Klubben för oss som ladddar 6,5x55 Ackley Improved 40´

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Klubben för oss som ladddar 6,5x55 Ackley Improved 40´

Inläggav scratch » 22 jun 2013, 21:31

Jo jag har ganska nyligen gått och blivit med en Tikka T3 i 6,5x55AI :D
Tyvärr så finns det inte så mycket skrivet om laddningar till denna kaliber så då tyckte jag det kunde vara passande att skapa en sådan tråd för oss som laddar denna då det är lite fler moment involverat.

Anledningen till att jag skaffade denna kalibern var att jag ville kunna skjuta 6,5mm kulor i lite högre fart än i 6,5x55 när jag handladdar, men samtidigt kunna dra nytta utav att kunna skjuta vanliga 6,5x55 när handladdningsandan tryter i och med att DL Bana och Fält säljs till så förmångliga priser här i Sverige. :wink:

Här är en bild på skönheten då

Tikka T3 med en Kriegerpipa i 6,5x55 improved. PSE-E stock, danskfäste och 3-24x42 Marchsikte.

Bild
Bild

Utan ljuddämpare och benstöd så väger den 5,5kg och med benstöd och dämp så hamnar jag på 6,1-6,2kg när jag vägde det hela på en kroppsvåg

Bössan verkar kunna skjuta med Banammunition men med Fält så har jag hittills inte alls fått till det. :(
Från vänster till höger, utan och med ljuddämpare.
Bild

I mina första trevande steg i denna kalibern, så började jag prepparera engångsskjutna 6,5x55SKAN hylsor som jag hade ett drös utav.
Men jag insåg snabbt att trots idogt arbetande att jag inte fick bättre precision än när jag enbart formsköt DL Bana. Så numera blir det formskjutning med Bana och sedan hylspreparering.
Hade jag haft ett tightneck-patronläge så hade jag ju dock varit tvungen att preppa först och formskjuta sedan, som tur var så slipper jag detta. :)

I min hylspreparering så ingår följande steg

1. Minimal helkalibering
2. Uppneckning för svarvpiloten
3. Halssvarvning till 34mm
4. Flashhole deburring
5. Svarvning utav tändhattsläget
6. Återkalibrering
7. Tvätt i stålmedia

Planen är att göra ca 200 stycken för att sedan viktsortera dem.

Tanken med bössan var att skjuta Berger 140 VLD hunting och patronläget är skuret efter denna kulan, så imorgon så blir det ett första test på 100 meter.
Tänkte att jag skulle ladda upp den i 0,5grains intervaller från 50 till 52 grain N165 med 0mm 0,5mm och 1mm friflykt för att få ett hum om vad som kan fungera bäst genom treskottare.

Återkommer med resultat om detta :)

Det hade varit roligt att höra hur ni andra har tagit fram era laddningar och vad som fungerar bäst i era bössor.
Användarvisningsbild
scratch

Re: Klubben för oss som ladddar 6,5x55 Ackley Improved 40´

Inläggav hunting high and low » 22 jun 2013, 21:59

T3 sporter 600mm pipa 6.5ai

Plastad stock

lapua scenar 139 hbn belagda
50.3grains N560
CCI br2 th
Norma hylsor (fireformade med samma laddning)
Neckade ner 2.5mm(rakare kulisättning, bättre centrering i loppet med delvis okalibrerad neck)
Coal 77.8mm
830ms

Kört 4000+ av dessa nu, senast idag 638m 40cm stål plinga regelbundet, likaså 36x40 på 693m.
10skott inom 30mm på 300m, rekord 24mm 5 skott.

Inget tightneck, svarvning, mm. Bara necka ner 2.5mm och skjut och njut. ;)
6.5x55 - 6XC - 8x57 - .22-250
hunting high and low

Inläggav HuntDoc » 22 jun 2013, 22:46

Jag intar väntläge som "hangaround" och utför lite tjänster såsom utlåning av AI-verktyg för att visa mig värdig klubben innan jag begär inträde :wink:
Användarvisningsbild
HuntDoc

Inläggav MarkusR » 23 jun 2013, 13:48

Sweet :)

Jag håller som bäst på att bli kompis med min 6,5imp

Köpte en knökmatad win70 som någon brotschat till imp, har moddat stocken en del själv för att få den mer anpassad till bukskytte, den var sedan tidigare bäddad med alupelare. Planen är att låta sätta i en riktig pipa.

