Bra styckkniv??

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Bra styckkniv??

Inläggav gandhi » 06 aug 2017, 12:01

Mitt råd är att själv plocka ihop sitt "slaktknivset" och inte köpa ett billigt set där kanske bara flåkniven är något så när användbar.

Har själv Swibo och Victorinox till styckning. Båda med ganska korta, smala och svängda blad som ger god kontroll. En av dessa duger gott till nästan allt styckningsjobb.

Bild

Bild

Swibon har mindre flex än Victorinoxen. Gillar flexblad bättre, men det är nog mer personligt tycke.

Till lamm- och vildsvinskotletter använder jag en huggkniv på 1 kg från Geisser. Tyngden ger säkrare och mer kontrollerade hugg. Såg funkar bra det också.
Bild

Till att dela upp större stekar i mindre och mer hanterbara stycken kan man använda sig av en stor styckkniv som ger en bättre snittyta än ett kort smalt blad. Men detta är överkurs.
Bild
Bild

Är också nyfiken på orsaken till 'malms' val av Swibo till nöt och älg samt Victorinox till gris.
Säljes: Ruger m77 mk2 Ultralight 308win + kolvkam.se + Hausken JD151 + Zeiss Diavari-Z 1,5-6x42 T* ret 8 PM vid intresse
Användarvisningsbild
gandhi

Inläggav Fritz Kraut » 06 aug 2017, 20:28

Jag får väl bidra med det man inte ska köpa. Häromåret köpte jag i ett svagsint ögonblick en knivuppsättning från Stabilotherm. Knivarna har inte skärpebeständighet nog för att klara ett djur utan slipning - att använda stål eller bryne räcker inte. Det verkar vara någon kinesisk tredjesortering. Det bästa jag kan säga om knivarna är att de var billiga och att den orangea färgen gör dem lätta att hitta.

Jag läser tråden med intresse, och kommer att vid tillfälle köpa in en uppsättning riktiga knivar. Stabilothermskräpet får hamna som reserv i slaktboden.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Boneg » 06 aug 2017, 20:42

Fritz Kraut skrev:Jag får väl bidra med det man inte ska köpa. Häromåret köpte jag i ett svagsint ögonblick en knivuppsättning från Stabilotherm. Knivarna har inte skärpebeständighet nog för att klara ett djur utan slipning - att använda stål eller bryne räcker inte. Det verkar vara någon kinesisk tredjesortering. Det bästa jag kan säga om knivarna är att de var billiga och att den orangea färgen gör dem lätta att hitta.

Jag läser tråden med intresse, och kommer att vid tillfälle köpa in en uppsättning riktiga knivar. Stabilothermskräpet får hamna som reserv i slaktboden.

F.

+1
Vilket klappkasst köp, hamnar lätt i topp tre av mina sämsta inköp
Trodde det va nåt måndagsexemplar jag fått..eller så fick vi var sitt Fritz
Customvapen och Swarovski - Känsla, precision och Österrikisk kvallite
Viltspårschampion
Användarvisningsbild
Boneg

Inläggav Fritz Kraut » 06 aug 2017, 22:33

Boneg skrev:
Fritz Kraut skrev:Jag får väl bidra med det man inte ska köpa. Häromåret köpte jag i ett svagsint ögonblick en knivuppsättning från Stabilotherm. Knivarna har inte skärpebeständighet nog för att klara ett djur utan slipning - att använda stål eller bryne räcker inte. Det verkar vara någon kinesisk tredjesortering. Det bästa jag kan säga om knivarna är att de var billiga och att den orangea färgen gör dem lätta att hitta.

F.

+1
Vilket klappkasst köp, hamnar lätt i topp tre av mina sämsta inköp
Trodde det va nåt måndagsexemplar jag fått..eller så fick vi var sitt Fritz

:mrgreen:

Knivarna kostade bara ett par hundringar för tre, så ekonomiskt går det att överleva. Men det som retar mig är min egen dumhet - dumheten att impulsköpa skräp, därför att det var bekvämt och billigt. :evil:

Stabilotherm har bränt sitt anseende hos mig. Jag har sett att de säljer en hel del jakttillbehör, men jag köper inte mer av dem.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Speedy » 07 aug 2017, 03:50

Jag har sagt det i någon annan tråd men sök på ett företag som heter Lars Öqvist http://www.oqvist.se/ Där hittar man knivar som vi som jobbar inom köttbranschen använder och till en resonabel peng.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav faxe » 07 aug 2017, 04:43

Speedy skrev:Jag har sagt det i någon annan tråd men sök på ett företag som heter Lars Öqvist http://www.oqvist.se/ Där hittar man knivar som vi som jobbar inom köttbranschen använder och till en resonabel peng.

