta med ;)

Vissa tycker bättre om att göra det lättare för sig.
Säger inte att det är fel att köpa en ruger, det är säkert en mycket bra pistol. Bara man är medveten om att man inte gör det lättare för sig.
Men alla aspierar inte att bli bäst heller, jag är en av dom eftersom inte heller jag har någon ny räserpuffra men skjuter ändå sm med den varje år.
soul

Inläggav Fält » 29 dec 2018, 10:29

HeyZeus skrev:Jag sköt mina första guldserier med en Mk4 utan trigger kit. Och pistolen var givetvis lånad, också. Det går att skjuta jättebra med den, men alla som köpt AW och Pardini kommer att bli lacka på dig och kalla dig oseriös ... på grund av avundsjuka. "Varför spenderade jag 20k på en pistol och så kommer någon och spenderar mindre än hälften och skjuter precis lika bra??"

De flesta känner nog en viss gruppstolthet över att en klubbkamrat presterar bra, särskilt på externa tävlingar, om de har ett prestationsbegränsande vapen så kan man ju höra "Synd att han inte har ett bättre vapen".
Fält

Nästa

Återgå till Pistolskytte