Jag letade efter en donatorbössa till detta projekt och snubblade över en som redan var i rätt kaliber :P

Det finns en projekttråd i grannforat för den som är intresserad: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/41547 ... lon/page-1
Självskjutet är godast! På grillen såklart ;-)
MarkusR

Inläggav pucco » 23 jun 2013, 16:28

Anmäler mig med en s&l-pipa, 72 cm, iskruvad i en 1640-låda. Skjuter 130 gr GT ca 940 m/s.
Användarvisningsbild
pucco

Inläggav scratch » 24 jun 2013, 11:14

Hunting High & Low
Kul att du fått fram en så bra laddning! :D
Har du alltså skjutit 4000 skott genom pipan och den håller fortfarande precisionen? 10 skott under 30mm på 300 meter är bara att lyfta på hatten till, jävligt bra!
Har du testat några andra krut än 560 till 139 grains scenaren?
Förstår jag dig rätt att du enbart kalibrerar 2,5mm ned på halsen? Vad använder du för verktyg?

Jaktdoktorn
Man kan väl säga att du är en hedersmedlem, då du varit sjysst och lånat ut verktygen till mig :D

Var ute en sväng igår och körde en liten laddstege 50,5-51,5grain N165 igår, men jag blev lite brydd då jag nodde sådana sjuka hastigheter. 51 grain gav 870 i snitt och på 51,5grain 898m/s med N165, så då ville jag inte skjuta mera. Lustigt nog så kan jag inte se minsta trycktecken på vare sig hylsors tändhattar eller stämpling från utkastaren. Slutstycket gick lätt att öppna. Men kollar jag rekomenderade hastigheter med QL så är jag ju långt över maxtryck. Jag är lätt konfunderad. Satt och försökte räkna ut maxladdning från lapuas data genom interpolering utav hylsvolym mellan 6,5x55SKAN och 6,5-284, och gör man så, så hamnar jag på en maxhastighet på runt 850m/s och en krutvikt på 53,4 grain. Men nu är jag ju på 870m/s med 51 grain, även om max med ett SKAN patronläge skall vara 50,2 grain. :? Lätt förbryllande resultat....
Skall försöka lägga upp bilder på träffbilderna och hylsorna senare idag.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Regnskog » 24 jun 2013, 11:32

Den största felkällan är en crono,
bortser man från det, eller accepterar det så är hastighet=tryck och har man mer fart än estimerat genom QL så har man något i vapnet som ger högre tryck=fart eller så har man dåliga värden in för QL,

om dina laddningar sköt väl så är det inget att göra mer än att acceptera att de är maxladdningar i ditt vapen.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav scratch » 24 jun 2013, 12:18

Regnskog skrev:Den största felkällan är en crono,
bortser man från det, eller accepterar det så är hastighet=tryck och har man mer fart än estimerat genom QL så har man något i vapnet som ger högre tryck=fart eller så har man dåliga värden in för QL,

om dina laddningar sköt väl så är det inget att göra mer än att acceptera att de är maxladdningar i ditt vapen.

Jo Jag är fullt medveten om att cronon är ett litet spöke i ekvationen. Mina DL Bana låg dock på 830m/s (varierade mellan 830-860) i snitt så jag litar faktiskt på datan som jag fått fram. Sedan så är det ju som du säger att farten är indikationen på trycket och inte laddvikten. Jag blir dock lite förbryllad över att jag får sådana farter, då det inte överensstämmer särskilt bra med laddatan från Lapua. om man jämför hylsvolymen kontra kalibrarna 6,5x55 och 6,5-284. Jag tog och mätte volymen med vatten i mina hylsor igår och fick efter tre mätningar 62.1 grain vilket det skall vara enligt spec från QL.
När jag fireformade hylsor med 46,5 gr N160 och Diamondline så hade jag 870m/s och tydlige märken i hylsan från utkastaren. När jag ligger på 870m/s med 140 grains Bergern så ser jag inget alls på vare sig hylsa eller tändhatt. runda tändhattar, runt slagmärke utan krater. Pipan var även inte heller lika varm efter fem skott med N165 som efter fem skott med DL-Bana. Det blir nog dock att jag lägger mig på 50,5grain N165 för friflyktstester på 300 meter för att vara lite mer på den säkra sidan. Kommer nog även testa lite N560 för att se hur precisionen blir med det krutet. Jag tror dock att jag skall börja lite lägre på mina startvikter, för denna patronen i min bössa verkar generellt ge väldigt hög fart.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav hunting high and low » 24 jun 2013, 12:42

scratch skrev:Hunting High & Low
Kul att du fått fram en så bra laddning! :D
Har du alltså skjutit 4000 skott genom pipan och den håller fortfarande precisionen? 10 skott under 30mm på 300 meter är bara att lyfta på hatten till, jävligt bra!
Har du testat några andra krut än 560 till 139 grains scenaren?
Förstår jag dig rätt att du enbart kalibrerar 2,5mm ned på halsen? Vad använder du för verktyg?