Till er som har varit och handlat tidigare i butiken i slakthusområdet, vill jag bara informera om att de har flyttat så ni inte åker fel.
http://www.oqvist.se/vi-flyttar-20160725.html
358 Win stannar
faxe

Inläggav Lapua mega » 07 aug 2017, 14:29

Tog och beställde två knivar från Victorinox som jag köpte hos Lars Öqvist och det gick fort och bra att få hem grejorna från dom och sen tog jag hem två dick knivar från nima. Så nu går man bara och väntar att säsongen ska börja så man får börja använda dom. Och den vill jag tipsa att nima har extrapris på krysstål från Dick ink fot för 700 kr. Så även ett sådant är köpt och är iallafall imponerad över det än så länge
Tikka m695 6,5x55 Stalon whisper magnum Meopta 3-12x50
Tikka m70 12-222rem
Brno 455 TH 22lr Redfield 39x40
Blaser R93 prof 9,3x62,6,5x55,22LR. Stalon whisper magnum Leupold 3-9x40
Merkel 32 12/12-6.5x55 Leupold 2-7x28
Användarvisningsbild
Lapua mega

Inläggav gandhi » 07 aug 2017, 16:02

+1 på Lars Ökvist!
Mycket bra grejor till bra priser. Det är min "hovleverantör" även om jag också handlat från danska hwlarsen.se någon gång också.
Säljes: Ruger m77 mk2 Ultralight 308win + kolvkam.se + Hausken JD151 + Zeiss Diavari-Z 1,5-6x42 T* ret 8 PM vid intresse
Användarvisningsbild
gandhi

Inläggav Speedy » 07 aug 2017, 16:44

Man ska vara medveten om att man inte behöver några egentliga extravaganser när det kommer till styckknivar, några 5"-knivar av bra kvalitet är egentligen det viktigaste. Jag styckar i princip älg helt och hållet bara med kniv av den storleken men kan på sina ställen vara hjälpt av en såg. Jag har fått tips om listsåg som finns på tex. Clas Ohlson för 149 spänn som ett bra tillbehör. Jag har inte köpt en sådan än men ska väl har jag tänkt mig.
Självklart måste man ha något att skärpa knivarna med under arbetets gång och det är oftast ett blankt stål som är bäst, man kan ha ett räfflat också för att få lite bryning på eggen mellan varven.

Men så om jag skulle plocka ihop ett paket för styckning så skulle det bli två knivar men 5" blad, en såg som ovan beskrivet och först och främst ett blankt skärpstål men kanske också ett med räffling. Mer utrustning än så behöver man inte för att stycka upp till älg.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Bjoernbjoern » 07 aug 2017, 20:51

Kan bara hålla med angående victorinox och krysstål från Dick. det kommer fungera fantastiskt mycket bättre och framförallt längre än att snåla in några hundralappar på billigare knivar. Victorinox är inte "värsta värsta" men en grym balans av pris kontra kvalitet och funktion. För ett vanligt jaktlag med låt säga 10-15 djur per år så kommer det inte behövas just några fler knivar förän det är dags för generationsskifte.
Bjoernbjoern

Inläggav T-Grön » 07 aug 2017, 23:01

Har samlat ihop en drös olika knivar under åren, köpte ett 20 tal av en styckmästare som slutade bla.
Swibo, frost, Dick är favoriterna, men har också köpt många på tex Erikshjälpen och sådana ställen för ca 5:- styck just saying.
PS.
Köpte 3st set från stabiloterm till gäster, efter att ha testat ett själv. De hade gröna skaft och de har varit riktigt bra faktiskt. Brorsan köpte sedan ett likadant själv och det är knappt användbart, så dåligt stål är det i just dem.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav birk0323 » 07 aug 2017, 23:11

