Licenskrav på dämpare slopas...

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Licenskrav på dämpare slopas...

Inläggav Cazorp » 11 jan 2018, 11:15

MeatEatr skrev:Bra timing att man köpte på sig 4st BBM 20-skottsmag innan jul. En riktig investering!

Finns det något politiskt parti som öppet väljer att bestrida EU's vapendirektiv på allvar? Som nämndes i en annan tråd verkar ju tjeckerna ha råg i ryggen och bestrida.

Tveksamt om detta ens är möjligt. Bestrida går ju, men att undvika att följa direktivet är väldigt svårt.

Även länder som Norge blir skyldiga att följa EU-direktivet. Det undantag jag kan komma på är Tjeckien som försökte ändra sin grundlag för att göra alla medborgare medlemmar i totalförsvaret (som undantas från direktivet) förslaget blev blev stoppat i senaten innan jul. Schweiz överväger att hoppa av Schengensamarbetet för att inte påverkas av direktivet.
Blaser R93 Prof. .308w Victory Diavari 3-12x56 + 6,5x55 Victory Diavari 6-24x56
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Anders_Gevär » 13 jan 2018, 17:20

PeterSundelin skrev:
Din polare har fel.

Läser man förslaget så ser man att tidsbegränsning av licenser endast innefattar kategori A, alltså helautomatiska vapen ombyggda för halvautomatisk funktion, och det handlar ju då om IPSC-bössorna. Möjligheten att få AR15 på licens kommer sannolikt att efterlikna det vi idag har kring enhandsvapen, med dagboksdokumentation och tävlingsbehov. Det är oklart hur dom jaktliga halvautomaterna kommer att klassas, men det sannolika blir att dom inte får förses med större magasin än tio patroner utan särskilt tillstånd. Övriga jaktvapen verkar inte påverkas alls.

De bössor som används inom IPSC är ju halvautomater som aldrig varit helautomatiska. Att slopa licens på ljuddämpare är en klen tröst för många som får se sina fritidsintressen bli förbjudna.
Anders_Gevär

Inläggav PeterSundelin » 13 jan 2018, 18:03

Ja, konverterade i meningen ursprungligen konstruerade för helauto och civilt tillverkade i halvauto funktion.

När jag pratade med Åberg, och det som sagts av Morgan Johansson är ju att IPSC blir kvar utan förändring annat än femårslicenser och tillstånd för stora magasin
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
PeterSundelin

Inläggav soul » 13 jan 2018, 20:00

PeterSundelin skrev:
När jag pratade med Åberg, och det som sagts av Morgan Johansson är ju att IPSC blir kvar utan förändring annat än femårslicenser och tillstånd för stora magasin

Det är en rejält stor försämring det...
Men de gör väl vad de kan för att döda skyttet, en försämring i taget.
soul

Inläggav PeterSundelin » 13 jan 2018, 20:41

soul skrev:
PeterSundelin skrev:

Jämfört med dom förutsägelser som spådde ett totalförbud av alla halvautomater och ett utdöende av sporten så är det ju dock lite mindre omfattande.
Nu vet vi ju inte exakt hur lagen kommer att skrivas, då remissinstanserna inte sagt sitt och riksdagen ska ju fortfarande göra lagstiftningen, men jag gissar på att man inte frångår förslaget så enormt mycket.
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
PeterSundelin

Inläggav soul » 13 jan 2018, 23:53

PeterSundelin skrev:
soul skrev:
PeterSundelin skrev:

Jämfört med dom förutsägelser som spådde ett totalförbud av alla halvautomater och ett utdöende av sporten så är det ju dock lite mindre omfattande.
Nu vet vi ju inte exakt hur lagen kommer att skrivas, då remissinstanserna inte sagt sitt och riksdagen ska ju fortfarande göra lagstiftningen, men jag gissar på att man inte frångår förslaget så enormt mycket.

Visst det är mindre omfattande, men det betyder ju inte att vi ska vara nöjda å godta det.
soul

Inläggav PeterSundelin » 14 jan 2018, 08:04

Visst det är mindre omfattande, men det betyder ju inte att vi ska vara nöjda å godta det

Håller helt med dig på den punkten! Och lagen måste vara skriven så att minimal tolkningmöjlighet ges i den händelse vapenhatare får för sig att tänja på paragraferna för att uppnå "egna" skärpningar.
PeterSundelin

Inläggav pederbonde » 18 jan 2018, 14:51

Har kanske inte fattat det här helt men..
Detta är ett lagförslag från EU va.
Om Sveriges polis tolkar lagarna för restriktivt borde det då inte gå att ta det till EU domstolen som verkar gilla att slå Sverige på fingrarna.
Kan det inte finnas andra fördelar att alla EU länder har samma vapenregler import/export införsel etc.

Jag har tänkt att försöka 3d printa magasin ( tikkas är gö endå av plast ) begår man ett lagbrott då om man lyckas skruva ihop ett fungerande mag.
Eller ännu värre jag lyckas bygga ett magasin men mätt fel så det inte passar mitt vapen.