Jaktdoktorn
Man kan väl säga att du är en hedersmedlem, då du varit sjysst och lånat ut verktygen till mig :D

Var ute en sväng igår och körde en liten laddstege 50,5-51,5grain N165 igår, men jag blev lite brydd då jag nodde sådana sjuka hastigheter. 51 grain gav 870 i snitt och på 51,5grain 898m/s med N165, så då ville jag inte skjuta mera. Lustigt nog så kan jag inte se minsta trycktecken på vare sig hylsors tändhattar eller stämpling från utkastaren. Slutstycket gick lätt att öppna. Men kollar jag rekomenderade hastigheter med QL så är jag ju långt över maxtryck. Jag är lätt konfunderad. Satt och försökte räkna ut maxladdning från lapuas data genom interpolering utav hylsvolym mellan 6,5x55SKAN och 6,5-284, och gör man så, så hamnar jag på en maxhastighet på runt 850m/s och en krutvikt på 53,4 grain. Men nu är jag ju på 870m/s med 51 grain, även om max med ett SKAN patronläge skall vara 50,2 grain. :? Lätt förbryllande resultat....
Skall försöka lägga upp bilder på träffbilderna och hylsorna senare idag.

Ja ca 4200 skott nu. Håller femkronan på 300m än. :O jag neckar ner 2.5mm med reddings necksizer för ai. Sätter kulan med redding ai comp. Har en superduper br custom kulsättare med, men redding fungerar lika väl. Med 136 scenar L fick jag ut 850ms med samma laddning, med samma kulisättare coal då 78.78mm 3skott i samma hål på 100m, 3 inom 20mm på 300m slängde ut 2 till 32mm.. Jag har bara kört N560 då den skjutit så bra. Jag pastar ur flitigt, efter 3500skott såg pipan ut som en som gått 400 i en sauer sa en van gammal rä, när vi tittade med horoskop. Tolkade med och den höll fina mått.
hunting high and low

Inläggav scratch » 24 jun 2013, 13:04

High & Low
Låter som om jag måste ta och testa N560 trots allt! :mrgreen: Kanske får jag även lite mera normala hastigheter i jämförelse med QL. :)
Normalt sett så är jag inte så jätteförtjust i det krutet då pipan blir så varm och med dämpare monterad så får man sådant tokmirage redan efter 2-3 smällar att man blir tvungen att vänta 2-3 minuter mellan skotten.
Vad har du för friflykt när du laddar till COAL 78,8? 78,6mm ger bomkontakt för mig med Berger 140.
Använder du dämpare när du skjuter? Själv har jag hittills inte märkt någon precisionsförbättring med dämparen monterad att jag nästan funderar att skrota den...ger bara trubbel med mirage även om det är trevligt med lite mindre upplevd rekyl och ljudnivå.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav hunting high and low » 24 jun 2013, 13:34

scratch skrev:High & Low
Låter som om jag måste ta och testa N560 trots allt! :mrgreen: Kanske får jag även lite mera normala hastigheter i jämförelse med QL. :)
Normalt sett så är jag inte så jätteförtjust i det krutet då pipan blir så varm och med dämpare monterad så får man sådant tokmirage redan efter 2-3 smällar att man blir tvungen att vänta 2-3 minuter mellan skotten.
Vad har du för friflykt när du laddar till COAL 78,8? 78,6mm ger bomkontakt för mig med Berger 140.
Använder du dämpare när du skjuter? Själv har jag hittills inte märkt någon precisionsförbättring med dämparen monterad att jag nästan funderar att skrota den...ger bara trubbel med mirage även om det är trevligt med lite mindre upplevd rekyl och ljudnivå.

Jag har ljuddämpare alltid på den. Jag upplever mirage på högre förstorningar (24+) jag använder 24x nästan jämnt då jag har mil på den förstorningen, där kan jag dra 10 skott utan mirageproblem, sen börjar det. Ser det inte som ett problem för jag håller mig till max 10 snabba. Ärligt talat har jag inte koll på friflykten där på 136:an, klämde ihop ett gäng och sköt, blev skitbra direkt! :D jag får bättre träffbild med ljuddämpare. Tar jag av den hoppar träffbilden upp 0.3mil. Vikten där fram antar jag..
hunting high and low

Inläggav scratch » 24 jun 2013, 21:02

uppdaterar med lite bilder från gårdagens skytte, även om det inte gick så bra som jag hade önskat

Bild

Berger 140 VLD Hunting (mollade)
COL: 78,6
Friflykt 0mm
Federal 215 Gold Match tändhattar
Norma hylsa med allehanda hylsprepp

Laddade 5 skott med 50,5-51,5gr N165 och sköt dessa överst från vänster till höger på tavlan.
De nedre två raderna var experiment med Diamondline Bana, med och utan ljuddämpare där vänster kolumnen är när jag backat friflykten till 1mm och höger kolumnen är helt omodifierade patroner.
Helt omodifierade sköt överlägset bäst med ett CC på 13,3mm med ljuddämpare.

Bild

50,5 grain gav medelhastighet på 840m/s CC fem skott 27mm där CCBS ingick, resterande 4 skott satt inom 15mm
51 grain gav medelhastighet på 870m/s CC fem skott 17mm , resterande 4 skott satt inom 13mm
51,5 grain N165 gav 898m/s i hastighet och här slutade jag skjuta då det kändes lite olustigt :wink:

Bilder på tändhattarna. Vilka jag inte kan se några som helst spår från höga tryck, dock så kan man ju ha höga tryck utan vare sig trögt slutstycke eller märken i tändhattar.

Bild

Imorgon blir det test utav N560 och MRP 48,5-50 grain och så får man hoppas att gudarna ler mot mig mera :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav hunting high and low » 24 jun 2013, 21:51

Jag tror att om du ska svarva och greja gäller det ha tightneck och spjärna in kulan i bommarna för att centrera patron i loppet. Blir nog snarare sämre med svarvat om man inte har tightneck eller kör friflykt(iaf första skjutningen tills de format sig) då trillar patronen på näsan i loppet då det inte finns något som centrerar den. Mitt sätt är fulingen som skapar minst jobb, man neckar bara lite.. :) skulle jag även svarva före och sedan necka "lite" och kanske tom prova i bommarna så har man godstjockleken, delvis okalibrerade hylshalsen samt bommarna som centrerar patronen. Min 6xc med ff 6.5x47L hylsor gör jag allt utom svarvningen och den skjuter som en gud. 16mm 300m 5skott pers.rek. sköt 23mm häromdan på elektron med den. Funderingar på svarv har funnits men när de skjuter som de gör har jag förträngt det.
hunting high and low

Inläggav scratch » 25 jun 2013, 09:51

Jo jag tror att du kan ha en poäng att man riskerar snedare riktning utav kulan i patronläget genom att köra på svarvade halsar i ett icke-tightneck patronläge. Samtidigt så får man ju en jämnare necktension, så det kanske går jämnt ut beroende på vilken faktor som är viktigast för precisionen.Givetvis skall jag testa svarvade gentemot totalt opreppade hylsor för att se om jag kan märka någon skillnad, men nu så är jag bara i de inledande stegen i min laddutveckling så då tyckte jag att jag skulle försöka skapa så goda förutsättningar som möjligt genom en fullständig prepp utav hylsorna :wink:
Jag har enbart en FL-Die set med hårdmetallsexpander att tillgå så jag tror det blir svårt för mig att enbart necka 2,5mm med det verktyget iom att jag måste bumpa bröstet två hundringar, men jag har inte testat.
Jag har varit på Sinclair nu under en längre tid om att jag skulle vilja beställa ett Type-S bussningsverktyg, men de är nog ta mig fan de sämsta företaget jag varit med om när det kommer till att svara. I dagsläget så har jag frågat tre gånger om en prisuppgift utan någon respons :evil:
Kontaktade Graf & sons igår angående ett standardverktyg och fick svar på studs, så jag tänkte höra med dem istället nu. Man får hoppas på lite bättre lycka där.

Idag blir det förhoppningsvis test utav både MRP och N560 mellan med tre femskottare mellan 49-50 grains laddning. Skall bli intressant och se om jag kan få bättre resultat med de där dubbelbaskruten :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Regnskog » 25 jun 2013, 10:33

Repan,

du har ju en smed som gjorde jobbet åt dig, be honom nita till en S-type verktyg i vanlig x55 så att det blir ordning på detta.
Regnskog

Inläggav scratch » 25 jun 2013, 10:56

Regnskog skrev:Repan,

du har ju en smed som gjorde jobbet åt dig, be honom nita till en S-type verktyg i vanlig x55 så att det blir ordning på detta.