Jag använder Ekas slaktset till älgarna och rådjuren. Tycker det fungerar bra men grannen som är slaktare använder andra märken som jag inte kommer ihåg nu. Karln skär så fort att jag fattar inte hur han förstår att sätta kniven rätt eller att han inte skär sig men så skär han mycket också. Fick faktiskt gå lära hos honom för ett antal år sedan, vi pratade lite knivar då och det jag kommer ihåg var att hans knivar inte var speciellt dyra, konstigt nog. Måste ta en intervju med honom igen.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav jdrotz » 08 aug 2017, 06:15

Kör också med Ekas slaktset sedan några år tillbaka. Fungerar bra och jag är nöjd med tanke på priset. Framförallt är knivarna mycket smidiga och greppvänliga.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav börje » 08 aug 2017, 06:38

Hur håller Ekas knivar skärpan? Det tycker jag är lika viktigt som att dom känns bra i näven.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jay.H.Jay » 08 aug 2017, 09:24

börje skrev:Hur håller Ekas knivar skärpan? Det tycker jag är lika viktigt som att dom känns bra i näven.

"Mittemellan" skulle jag vilja påstå. Betydligt bättre än skiten jag fick gratis när jag köpte vapenskåp. Men jag misstänker att det finns bättre. Har köksknivar som håller skärpan bättre (dyrar iof)
Jay.H.Jay

Inläggav Giobbi » 08 aug 2017, 09:44

Jag plockade ihop ett eget paket från Tradera, blandat Bahco och Eskilstuna. Helvete rent ut sagt vilken kvalité och för bara några hundralappar, rekomenderas. Sök efter Eskilstuna, Jernbolaget, Frosts, Eka ev Sandvik så hittar ni. Dock dyker dessa upp sporadiskt, finns alltså inte hela tiden.

Nu har jag köpt färdigt så ni får andra tjing.

:)
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav jdrotz » 08 aug 2017, 13:35

Jay.H.Jay skrev:
börje skrev:Hur håller Ekas knivar skärpan? Det tycker jag är lika viktigt som att dom känns bra i näven.

"Mittemellan" skulle jag vilja påstå. Betydligt bättre än skiten jag fick gratis när jag köpte vapenskåp. Men jag misstänker att det finns bättre. Har köksknivar som håller skärpan bättre (dyrar iof)
Instämmer.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Tazswe » 08 aug 2017, 13:42

När jag behövde förnya mina knivar för några år sedan så frågade jag en kompis som var slaktare på ett större slakteri vad de använda, Victorinox med Fibroxhandtag var svaret.
Köpte på mig några olika Victorinox med Fibroxhandtag och har varit mycket nöjd med dessa.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav SimonH » 08 aug 2017, 20:54

birk0323 skrev:Fick faktiskt gå lära hos honom för ett antal år sedan, vi pratade lite knivar då och det jag kommer ihåg var att hans knivar inte var speciellt dyra, konstigt nog.

Inte konstigt alls. Marknaden för professionellt bruk är betydligt större än konsumentmarknaden. En slaktkniv på ett slakteri håller några veckor innan den är nedslipad, samma kniv håller en livstid för normaljägaren.

Fundera på hur många Dick, Swibo, Frost professional etc det säljs på varje slaktset för hemmabruk. Inte konstigt alls att de förstnämnda är skrattretande billiga.

Slaktknivar hör nog till det fåtal produkter där priset inte alls speglar kvaliteten.
Användarvisningsbild
SimonH

Inläggav birk0323 » 08 aug 2017, 22:15

Ekaknivarna är inget under av bibehållen skärpa, vare sig slaktset eller swingblade men de är också lätta att räta upp på plats. Tycker de fungerar bra trots allt men det finns säkert bättre. Man får väl ställa det i relation till hur mycket man skär också. I mitt fall är det 15-20 älgar jag är med att skära ner samt 3-5 rådjur och resten jag skär är mindre vilt.. flår några grävlingar, nån räv osv. Det är alltså inte speciellt mycket trots allt och under en begränsad period det möjligtvis är lite mera i slaktboden. Alltid är man långsam och inte innan sista köttet ligger i frysen börjar man tycka sig börja på att få upp lite fart och säkerhet.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör