Tappad fart vid kallare? - rännskita inför första fältskytte

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Tappad fart vid kallare? - rännskita inför första fältskytte

Inläggav Carl A » 03 jan 2018, 00:25

Hallo ni kunniga där ute!

Hoppas på lördag komma iväg t Kungsängen o för första gången få skjuta över 300 m (upp till 600m), skall bli scheissekul!!!

Har hyffsad koll på kulbanan upp till 300 m. (och tänker mig få fram upp till 600 m m Normas app.) MEN!! bara i grader ner till 0. Inte minus 5 enl prognos på lördag.

När temp gick från 6-8 till 0 innebar det ytterligare ett klick på 200 m, och 2 klick på 300 m, dvs enl Normas app sänktes utg hast fr ca 803 m/s till 762.

Vid temp sänkning från 0 till -5; bör jag räkna med ytterligare fartsänkning?

.308 m 51 cm pipa, Norma Golden target.

En, eller snarare två, annan fråga, när jag ändå stör "det högt aktade sällskapet"; Mitt sikte, Swarre z8 2-16 med ballistiskt torn, tar slut på 61 klick (egentligen 63, men då den är inskjuten på .308 ecostrike, och golden target behöver 2 klick upp på 100). Enl Normas app innebär det ("för mig" vid 0 grader) mitt i på 583 meter och 19 cm lågt på 600 m - låter som man kan hantera gm att hålla över. - tänker jag rätt?? (vikket jefla tapp på 17 meter!!!!)
Spelar det ngn roll för "max tillgängliga klick upp" var jag nollat siktet, eller det styrs, väl, av mekaniken, inte hur nollan råkar vara ställd?

Atmosfäriska diffar; antar jag inte behöver vara sömnlös över detta inför lördag??

- Eller är jag respektlös som inte är mer påläst / förberedd inför lördag?
Carl A

Re: Tappad fart vid kallare? - rännskita inför första fältsk

Inläggav Karre » 03 jan 2018, 00:49

Klart du ska åka dit.
0 eller -5 är inte hela världen. Ligger du lågt på provskotten så klicka lite till bara. Annars är det ju det som är så bra med figurskyttet. Att man får markerat löpande. Så håll koll på var träffläget är och korrigera efter det.

Har du bara normas app kommer det nog att fela en del när du kommer till 500 m, och du får ta beslut då om det går att hålla upp eller inte. En B100 till exempel är ju lite att spela på. Ligger du långt bort/är osäker så avstå skott på 600.

Du kommer inte komma längre genom att skjuta in på annat avstånd tyvärr.

"Atmosfäriska diffar", nä det är inget att fundera över.

Jag skulle gjort så här. Åk dit och skjut provskotten på 300. Titta sen mycket noga hur du träffar. Skruva efter det direkt. Hur blev sen träffläget på din 6 skotts serie? Skruva igen, plus det som tabellen säger till 400. Skjut noga och kolla noga i kikaren. Be om hjälp av skjutledaren att kolla markeringen. Ligger du rimligt i höjd på 400? Då är det bara att testa 500 och så vidare. Ligger du lågt på 400, plussa på det du ligger fel plus minst det som skiljde till nästa avstånd.

Var inte rädd för att skruva, gissar att Norma har lite glädjesiffror i appen. Det hade den för mig när jag börja med .308. Det var mest glädje BC då. Vet inte hur det är nu för tiden.

Var inte rädd att be om hjälp! De flesta kikarskyttar är mycket hjälpsamma.
Benelli, Husqvarna, Remington, Sauer och Volquartsen. 4,37 meter pipa totalt.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav hofboss » 03 jan 2018, 01:04

Bättre och lättare att lära en novis rätt än någon som lärt fel och tror att det är rätt så att man först skall förklara varför det är fel för att sedan behöva lära rätt :wink:

Skjut och ha trevligt, lyssna och lär.
hofboss

Inläggav Carl A » 03 jan 2018, 02:15

tack!!!

kul!!

(har betydligt bättre grejer för långhåll på G. Lär bli en labradar i sinom tid. (man börjar väl med prylarna...))
Carl A

Inläggav johaneriksson » 03 jan 2018, 02:24

Byt app till strelok eller Applied Ballistics så får du bättre koll på alla faktorer.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav Anders Ö » 03 jan 2018, 07:09

Har Swarovski z6i 3-18 BT
Jag hade samma problem med maxjusteringsstoppet...
Det var enkelt fixat :idea:
Tog bara av nollställningstornet och sedan klämma ihop de små "hakarna" på ratten som är kvar, och lyfta bort den.
Sedan är det bara att ta bort stoppringen och montera ihop allt igen
och skruva varv på varv :mrgreen:

Edit....
Det gäller dock att ha koll på varven då ett varv är 58 klick.... :roll:
Det är lätt att räkna bort sig... :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Raoul Duke » 07 jan 2018, 23:26

Ser ju ut som det gick bra för dig fram till 600m. Så vad tyckde du? Och vad hände på sista station?

Om du var i patrull 4 var jag din skjutledare som kom med språngmarsch för att hålla era sista två stationer.
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav Carl A » 09 jan 2018, 23:56

Tjo, jo tack alla, det gav mersmak. - Och tack alla trevliga o hjäpsamma på plats!!!

Jag var i patrull 3. (tikka t3, 308, grs kolv, blå dunjacka, bar bössan i orange fodral, fåraktig uppsyn)

Kulbanan stämde hyffsat ut till 500 m, kanske ngt lägre än enl normas app. Dok på 600 m, trots att jag höll upp ca 16 cm enligt appen, så gick det ca 40 cm lågt...!!! - kan det vara så att de sista 13 klicken på kikarn knappt gav ngt alls??!!! - för gruppen satt ngtsånär tätt (med mina mått...) och jag vet var jag siktade.