Ähh just magasindelen känns jättekonstig
pederbonde

Inläggav PeterSundelin » 18 jan 2018, 15:11

pederbonde skrev:Har kanske inte fattat det här helt men..
Detta är ett lagförslag från EU va.
Om Sveriges polis tolkar lagarna för restriktivt borde det då inte gå att ta det till EU domstolen som verkar gilla att slå Sverige på fingrarna.
Kan det inte finnas andra fördelar att alla EU länder har samma vapenregler import/export införsel etc.

Jag har tänkt att försöka 3d printa magasin ( tikkas är gö endå av plast ) begår man ett lagbrott då om man lyckas skruva ihop ett fungerande mag.
Eller ännu värre jag lyckas bygga ett magasin men mätt fel så det inte passar mitt vapen.

Ähh just magasindelen känns jättekonstig

Nej, det är ett förslag till hur man ska ändra svenska vapenlagen för att den ska harmoniera med vapendirektivet. Magasin kommer inte att bli belagda med licens, utan det kommer att vara reglerat så att du endast får inneha magasin till dom vapen du har licens på. Endast magasin till halvautomater med kapacitet över tio patroner kommer att bli belagda med krav på särskilt tillstånd.
Så printa magasin till din bössa du, så länge dom inte ska sitta i en halvautomat och har kapacitet över tio patroner så är det lugnt. Förståss gäller ovanstående resonemang om förslaget går igenom i sin helhet.
PeterSundelin

Inläggav malx » 18 jan 2018, 17:00

pederbonde skrev:Jag har tänkt att försöka 3d printa magasin ( tikkas är gö endå av plast ) begår man ett lagbrott då om man lyckas skruva ihop ett fungerande mag.

Har redan testat med inte allt för bra resultat. Du behöver en FDM-skrivare med riktigt hög kvalitet för att ens fundera i banorna (Själv måste jag bygga om extrudern för att kunna nå den kvaliteten) men det svåra är främst att få maginsläpparna att hålla. Finns ju plaster med inblandade kolfiber men själv inte testat då det kräver dyrare munstycken för att det sliter nått grymt. Skriva ut "magasin" för enskotts toppmatning var dock inga som helst problem. En SLD-skrivare skulle kanske klara det men då gäller det att hitta en som skriver tillräckligt stort...och ingen aning om hur bra dessa resiner håller.

I övrigt tolkar jag det precis som PeterSundelin. Så länge du inte lyckas skriva ut ett magasin som är odugligt i din bössa samtidigt som det fungerar kanon i någon annan (+ ej 10-skott m.m.) så är det ingen fara. Överhuvudtaget så är det en av de försämrade delarna i förslaget jag kan förstå och acceptera OM de anser att det hjälper Polisen slå till mot buset med olagliga innehav, men jag vet inte hur ofta de hittar bara lösa magasin.
malx

Inläggav Roz-104 » 19 jan 2018, 13:46

Tråden har ju tappat fokus helt, det gällde dämpare.
Frågan ställdes tidigare, men är det någon som förstått om det gäller fria dämpare för bara klass 1 och 2, eller kommer vi äntligen slippa invänta hörselskadan, innan vi kan få dämpare för klass 3 och 4 för att förebygga hörselskada (?!)?
//Småfåglarnas beskyddare

Bild
Användarvisningsbild
Roz-104

Inläggav PeterSundelin » 19 jan 2018, 13:54

Roz-104 skrev:Tråden har ju tappat fokus helt, det gällde dämpare.
Frågan ställdes tidigare, men är det någon som förstått om det gäller fria dämpare för bara klass 1 och 2, eller kommer vi äntligen slippa invänta hörselskadan, innan vi kan få dämpare för klass 3 och 4 för att förebygga hörselskada (?!)?

Det är lite oklart utifrån förslaget, där man endast påpekar det onödiga i att ha licens för en liten metalltub utan farlig funktion. Det bästa vore väl om alla vapen fick ha dämpare.
PeterSundelin

Inläggav Fält » 19 jan 2018, 14:46

Någonstans i förslaget nämndes det att det var mycket svårt att få dämpare på klass 3 och 4 idag och det stod någonting om dämpare till godkända vapen. Så vi får se hur lagen skrivs.
Fält

Inläggav sos » 19 jan 2018, 15:19

Svaren på remiss rundorna blir spännande... om man nu får ut dem, speciellt från SvJF och PM
Tok om militära helautomatiska hagelgevärs skottprecision från SvJF remissvar (måste det väl vara) på förarbetena då senaste vapenlagen skrevs har ju hittat ut till avslagsmotiveringarna från PM gällande vik-kolvar och pistolgrepp etc på kulgevär - manuella repeters

Kanske SvJFs remissvar var ett försök att visa att de borde få bemyndigandet för jaktvapen... vilket NVV har - jag bara spekulerar.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Föregående

Återgå till Allmänt om jakt