Hehe, been there tried that :wink:
Problematiken är lite att verktygen är i härdad- eller hårdmetall om jag förstod det hela rätt och, smeden var inte stormförtjust att köra in sin brotch där, han trodde att det skulle bli det sista han gjorde med den så att säga :wink:
Men kanske skall man se över vad kostnaden för en brotch är, kan ju kanske vara värt det ändå :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Regnskog » 25 jun 2013, 10:59

Finns "stubs" ohärdade sådana att köpa från sinkan som man sedan kan köra med rivaren så att det blir perfekta hals/bump verkktyg, ingen risk att knäcka rivaren.
Regnskog

Inläggav scratch » 25 jun 2013, 21:26

Regnskog
Tack för tipset, skall ta upp detta med Dr.Smed nästa gång :)

Idag blev det test utav MRP och N560 med tre femskottare vardera mellan 49-50gr

I övrigt samma hylsa och friflykt samt tändhatt

49,0 gr MRP gav 896m/s (fyra skott inom 13,4mm med ljuddämpare, tyvärr var första skottet vad jag kallar ett sättskott för dämpen innan den tätar riktigt och den sköt högt så hela träffbilden blev 27,2mm.49,5 gr MRP gav 905m/s och sedan ville jag inte skjuta mera med det krutet :mrgreen:

N560krutet var dock en trevlig bekantelse :D

Bild

49 gr gav 872m/s CC5; 14,2mm och CC4;13,7mm (skjutet med ljuddämpare)
49,5 gr gav 883m/s, CC5; 16,2mm och CC4; 13,7 (tråkig flyer på sista skottet)
50,0 gr gav 895m/s, CC5 13,7mm och CC4 8,2mm (Också tråkig flyer på sista skottet) :(

Hur som helst så verkar N560 fungera kanon, så det får bli testning på 300 med det krutet inom en snar framtid :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Regnskog » 25 jun 2013, 22:15

Hmm dags att sluta fjanta runt, testa på 500+ meter, håller du mindre än 1/2 Moa i höjdspridning är det bara köra på laddningen, livet skall inte vara ett ständigt labbande, det borde få vara långhållsskytte varje dag.

Jag gillar 500 serien, laddar 550 i 308 win, ger bra drag i grejerna.
Regnskog

Inläggav J.Fält » 26 jun 2013, 01:35

Ojoj, tur att jag inte läste en liknande tråd innan jag skaffade en 6,5x55IMP. Det verkar ju skitkrångligt.

Jag gjorde som så att jag beställde en kriegerpipa till min t3:a. Kom överens med smeden (Christer) om att den skulle vara brotchad för IMP och skjuta norma 130gr kulor. Skickade även med verktygen till honom som gjorde något med dem för att de skulle passa patronläget bättre. Vad vet jag inte men det verkar fungera.

För fireforming så andvände jag Norma bana skjutna ur gamla pipan och helkalibrerade för den gamla. En laddstege visade att ju mer krut desstå bättre precition.
Valde 47 gr n160. Vilket i verkligheten gav en Vo på ungefär 830 m/s. Den sämsta 5 skottaren mätte 12mm.

För färdig patron så kör jag med n560. Även där var precitionen bättre ju mer krut. Valde 54gr vilket enligt QL skulle ge lite lagom fart. Efter att ha skjutit på 875m och hamnat högt så räknade jag om i ballistiktabellen och kom fram till att 130gr kulan gör 1000m/S.

1000m/s sliter nog en del på pipan så jag kände mig tvungen att skaffa en bössa till för "korthåll". Scratchs gammla stock sitter nu på min str.
Att hylsorna slits skiter jag i. Ska skjuta fireformade hylsor 2 max 3 ggr tror jag.

Impen är svårare att skjuta med. Mer rekyl antar jag (Eo 4200j). Har inte direkt skjutit några träffbilder utan skjuter bara på okända avstånd typ fältskytte.

För kända avstånd inom halva kilometern känns IMP rätt så dumt.

Kronade några sierra varmint 85 gr. Dom gjorde 1140m/s. Ska bara hitta nån räv som jag kan bjuppa pillerna på.
18
Användarvisningsbild
J.Fält

Nästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning