Hundfodertest

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Hundfodertest

Inläggav HansR » 15 apr 2005, 14:34

Jag söker seriöst hundfodertest. Vet du någont tidning, och nr, med test vill jag gärna ha tips. Har du till och med möjlighet att scanna testen och maila blir jag förstås tacksam!

Vad jag söker är ett prisvärt foder. Hur bedömer man hur bra ett foder är? Det enda jag kunnat säkert avgöra är att dyra foder har en högre procent animalisk protein, till skillnad från billiga som är baserad på spannmål.

Visst kan göra det enkelt och köpa foder för 500:- säcken men det blir mycket pengar om man har några hundar. Jag söker kunskapen som gör att jag kan bedöma kvaliteten, och därmed hitta foder i måttlig prisklass, men med hög kvalitet. Sannolikt finns sådana foder från någon mindre tillverkare.

Min kompromiss har hittils varit mellanprisfoder i lågsäsong, och mindre eller mer inblandning av Royal Canin Energy 4800 under jaktsäsong, med rent Energy under ihållande jaktperioder.

/HR
Användarvisningsbild
HansR

Inläggav terriern » 16 apr 2005, 20:49

Jag själv använder mellan pris foder(för tillfället best in show fullkost) 140 kr för 15kg sen kompletterar jag det med slaktavfall och raps olja som jag häller på fodret då tycker jag att man får ett prisvärt och bra foder.Då jag gör av med mellan 6-10 säckar i månaden är det ganska viktigt att hålla kostnaderna nere.
terriern

Inläggav bysse » 17 apr 2005, 00:20

I råd&rön nr 2 -04 finns ett hundfoder test. Tidningen bör gå att hitta på biblioteket eller http://www.radron.se/templates/test____4286.asp
Enligt testet är Royal Canin och Purina Pro Plan bäst. Frolic överenstämde sämst mot innehålldeklarationen.
mvh bysse
bysse

Inläggav Björnhunden » 17 apr 2005, 09:47

Denna tråden kan vara till god rådgivning till hund folket på forumet, Har provat det mesta i foderväg. Ecanuba/ Royal,C /Doggy.Har haft Prima som blötfoder som sagt testa många alt,

Den kombinationen som jag & hundarna fick mest utbyte av var faktiskt Doggy,Blå & Doggy,Svart. Är fullt tillräckligt under hela sesången fast jag kombinerar dom lite annorlunda vid hårt arbete. Den svarta säcken är ett lite mera högenergi foder än den blå, Så man kan mixa lite av varje för att öka eller minska vid lägre arbetskrav. Jag märkte att när detta foder togs i bruk så minskade antalet avföringshögar i hundgården markant.

Micke
Björnhunden

Inläggav Rave » 17 apr 2005, 22:49

Skitmängden och pälsen är vad jag brukar försöka se på när jag ska bedömma ett hundfoder!

Jag ger nu Hundköket Plus till mina hundar, det verkar vara bra och är rätt så billigt! 205kr/säck levererat till dörren om man beställer minst 7 säckar åt gången!

Mer info på http://www.hundkoket.se!
Laika - Storviltshunden för dig som behöver det lilla extra!

- 3st laika
- Blaser R93 Prof 416 Taylor, 9,3x62 & 308 win
- Sauer & Sohn 12-12/6,5x55
- Sako L46 25-20win
- Krico Lyx 22LR
- Husqvarna 1640 MC 270 win
- Husqvarna sbs kal 12
Användarvisningsbild
Rave

Inläggav Fk Fjun » 18 apr 2005, 15:10

Jag är själv ingen expert på hundfoder men då jag håller på med draghundar så umgås jag med många som är det.
De flesta helfoder på marknaden håller sig inom rimliga toleranser för vad som står på påsen. Detta enligt Marie Sallander på SLU som testade 50 olika hundfoder för en avhandling om hundars kost (kan beställas om man tar kontakt med henne). Ett HELfoder innehåller allt som en vuxen hund behöver i form av näringsämnen och mineraler och skall inte kompletteras med extra matolja eller vitaminer för då stör man ämnesbalansen i fodret vilket kan blockera upptag av vissa ämnen. Det som sedan skiljer olika foder är vilken proteinkälla som ingår och det som skiljer är smältbarheten dvs. hur lätt det är att ta upp näringen ur maten(Protein/fett balansen är något annat). Hundar är av naturen konstruerade att äta rent kött vilket då har högre smältbarhet än protein från vegetabilier. Kött är däremot dyrare vilket avspeglas i priset på fodret. En hund kan må jättebra på doggy men om den skall prestera bra så kanske den lyckas bättre på ex. robur. Mina draghundsvänner som tävlar i elitklass kan bara placera sig om hundarna presterar maximalt och använder då endast rent kött i olika former, älg, lax mm. Jämför med elitidrottare, spelar kosten nån roll...?
Vad som är mest prisvärt får var och en avgöra. Det är som med handladdning... hur mycket lönar det sig att preparera hylsorna för just mig?
Personligen så vill jag inte att mina hundar skall må eller äta sämre än mina barn...
Användarvisningsbild
Fk Fjun

Jag använder sportsmans pride

Inläggav Fredrik B » 29 apr 2005, 15:41

Jag använder ett foder som heter Sportsmans Pride till mina hundar! det är ett foder i mellanprisklassen får man nog säga finns i olika färger för olika arbetande hundar. Under jaktsäsong kör jag med ett foder som har lila påse och kostar 389:- för 15 kg. Under icke jaktsäsong kör jag ett foder i röd säck som kostar 359:- för 15 kg. detta foder är kanon tycker jag. Jag har två hundar varav den ena är väldigt kräsen med maten men detta foder äter han med stor aptit, vilket gör att jag ej kommer byta foder!

Mina hundar är mina bästa vänner!! :D :D 8) 8)
Fredde
Fredrik B

Inläggav lsjonsson » 30 apr 2005, 08:53

Hej!

Jag använder Royal Canin Energy 4800 till min hund och det gör jag året om för att slippa labborera med något annat foder. Jag har uppfödarrabatt -20%. Under sommaren är det bara att minska fodermängden något och när man börjar konditionsträna typ cyckla är det bara att öka mängden igen men glöm inte att hunden bör få sig 1-1,5 dl extra efter rundan för att den ska tillgodose konditionsträningen. 15 kg räcker i ca 6 v.

Ett bra tillskott till hårt arb. hundar är att göra en blandning som består av på 1 kg. (Jag har fått receptet av en drag- & fågelhundshägare utanför Råneå).

50 % Ister (Beställes vid charkavd. från slakteri)
25 % Matolja
15 % Kokosfett
10 % Torskleverolja (Apoteket)

Smält ner istern och rena den för det brukar var en hinna runt det. När detta är gjort så slår Ni i resten av de olika ingredienserna. Ska ej koka. Slå upp det sedan i en tom glassbyta och kyl detta och sätt den i frysen. När Ni börjar med träningen innan jaktsäsongen ger Ni hunden dels den ordinarie ransonen + väldigt lite av denna blandning för att vänja hundens mage vid denna blandning. Skrapa av med en kaffesked lite grann bara och därefter öka doseringen försiktigt tills Ni kommer upp till en 1/2 msk/måltid ungefär. Detta ges i samband med hundens måltider. 2-3 ggr/dag. Detta är en snabbverkande blandning som anv. av drag- & fågelhundsjägare till fjäll speciellt. Denna blandning ska ej ges till hundar med väldigt känslig mage.[size=12][/size] Jag ansvarar inte för Era hundars reaktion på denna blandning för det är som en hästspark. En del hundar blir väldigt lätt lös i magen av denna blandning p g a att den innehåller så mycket fett och det kan bara en hund omvandla till mera energi. Detta är vad jag fick lära mig av drag- & fågelhundsägaren.

En hund skiter olika efter olika foder.
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Eng. setter
VVS=Våga Vägra Syntetkolv
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Utvandrat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten, Sweden.

Inläggav lsjonsson » 04 maj 2005, 05:55

Hej på Er igen!

Är det ingen av Er som har någon reaktion på detta recpet som jag lade ut på forumet? Är det ingen av Er som har testat denna blandning innan el. hört talats om den innan?

Trevlig helg!

:lol: :lol: :lol:
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Eng. setter
VVS=Våga Vägra Syntetkolv
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Utvandrat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten, Sweden.

Inläggav melvin » 07 maj 2005, 09:24

Hej alla hundägare!
Även om det kräver lite planering och en frysbox så tycker jag att färskfruset foder måste vara det som mest liknar urhundens (vargens) matsedel mest. Min tik på 18 kg äter ca 300 gr per dag till en kostnad av 3 kr per portion. Avföringen håller sig till en liten svart hög per dag. Ser ut som rävskit nästan. Vilket vad jag kan förstå är ett tecken på hög smältbarhet och möjlighet att ta upp maximalt ur fodret. Man ökar bara mängden mat efter hur mycket jobb man kräver av sin hund. Gå in på http://www.fodax.com och kolla. Dom har körturer över hela landet. Påsarna med skivade block är perfekt för min del. :oops: Thomas Melin
melvin

Återgå till Hundar