Kanske inget att skryta med, men inte heller skämmas.

snart påt igen.
Carl A

Inläggav Raoul Duke » 13 jan 2018, 19:15

Ah, då var vi i samma patrull, men jag hade inte riktigt tid att kolla bort på er på 7:an och 8:an. Jag hade fullt upp med att faddra en ny i vår förening och skjuta ställning själv. Jag låg på 1:an.

Jag rekommenderar att ni gör egna tabeller med JBM-ballistics, och att ni mäter upp hastighet på era kulor med LabRadar. Om ni har vägarna förbi hacksjön kan vi hjälpa till med sånt.

Du borde tagit gevärskortet nu va så du kan vara med på Fältskytte, eller hur?
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav Raoul Duke » 13 jan 2018, 19:23

Just det ja, när jag försöker få ut en fart/temperaturkurva brukar jag dra till banan med lite ammo i en termos med isvatten, en i termos med varmvatten, några skott direkt från vapenskåpet och sedan vänta tills yttertemperatur. Då kan man få 4 datapunkter från bara 20 skott.

Viktigt är dock att låta vapnet kylas ner. När man skjuter många skott på rad kan hela pipan expandera och då behöver jag ofta lägga till 1 klick på 300m när farten på kulorna går ner.

Jag brukar ju börja på 1.2 mrad på 300 m när vi skjuter bana, men runt skott nummer 20 är mitt i prick närmare 1.3.
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav Carl A » 15 jan 2018, 23:18

Intressant o bra tips.

Jo tog gevärskort o löser licens nu. Ska bli kul detta.

Huh, lär bli en labradar. Ska ju börja handladda. Fabian på wb sa ju vid ngt tillfälle jag behövde ytterligare ngn scheissedyr pryl (har tappat räkningen på hur många d blivit), varvid jag suckade o uppgivet undrade när skulle detta monetära utflöde upphöra. Fabian; "aldrig..."
Carl A

Inläggav Karre » 15 jan 2018, 23:31

Carl A skrev:Intressant o bra tips.

Jo tog gevärskort o löser licens nu. Ska bli kul detta.

Huh, lär bli en labradar. Ska ju börja handladda. Fabian på wb sa ju vid ngt tillfälle jag behövde ytterligare ngn scheissedyr pryl (har tappat räkningen på hur många d blivit), varvid jag suckade o uppgivet undrade när skulle detta monetära utflöde upphöra. Fabian; "aldrig..."
Skjuter man bara fält med förlängda avstånd klarar man sig utan allt, typ. Det gick bra för mig på sommarträffen. Oklart om jag ens hade kollat min ammo i krono då.

Så skjut lite tävlingar innan du köper radar, och andra grejer.

Farten kommer du få koll på under figurskjutningarna.
Benelli, Husqvarna, Remington, Sauer och Volquartsen. 4,37 meter pipa totalt.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Anders Ö » 16 jan 2018, 07:44

Även om man fått till en laddning som skjuter med väldigt låg ES enligt Radar edy så måste man ju ändå skjuta för att kolla precision på längre avstånd, och verifiera kulbanan.

Om radarn säger 850 m/s men verifieringen säger 832 m/s så är det ju verifieringen det som gäller... Right.?, Och då är ju den exakta hastigheten oväsentlig... Likaså hadtighetsmätare för kulbanemätning...

Man kan ju även skjuta en hel massa Audette-stegar för priset av en LabRadar....

Och hur många laddningar behöver man..?
Leta på en laddning med bra komponenter, och köp sedan några tusen sådana kulor och några dunkar krut och träna att skjuta :idea:, särskilt i olika vind och vinklar.

Jag skulle tänka mig att en vindmätare att ha med i fickan dagligen och mäta vind och tänka hur vinden rör sig genom landskapet likt vatten i en bäck, ger mer poäng på en tävling än att man har extremt låg ES på ammon.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Johan.Ö » 16 jan 2018, 09:15

Som Anders säger så kommer du långt utan att behöva spendera slantar på radar.
Egen verifikation kommer du långt med.
Men har du spenderbyxorna på så skulle jag först råda dig att skaffa en egen laddpress så du kan ladda ammo
med bättre kulor för fält än Normas golden target i 308.- En skitkula för ändamålet.
Samma 9,7 gramskula som i jaktmatch. Satsa på någon kula med bättre bc .
Blir du biten så är nästa steg att skaffa en bössa i någon 6-6,5 mm kaliber.
Senast redigerad av Johan.Ö 16 jan 2018, 10:54, redigerad totalt 1 gång.
Den som inte lever över sina tillgångar har ingen fantasi .
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav Carl A » 16 jan 2018, 10:19

Any day påstås min 6,5*55 med låååång pipa komma (e eg bara kolven vi väntar på)

(Även .338 lm pipa t den)

Har en jefla massa o dyra hemladdgrejer. Vet bara inte hur jag använder dem..., än...
Carl A

Inläggav Johan.Ö » 16 jan 2018, 10:55

Då är saken biff :wink:
Den som inte lever över sina tillgångar har ingen fantasi .
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav sune35 » 19 jan 2018, 20:49

Hej Carl och andra intresserade

En service i form av ”fadderförmedling” för de som intresserade av figurskjutningen och har frågor så som dina ovan har införts av kikarskyttar i stockholm, Kikarfält STHLM.

PM mig och du blir kontaktad ev erfaren skytt innan skjutning som kan hjälpa till med det mesta innan och under skyttet.
sune35

Återgå till Långhållsskytte